Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite fortelt i regnvær


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser det er mange på forumet som trives godt med telt med lite fortelt. Da gjerne solotelt med fokus på vekt. Hilleberg Unna er f.eks. et populært telt helt uten fortelt (man kan skape et virtuelt fortelt ved nedknapping av innertelt). Med tanke på tur i skikkelig regnvær så lurer jeg på om det er noen smarte tips ved praktisk bruk. Blir det ikke knot med vått utstyr og våte klær? Hvis noe av dette må inn i innertelt, blir det vel mye fukt og med påfølgende kondensproblematikk? Hvordan får man tørket våte klær? 

 

Noen praktiske og smarte tips her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt spm! Har lurt på det samme etter alle anbefalingene om unna. Virker som mye bry for å spare et kg kontra større telt med god plass:) men det må gjerne oppleves for å forstås hvor greit det egentlig funker.

Skal følge godt med på denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger våte klær alltid under forteltet/inngangen. Har ikke lyst å ha det inn i innerteltøy, annet enn eventuelt i en plastpose. Men da tørker det ikke. Vi har derfor alltid hatt telt god plass i inngangen. Det samme gjelder sekken. Vi bruker på langturer pakkerammesekker og de har skarpe underkanter. Ønsker den ikke i nærheten av twltbunnen. Det samme gjelder gjørmete fjellsko og gamascher.

Men slik må det jo være med lettvekt, det er et kompromis. Teltet har lettere materialer som er litt mindre sterk. Eller du får mesh innertelt som kan legge kondens. Eller du kutter ned på størrelsen på teltet. Vi har for vårt siste telt, kjøpt et litt større telt. Fordelen er meget god plass, ulempen høyre vekt.

For å sitere gammel fotballspiller Johan Cruyff: hver fordel har sin ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser det er mange på forumet som trives godt med telt med lite fortelt. Da gjerne solotelt med fokus på vekt. Hilleberg Unna er f.eks. et populært telt helt uten fortelt (man kan skape et virtuelt fortelt ved nedknapping av innertelt). Med tanke på tur i skikkelig regnvær så lurer jeg på om det er noen smarte tips ved praktisk bruk. Blir det ikke knot med vått utstyr og våte klær? Hvis noe av dette må inn i innertelt, blir det vel mye fukt og med påfølgende kondensproblematikk? Hvordan får man tørket våte klær? 

 

Noen praktiske og smarte tips her?

Unna har et betydelig og flott lite fortelt, se bare her: http://arcticpeak.blogspot.no/2012/08/fortelt-i-hilleberg-unna.html

 

Unna er et perfekt telt for én person, også i regnvær. Våte klær er våte og da er det bare å samle de i forteltet til Unna eller mellom inner- og ytterteltet. Ikke ta de våte klærne med i innerteltet. Er det vær for klestørke er det bare å henge de ut i solen/vinden. Det kjedelige er når du må ta på deg de samme våte klærne neste morgen, men det er akkurat da du skal vise hvor tøff du egentlig er. Kroppsvarmen din har snart varmet opp de våte klærne, og hvis været er bra neste dag, så har du gått de tørre i løpet av dagen. Det viktigste er at du har med tørre klær og en tørr sovepose i teltet. Du tåler å bli våt på dagtid, hvis du vet at du blir tørr og varm i teltet. "Teltklærne" skal alltid være tørre, så la deg ikke friste til å bruke de på dagtid, da risikerer du f.eks å ha to par våte sokker og ingen tørre i teltet om kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner litt større fortelt noen ganger når det regner. Med små telt synes jeg det er vanskelig å unngå litt fukt på innertelt. Vil jo gjerne inn i fortelt ådra igjen glidelås før jeg begynner ta av regnklær. Så få vrengt av jakke og da er det fort gjort at det drypeer litt på innertelt. Blir jo ikke søkkvått da. Ser noen fordeler med litt større fortelt. Lettere å holde våte klær og sekk vekk fra tørre ting og samtidig ha grei plass til å kjøre et kok på primus f.eks. men større fortelt blir jo mer vekt og krever større plass for oppsett også.

i skog er det lettere siden jeg spenner opp tarp delvis over telt.

Er mange telt med lite fortelt og mange med veldig stort. Skulle helst hatt noe midt i mellom.

