Gå til innhold
Jan Erik Hansen

Lette toppbrennere for gass (splittet)

Det er 1256 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Stygt redd jeg faller innenfor den gruppen når jeg i dag byttet ut Primus Express Ti brenneren min på 72gram Skjult lenke - logg inn for å se den

Den brenneren har jeg vurdert så skriv gjerne en liten omtale når du har fått testet den. Firemaple har også en med slange som bare veier 100 gram. På lengre turer kan en fort spare inn de 50 grammene med bedre vindskjerming.

Får sendt Skjult lenke - logg inn for å se den fra Allrondo.no sammen med litt annet lettvekt til uka for å teste det ut. Kommer til å skrive en liten omtale når den er prøvd. Kommer også til å sammenligne litt med Optimus Crux og Kovea Supalight, som jeg har fra før. Spesielt spent på stabiliteten, ikke så mye på vekten, selv om det er håreisende 22 % vektbesparelse i forhold til den letteste jeg har :)

Endret av Tor Magnus
Splittet ut da den fortjente å være egen tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stygt redd jeg faller innenfor den gruppen når jeg i dag byttet ut Primus Express Ti brenneren min på 72gram Skjult lenke - logg inn for å se den

Men da kom jeg i det minste under den gyldne grensen på 250gram (248 for å være presis) for brenner og boks! Går rett i Ula-equipment sekken min på 900gram.

Har fått et helt annet turliv siden jeg gikk over til ultralight. Får aldri vondt i ryggen lenger. Himmel :)

45 gramsbrännare är idag inte sååå extremt lätt. Det finns i alla fall en under 30 gram; BRS 3000T.

Men som redan nämnts så är det bättre på längre turer med brännare med slang och vindskärm eftersom det sparar så mycket bränsle.

När det gäller toppmonterat så tror jag det lönar sig med den några gram tyngre Fire Maple FMS-116 jämfört med dom allra lättaste. 116 har större brännarområde och det borde ge en mer gynsamm förbränning så man inte gör med lika mycket gas.

Annars kan man göra som jag och köra med alkoholbrännare på korta turer. Då väger brännare, bränsleflaska och bränsle ca 55 gram. (50ml bränsle). Gas är tungt för korta turer. Men det går fort och är enkelt att hantera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Firemaple 116T brenneren (49g).

116T brenner godt, og er rimelig effektiv, jeg koker opp en liter vann på ca 10g gass med en kjele med varmeveksler (FMC-XK6). Jeg har prøvd samme øvelse med gass på en Omnifuel og Omnilite, og de brukte nesten 20g (dette var inne på kjøkkenet med vinterkaldt vann fra springen)

116T synes jeg brenner litt dårlig i vind, en "identisk" slangebrenner som 118T er naturlig nok litt lavere og lettere å skjerme med ting en har med seg eller finner i terrenget enn en toppmontert brenner. Jeg tror det er luftinntakene i skaftet som egentlig lar seg påvirke mest av vinden siden de er ganske store, og ikke selve brennerhodet. Har ikke prøvd med en "hylse-vindskjerm" for å se om det hjelper.

Har vurdert Hornet'en (300T), egentlig ikke på grunn av vekta, men siden det er en "syklonbrenner", så kan det hende den ikke er like mye påvirket av vind. Ga til slutt opp på bestille de fra Aliexpress i fjor høst. Det var noen som solgte de til -60 til 70%, så jeg fikk to for under 200 grensa, men det var bare tull og tøys. Noen ganger fikk jeg sporing på pakker som gikk til feil adresse, andre ganger fikk jeg gamle tracking nummer. Det så tilsynelatende ut som det var forskjellige butikker også, så det var ikke helt opplagt at det var lureri.  

Heldigvis så fungerer "dispute" opplegget til Aliexpress så jeg fikk tilbakeført alle beløpa (og enda litt til siden $ steg i mellomtiden), men hadde jeg fått alle, hadde jeg endt opp med 10-15 brennere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Skjult lenke - logg inn for å se den

Har testet Fire Maple brenneren nå. For min del brukes denne når jeg er på kortere turer, til å koke meg en kaffekopp eller tilberede et lite måltid, som posesuppe eller lignende. Til mitt bruk er den perfekt. Har også kokekar fra Fire Maple i titan, hvor gassboksen og denne brenneren går direkte ned i.

Skjult lenke - logg inn for å se den. Har nettopp bestilt den og på grunn av det du nevner, at den nok skjermer mer for vind samtidig som den vil være mer effektiv når man skal lage mye mat eller koke mye vann.

