Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor gi f… i lettpakking!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Annonse

 

Srsly?! Troller du eller? Applaus for å ha funnet et eget poeng i det jeg skrev.

 

Eg trollar ikkje. Eg gjorde bare ei oppsummering for å avslutte min deltakelse i debatten.

Beklager dersom eg missforsto kva du meinte i innlegget ditt. Eg har lese innlegget ditt oppatt fleire gonger, og greier diverre fortsatt ikkje å forstå innlegget ditt på nokon annan måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan i allefall si at dette ikke engasjerer folk :hyper:  Morsomt med slike verdiløse tråder der man kan få tulle seg litt.

 

Selv runder jeg av med å kalle meg en "lettpakker". Ikke fordi jeg ikke har nådd målet for å komme med i "klubben", men fordi jeg har klart å halvere vekten på sekken min. Så får andre diskutere verdien for å kunne bli med i "klubben", eller hva som er årsaken til at noen lar det bli en konkkuranse i stedet for en turopplevelse. :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del folk som oppdager lettpakking kanskje får et ønske om å opplyse andre om hva som faktisk er mulig å oppnå fordi de har opplevd det som noe veldig positivt, kanskje dette for noen kan oppfattes som om de blir mobbet for at de går med tung sekk?

 

Her tror jeg du tar opp noe som er veldig relevant. Jeg tror nok også at på noen måter kan dette også sammenlignes med fiske, jakt, sykling og andre interesser som diskuteres her. 

 

Likevel noe som ikke helt forklarer hvorfor man oppsøker lettvektstråder for å kritisere de som driver med det eller til og med lage nye tråder spesielt for å fortelle hvor verdiløst det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du tar opp noe som er veldig relevant. Jeg tror nok også at på noen måter kan dette også sammenlignes med fiske, jakt, sykling og andre interesser som diskuteres her. 

 

Likevel noe som ikke helt forklarer hvorfor man oppsøker lettvektstråder for å kritisere de som driver med det eller til og med lage nye tråder spesielt for å fortelle hvor verdiløst det er?

Av samma anledning som den här tråden plötsligt är full av lättpackare som vill förklara varför de lättpackar trots att trådens syfte var att diskutera varför man inte lättpackar? Och jag såg att lättpackar tråden på samma sätt invaderades av folk som ville försvara en tyngre packning, inte märkligt att bägge grupperna känner sig ifrågasatta. Trots allt är inte lättpackning ett så väldigt marginellt fenomen längre så man kan nog anta att de som bär tyngre, i alla fall de som är intresserade nog för att läsa på forum, inte gör det för att de aldrig hört talas om lättpackning utan som ett medvetet val. På samma sätt som lättpackare inte sover under en tarp bara för att de aldrig hört talas om tält ;) Med nybörjare är det ju en annan sak men de bör nog undvika både de tyngsta och de lättaste packningarna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samma anledning som den här tråden plötsligt är full av lättpackare som vill förklara varför de lättpackar trots att trådens syfte var att diskutera varför man inte lättpackar?

 

Her er jeg ikke helt enig med deg. Diskusjonen er jo en anti-lettpakking, ikke en pro-tungpakking. Hvis det hadde vært det så hadde jeg ikke vært interessert i å delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ikke helt enig med deg. Diskusjonen er jo en anti-lettpakking, ikke en pro-tungpakking. Hvis det hadde vært det så hadde jeg ikke vært interessert i å delta.

Det ligger väl en del i det, första inlägget var definitivt både ock. Men det är fortfarande en tungpackar-tråd som just nu närmast domineras av lättpackare. Det är inte nödvändigtvis ett problem, det mesta som skrivs är väldigt rimligt, särskilt som svar på provokationen i första inlägget, men det brukar väl å andra sindan vi tycka att våra kommentarer är när vi lägger oss i lättpackartrådar också :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifHardangervidda (1 of 1)-21.jpg

 

Aldri mer storsekk!