Så det kan hende jeg skaffer et nytt telt etterhvert med litt større fortelt til bruk når det er meldt mye regn i åpent lende.

men alt koster og har jo noen telt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på tur i skikkelig regnvær så lurer jeg på om det er noen smarte tips ved praktisk bruk. Blir det ikke knot med vått utstyr og våte klær? Hvis noe av dette må inn i innertelt, blir det vel mye fukt og med påfølgende kondensproblematikk? Hvordan får man tørket våte klær? 

 

Noen praktiske og smarte tips her?

 

 

Om du er bekymret for disse tingene, bør du vel strengt tatt velge et annet telt enn Hilleberg Unna. Det er fordeler og ulemper med alle telt. Om du vil ha et telt med muligheter for å henge opp våte klær, må du nødvendigvis ha et skikkelig fortelt. Unna (og lignende) er små, kompakte telt konstruert for telteren som prioriterer vekt og volum framfor den lille ekstra komforten og plassen. Jeg bruker Helsport Ringstind II Light, som gir meg litt av begge deler. Lett i vekt, samtidig som det føles romslig nok - selv på vinteren. 

 

Her er for øvrig en fjellforumbrukers beskrivelse av Unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker endukere uten bunn. På den måten slipper man å tenke (så mye) på innerduk/fortelt/kondens :)

 

Når det er sagt, har jeg ofte med Ringstind Superlight hvis det er meldt veldig mye nedbør. I så fall har jeg med en liten tarp på 150-200 gram som fungerer som regnskydd og oppholdsplass. Hvis det ikke er vind, har jeg da 2*2 meter som er rimelig tørr, og som fungerer som oppbevaring og oppholdssted. 

 

Ellers gjelder det jo å holde utstyret tørt på turen. Jeg må nesten aldri tørke utstyr, selv ikke etter kuling og sludd i Finnmark. For eksempel tar jeg aldri på meg alt av klær og regntøy mens jeg går. Skal jeg bevege meg i regnet, blir det bare buksa og t-skjorta/vindjakka. Og det tørker på kropp dagen etter. Regntøy er beregnet for rolig aktivitet i camp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker endukere uten bunn. På den måten slipper man å tenke (så mye) på innerduk/fortelt/kondens :)

 

 

I ditt tilfelle har du i såfall, slik jeg forstår deg, tatt et valg om å ikke ha en frisone mot insekter. Eller har du med deg 5 kg myggspiral ? 

 

For min del vil et telt uten innertelt m/myggnetting i alle ventilasjonsåpninger være uaktuelt. Jeg er såpass opptatt av å ha det bekvemt i naturen at jeg prioriterer å ha en frisone mot de mengder insekter en kan treffe når en er på "rett plass til rett tid". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er bekymret for disse tingene, bør du vel strengt tatt velge et annet telt enn Hilleberg Unna. Det er fordeler og ulemper med alle telt. Om du vil ha et telt med muligheter for å henge opp våte klær, må du nødvendigvis ha et skikkelig fortelt. Unna (og lignende) er små, kompakte telt konstruert for telteren som prioriterer vekt og volum framfor den lille ekstra komforten og plassen. Jeg bruker Helsport Ringstind II Light, som gir meg litt av begge deler. Lett i vekt, samtidig som det føles romslig nok - selv på vinteren. 

 

Her er for øvrig en fjellforumbrukers beskrivelse av Unna. 

Men det er en viktig forskjell på Unna og Ringstind. I Unna har du romfølelse, mens i Ringstind får man klaus. I Ringstind kan man bare sitte der teltet er høyest og hva ser man da. Jo, en telduk 2 cm fra øynene! Ikke spesielt trivelig. I Unna kan man tilbringe tid, f.eks en regnværsdag, liggende og sittende. Ringstind er til å overleve i, helst liggende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en viktig forskjell på Unna og Ringstind. I Unna har du romfølelse, mens i Ringstind får man klaus. I Ringstind kan man bare sitte der teltet er høyest og hva ser man da. Jo, en telduk 2 cm fra øynene! Ikke spesielt trivelig. I Unna kan man tilbringe tid, f.eks en regnværsdag, liggende og sittende. Ringstind er til å overleve i, helst liggende.

Viktig betraktning. Det skal jeg skrive meg bak øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en viktig forskjell på Unna og Ringstind. I Unna har du romfølelse, mens i Ringstind får man klaus. I Ringstind kan man bare sitte der teltet er høyest og hva ser man da. Jo, en telduk 2 cm fra øynene! Ikke spesielt trivelig. I Unna kan man tilbringe tid, f.eks en regnværsdag, liggende og sittende. Ringstind er til å overleve i, helst liggende.

