Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til skogstur i rogaland


UlvenKolbein

Anbefalte innlegg

Hei! Til vanlig går jeg stort sett på fjelltur over tregrense, eller hvor det e er tynnere populasjoner av bjørketrær. jeg og noen kompiser fikk lyst til å gå lavere, dvs helst i skog. Finnes det noen egnede skogområder i rogaland der man kan gå et stykke i skog? Gjerne tilknyttet fiskevann og evt fjell i nærheten.

Takker for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Takker for svarene! :) Er det noen som vet hvor mye snø det er i fjellet i Rogaland i dag? Eks i Fidjadalen som nevnes. Bør man fortatt bruke ski, evt i hvilke høyder?

Det er mye snø i våre områder. Det er mer enn det har vært (antakelig) siden 1962.

Fidjadalen starter svært lavt og Blåfjellenden ligger på 600moh.

Den nederste delen - antakelig omtrent inn til Grønatjødnå - er høyst sannsynlig snøfri. Jeg har ikke vært innover i år, så langt. Det blir muligens en tur i helga, men jeg kunne se fjellsidene nedover fra Blåfjellenden i påsken.

 

Problemet med Fidjadalen fra Grønatjødnå (1/2 veis) er at det detter ned saker og ting fra fjellsiden. Det går stein og snøras hvert år, og med store snømengder opp i høyden, blir det antakelig mer ras enn normalt.

Jeg har etter hvert kommet til at Fidjsdalen egentlig ikke bør brukes vinterstid - til godt ute i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret! Var også noe bekymret over evt skredfare, så kanskje jeg skulle funnet et lavereliggende område. Har gått nok i snø i vinter, så hadde vært kjekt me mer eller mindre bar mark. Er også litt mett av høyfjellet for øyeblikket

t... Vet ikke hvor turen skulle gått(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fidjadalen er fortsatt en mulighet. Det er mulig å slå opp teltet i østenden av Månvannet, og det er mulig å få fisk her.

 

Det er også en fin plass for telt (eller lavo) litt innenfor Månasølen, men her er det bare elva å fiske i.

 

http://ojohnsen36.blogspot.no/2014/04/telt-i-fidjadalen-fredag-til-lrdag.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått den turen før, så er ikke kjent. Men du tror altså ikke det skulle vært noe problem så lenge en holder seg i den nedre delen av dalen?

 

Trygt for ras fram til du krysser elva ovenfor månvannet. Blir det veldig mye smelting kan det imidlertid bli så mye vann i elva at du ikke klarer å krysse nedenfor månvannet i steinura, men skal mye til før du ikke kan krysse her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hetlandsskogen i bjerkreim, gode muligheter for å stikke seg vekk en helg her. Veldig fint skogsterreng på vestsiden av Furevatna. Tilgjengelig via skogsstier fra parkering ved Hetlandsvannet, eller med kano fra nordenden av Nordra Furevatnet (har jeg hørt).

Litt kronglete terreng å finne teltplass i, men det finnes flere ok plasser å telte. Hengekøy er sikkert midt i blinken.

P1070514.thumb.JPG.222532d35ce548f90b63447cf5cad414.JPGP1050621.thumb.JPG.2d862f0711c9bde12c613993e0477270.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme område men på andre siden av Ognavassdraget finner du Ognadalen/ Gravdal. Med utgangspunkt i parkeringplass langs vei rett etter Baklitjørna, går det en skogsvei, sjekk kart. Flere plasser å ta en lavterskel tur langs Baklitjørna, eller i skogen ved Ognavatnet.

 

Ogna.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Madland er det flere gode muligheter, men mest skog tror jeg nok du finner i Tverromdalen. Parker på Slettabø og følg fin sti innover. Litt vanskelig å finne gode telplasser i mørket før du kommer opp i høyden, men observerte flere ok plasser langs elva når jeg gikk der i dagslys. Kombiner gjerne med en rundtur, Madland har mye fin natur.

tverrom.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.