Spennende at det er flere som oppdager disse merkene. Jeg kjøpte også min fra samme sted du handlet, allrando.no. Kunne bestilt fra Kina og ventet en måned, men betaler heller den hundrelappen ekstra for norsk garanti og mye raskere levering.

Den BRS-brenneren du nevner kan være farlig. Heatsinken på denne er såpass liten at den varmer opp gassboksen veldig raskt. Mange tråder om dette på nettet. Det er mange toppmonterte brennere som varmer opp gassboksen, men denne gjør det litt for raskt på grunn av den bittelille heatsinken den har. Det er en grense på hvor mye vekt man kan kutte fra slike brennere, og jeg tror Fire Maple sin er så langt det går.

Ellers er jeg enig i at brenner med slange er bedre på lengre turer.

Nå begynner det å bli mange brennere her (fordi jeg akkurat bestilte 117T med slange), men ser som du nevner at 116T har større brennerhode. Da er nok 116T beregnet for litt større kjeler kontra 300T som jeg har. Bruker rundt 4 min på full guffe til å koke opp en 350ml kopp med vann. Hvordan er 116T i forhold tror du? Skal se neste gang jeg drar den frem om jeg ikke får målt hvor mye gass den forbruker på samme literstesten du tok. Kunne vært spennende med en sammenligning der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har testet Fire Maple brenneren nå. For min del brukes denne når jeg er på kortere turer, til å koke meg en kaffekopp eller tilberede et lite måltid, som posesuppe eller lignende. Til mitt bruk er den perfekt. Har også kokekar fra Fire Maple i titan, hvor gassboksen og denne brenneren går direkte ned i.

Skjult lenke - logg inn for å se den. Har nettopp bestilt den og på grunn av det du nevner, at den nok skjermer mer for vind samtidig som den vil være mer effektiv når man skal lage mye mat eller koke mye vann.

Spennende at det er flere som oppdager disse merkene. Jeg kjøpte også min fra samme sted du handlet, allrando.no. Kunne bestilt fra Kina og ventet en måned, men betaler heller den hundrelappen ekstra for norsk garanti og mye raskere levering.

Den BRS-brenneren du nevner kan være farlig. Heatsinken på denne er såpass liten at den varmer opp gassboksen veldig raskt. Mange tråder om dette på nettet. Det er mange toppmonterte brennere som varmer opp gassboksen, men denne gjør det litt for raskt på grunn av den bittelille heatsinken den har. Det er en grense på hvor mye vekt man kan kutte fra slike brennere, og jeg tror Fire Maple sin er så langt det går.

Ellers er jeg enig i at brenner med slange er bedre på lengre turer.

Nå begynner det å bli mange brennere her (fordi jeg akkurat bestilte 117T med slange), men ser som du nevner at 116T har større brennerhode. Da er nok 116T beregnet for litt større kjeler kontra 300T som jeg har. Bruker rundt 4 min på full guffe til å koke opp en 350ml kopp med vann. Hvordan er 116T i forhold tror du? Skal se neste gang jeg drar den frem om jeg ikke får målt hvor mye gass den forbruker på samme literstesten du tok. Kunne vært spennende med en sammenligning der..

Da har jeg fått brukt Fire Maple  FMS-300T en drøy måned. Jeg har fått brenneren tilsendt/sponset av AllRando for å teste den. Har også en FMS 117T og Fire Maple kjelesett. 

Bruken har stort sett vært koking av vann i diverse gryter. Maaaange kaffekopper og noen porsjoner med turmat. Har også prøvd med stor kaffekjele og liten stekepanne for å teste stabilitet og ting den ikke er beregnet for. 

Brenneren har fungert greit uten noen problemer på de 15 dagene jeg har brukt den. Flammen er konsentrert (6-7 cm under gryta), noe som har fordeler og ulemper. Med små gryter blir det minimalt med varmetap på siden, men med større gryter må en passe på om ikke havregrøten skal bli svidd. Skal en bare koke vann mener jeg det er en fordel med konsentrert flamme. 

Jeg sammenlignet også med Kove Supalight og Optimus Crux. Brenneren er relativt lik Kovea i bruk og like stabil, men er mer kompakt sammenpakket. Sammenlignet med Crux foretrekker jeg Fire Maple brenneren siden den er mer stabil. 

Kort sagt en stabil, kompakt og god brenner for den som skal koke vann på tur. For steking av fisk og mer avansert matlaging er nok er FMS 117T med slange et bedre valg. 