Det er synd at det perfekte teltet ikke finnes :D

Men med det enorme utvalget av telt på markedet, skal det godt gjøres å ikke finne et som tilfredsstiller selv de mest kresne. Jeg vurderte en periode Ringstind, så det var interessant å høre din klaustrofobiske erfaring. For meg er det viktigere med romfølelse inne, så jeg har nok bestemt meg for Unna. En annen detalj jeg har lagt merke til er at på Unna er det lang avstand mellom inner- og yttertelt, det betyr at om man dulter borti innerteltet med hodet eller soveposen får man ikke kontakt med ytterteltet, og dermed mindre sjans for at kondens slår gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring med Ringstind er at det er romsleg, og at eg har all den plassen eg treng i eit fjelltelt i dette teltet. Sjølv er eg 190cm lang, og har god plass til å legge frå meg kleda i enden av teltet. Og sekken med alt utstyr har eg god plass til i forteltet, utan at dette stenger for inn- og utgangen.

Men det er fleire variantar av Ringstind. Eg har Ringstind 1 frå 2004. Den nyare superlight-versjonen er betydeleg trongre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er synd at det perfekte teltet ikke finnes :D

Men med det enorme utvalget av telt på markedet, skal det godt gjøres å ikke finne et som tilfredsstiller selv de mest kresne.

 

Grunnen til at det perfekte teltet ikkje finnst, er at det er så mange ynskte eigenskapar som ikkje går ann å kombinere. Stor plass, soliditet osv mot lita vekt og lite vindfang. Det finnst derfor heller ikkje eit telt som kan tilfredstille den mest kresne. Ein må ha fleire telt til kvart sitt bruk. Sjølv har eg eit lett sumartelt (Ringstind 1), eit vintertelt og eit vår/haust-telt som også er for sumarbruk i sterk vind og høgare til fjells der det erfaringsmessig er vanskeleg å finne store nok teltplassar til Ringstind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind er til å overleve i, helst liggende.

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken versjon du henviser til. Du skal naturligvis få lov til å ha din sannhet i fred. 

 

Vil bare understreke at det er ganske betydelig forskjell på gamle Ringstind I, Ringstind Superlight (hvor målene er pusha for å oppnå vekt), og Ringstind II Light (som jeg har). 

II'ern er et 2-mannstelt. Når jeg bruker det som solotelt, gir det meg veldig god plass både i lengderetning og på sidene. Vinterstid såvel som vinterstid. Jeg sitter enkelt oppreist i teltet og kan kokkelere i et fortelt med god nok plass til at det går an å gjøre ting... F.eks lage mat som er litt mer arealkrevende enn Drytech.   

 

stabbdalenmai015.jpg

 

 

 

Det perfekte teltet som tilfredsstiller alle krav, eksisterer ikke. Noen prioriterer å ha et lokk over hodet til vern mot regn og vind. 

Andre prioriterer insektsfri sone, fortelt og bekvemmelighet. Min opplevelse er at jeg får det meste i mitt Ringstind II fra 2011. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unna har et betydelig og flott lite fortelt, se bare her: http://arcticpeak.blogspot.no/2012/08/fortelt-i-hilleberg-unna.html

 

Unna er et perfekt telt for én person, også i regnvær. Våte klær er våte og da er det bare å samle de i forteltet til Unna eller mellom inner- og ytterteltet. Ikke ta de våte klærne med i innerteltet. Er det vær for klestørke er det bare å henge de ut i solen/vinden. Det kjedelige er når du må ta på deg de samme våte klærne neste morgen, men det er akkurat da du skal vise hvor tøff du egentlig er. Kroppsvarmen din har snart varmet opp de våte klærne, og hvis været er bra neste dag, så har du gått de tørre i løpet av dagen. Det viktigste er at du har med tørre klær og en tørr sovepose i teltet. Du tåler å bli våt på dagtid, hvis du vet at du blir tørr og varm i teltet. "Teltklærne" skal alltid være tørre, så la deg ikke friste til å bruke de på dagtid, da risikerer du f.eks å ha to par våte sokker og ingen tørre i teltet om kvelden.