 

 

På denne turen klarte vi å gå 6 km første dagen. Neste dag ble det rundt 8km. Så gikk vi 12 km. Gradvis økte lengden. Til slutt var vi over Hardangervidda, og jeg gikk hjulbeint i en uke etterpå (!). Sekken veide 54kg på starten. Ganske raskt begynte jeg å dumpe mat for å lette på vekten. Jeg avsluttet med i underkant av 40kg i sekken.

 

I 2013 gikk jeg noe av det samme strekket om igjen. Da tok jeg med en 12 år gammel gutt med på slep. Vi gikk 50km på 2,5 dag. Han klaget ikke. Men sekken var jo aldri så lite barbert for vekt siden 2009 når jeg gikk med Alpinisten.

 

Luksus? Komfort? Livsglede?

 

Det er å legge seg uten vond rygg    :flowers:

 

Jeg kaller det bare ekstrempakking, enten det er den ene eller andre veien. Like sprøtt begge deler    :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum har blitt stedet for deg som vil berette hvordan du presser gram ut av den mikroskopiske anatomiske sekken din. For å ha rett til å uttale seg, må man jobbe steinhardt for å redusere all vekt ned til minste minimum, og være så kreativ som mulig for klare å oppnå dette. Man skal ete næringspulver og tørka kaviar. Skylle det ned med vann fra bekken. Naturligvis ikke i en kopp. Den veier for mye. Man bruker hendene. Viktig å tørke hendene før man løper videre (ja – løper! For det er kult, og det gjør turen så gøy som den aldri før har vært!) Viktige gram å hente på å ha tørre hender!   Skoene skal være av typen super-ultra-nano lightweight, naturligvis. Ankelstøtte og høye skaft er helt unødvendig. Gjerne beskjær sålen for unødvendig gummi. Man skal kutte av overflødige centimeter fra reimene på sekken, og vha kniv eller syl utvide alle luftehull og reimhull, her er det mye å hente! Man skal kappe skaftet på tannbørsten og file ned børstehøyden. Man skal brenne av halve månedslønna på å kjøpe det hippeste dyreste utstyret i signalfarvede state-of-the art lettvektsmaterialer på E-Bay. Skal man ha telt, må det være type Superlight-utgave.. Hvis det også blir for tungt, sover man i en ultratynn hengekøye, eller bare under et kroppsformet stykke super-ultra-nano lightweight presenning som man har skåret av den originale man kjøpte, fordi originalen veide for mye. Skal man fiske, holder det med noen meter ultratynt snøre. Fisken sløyer man vha en smal type tapetkniv med supertynt blad. Liggeunderlag? Det trenger man ikke. Klær? Kompresjonstights og pannebånd holder i massevis.

 

 

************************************************

************************************************

 

 

Er det satt på spissen? Kanskje litt. Men jeg sitter med oppfatning av at for å være litt kul på Fjellforum, må du helst tilhøre den rase som sokner til en eller annen lettpakkerkategori. Er du av den trauste typen med canadaskjorte og mygghatt..Som slenger storsekken din på ryggen, og i høyskaftede jegerstøvler trasker av gårde med tre fiskestenger, en svartkjele og et par poser kokekaffe, noen stykker bacon og en pakke egg, et par flasker drivstoff til primusen, en samekniv, en foldesag og en liten kniv, en flaske whisky og en boks pils eller tre, et komfortabelt og romslig telt, en pose 50cm vinterplugger, et robust underlag og en fjellduk - ja så er du en raring. Et aldri så lite utskudd. En av de gamle skrullingene som sokner til fossile måter å leve livet ute i det fri på. Og som er primitiv nok til å bære 25kg + på ryggen.

