Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til jente 3år.


Hammer

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en datter som elsker prinsesser, og har selvfølgelig sett prinsesse soveposene både på XLL og i lekebutikkene og ønsker seg dette til vi skal ut på første telt overnatting i sommer.

Er det noen som har noe erfaring med disse? Er de brukbare til å bruke på fjellet til en 3-åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Eg kjenner ikkje til desse posane spesifikt, men kan på generelt grunnlag seie at:

 

Det kjem nett an på kva du meinar med fjellet. Om de skal opp i høgfjellet kan det bli ganske kaldt der til tross for at det er sommar.

Men, noko som er vel så avgjerdande som soveposen, er kva ho ligg på. Er ein godt isolert under kan ein sleppe unna med ein lettare pose enn om ein søv med lite isolerande under seg, i alle fall så lenge de ligg i ly for vind.

Kva med å teste ei natt i hagen no? Tippar at mange netter no har den samme temperatur som høgfjellet om sommaren.

Blir det for lite, kan du prøve med meir isolasjon under, evt breie den ekstra dunjakka eller jervenduk (om du har) over. Eit tiltak er å fylle ei vannflaske med varmevatn og tre ein sokk utanpå, plasser i fotende av posen.

Mi erfaring er at dei fleste soveposar held mål i telt om sommaren dersom den har varmekrage, og ein kan spe på med tiltaka skissert ovanfor.

Skulle det vise seg at de får andre behov etter kvart er det kanskje enklare å handle, sidan du då truleg vil vite kva du ser etter :)

 

Kan være verdt å sjekke om posen har innvendig varmekrage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en datter som elsker prinsesser, og har selvfølgelig sett prinsesse soveposene både på XLL og i lekebutikkene og ønsker seg dette til vi skal ut på første telt overnatting i sommer.

Er det noen som har noe erfaring med disse? Er de brukbare til å bruke på fjellet til en 3-åring?

Hei

Siden du nevner 3 åring og fjellet - ville jeg satset på noe med bedre kvalitet enn disse Disney soveposene. Regner med det er denne.

De er beregnet til de varme sommernettene i lavlandet (eller ved maksforhold i fjellet kanskje) eller helst til innendørsbruk. Alternativt ville jeg hatt en god og varm sovepose inni - eller ha en dyne over eller whatever.

Om friluftsliv er noe dere  vil satse på er jo Ajungilak Little Mammut helt ok. Den er forlengbar. Begynner å komme mange andre gode alternativer også - og om du ikke skal bære langt kan barnet sikkert arve en pose fra en voksen.

Liggeunderlag er ellers viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar. 

Den XXL posen virker mer som en teppepose til bruk i seng. litt mer hette på de på lekebutikker.

Ender nok opp med noe ordnetlig greier. Synes det er viktig at ungene har ordentlig utstyr, da er det artigere for de å gjøre ting også når de slipper å plages med dårlige produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to barn med egen pose. Eldstejenta har en slik mammutpose, mens hun yngste har en norheim (tror jeg) som også kan forlenges. På de kalde turene har barna gjerne en voksenpose utenpå sin egen pose, og enda har vi ikke opplevd at barna ikke har sovet på grunn av at de har frøset. (heter det frøset?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte de første soveposene til barna mine på JYSK. Det eneste de manglet var lav vekt og lite pakkevolum, men ellers var de helt ok.

Hvis du ikke slipper unna denne prinsesseposen så er det fult mulig å gjøre den varmere med noen enkle grep.

Sjekk med din mor eller bestemor, eller noen fra denne generasjonen, om de har et gammeldags ullteppe som er beregnet på å brukes i senga. 

Får du tak i et av disse så bretter du det bare dobbelt og klipper det til rett størrelse. Så syr du sammen sidene med en stoppenål eller heklenål. (Heklenål for de som er litt mer avanserte.) Så bruker du denne som innerpose. 

Du kan også bruke et flanellslaken. Det vil også hjelpe betraktelig.

Noen mener at gamle ullplagg og tepper klør, men det er bare før de har vert brukt og vasket gjennom et par generasjoner.

Jeg har noen av disse teppene og det er helt utrolig hvor varme de er.

De veier litt, men med en så liten jente så blir vel ikke turen så lang.

Det finnes også noen sofatepper av ull. De er veldig myke og varme, men koster lett litt mer, eller kanskje et syntetisk sofapled vil gjøre samme nytten.

(Ikke kjøp gamle ulltepper fra forsvaret, de er billige, men egner seg bedre som hestedekken enn sovepose for små barn.)

http://www.nordiskfritid.no/products/ullteppe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en datter som elsker prinsesser, og har selvfølgelig sett prinsesse soveposene både på XLL og i lekebutikkene og ønsker seg dette til vi skal ut på første telt overnatting i sommer.

Er det noen som har noe erfaring med disse? Er de brukbare til å bruke på fjellet til en 3-åring?

Vinter har en rosa pose fra lekebutikk - den er stort sett for innendørsbasseng eller muligens varm sommernatt. Løste saken gjennom å ha godt med liggeunderlag under posen, og ekstra varme ovenpå ved utebruk. Datteren lykkelig, varm nok ute, og vi fikk løst overnatting innendørs hos små venner. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for mange gode svar.