Ser helt klart poenget ditt med to sett klær; Tørt og vått. Unna ser ut som et veldig spennende telt og Hilleberg har en herlig estetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er bekymret for disse tingene, bør du vel strengt tatt velge et annet telt enn Hilleberg Unna. Det er fordeler og ulemper med alle telt. Om du vil ha et telt med muligheter for å henge opp våte klær, må du nødvendigvis ha et skikkelig fortelt. Unna (og lignende) er små, kompakte telt konstruert for telteren som prioriterer vekt og volum framfor den lille ekstra komforten og plassen. Jeg bruker Helsport Ringstind II Light, som gir meg litt av begge deler. Lett i vekt, samtidig som det føles romslig nok - selv på vinteren. 

 

Her er for øvrig en fjellforumbrukers beskrivelse av Unna. 

Jeg havner nok på et Ringstind Light 2 som jeg har fått anbefalt her på forumet tidligere. Og som også du anbefaler :) Tror det dekker mine teltbehov. Men jeg var litt nysgjerrig på praktiske tips i henhold til små fortelt da det er mange som lever godt med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett på tur utenfor myggsesongen, og da bruker

jeg ofte kun yttertelt. Det gir langt større frihet i hvordan du bruker teltet. Men er det kraftig regnvær, så er det jo kjekt å bruke innertelt med skikkelig badekar så man slipper å gjøre alt vått.

Tarptent Scarp 2 har to veldig små fortelt, men jeg har laget

mye forskjellig mat i de uten store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Unna, og har aldri opplevd regnvær som noe problem med det teltet, teltet holder meg tørt og det er det som er viktig for meg.

Jeg sørger også for å gå i klær som gjør at jeg holder meg tørr, det vil si Goretex eller lignende.

Det er ca. 10-20 cm med plass mellom innerteltet og ytterteltet på Unna, her setter jeg skoene. Er sekken våt får den ligge ute, jeg sørger for at alt i den er pakket slik at det ikke blir vått, d.v.s. jeg putter det i handleposer, da holder det seg tørt. Klær i sekken har jeg liggende i en vanntett pakkpose. GPS og telefon er vanntette. Det er viktig å impregnere Goretexklærne jevnlig slik at de ikke trekker vann.

I taket på innerteltet på Unna er det noen festepunkter, der har jeg laget en liten "hylle" av tau som jeg tørker T-skjorte og sokker på, dette fungerer glimrende da dette er rett ved ventilen, så det er mye luft der.

For meg handlet ikke kjøpet av Unna først og fremst om å spare vekt, da ville jeg nok heller valgt ett annet telt, jeg la mer vekt på ett sikkert telt som holder meg tørr, dessuten var det viktig for meg at teltet var selvstående fordi jeg bruker teltet langt til fjells. Selvsagt handlet det også litt om å spare vekt, Unna veier bare halvparten av mitt gamle Keron, men vekt må sees i sammenheng med resten av teltets egenskaper. At Unna også kan huse 2 personer og brukes som gapahuk på dagsturer med ungene talte også med.

Hei

 

Ser det er mange på forumet som trives godt med telt med lite fortelt. Da gjerne solotelt med fokus på vekt. Hilleberg Unna er f.eks. et populært telt helt uten fortelt (man kan skape et virtuelt fortelt ved nedknapping av innertelt). Med tanke på tur i skikkelig regnvær så lurer jeg på om det er noen smarte tips ved praktisk bruk. Blir det ikke knot med vått utstyr og våte klær? Hvis noe av dette må inn i innertelt, blir det vel mye fukt og med påfølgende kondensproblematikk? Hvordan får man tørket våte klær? 

 

Noen praktiske og smarte tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Unna, og har aldri opplevd regnvær som noe problem med det teltet, teltet holder meg tørt og det er det som er viktig for meg.

Jeg sørger også for å gå i klær som gjør at jeg holder meg tørr, det vil si Goretex eller lignende.

Det er ca. 10-20 cm med plass mellom innerteltet og ytterteltet på Unna, her setter jeg skoene. Er sekken våt får den ligge ute, jeg sørger for at alt i den er pakket slik at det ikke blir vått, d.v.s. jeg putter det i handleposer, da holder det seg tørt. Klær i sekken har jeg liggende i en vanntett pakkpose. GPS og telefon er vanntette. Det er viktig å impregnere Goretexklærne jevnlig slik at de ikke trekker vann.

I taket på innerteltet på Unna er det noen festepunkter, der har jeg laget en liten "hylle" av tau som jeg tørker T-skjorte og sokker på, dette fungerer glimrende da dette er rett ved ventilen, så det er mye luft der.

