Gå til innhold
  • Bli medlem

"Vintage" ryggsekk?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har tips til en tursekk som er funksjonell og behagelig, men som også ser OK ut? Jeg er ingen stor fan av dagens mote, med blanke duppeditter og skrikende neonfarger, og er på jakt etter noe som ser mer "naturlig" ut. Vintage/retro, hva enn man velger å kalle det...  Altså noe med f.eks lærstropper, naturfarger, osv.

 

Jeg har til nå kun gått dagsturer, i skogen, og har ingen veldig ambisiøse planer om noe mer foreløpig, men en sekk som er stor (og komfortabel!) nok til en liten helgetur med overnatting i hytte/gapahuk hadde nok vært kjekt å ha (med mindre en slik en er drastisk større enn en dagstursekk?).

 

 

*Krysser fingrene for at "overflatiske" preferanser ikke provoserer til heksejakt på Fjellforum* :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Materialene i sekker i vintagestil med skinn og metallspenner lages i materialer som i stor grad er underlegne de syntetiske materialene som brukes i moderne sekker. Du ender sannsynligvis opp med en sekk som er unødvendig tung og ukomfortabel.

 

Her er et par retrosekker på henholdvis 114 og 59 liter. Jeg har ingen erfaring med disse selv og kan ikke gå god for de.

 

http://www.duluthpack.com/duluth-pack-4-monarch.html

http://www.duluthpack.com/outdoor-gear/camping-hiking-gear/packs/bushcrafter-pack.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Krysser fingrene for at "overflatiske" preferanser ikke provoserer til heksejakt på Fjellforum* :phone:

 

Ingen heksejakt, men, med bakgrunn i noen års erfaring, kan jeg temmelig sikkert si at hvordan sekken passer på din rygg betyr vesentlig mer enn utseende.

 

Nå vil en dårlig sekk egentlig ikke bety så mye - det blir høyst et par turer med en sekk som ikke passer ryggen. Så enten blir det ikke flere turer, eller så blir det ny sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergmann og Vrimmel: Takk! Jeg skal sjekke ut disse nærmere! :)

 

 

 

 

 

Det er synd/rart at folk automatisk antar at det må være enten-eller, når det gjelder design og komfort. Det var også derfor jeg spesifiserte i hovedinnlegget at sekken skal være "funksjonell og behagelig". I første linje. ;)

 

 

Jeg vil nå tro det er noen der ute som har tenkt både funksjon og form, når de har utviklet tursekker... For ting behøver jo ikke å se grelle ut (eller knallfarga :frantics: ) for å være bra, selv om det sikkert i mange miljøer er kult å slå i bordet med at man blåser i det estetiske

 

 

 

Steampunk_Backpack_V2_by_keitayuki.jpg

 

Ser den fin og retro ut? ;)

 

 

Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd/rart at folk automatisk antar at det må være enten-eller, når det gjelder design og komfort. Det var også derfor jeg spesifiserte i hovedinnlegget at sekken skal være "funksjonell og behagelig". I første linje. ;)

 

 

Jeg vil nå tro det er noen der ute som har tenkt både funksjon og form, når de har utviklet tursekker... For ting behøver jo ikke å se grelle ut (eller knallfarga :frantics: ) for å være bra, selv om det sikkert i mange miljøer er kult å slå i bordet med at man blåser i det estetiske

 

Jeg har ikke problemer med det, men siden jeg ikke vet om noen sekk som stemmer med ditt ønske, så mente jeg at det muligens var "best" å sjekke ut de "vanlige" sekkene.

Men hva andre har på ryggen, betyr lite for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, sjekk ut finn.no, og fjellreven har sine retrosekker i mange str. de er jo super lekre. burde holde for en enkel helgetur. men det er klart at anskaffer du en sekk uten hoftebelte, blir komforten mindre. har du forøvrig sjekket samtlige i familien's loft, boder og eventuelle hytter? hehe, er ofte der man finner slike skatter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sekkeprodusenter har ganske fargenøytrale alternativer. Virker som om det i hovedsak er det du er ute etter? For det viktigste er jo at sekken er behagelig for din rygg?

Om en sekk passer ryggen eller ei er høyst individuelt. Vil anbefale å prøve deg fram hos forskjellige forhandlere med ønsket belastning om mulig.

 

Ellers er bruktmarkedet på f.eks. finn.no en bra start som @Arcticpeak allerede har vært innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hjemme en eldgammel (ca. 45 år) Hagløfs pakkerammesekk og en nyere variant i en litt annen modell. Begge sitter veldig komfortabelt. Jeg bruker nå den gamle sekken, men med moderne hoftebelte og skulderreimer og min mann bruker den nye sekken med gamle hoftebeltet og skulderreimene. Han synes at de gamle, tynne reimene sitter mer komfortabelt enn de tydde moderne.

Også den nyeste sekken ser retro ut med sin grønne farge og robuste sekkmaterialet.

Jeg ser også av og til folk på fjellet med gammeldagse norske ryggsekker med en liten ramme. Så jeg tror du bør lete i kategori pakkerammesekker for å finne noe som ser gammelt ut. Du har kanskje større sjanse på Finn.no eller på loppemarkeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Fjällräven. De har en serie med store sekker som heter Kajka. Den minste av de er på 65 liter. Muligens 55 for damer. Denne sekken er ikke spesielt retro, men den er veldig nøytral og "ren" i utformingen. I tillegg så er stoffet, i hvert fall på min grønne, som er noen år gammel, matt og ikke skinnende/blankt, som det ofte kan være på andre sekker. Det er vel samme materiale som i Kånken, tror jeg. Altså, ikke retro, men ganske diskret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Fretex og Finn.no  og skolekorps loppemarkeder kan jo være svaret på ekte retro!

 

Fandt en gammel LIll-sport Telemark? på bæremeis for 25 kr. OK, sekken kastet jeg, for jeg skulle bruke meisen til å sette støvsugeren på så jeg ikke kvæster alle møbler og trinn.

Så nå ståøvsuger jeg som "Karlson på taket"

 

Meisen er faktisk ikke så dårlig

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er lekker:

 

attachicon.gifbackpack.jpg

Kun dagstur-størrelse da, veier i overkant av hva som er fornuftig å ha på ryggen, og tar vel mange år med bruk før den er slitt inn nok til at den er behagelig... :)

Har en fra samme merke selv... Kan ikke akkurat anbefales til noe tur i skog og mark da den er ekstremt tung i forhold til hvor mye den rommer. Jeg bruker den kun til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Lykkens dag på forrige Hv øvelse. Fikk jo Cato Ringstad stridsekk og ny bag i stedet for Ludvik. Blir sikkert enda flere og få kjøpt brukt o fremtiden. Om de ikke blir brent da. Finnes nok av de:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.