Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette toppbrennere for gass (splittet)


Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

Stygt redd jeg faller innenfor den gruppen når jeg i dag byttet ut Primus Express Ti brenneren min på 72gram til den letteste jeg fant, på 45gram....

Den brenneren har jeg vurdert så skriv gjerne en liten omtale når du har fått testet den. Firemaple har også en med slange som bare veier 100 gram. På lengre turer kan en fort spare inn de 50 grammene med bedre vindskjerming.

Får sendt Fire Maple brenneren fra Allrondo.no sammen med litt annet lettvekt til uka for å teste det ut. Kommer til å skrive en liten omtale når den er prøvd. Kommer også til å sammenligne litt med Optimus Crux og Kovea Supalight, som jeg har fra før. Spesielt spent på stabiliteten, ikke så mye på vekten, selv om det er håreisende 22 % vektbesparelse i forhold til den letteste jeg har :)

Endret av Tor Magnus
Splittet ut da den fortjente å være egen tråd.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Stygt redd jeg faller innenfor den gruppen når jeg i dag byttet ut Primus Express Ti brenneren min på 72gram til den letteste jeg fant, på 45gram....

 

Men da kom jeg i det minste under den gyldne grensen på 250gram (248 for å være presis) for brenner og boks! Går rett i Ula-equipment sekken min på 900gram.

 

Har fått et helt annet turliv siden jeg gikk over til ultralight. Får aldri vondt i ryggen lenger. Himmel :)

 

45 gramsbrännare är idag inte sååå extremt lätt. Det finns i alla fall en under 30 gram; BRS 3000T.

 

Men som redan nämnts så är det bättre på längre turer med brännare med slang och vindskärm eftersom det sparar så mycket bränsle.

När det gäller toppmonterat så tror jag det lönar sig med den några gram tyngre Fire Maple FMS-116 jämfört med dom allra lättaste. 116 har större brännarområde och det borde ge en mer gynsamm förbränning så man inte gör med lika mycket gas.

 

Annars kan man göra som jag och köra med alkoholbrännare på korta turer. Då väger brännare, bränsleflaska och bränsle ca 55 gram. (50ml bränsle). Gas är tungt för korta turer. Men det går fort och är enkelt att hantera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Firemaple 116T brenneren (49g).

116T brenner godt, og er rimelig effektiv, jeg koker opp en liter vann på ca 10g gass med en kjele med varmeveksler (FMC-XK6). Jeg har prøvd samme øvelse med gass på en Omnifuel og Omnilite, og de brukte nesten 20g (dette var inne på kjøkkenet med vinterkaldt vann fra springen)

116T synes jeg brenner litt dårlig i vind, en "identisk" slangebrenner som 118T er naturlig nok litt lavere og lettere å skjerme med ting en har med seg eller finner i terrenget enn en toppmontert brenner. Jeg tror det er luftinntakene i skaftet som egentlig lar seg påvirke mest av vinden siden de er ganske store, og ikke selve brennerhodet. Har ikke prøvd med en "hylse-vindskjerm" for å se om det hjelper.

 

Har vurdert Hornet'en (300T), egentlig ikke på grunn av vekta, men siden det er en "syklonbrenner", så kan det hende den ikke er like mye påvirket av vind. Ga til slutt opp på bestille de fra Aliexpress i fjor høst. Det var noen som solgte de til -60 til 70%, så jeg fikk to for under 200 grensa, men det var bare tull og tøys. Noen ganger fikk jeg sporing på pakker som gikk til feil adresse, andre ganger fikk jeg gamle tracking nummer. Det så tilsynelatende ut som det var forskjellige butikker også, så det var ikke helt opplagt at det var lureri.  

Heldigvis så fungerer "dispute" opplegget til Aliexpress så jeg fikk tilbakeført alle beløpa (og enda litt til siden $ steg i mellomtiden), men hadde jeg fått alle, hadde jeg endt opp med 10-15 brennere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddbjørn

Har testet Fire Maple brenneren nå. For min del brukes denne når jeg er på kortere turer, til å koke meg en kaffekopp eller tilberede et lite måltid, som posesuppe eller lignende. Til mitt bruk er den perfekt. Har også kokekar fra Fire Maple i titan, hvor gassboksen og denne brenneren går direkte ned i.

Brenneren med slange heter FMS-117T. Har nettopp bestilt den og på grunn av det du nevner, at den nok skjermer mer for vind samtidig som den vil være mer effektiv når man skal lage mye mat eller koke mye vann.

 

@Jan Erik Hansen

Spennende at det er flere som oppdager disse merkene. Jeg kjøpte også min fra samme sted du handlet, allrando.no. Kunne bestilt fra Kina og ventet en måned, men betaler heller den hundrelappen ekstra for norsk garanti og mye raskere levering.

 

@Johan2000

Den BRS-brenneren du nevner kan være farlig. Heatsinken på denne er såpass liten at den varmer opp gassboksen veldig raskt. Mange tråder om dette på nettet. Det er mange toppmonterte brennere som varmer opp gassboksen, men denne gjør det litt for raskt på grunn av den bittelille heatsinken den har. Det er en grense på hvor mye vekt man kan kutte fra slike brennere, og jeg tror Fire Maple sin er så langt det går.

Ellers er jeg enig i at brenner med slange er bedre på lengre turer.