For meg handlet ikke kjøpet av Unna først og fremst om å spare vekt, da ville jeg nok heller valgt ett annet telt, jeg la mer vekt på ett sikkert telt som holder meg tørr, dessuten var det viktig for meg at teltet var selvstående fordi jeg bruker teltet langt til fjells. Selvsagt handlet det også litt om å spare vekt, Unna veier bare halvparten av mitt gamle Keron, men vekt må sees i sammenheng med resten av teltets egenskaper. At Unna også kan huse 2 personer og brukes som gapahuk på dagsturer med ungene talte også med.

Smarte grep og helt klart et spennende alternativ med mange bruksmuligheter. Praktisk med telt hvor man har mulighet til å tilpasse egne behov og har fleksible løsninger i praktisk bruk. Mulig dette teltet er for "viderekomne" brukere :) Estetisk er det jo et nydelig telt. Er jo litt opptatt av det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tørking, så er ikke det noe jeg driver med i stor grad. Jeg har ett tørt og ett vått undertøyssett, våte klær kommer ikke inn i innertelt. Bruker stort sett bare tid på å tørke sokker så de ikke er søkkvåte når jeg skal tre dem på meg igjen.

Det våte settet brukes til å gå i, det tørre brukes i leir. Slik holder jeg på hele året :) Kjipt på morgenen når jeg skal pakke sammen og gå videre, men jeg blir fort varm så fort jeg begynner å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ser det er mange på forumet som trives godt med telt med lite fortelt. Da gjerne solotelt med fokus på vekt. Hilleberg Unna er f.eks. et populært telt helt uten fortelt (man kan skape et virtuelt fortelt ved nedknapping av innertelt). Med tanke på tur i skikkelig regnvær så lurer jeg på om det er noen smarte tips ved praktisk bruk. Blir det ikke knot med vått utstyr og våte klær? Hvis noe av dette må inn i innertelt, blir det vel mye fukt og med påfølgende kondensproblematikk? Hvordan får man tørket våte klær? 

 

Noen praktiske og smarte tips her?

Dette er den viktigste grunnen til at jeg bruker tunneltelt. Det blir litt tyngre, men du verden så greit det forteltet er på en regnværsdag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvilken versjon du henviser til. Du skal naturligvis få lov til å ha din sannhet i fred. 

 

Vil bare understreke at det er ganske betydelig forskjell på gamle Ringstind I, Ringstind Superlight (hvor målene er pusha for å oppnå vekt), og Ringstind II Light (som jeg har). 

II'ern er et 2-mannstelt. Når jeg bruker det som solotelt, gir det meg veldig god plass både i lengderetning og på sidene. Vinterstid såvel som vinterstid. Jeg sitter enkelt oppreist i teltet og kan kokkelere i et fortelt med god nok plass til at det går an å gjøre ting...

Ja, vi er enige om at det er nok plass, men eg liker ikke teltkonstruksjonen. Eg liker både å sitte og ligge i et telt, men å sitte i Ringstind med skråtaket 2 cm fra øynene er en utrivelig og klaustrofobisk opplevelse for meg. En alt annet enn romfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det perfekte teltet ikke finnes :D

Men med det enorme utvalget av telt på markedet, skal det godt gjøres å ikke finne et som tilfredsstiller selv de mest kresne. Jeg vurderte en periode Ringstind, så det var interessant å høre din klaustrofobiske erfaring. For meg er det viktigere med romfølelse inne, så jeg har nok bestemt meg for Unna. En annen detalj jeg har lagt merke til er at på Unna er det lang avstand mellom inner- og yttertelt, det betyr at om man dulter borti innerteltet med hodet eller soveposen får man ikke kontakt med ytterteltet, og dermed mindre sjans for at kondens slår gjennom.

Eg trur du vil bli veldig fornøyd, og det finnes absolutt fordeler uten fortelt. Å komme seg inn og ut av et telt kan ikke bli enklere, og i godt vær åpner du hele døra og kommer så nær naturen det er mulig å komme. Det er en helt annen naturopplevelse enn å ha et fortelt imellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur du vil bli veldig fornøyd, og det finnes absolutt fordeler uten fortelt. Å komme seg inn og ut av et telt kan ikke bli enklere, og i godt vær åpner du hele døra og kommer så nær naturen det er mulig å komme. Det er en helt annen naturopplevelse enn å ha et fortelt imellom...

 

OK, da har jeg bestilt et rødt Unna med Fjellforumrabatt :)

Så gjenstår det å selge et Orion Extreme II.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.