 

Jeg tilhører sistnevnte kategori, og ønsker med dette å understreke at jeg ser fornuften i å bytte ut det 7 kilo gamle bomullsteltet med et telt som veier 3,5kg i stedet, uten at det går på bekostning av egenskaper. Jeg ser fornuften i å bytte ut den gamle 1,5kg tunge primusen, som du må drasse med deg både rødsprit til forvarming, drivstoff og et solid skrin med reservedeler og pakninger til. Jeg ser også fornuften i å bytte ut saueskinnssoveposen med en pose i dun eller fiber som veier det halve. Såpass ser jeg gevinsten i. Selv jeg.

 

Men jeg er jævla glad i bacon. Og elgkjøttgryte m/sopp og løk, basert på crème fraiche. Jeg er jævla glad i whisky. Jeg er tilhenger av å strekke ut beina og kose meg med en cigar etter å ha inntatt et bedre måltid i fjellet etter en lang fiskeøkt. Kanskje rusle ned til bekken å hente en boks iskald Mack-øl jeg tok med. Den smaker himmelsk i fjellheimen…Jeg vil ha samekniven og foldesaga. Ser faktisk nytteverdien i begge, og bruker de til alt mulig rart. Nytteverdi ser jeg også i primusunderlaget i aluminium, fjøla og den store termokoppen jeg bærer med meg. Jeg bærer ei flaske ekstra drivstoff til MSR’en fordi jeg anser det som en sikkerhetsfaktor å være robust på drivstoff i vinterfjellet. Det gir meg også komfort når jeg er i vinterbase. Så bærer jeg heller ned en halv flaske for mye, som jeg ikke rakk bruke opp. Jeg liker lyset fra levende lys i forteltet. Derfor bærer jeg gladelig med meg et par kronlys og noen telys. Og jeg er glad i å lese villmarkslitteratur når jeg er der ute blant elementene..Derfor har jeg med meg Thorbjørn Tufte-boka mi på 300 sider. Jeg tør hevde at det er svært lite av det jeg bærer med meg, som kan kategoriseres som ”unødvendig skjit” (hentet fra en annen tråd her på forumet). Såpass felterfaring tør jeg påstå at jeg har, at jeg føler meg rimelig komfortabel med at det jeg putter oppi min Bergans Alpinist 110 både har en hensikt og en funksjon for meg der ute i villmarka.

 

Så er det sagt! Jeg er en vandrende motpol til det jeg, på generelt grunnlag, mener er et ekstremistisk overfokus på utstyr og vektreduksjon, om det er ”ultra lightweight” eller annen form for ”lightweight”. Når jeg leser implisitt nedlatende kommentarer rundt omkring på nettet, som omtaler meg og mine ”artsfrender av norske konservative storsekkdinosaurer”, får jeg avslutningsvis lyst til å si: Piss off! Det finnes fortsatt noen lidenskapelige naturmennesker der ute, som bærer sin storsekk med stolthet, og som verken har lyst, eller for den saks skyld kanskje råd til, å etterstrebe vekthysteriet.  

 

 

Det beste innlegget på fjellforum på lange tider  :hyper:  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifHardangervidda (1 of 1)-21.jpg

 

Aldri mer storsekk!

 

 

På denne turen klarte vi å gå 6 km første dagen. Neste dag ble det rundt 8km. Så gikk vi 12 km. Gradvis økte lengden. Til slutt var vi over Hardangervidda, og jeg gikk hjulbeint i en uke etterpå (!). Sekken veide 54kg på starten. Ganske raskt begynte jeg å dumpe mat for å lette på vekten. Jeg avsluttet med i underkant av 40kg i sekken.

 

I 2013 gikk jeg noe av det samme strekket om igjen. Da tok jeg med en 12 år gammel gutt med på slep. Vi gikk 50km på 2,5 dag. Han klaget ikke. Men sekken var jo aldri så lite barbert for vekt siden 2009 når jeg gikk med Alpinisten.

 

Luksus? Komfort? Livsglede?

