Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke lettvekts vandrestaver bør jeg kjøpe? (splittet)


pahatlem

Anbefalte innlegg

Men, men.. når jeg nå skal ta på meg rosa nylonstrømper, regnskjørt, regnjakke i cuben osv -- altså, endelig ta den helt ut: Hvilke staver skal jeg kjøpe meg? Altså, hvilke avveininger gjør man? Vekt vs bruddstyrke, bruksområde, teleskop vs oppdelt... 

Noen tips?

Endret av Tor Magnus
Modifiserte språket litt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Men, men.. når jeg nå skal ta på meg rosa nylonstrømper, regnskjørt, regnjakke i cuben osv -- altså, endelig ta den helt ut: Hvilke staver skal jeg kjøpe meg? Altså, hvilke avveininger gjør man? Vekt vs bruddstyrke, bruksområde, teleskop vs oppdelt... 

Noen tips?

Kommer jo litt an på hva du skal bruke de til?

 

Om du skal bruke de til å sette opp telt/tarp i tilleg til å gå så kan det være greit å vurdere hvor lange stavene skal være, ved bruk til tarp er det en fordel om de er teleskopiske slik at de kan justeres etter hva slags opsett du velger til tarpen.

 

Aluminium er sterkere en carbonstaver, hvor avhengig er du av stavene på en lengre tur? er det krise om en av de knekker?

Om du bare skal bruke de til å sette opp telt/tarp så er kanskje carbon tingen

 

Jeg har valgt teleskopstaver som kan justeres fra 60-140cm, det er veldig praktisk til varierende opsett av tarp, de er laget av aluminium som er sterkere, billigere men også litt tyngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne tråden forsvant litt i en annen diskusjon i en annen tråd så jeg har splittet den ut.

 

@pahatlem, som @koffar2 sier så kommer det litt an på hva du har tenkt å bruke stavene til. Aluminium kan bøyes mer uten at stavene ødelegges og en bøyd stav kan som regel reddes. Karbonstaver kan være mye lettere, oppleves som stivere, men når de brekker så skal det litt mer til for å redde de, og du må da bytte ut brukne elementer når du kommer hjem. 1-, 2- og 3-delt er en annen avveining som påvirkes av hvor korte du ønsker at de skal justeres, vekt (låsene veier) og fasthet (ledd kan være løse). Sist men ikke minst er selve låsemekanismen på 2- og 3-delte staver. Her er det mye variasjon både i vekt og fasthet. Hvis du har mulighet så prøv gjerne stavene.

 

Jeg har et par 2-dels staver fra GossamerGear som heter LT2 og jeg er veldig fornøyd med disse. De har intern skrulås som kan være litt fiklete, spesielt i kaldt vær, noen mener at de kan ha en tendens til å kollapse, men jeg har aldri hatt et problem med at jeg ikke fikk låst dem og kun en gang strammet jeg ikke nok slik at den kollapset litt mens jeg gikk med dem. Håndtakene er eksepsjonelt gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt godt fornøyd med mine CP3 fra locus gear. Er vel blant de letteste i klassen. Også fordel at en kan få puddertrinser i tillegg hvis en skal bruke de på vinteren også. De leverer raskt og har billig frakt.

 

http://locusgear.com/products-2/trekking-poles/cp3?lang=en

 

Uten at jeg har noe data for å si det så ville jeg bekymret meg for å bruke vandrestavene mine om vinteren. Karbon blir vel noe sprøere når det er kalt og jeg merker at jeg for legger mye mer vekt på skistavene mine enn vandrestavene. Får definitivt inntrykk av at mine skistaver i karbon også er tykkere enn vandrestavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt fornøyd med mine Fizan Compact Lite. De er tre-delte i aluminium, og jeg har veid mine til 340g (for paret). De kan justeres fra 58-132cm, noe som passer bra for meg til sommerbruk - som skistaver blir det for kort. Jeg kjøpte mine staver i England, og ga vel ca. £40-50 for dem for tre år siden. De er fremdeles i god stand, og låsen holder godt.

 

Se f.eks.  http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/fizan_compact_poles_review.html?mb_sort=desc#.VSzFMPmsVlw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe data for å si det så ville jeg bekymret meg for å bruke vandrestavene mine om vinteren. Karbon blir vel noe sprøere når det er kalt og jeg merker at jeg for legger mye mer vekt på skistavene mine enn vandrestavene. Får definitivt inntrykk av at mine skistaver i karbon også er tykkere enn vandrestavene.

