Gå til innhold
  • Bli medlem

Sit on top kajakk ?


opas

Anbefalte innlegg

Jeg er litt pysete med hensyn til drukning ( tidligere uheldig opplevelse)

 

På den andre siden drømmer jeg om å padle kajakk og kano.

 

Nå har jeg altså skrekk for å ikke komme meg fort nok ut av en havkajakk med sprut trekk m.m,  og har av den grunnen slått dette fra meg    :no:

 

Men nå i den siste tiden har det dukket opp flere og flere slike sit on top kajakker, noen til og med selvlensende.

 

Er det noen som har forsøkt en slik, leverandørene mener også at disse skal kunne brukes på sjøen   :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverandørene sier så mangt. For meg er en sit-on-top-kajakk en badeleke (nå erter jeg sikkert opp en del her.....så ok da, til innlandsfiske kan den kanskje ha et poeng hvis vannet ikke er for stort). Skal du ha en kajakk som kan brukes på sjøen/større vann i litt vær må du ha en ordentlig en med sittebrønn og spruttrekk. Ta heller et Grunnkurs Hav (IKKE såkalt Introkurs på 4 timer, men et 16-timers grunnkurs) hos en god instruktør og få bukt med den skrekken din under kontrollerte og trygge former. Mange stiller på kurs hos oss (Trondhjems Kajakk-klubb) med akkurat den skrekken, og i så godt som 100% av tilfellene er skrekken borte etter kurset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sit om top Kayak , en Viking Kayak fra New Sealand. En sit on top kayak er ett spesiell løsning som har sine fordeler og ulemper. Akkurat som kayaken som du setter deg ned i. Og det finnes badeleke kayaker som du setter deg ned i også. Fordelene: det er plass til mye bagasje , ryggsekk og slikt. Mye mer en i en tradisjonell kayak. Sikkerhet er også ett moment. Hvis jeg går rundt med kayaken min , snur jeg bare den rundt igjen og klatrer oppå. Lettere enn å komme seg på ett seilbrett. Jeg har vært på de store vannene på Hardanger vidda med min kayak , der en tradisjonell kayak hadde vært upraktisk . Pris kan være en ulempe . Min koster vel rundt 15 høvdinger nå, og man får tradisjonelle kayaker billigere. Men jeg blir nok mer våt i min kayak , enn en man sitter ned i. Skvett fra årene drypper ned på buksen, så jeg bruker alltid en skikkelig tørrdrakt når jeg skal krysse fjorder og slikt . Jeg ville ikke byttet. Men så hmar jeg det ikke så travelt heller. De tradisjonelle kayakene padler

glatt fra meg. Og til skikkelig havbruk på røffe dager er jeg ikke i tvil om at en tradisjonell kayak hadde vært bedre. Man på røffe dager er jeg ikke utpå. Jeg bruker min like mye i ferskvann som i sjøen. Ally kanoen min er dessverre blitt neglisjert etter at jeg fikk denne kayaken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det finnes svært stødige kajakker som du vil sitte trygt og stabilt i. Hugs at det er når du går oppi/utav av dei aller fleste velt skjer. Når du sit nedi båten så skal det litt til, avhengig av kva skrogform du har. Dersom du vil vurdera kajakk så gå for ein brei variant som er over 60 cm, f eks denne http://www.riotkayaks.com/flatwater-2/day-touring/edge-13/

Eg kjøpte meg denne for nokre år siden for å bruke den til jakt og fiske, og ville derfor ha ein stødig båt. her er masse bagasjeplass og har vore på ovenattingsturar over 3 døgn utan problem. Båtar som er såpass brei og ganske flat i profil er VELDIG vanskeleg å velta. Anna eks er http://seabirddesigns.com/kayaks/discovery

 

No fekk du ikkje svar på spørsmålet ditt men mitt råd til deg er å oppsøke nokre butikkar å prøvepadle kajakker for å sjå kor trygg du føler deg i desse. Ift padleegenskaper er det stor forskjell på sit on top og kajakk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du detter ut av en vanlig kano før den velter i de fleste tilfeller. Dama liker ikke elvekajakk men elv, kano og velt går fint. Hun er ute å svømmer lenge før båten er rundt.

Det var hyggelig å høre. Jeg har forsøkt å søke på Youtube etter filmer, men de jeg ser der er man en stund under vann før man kommer seg løs. Har også sett de som kaver med å få løs sprut trekket under vann. Noen skriver at man må ta begge hender i båtkanten og skubbe seg ut. Da hadde panikken tatt meg, hendene mine søker overflaten uten kontroll     :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige kanoer har ikke spruttrekk.