Testen kan leses på Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått brukt Fire Maple  FMS-300T en drøy måned. Jeg har fått brenneren tilsendt/sponset av AllRando for å teste den. Har også en FMS 117T og Fire Maple kjelesett. 

Bruken har stort sett vært koking av vann i diverse gryter. Maaaange kaffekopper og noen porsjoner med turmat. Har også prøvd med stor kaffekjele og liten stekepanne for å teste stabilitet og ting den ikke er beregnet for. 

Brenneren har fungert greit uten noen problemer på de 15 dagene jeg har brukt den. Flammen er konsentrert (6-7 cm under gryta), noe som har fordeler og ulemper. Med små gryter blir det minimalt med varmetap på siden, men med større gryter må en passe på om ikke havregrøten skal bli svidd. Skal en bare koke vann mener jeg det er en fordel med konsentrert flamme. 

Jeg sammenlignet også med Kove Supalight og Optimus Crux. Brenneren er relativt lik Kovea i bruk og like stabil, men er mer kompakt sammenpakket. Sammenlignet med Crux foretrekker jeg Fire Maple brenneren siden den er mer stabil. 

Kort sagt en stabil, kompakt og god brenner for den som skal koke vann på tur. For steking av fisk og mer avansert matlaging er nok er FMS 117T med slange et bedre valg. 

Testen kan leses på Skjult lenke - logg inn for å se den

Merkelig like :-) Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig like :-) Skjult lenke - logg inn for å se den

FireMaple lager for mange forskjellige merker så meget stor sannsynglighet for at det er samme brenner og ikke bare en kopi :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 1256 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Erik Haaland
      Vurderer Skjult lenke - logg inn for å se den 70grams jakka fra Berghaus, men hva er alternativene folkens? P.s. Må være under 200gram.... Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av kevinslotten
      Vurderer på nyåret å gå til innkjøp av superlight telt. Må ha 2 stk, ett til meg å kona + ei lita jente, og ett til 2 stk gutter som blir 8 og 10 år. Kan ha ett 4 mannstelt, men da blir det ikkje søvn.
      Så var det jo hvor stor plass er det i teltene til liggeunderlag slik att di ikkje blir brettet opp langs siden. Teltene som vurderes er helsport reinsfjell superligt. Någen som har prøvd disse teltene som kan si sin anbefaling hvor romslig dem er. Kan man gå til 2 manns telt til 2 gutter?  Vi pleier å sove i hengekøye, men det er begrenset med trær på fjellet.
      .Skjult lenke - logg inn for å se den

• Av Memento mori
      Jeg har satt sammen et opplegg med Neoair (kjøpt brukt på finn for 4-500kr) og Z-Lite (kopi fra Naturhike (eBay) i mitt tilfelle). Det blir 193 cm langt i mitt tilfelle, men du kan justere lengden med antall ledd. 
      Har laget maljehull med et sett fra Biltema. 

På underlaget har jeg brukt limfester fra Zpacks og en tråd.  Da kan jeg feste sammen begge underlag, slik at de ikke sklir fra hverandre.

Undersiden ser slik ut.

Oversiden blir slik 

Vekta inkl pakkpose og repsett blir 398 gram. Da har jeg  6 ledd som jeg bruker som sitteplate og ved bål. På natta kobler jeg de sammen slik at beina er på skumunderlaget. Må legge litt klær/sekken under for å få lik høyde. 

Skjult lenke - logg inn for å se den Her har du bilder, laget en egen tråd på dette. 
    • Av Terka
      Det har vært en del tråder forumet om lette telt den siste tiden, og jeg har fungert litt på dette selv for egen del, og måtte regne litt på vekt av utstyr i dag.
      Konklusjonen er at jeg aldri kommer til å bli en dedikert lettpakker, men er en som likevel har litt fokus på vekt og pakkevolum OG andre egenskaper på turutstyret.
      Min økte fokus på vekt startet når jeg begynte å dra på telttur alene med to små barn. Kun telt+soveposer+liggeunderlag veide alene 14.74 kg på de første turene. Hvert liggeunderlag veide 1.8 kg og hadde samme dimensjonene som et Bamse Exteme når de var rullet sammen. I tillegg kom klesskift, bamser, mat, kokeutstyr, etc. Omtrent alt skulle i eller utenpå sekken min.
      I dag har jeg endt opp på litt forskjellige løsninger ut fra ulike typer turer, noen eksempler på dette:
      - På vinteren med pulk: Lite fokus på vekta, mye fokus på ikke fryse og komfort i teltet gitt sannsynlighet for en del telttid.
      - Vår/sommer/høst, ikke værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 7.81 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 4 personer: 8.54 kg (trekk fra 1.4 kg når vi er 3 personer)
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+soveposer for 2 personer: 4.67 kg
      - Vår/sommer/høst, værutsatt, samlet vekt telt+liggeunderlag+sovepose for 1 person: 3.27 kg
      - Vinter, bære "lett" sekk, 1 person: telt som veier 2.1 kg og sovepose/liggeunderlag ut fra temperatur.