 

Har aldri hørt noe om at carbon blir sprøtt i lave temperaturer. Det verste for carbon er også støt og slag, ikke hvor tung belastningen er. Tenk bare på hvor mye en fiskestang i carbon kan bøyes. Ulempen med carbon er at om det ryker så er det vanskeligere å fikse. En aluminiumsstav blir som regel bare bøyd og da er det bare å bøye den tilbake. Så på langtur er det kanskje ikke noe smart alternativ, men på toppturer tror jeg de vil fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noe om at carbon blir sprøtt i lave temperaturer. Det verste for carbon er også støt og slag, ikke hvor tung belastningen er. Tenk bare på hvor mye en fiskestang i carbon kan bøyes. Ulempen med carbon er at om det ryker så er det vanskeligere å fikse. En aluminiumsstav blir som regel bare bøyd og da er det bare å bøye den tilbake. Så på langtur er det kanskje ikke noe smart alternativ, men på toppturer tror jeg de vil fungere bra.

 

Jeg måtte google litt nå og du har jo helt rett, det ser ut til at det er en vandrehistorie (huh huh) at karbon blir sprøtt når det er kaldt. Et bedre poeng er nok det som @Havørn nevner, at vandrestaver ofte er kortere enn skistaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter et par praktiske og lette staver til sesongens utflukter.

Skal brukes til støtte/avlastning når jeg går, som stenger til teltet og til tørkesnor o.l. når det er behov for dette.

 

Ønsker helst en relativt lett, 3-delt teleskopstang som ikke er så alt for kostbar. Erfaringer og tips mottas med takk   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på utkikk etter et par praktiske og lette staver til sesongens utflukter.

Skal brukes til støtte/avlastning når jeg går, som stenger til teltet og til tørkesnor o.l. når det er behov for dette.

 

Ønsker helst en relativt lett, 3-delt teleskopstang som ikke er så alt for kostbar. Erfaringer og tips mottas med takk   :D

Fizban compact lite har fått mye skryt, er relativt billige og tredelt. Sjekk også Pacer Pole, de er muligens dyrere men har mange tilhengere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noe data for å si det så ville jeg bekymret meg for å bruke vandrestavene mine om vinteren. Karbon blir vel noe sprøere når det er kalt og jeg merker at jeg for legger mye mer vekt på skistavene mine enn vandrestavene. Får definitivt inntrykk av at mine skistaver i karbon også er tykkere enn vandrestavene.

 

CP3 er oppgitt på 135 og kan brukes til 140, bruker ikke skistavene mine høyere enn 135 cm likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fornøyd med Black Diamond karbonstaver !

Lett og solid, grei låsemekanismer, tja ... brukt i årevis uten problem

Har kjøpt meg et par til, mer sammenleggbar og lettere å få med seg på reiser. Også i karbon

 

Ellers er det mye å velge iblant; alu som karb ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden forsvant litt i en annen diskusjon i en annen tråd så jeg har splittet den ut.

 

@pahatlem, som @koffar2 sier så kommer det litt an på hva du har tenkt å bruke stavene til. Aluminium kan bøyes mer uten at stavene ødelegges og en bøyd stav kan som regel reddes. Karbonstaver kan være mye lettere, oppleves som stivere, men når de brekker så skal det litt mer til for å redde de, og du må da bytte ut brukne elementer når du kommer hjem. 1-, 2- og 3-delt er en annen avveining som påvirkes av hvor korte du ønsker at de skal justeres, vekt (låsene veier) og fasthet (ledd kan være løse). Sist men ikke minst er selve låsemekanismen på 2- og 3-delte staver. Her er det mye variasjon både i vekt og fasthet. Hvis du har mulighet så prøv gjerne stavene.

 

Jeg har et par 2-dels staver fra GossamerGear som heter LT2 og jeg er veldig fornøyd med disse. De har intern skrulås som kan være litt fiklete, spesielt i kaldt vær, noen mener at de kan ha en tendens til å kollapse, men jeg har aldri hatt et problem med at jeg ikke fikk låst dem og kun en gang strammet jeg ikke nok slik at den kollapset litt mens jeg gikk med dem. Håndtakene er eksepsjonelt gode.

Takk for svar -- jeg bestilte LT4S fra Gossamer Gear for noen måneder siden, og har fått brukt den (bare én) på noen turer. Kjempefornøyd så lang, lett og fantastisk håndtak. Brukes uten pole-jack som stang i MLD Duomid uten problemer så langt. Ingen problemer med "kollaps" så langt, Et liiiite aber at den ikke kan slås veldig kort i sammen..

Jeg blir mobbet nok for én stav -- så jeg trenger litt tid før jeg tør å bruke to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering; jeg har nå brukt staven fast hver eneste helg- og dagstur siden.

Har nå kjøpt stav nr. 2. :-) Har faktisk opplevd gangsperr i høyrearmen etter lengre turer i ulendt terreng -- og det er jo bare positivt, all den tid det innebærer at jeg faktisk får brukt armmuskulaturen i større grad. Har sikkert ikke vondt av det.

Forresten har jeg også bestilt forlengere fra Gossamer gear, slik at det blir enkelt å sette opp Duomid'en med "omvendt v", i.e. to staver som møtes i apex. http://gossamergear.com/lightrek4-extender.html

Kjempeglad for at jeg har begynt med stav(er)! Takk for alle tipsene!




 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.