Gå til innhold
  • Bli medlem

stødig og behagelig 75mm skisko til brei fot


Anbefalte innlegg

God helg godtfolk. Eg skal kjøp meg 75 mm fjellskisko og ønska i den sammenheng råd og erfaringsinnspill fra dåkk. Eg har brei skank og treng en sko som føles behagelig på lange skitura, både i alpint og andre terreng. 

Om nåkken har erfaringer å dele settes det pris på, og om du tell alt overmål har en sko i strl 43-44 å selge, vil jo det vær toppen av kransekaka.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte et par Crispi Svartisen tidlig i vinter, de har 2 plastspenner.

Når jeg går med de strammer jeg ikke plastspennene, da er støvlene myke og behagelige å gå med.

Nedover strammer jeg spennene og da blir det straks noe helt annet.

De er faktisk mer behagelig enn Crispi Stetind (BC) som jeg kjøpte samtidig, jeg trodde det var motsatt derfor kjøpte jeg Stetind i BC og ikke Svartisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Alpina sin Alaska 75mm mye på toppturer med fjellski. Jeg synes den er strålende å gå med og den føles stiv nok til at en får god kontroll i telemarksvingene på vei ned igjen. 

 

http://www.alpinasports.com/product/alaska_75/225

 

Hei

 

Den kan jo være en mulighet, en jeg har aldri sett den i noen butikker? Hvor?

 

Jeg har selv brede føtter og bruker Varg Skavl. Bra flex fremover og ganske vridnings stabil. ER veldig fornøyd med disse. Er kanskje noe svake for sålebrudd i mellomsålen.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde research på dette før noen år senere, og da var 'internetts gjennomsnittlige formening' at

Varg og alfa har mest 'nordisk lest' dvs for Ola, Kari, Svensson. Oversettes til bred, høy fot, og Skandinavers føtter jamført med mellomeuropeers er slike.

Crispi og Salomon kunde være noen smalere. Noen mente at Crispi's modeller er blitt tilpasset nordiske lester; det vet jeg ingen om.

Før meg som har en Donald Duck fot, dvs bred frem, smal bak, og lav.... Finns det ikke noe ideell kraftig skistøvel. Lykke til med prøving!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei

 

Fischer har også noen modeller som motsvarer denne en del. Men Fischer  - og butikkene holder dem stort sett hemmelige! Øker ikke akkurat omsetningen.

 

Jeg hadde et par som var brede og behagelig å bruke. Dessverre var de forsynt med en masse syinger over hele foten, som virket som perforering i kunstmaterialet de var gjort av. Etter få år sprakk de både her og der. men jeg fikk ny dvs. Garmont på garantien. Ikke helt så brede og komfortable. men OK til stødige snørekjøringsturer med huskyene.

 

Hilsen

Elgen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa T4 er relativt bred. Nå har nok ikke jeg den aller bredeste foten, men jeg er tverrplattfot og må ha i ekstra såle. Det var ikke noe problem å trøkke den nedi der, og få justert innerstøvelen litt.

Støvler med innersko er uansett lettere å manipulere enn en tykk lærbeksøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa T4 er relativt bred. Nå har nok ikke jeg den aller bredeste foten, men jeg er tverrplattfot og må ha i ekstra såle. Det var ikke noe problem å trøkke den nedi der, og få justert innerstøvelen litt.

Støvler med innersko er uansett lettere å manipulere enn en tykk lærbeksøm.

Har et par T4....kjempesko til toppturer, mere usikker på hvordan den vil fungere over mange dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde research på dette før noen år senere, og da var 'internetts gjennomsnittlige formening' at

Varg og alfa har mest 'nordisk lest' dvs for Ola, Kari, Svensson. Oversettes til bred, høy fot, og Skandinavers føtter jamført med mellomeuropeers er slike.

Crispi og Salomon kunde være noen smalere. Noen mente at Crispi's modeller er blitt tilpasset nordiske lester; det vet jeg ingen om.

Før meg som har en Donald Duck fot, dvs bred frem, smal bak, og lav.... Finns det ikke noe ideell kraftig skistøvel. Lykke til med prøving!

 

Hah, då er me to, går blandt enkelte venner under kallenavnet "Magica", blandt anna pga desse føtene mine  :lol: Og alle tærne er i tillegg like lange, så ser ut som nokon har kappa rett av.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par T4....kjempesko til toppturer, mere usikker på hvordan den vil fungere over mange dager :)

Har gått over Hardangervidda med dem. Går helt fint.

En fordel med disse er at man kan ta ut innerstøvelen og tørke dem om nødvendig. Eller varme dem i soveposen før man tar dem på om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en syv dagers tur i Jotunheimen i påsken med Scarpa T4 uten problemer.
Vi var et følge på fem som holdt et ganske rolig tempo, men det var heller ikke noe problem å gi på litt.
Det var kun den ene dagen jeg prøvde å komme så fort som mulig frem til Leirvassbu for å rekke en topptur uten bagasje at jeg tror mykere lærstøvler hadde vært å foretrekke.

 

Ingen gnagsår og varme føtter hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått over Hardangervidda med dem. Går helt fint.

En fordel med disse er at man kan ta ut innerstøvelen og tørke dem om nødvendig. Eller varme dem i soveposen før man tar dem på om morgenen.

Korsen binding brukte du over vidda? Trur en litt lettare lærsko vil gi meg størst skiglede når gradan peike oppover. Tindefjellsryggen loen rundt e et av vårens høgdepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Voile 3-pin cable med 10 mm oppbygging og hælløftere. Den bindingen er et fint kompromiss, sidn man kan bruke den som vanlig tåbinding eller hælbinding.

Men det er jo en smakssak hva man foretrekker. En kraftigere støvel gir litt mer stabilitet utfor, og tillater tøffere kjøring og mer moro når du skal ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.