Noen av tankene og vurderingene mine:
      Hvorfor ikke gå enda lettere? Jeg har nå valgt telt ut fra ønsker rundt vekt, pakkevolum, komfort, og robusthet ++. F.eks. teltene for "værutsatte" turer i vår/sommer/høst- sesong er testet til å tåle minst 25 m/s og 29 m/s vind, mens det letteste teltet jeg har for 4 personer nok ikke tåler i nærheten like mye vind. (men dette har et stort fortelt som gir økt komfort på sin måte.)
      På soloturer betyr ikke komfort så mye for min del, er vi flere sammen betyr det mer, og har jeg med barna betyr kos, komfort, og trivsel mye.
      Etter å ha bært en del for meg og barna, så blir sekken for soloturer nesten lett uansett..
      Jeg klarte fint å gå lange turer før med det (tunge) utstyret jeg hadde da. Nå er kroppen nesten 10 kg tyngre en den gang, formen dårligere, og turutstyret mye lettere. Det er for meg ganske åpenbart hvor fokusert bør settes inn om jeg synes det er tungt å bære egen kropp + det turutstyret jeg har nå. 😅
      Letteste er jo forresten å gå uten telt, da lander jeg på 1,285 kg for sovepose og liggeunderlag. (Men da er man også værutsatt (regn/fukt).)
      Hvordan tenker dere andre? Hvor høyt teller kravet om lav vekt ift andre kriterier som komfort, robusthet, osv.?
    • Av Memento mori
      I disse Monsen minutt for minutt tider, laget jeg en tråd her på forumet for å dele turen aktivt med andre. Jeg la ut fra ett til tre innlegg hver dag. Ikke noe system på når det ble lagt ut, tilgang til nett og når jeg hadde pauser avgjorde når det ble publisert.
      Alt ble gjort med en IPhone X og noen få apper. En app for å vaske bilder, slik at de ble enklere å laste opp, en layout app for å sette sammen flere bilder til et. Eneste redigering som ble utført var å snu noen bilder, så her er det nofilter som gjaldt.  Tok bilder av det jeg kom over som var av interesse, total nesten 900 bilder. 
      Noen triks ble brukt, lastet opp bilder når jeg hadde god dekning, slik at det bare var å legge til tekst i pausene.  Tekst krever lite av nettet. Bildene ble lagt i kladder, og kopiert direkte inn i innlegget.
      Jeg må innrømme at jeg hadde fokuset på turen, så «live» bloggingen gikk fort for seg. Er ikke spesielt god i norsk, men her var det bilder og historiefortellingen som var viktig. Det sitter mange på jobb og hjemme som liker å aktiv følge med på slike turer. Har valgt å skrive veldig kort om hver dag, og så kan de som vil gå inn på link for hver dag for mere info. Har tatt et utvalg av bildene for hver dag, ellers ville artikkelen blitt veldig lang. 

Dag -1 Planlegging 12 dagsturer på rad med overnatting krever at du tenker gjennom litt, spesielt når butikkene er stengt når du passerer. Ruta ble laget på lommekjent.no og overført til GPSen. Skriv også ut kart selv fra kartverkets turkart. Limte sammen 12 ark og tegnet hvor jeg skulle gå. Da kunne jeg regne ut ca hvor mange dager jeg brukte på hver del. Sendte mat, dorull etc i posten til Sylling. Da hadde jeg mat til Vestmarka og Krokskogen.

Dag 0 Kjøre ut depo  Siden dette var i pinsen  var det mye helligdager, kjørte derfor ut et matdepo på campingen på Vikersund. Da hadde jeg mat over Finnemarka på tvers. Sekken ble pakket klar. Ble frysetørret mat for å få ned vekta på sekken, som ente på 14 kg inkl mat for 5 dager.

Dag 1 Gile - Aklangen  Hadde valgt startpunktet på E16 utenfor Hønefoss. Da fikk jeg delt etappen som nødvendigvis måtte gå på asfalt i to. Måtte starte den 16 mai for å tidsplanen til å gå i hop.

Startpunktet og også sluttpunktet 12 dager seiner om jeg kom rundt. Zpacks arc blast 52 liters sekk

Her ser jeg utover Holleia, som var første del av turen. At været skulle bli slik hele turen er ganske unikt.

