Gå til innhold
  • Bli medlem

Bib/selebukse til friluftsliv med suveren passform - erfaringer med Bergans ekspedisjonsbukse ala Cecilie Skog?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! Etter å ha fått mi Norønna Trollveggen bib-bukse ødelagt, er eg på jakt etter ei ny som eg kan bruke hovedsaklig vår/sommer/høst, evt vinter. Ønsker ikkje ei fora bukse. Den må ha heil glidelås i sidene og god stretch/passform, da denne dama her er glad i maten sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastar meg på Thetaen som nevnt over. Ellers er Klattermusen Freke go knall, men kan fort bli litt overkill, det kjem an på bruken.

 

Bergansbuksa kjem diverre berre i unisex (i røynda herremodell), noko som gjer den ueigna om ein har utprega damefasong (hofter og rompe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den beta bib og ja, men off....sjuk pris for ei bukse som kanskje ikkje helde meir enn eit par år lissom! Trollveggenbuksa mi rakna i setet etter 2 og 1/2 år, så det var dei 3000 kr lissom....synes det er kjipt å bruke så mykje penger på klede som ikkje helde! Korleis er den arteryx buksa i passform da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryxen har fantastisk passform. Og er slitesterk. Er du våken kan du få den litt nedprisa, og slik til ein spiseleg pris. 

Verre er det med Klattermusen. Sjeldnare råd å få tak i på salg.

Eg kjøpte sjølv Klattermusenbuksa mi på Svalbard, så slapp eg hvertfall momsen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg mener definitivt det er verdt prisen. Bruker også norrøna  falketind gore tex buksen. Disse kan ikke sammenlignes når det gjelder robusthet, kvalitet og slitestyrke.

 

Ville nok valgt den største str, så du har mulighet til ull under på vinterstid. Er det butikker i nærheten som fører buksen så kan du stikke å prøve den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også theta buksa i damemodell. Synes den er litt vel trang rundt magen, særlig etter et godt måltid... Ellers så har jeg en bekjent som fikk en thetabukse som ikke var imprignert fra fabrikken, slik at den sugde til seg mye vann. Opplever selv at den kan trekke til seg litt vann rundt skritt/lår, men det går ikke igjennom å gjør meg våt. Likevel så blir det litt ekstra kaldt i området. Mulig jeg burde høre med butikken om det er noe som kan gjøres, men har liksom ikke kommet så langt... 

Ellers så er jeg helt ok fornøyd. Passformen er grei (utenom digre måltid) og lengden er fin. Har ofte opplevd med andre utebukser at de blir for lang slik at jeg trør i hjel  ved helen, men denne er perfekt. 

Helt grei bukse til sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den beta bib og ja, men off....sjuk pris for ei bukse som kanskje ikkje helde meir enn eit par år lissom...

Jeg har hatt min Theta SV bukse i 7 år nå og den er fremdeles "going strong". God passform og veldig god slitestyrke, synes jeg - min kommer nok til å holde lenge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk buksa i dag. Den satt som eit skudd egentlig..!! Kunne ikkje hatt den verken mindre eller større trur eg. Da hadde eg enten svømt eller ikkje kunne puste...! Nå kan eg faktisk puste - det var det litt mindre med i Norønna buksa :P Valgte herrebuksa i str XL (innsvinga dameklær makes me wanna barf!) og den virker veldig fin i passform. Eg må kunne puste etter eit godt måltid - så glad som eg er i mat ;) Det som nå gjenstår å sjå, er om slitestyrken lever opp til forventningane. Vi damer sliter (vertfall eg!) med meir slitasje på innside lår og sete pga formene. Så nå får vi sjå korleis Arc'teryx'en håndterer det B)

post-16124-0-11790400-1432039450_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans buksa du snakker om her anbefales, men jeg synes den blir for voldsom til noe annet enn vinterbruk. 

Gå for en lettere variant. 

Er dette Arctic eller Antarctic exp du snakker om? Hvis jeg forstår det riktig, så vil Antarctic modellen puste litt bedre en Arctic modellen? Men da heller være mindre vanntett. Stemmer dette? Og du er topp fornøyd, gode løsninger, og svært høy slitestyrke? Har sett på klatremusen Freka, men denne er jo en god del billigere, og har den passformen jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette Arctic eller Antarctic exp du snakker om? Hvis jeg forstår det riktig, så vil Antarctic modellen puste litt bedre en Arctic modellen? Men da heller være mindre vanntett. Stemmer dette? Og du er topp fornøyd, gode løsninger, og svært høy slitestyrke? Har sett på klatremusen Freka, men denne er jo en god del billigere, og har den passformen jeg liker.

 

Jeg har Arctic buksa og er godt fornøyd. 

Gode løsninger og så langt ingen slitasjer av betydning.  

Brukt på isfiske turer i fjellet og lavlandet. 

 

Du har nok forstått forskjellen rett. Hvordan forskjellen er i praksis og om de faktisk stemmer aner ikke jeg noe om.  

Alle tre er antageligvis gode nok. Velg den som passer best, deg og lommeboka :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.