Det er mange som synes det er skummelt å velte i kajakk men etter noen kvelder i bassenget med trening er de fleste kurerte. Finn deg en klubb så du har noen som kan hjelpe deg og start uten spruttrekk, men med dykkermaske. Det pleier å hjelpe på skrekken for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kajakker er som bukser. Skjærgårdskajakker og mange havkajakker er som saggebukser. De detter av nesten før du vil ut. Mer ekstreme havkajakker og elevekajakker er som skinnbuksen fra 80-tallet. Du trenger nesten hjelp for å komme deg ut.

 

Dersom du ikke har ambisjoner om eskimorulle eller lek i brottsjø trenger du ikke en kajakk som sitter fast. Du trenger heller ikke ett trekk som krever makt for å komme seg fri fra. Velger du en båt med stor åpning og ikke så veldig stramt trekk vil du falle ut av kajakken når den velter. eStørste fordelen med sit-on-top er nok at de er enkle å komme seg opp igjen i, men er du sammen med andre er det veldig lett å komme seg opp i vanlige kajakker også ved hjelp av kameratredning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajakker er som bukser. Skjærgårdskajakker og mange havkajakker er som saggebukser. De detter av nesten før du vil ut. Mer ekstreme havkajakker og elevekajakker er som skinnbuksen fra 80-tallet. Du trenger nesten hjelp for å komme deg ut.

 

Dersom du ikke har ambisjoner om eskimorulle eller lek i brottsjø trenger du ikke en kajakk som sitter fast. Du trenger heller ikke ett trekk som krever makt for å komme seg fri fra. Velger du en båt med stor åpning og ikke så veldig stramt trekk vil du falle ut av kajakken når den velter. eStørste fordelen med sit-on-top er nok at de er enkle å komme seg opp igjen i, men er du sammen med andre er det veldig lett å komme seg opp i vanlige kajakker også ved hjelp av kameratredning. 

Takk, dette var et veldig interessant svar. Noe som gjør at jeg skal ta en kikk i en lokal kajak forhandler for å kjenne hvordan plassen er om bord i "hullet". Må finne en med godt utvalg her i Bergen. Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var et veldig interessant svar. Noe som gjør at jeg skal ta en kikk i en lokal kajak forhandler for å kjenne hvordan plassen er om bord i "hullet". Må finne en med godt utvalg her i Bergen. Noen tips ?

Hei

 

Mange havkajakker og alle skjærgårds kajakker dette du ut av ganske av sig selv! Hvis du ser på en kajakk, hvor knærne er utenfor cockpitkanten (sittebrønnen) og evt kan settes inn under for økt stabilitet er du safe og vil dette ut.

 

Trekkene trenger ikke sitte veldig stramt, så det løsner stort sett av sig selv.

 

Kamerat redning er bra, men det er ikke alltid at kameraten er helt i nærheten, så øv for al del selvredning! Man kan jo være på alene!

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun padlet uten spruttrekk.  Ikke noe stort problem til skjærgård og vann.

 

 

Hei

 

Nei ikke nødvendigvis i stille vær. Men sprutetrekk kan øke komforten vesentlig i kalt vær, så blir det varmt og godt nede i kajakken. Dessuten holder det en tørr for drypp fra pagajen, som er ganske vanlig.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kajakker er som bukser. Skjærgårdskajakker og mange havkajakker er som saggebukser. De detter av nesten før du vil ut. Mer ekstreme havkajakker og elevekajakker er som skinnbuksen fra 80-tallet. Du trenger nesten hjelp for å komme deg ut.

 

 

Dette er jeg ikke enig i. Jeg liker tighte havkajaker (er 188 og padler stort sett LV-båter), og har i tillegg begynt åpadle elvekajakk nå. I helga jekket jeg elvekajakken min såpass stramt at jeg var usikker på om det ville være greit å komme seg ut. Selv da viste det seg å være helt uproblematisk. Dette er mange hakk strammere enn jeg noen sinne har kjent en havkajakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel egentlig at vi er helt enig @Vea ;-)

 

Poenget mitt var vel egentlig ikke at man trenger hjelp, men at det kan kjennes slik ut. Det viktigste var at trådstarter ikke trenger å kjøpe sit-on-top for å føle seg trygg, men at han kan føle seg trygg i de fleste romslige kajakker.

 

Selv padler jeg en Nelo Inuk. Den er ganske krunglete å komme seg ut av uten å velte, men hvis man først velter så er det problemet fort løst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det misforståes litt her. Jeg tviler ikke på at man kommer seg lett ut av de fleste kayaker , skulle man gå rundt. Problemet er å komme seg oppi den igjen hvis man er alene. Der er en sit on top kayak enkel. Man klatrer bare oppå den. Likevel tror jeg ikke at sit on top kayaken er den beste kayaken. Men jeg tror den er den tryggeste. Jeg vurderer likevel å kjøpe meg en tradisjonell kayak denne sommeren, fordi en kamerat har kjøpt en og vil at vi skal ta en skikkelig kyst tur sammen . Jeg ser at det er slitsomt å holde følge med han med min kayak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.