Gikk stier og små grusveier der hvor det var mulig, kom over noen som trente en hund - de grillet pølser ! Var heldig å få en på veien

På Ask ser jeg mye av ryggen på Nordmarka, her skulle jeg gå rundt.
      Dag 2 Aklangen - Hovinkoia

17 Mai i skogen, lå ved et flott vann. Fikk ikke fisk.

Bra merket på Holleia, et lett område å gå i. Blir flere turer til dette område.

Vannet ved Hovinkoia til DNT. Knallvær

Litt forskjellige typer av frysetørret mat, Lyo Food er en av favorittene. Legg merke til skjea som er så lang at den stikker opp over kanten. 

Det ble tarp den natta.

Tarp er fint, ligge å se på sola som har gått ned, ikke insekter.
      Dag 3 Hovinkoia - Haukevatne

Havnet inni et område med utrolig mye nedfall og toppbrekk, på det værste var ca halvparten av trærne skadet. Ikke lett å gå når det er slik. Måtte legge om ruta. Der hvor det er kjørt skiløyper er det ryddet, og gjorde det mye lettere å komme frem.

Vindstille - klart varmt vær, ikke insekter.

Hadde med et solcellepanel til ladning av mobil og GPSen som ble brukt hele turen, fungere knall i sola.

Sov under åpen himmel den natta.
      Dag 4 Haukevatne - Lorta

Litt fuktighet om morran.

Ikke ofte du treffer steiner med eget navn, er nok en skjult hemmelighet på Holleia

Nok en stille varm fin kveld.
      Dag 5 Lorta - Vikersund

Suppe til frokost, ikke minst den viktige kokekaffen om morran. Ikke fisk å få... Halve dagen blir lit transport for å gå fra Holleia og over til Finnemarka.
      Dag 6 Vikersund - Lunnaas

Dammen på toppen av Dokkaløypa. Mye folk i området. 

Prøvde meg på litt fiske på dagen, men ikke noe napp. Varmt og fint vær fortsatt.

Statskog har en åpen koie, hvor natta ble tilbrakt, ganske unikt med åpne koier. 
      Dag 7 Lunnaas - Svarteputt

Reservatet i Finnemarka er utrolig flott, hit skal jeg igjen, det er sikkert.

Knallvær og varmt, heldigvis er det små varder å gå etter, ikke annen merking på en del av løypene.
      Dag 8 Svarteputt - Asdøltjern

Finnemarka til venstre, og Vestmarka til høyre, Krokskogen rett frem. Er i Sylling, fikk hentet maten min i post i butikk.

Er en del nedfall etter en hard vinter for skogen. 
      Dag 9 Asdøltjern - Damtjern  

Asdøltjern er en perle i Lier, på andre siden ligger Asker kommune.

Flotte lette steder å gå mot Sollihøgda.
      Dag 10 Damtjern - Retthelltjern

Damtjern ved Solihøgda, flott varmt og vindstille.

Enkel og fin teltplass, trenger bare plass til to liggeunderlag, Zpacks Duplex telt.
      Dag 11 Retthelltjern - Gyrihaugen

Nok en varm fin dag, myggen har våknet for fullt. 

Måtte ut på kanten av Mørkgånga, ser hele Ringerike.

Mørkgånga er blitt en mye brukt «inn» topptur.
      Dag 12 Gyrihaugen - Gile

Ble en natt under åpen himmel, helt vindstille på 682 MOH  

Lokale stier på vei til å fullføre hele turen, 12 dager med varme og uten regn.
      Etter turen 1 - Tanker når turen er over
       Blir litt tomhet når turen er over, føler meg veldig privilegert over å få til en slik tur på 12 dager. Kroppen like fin, veier det samme.
      Etter turen 2 - Hva kunne vært gjort andeledes
      Er alltid noe som kan bli bedre, kart ned både ski og stier på samme kartblad  er et av punktene.
      Utstyr som ble brukt på turen

En liten gjennomgang av alt jeg hadde med, optimal pakking etter mine kunnskaper. Ca 10,5 kg før mat og gass inkl fiskeutstyr  
      GPS analyse - Hvor gikk jeg feil

Prøver å tracke turen. Greit å se om det er et mønster når jeg går litt feil. Mitt er når jeg er sliten og går fra en stor sti og inn i en veldig liten. Alle kryss er lurt å sjekke også, men ikke mye feil på nesten 16 mil😀
      gpx fil:
      Spor.gpx
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.