Selv om hun snakker veldig ofte om når vi skal ut på tur. Samt at hun ofte spør om vi skal sove i telt, så har hun aldri vært på noe Lengere en dags turer. Så har jo ingen garanti for at det blir noen flere enn den ene natten. Jeg har hytte like under tre grensen, så de fleste turene starter nok der og opp til et fjellområder på 800 moh +/- med et par mindre topper rundt. Har planlagt en tur til høyere områder i juli.

Jeg tror nok jeg ender opp med den mammut posen. Mammuter er da et godt alternativ til prinsesser. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borna mine har og har hatt "skikkelege" soveposar frå dei var små. Fordi dei har sove ute under alle slags tilhøve.

Eg tenkjer som sagt at det handlar litt om kva tilhøve du skal ut i , og kva tiltak elles du er viljug til å sette i verk.

Når dattera vokst ut ur rosaposen blev det en ordentlig sommerpose, pluss en ordentlig vinterpose. Vi har ofte brukt sommerpose, og lagt en vattert fjellduk ovenpå.

God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil at dine barn skal bli glade i å gå på ski så skal du bare kjøpe det billigste utstyret og ta dem med på litt for lange turer.

Om dette gjelder for soveposer vet jeg ikke, men jeg har alltid kjøpt turutstyr med god kvalitet til mine barn. De pengene du bruke ekstra ville du sannsynligvis bare drukket opp eller brukt på andre mindre fornuftige ting like vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg REs. Var på en dagstur i vinter sammen med noen kjente som ikke var vant til norsk vinter og fjell. Der yngstemann til de ble på kledd dårlig. Stakkaren frøs og ble kald. De fikk skifte klærne til dattera mi, men da var allerede skaden skjedd. Og ungen nektet plent å være med ut dagen etter. Etter mye overtaling (mest fra datteren min, hehe) fikk vi tatt en tur, med skikkelig lag påkledning, å heldigvis var opplevelsen den dagen så bra at ungen ønsket å være med på flere turer. Kan fort se for meg at en natt med frysing kan være kroken på døren for å sove ute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en tanke:
Jeg tenkler veldig likt som flere over, jo bedre pose jo større sannsynlighet for at dere får en fin opplevelse med turen, og ikke minst HUSK ett skikkelig godt liggeunderlag!
Skulle det være veldig viktig for lillemor (og det er det jo ofte. hehe) med prinsessepose, så går det ann å sjekke Finn.no for prinsessestoff, deretter klippe til dette etter ca mål på soveposen (gjerne 5-10 cm større) også sy bitene lett sammen (dette kan man gjøre kjempe enkelt, selvom man ikke har noe form for syferdigheter. hehe) og tre denne utenpå den originale posen. Da har hun varm,god,hjemmelaget prinsessepose :D

Vi har fra tid til annen vært avlastere for ei lita jente, og her var det altså frosker som var tingen. Jeg gjore akkurat det samme som beskrevet over: fant billig stoff med frosker, klippet til ca mål på posen og sydde med bestemor sin gamle symaskin. Hadde dette trekket utenpå soveposen.Det ble ikke rett og ikke pent, men snuppa var MER enn fornøyd nok, strålte fra øre til øre og var veldig klar for frosketur :P
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG fornøyd med Little Mammut til min sønn. Vi har vært på mange turer der jeg har ligget med to lag ullundertøy i min sovepose og han har ligget i bare trusa i sin sovepose. Han er generelt mye varmere enn meg, men likevel. Pluss at den kan vaskes på 60 grader også, det er innmari praktisk når det blir sølt kakao i soveposen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan anbefale dunsoveposer fra Cumulus.pl for våre elskede små ;-). Har nettopp kjøpt en Junior 250 for min sønn på 7 år, med ytterlige 50 g dun på toppen, altså 300g sammen, kostet € 165 inkl. porto. Posen veier omtrent 600 g og kan stappes tett sammen at den finner bra plass i en liten barneryggsekk.

Cumulus er veldig flexibel mht spesielle ønsker og prisene er stortsett bra. Jeg synes at det ikke lønner seg å kjøpe soveposer som passer akkurat til barnas nåværende størrelse – de bare vokser så fort…

 

God tur med barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Vi har hatt et par turer med voksipose. Tror det var så vidt innom minus grader den ene natten, og en annen var det ialfall nært null. (våknet til snø). Min datter har sovet med ullklær i voksi posen, i tillegg så tok jeg dunvesten min og tok rundt den øverste delen. Rett og slett for å få lukket posen litt rundt halsen, den så veldig åpen ut. Hun har sovet godt hele natten og vært god å varm. Hun har sovet på et liggeunderlag + sauskinnfell. Men følg litt med. ganske inviduelt om folk fryser eller ikke. Min datter er generell ganske varm har jeg et inntrykk av.

Har nå gått til innkjøp av en Little Mammut. En hoppende gla datter er klar for nye eventyr med den nye soveposen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at det ble noe bra til mini.

Her har vi kjøpt Haglöfs sin for mini-kanini. Før het den Slumber eller noe, nå heter den Pavo.

Fungerer helt fint, og som tidligere nevt her - med bra liggeunderlag er det ikke noe problem med komfort ned mot 0.

Beste med den vi har er at den ikke blir kokings på sommernetter heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til jul fikk ungene Alta-pro-poser, en med høyre og en med venstre glidelås. Når ungene er med låner guttungen min (10) (litt varmere pose), og frysepinnen jentungen (8), ligger med meg i dobbelposen.

Det er ingen problem (enn så lenge), og vi er varmeflaske for hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.