 

@Omnilite

Nå begynner det å bli mange brennere her (fordi jeg akkurat bestilte 117T med slange), men ser som du nevner at 116T har større brennerhode. Da er nok 116T beregnet for litt større kjeler kontra 300T som jeg har. Bruker rundt 4 min på full guffe til å koke opp en 350ml kopp med vann. Hvordan er 116T i forhold tror du? Skal se neste gang jeg drar den frem om jeg ikke får målt hvor mye gass den forbruker på samme literstesten du tok. Kunne vært spennende med en sammenligning der..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

@Oddbjørn

Har testet Fire Maple brenneren nå. For min del brukes denne når jeg er på kortere turer, til å koke meg en kaffekopp eller tilberede et lite måltid, som posesuppe eller lignende. Til mitt bruk er den perfekt. Har også kokekar fra Fire Maple i titan, hvor gassboksen og denne brenneren går direkte ned i.

Brenneren med slange heter FMS-117T. Har nettopp bestilt den og på grunn av det du nevner, at den nok skjermer mer for vind samtidig som den vil være mer effektiv når man skal lage mye mat eller koke mye vann.

 

@Jan Erik Hansen

Spennende at det er flere som oppdager disse merkene. Jeg kjøpte også min fra samme sted du handlet, allrando.no. Kunne bestilt fra Kina og ventet en måned, men betaler heller den hundrelappen ekstra for norsk garanti og mye raskere levering.

 

@Johan2000

Den BRS-brenneren du nevner kan være farlig. Heatsinken på denne er såpass liten at den varmer opp gassboksen veldig raskt. Mange tråder om dette på nettet. Det er mange toppmonterte brennere som varmer opp gassboksen, men denne gjør det litt for raskt på grunn av den bittelille heatsinken den har. Det er en grense på hvor mye vekt man kan kutte fra slike brennere, og jeg tror Fire Maple sin er så langt det går.

Ellers er jeg enig i at brenner med slange er bedre på lengre turer.

 

@Omnilite

Nå begynner det å bli mange brennere her (fordi jeg akkurat bestilte 117T med slange), men ser som du nevner at 116T har større brennerhode. Da er nok 116T beregnet for litt større kjeler kontra 300T som jeg har. Bruker rundt 4 min på full guffe til å koke opp en 350ml kopp med vann. Hvordan er 116T i forhold tror du? Skal se neste gang jeg drar den frem om jeg ikke får målt hvor mye gass den forbruker på samme literstesten du tok. Kunne vært spennende med en sammenligning der..

 

Da har jeg fått brukt Fire Maple  FMS-300T en drøy måned. Jeg har fått brenneren tilsendt/sponset av AllRando for å teste den. Har også en FMS 117T og Fire Maple kjelesett. 

 

Bruken har stort sett vært koking av vann i diverse gryter. Maaaange kaffekopper og noen porsjoner med turmat. Har også prøvd med stor kaffekjele og liten stekepanne for å teste stabilitet og ting den ikke er beregnet for. 

 

Brenneren har fungert greit uten noen problemer på de 15 dagene jeg har brukt den. Flammen er konsentrert (6-7 cm under gryta), noe som har fordeler og ulemper. Med små gryter blir det minimalt med varmetap på siden, men med større gryter må en passe på om ikke havregrøten skal bli svidd. Skal en bare koke vann mener jeg det er en fordel med konsentrert flamme. 

 

Jeg sammenlignet også med Kove Supalight og Optimus Crux. Brenneren er relativt lik Kovea i bruk og like stabil, men er mer kompakt sammenpakket. Sammenlignet med Crux foretrekker jeg Fire Maple brenneren siden den er mer stabil. 

 

Kort sagt en stabil, kompakt og god brenner for den som skal koke vann på tur. For steking av fisk og mer avansert matlaging er nok er FMS 117T med slange et bedre valg. 

 

Testen kan leses på http://www.tursiden.net/2015/03/test-av-fire-maple-fms-300t-gassbrenner/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått brukt Fire Maple  FMS-300T en drøy måned. Jeg har fått brenneren tilsendt/sponset av AllRando for å teste den. Har også en FMS 117T og Fire Maple kjelesett. 

 

Bruken har stort sett vært koking av vann i diverse gryter. Maaaange kaffekopper og noen porsjoner med turmat. Har også prøvd med stor kaffekjele og liten stekepanne for å teste stabilitet og ting den ikke er beregnet for. 

 

Brenneren har fungert greit uten noen problemer på de 15 dagene jeg har brukt den. Flammen er konsentrert (6-7 cm under gryta), noe som har fordeler og ulemper. Med små gryter blir det minimalt med varmetap på siden, men med større gryter må en passe på om ikke havregrøten skal bli svidd. Skal en bare koke vann mener jeg det er en fordel med konsentrert flamme. 

 

Jeg sammenlignet også med Kove Supalight og Optimus Crux. Brenneren er relativt lik Kovea i bruk og like stabil, men er mer kompakt sammenpakket. Sammenlignet med Crux foretrekker jeg Fire Maple brenneren siden den er mer stabil. 

 

Kort sagt en stabil, kompakt og god brenner for den som skal koke vann på tur. For steking av fisk og mer avansert matlaging er nok er FMS 117T med slange et bedre valg. 

 

Testen kan leses på http://www.tursiden.net/2015/03/test-av-fire-maple-fms-300t-gassbrenner/

 

 

 Merkelig like :-) http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokeapparat-26-kW-2000035763/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.