 

Det er å legge seg uten vond rygg    :flowers:

Fikk meg til å tenke på fattern. En del av jobben hans var å gå fra Skogadalsbøen til Sognefjellshytta, pakke 50kg med mat i sekken og gå tilbake til Skogadalsbøen. Rekorden hans opp til Sognefjellshytta var på under to timer. Tipper det gikk saktere nedover. :D

 

... Eller når jeg skulle hjelpe fattern med å bære vinduer opp til hytta. 40kg vindu på en ubrukelig (altfor liten) pakkrammesekk. Det var så vondt å ha sekken på ryggen, at jeg holdt maks tempo av det jeg klarte - mitt vanlig gå-tempo. Var bra kjørt når vi kom opp til hytta. Som selvfølgelig har en bratt bakke på slutten, etter å ha gått over en myr.

 

Nei, 40-50kg sekk er nok for spesielt interesserte. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her er noe av innholdet i sekken. Komfort og luksus for 30 dager på tur.

 

Sekken var jo så tung at vi såvidt gadd å bevege oss rundt på vidda. Til slutt gikk vi lei og stakk hjem heller.

 

Jeg har vært på flere lange turer siden  den gang, og jeg har aldri pakket slik luksus igjen. Ihvertfall ikke med DNT hytter langs stien. Betaler heller for å slippe vekta :wink:

 

 

Legg merke til løken nede til venstre. Den forsvant ut av sekken først.  :getlost:   :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifP1010143.JPG

 

Her er noe av innholdet i sekken. Komfort og luksus for 30 dager på tur.

 

Sekken var jo så tung at vi såvidt gadd å bevege oss rundt på vidda. Til slutt gikk vi lei og stakk hjem heller.

 

Jeg har vært på flere lange turer siden  den gang, og jeg har aldri pakket slik luksus igjen. Ihvertfall ikke med DNT hytter langs stien. Betaler heller for å slippe vekta :wink:

 

 

Legg merke til løken nede til venstre. Den forsvant ut av sekken først.  :getlost:   :D

Hehe, det var ikke småtteri. Bare sjokoldeplatene veier jo det samme som en lettpakkersekk   :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

Trådstarter begynte med noe han godt visste var satt på spissen og det fikk mane frem.

 

Jeg følger ikke konsekvent med på lettpakkertrådene, men leser dog og får noe inspirasjon. Det er jo åpenbart at det er bra å pakke så lett som mulig for fremdriften på tur - og sen skader, som man først merker etter mange år etter ungdommelig vovemot med alt for tunge sekker. Jo lettere jo mer energi effektivt er klart.

 

Jeg er godt klar over at de 3 "store" bør veie under 3 kg? Men jeg vil nå gjerne beholde min alt for tunge gamle rammeryggsekk med hylde forneden, hvor telt/sovepose ligger så uten å ta plass i selve sekken. Dessuten har den bare 1 glidelås i topplokket - resten er spenner, som aldri går i beknip eller i stykker. Og fin lufting på ryggen, hvor den sitter bra og lever sitt eget liv.

 

Jeg går sterkt inn for utstyr, som har flere funksjoner. Mitt rep.-kit er litt for tungt - særlig om vinteren for det inneholder skruer mm. til rep. av bindinger og ski. Nå sjekker jeg vårt eget utstyr, men jeg flere ganger reparert for andre, som var litt hjelpeløse.

 

Jeg gidder heller ikke halvere tannbørsten, tørke tannkremen (bruker små prøver fra tannlegen). Har man prøvd å smelte snø på trangias spritbrenner eller enda verre

med 3 spik og espit tabletter, så setter man pris på en ordentlig primus. Ingen Cola boks sprit brenner til meg! Jeg har bygget en for moro skyld, men innså at den ikke var effektiv til annet enn en kop te/kaffe. Jeg bruker frysetørket mat, men har også noe ordentlig med som f.eks. lammepølser ,med potetstappe m løk her til påskemiddagen.

 

Jeg vil heller ikke ligge og fryse i en for kall sovepose -og det er også økonomiske grense for hva jeg vil ofre på dunpose. Dessuten foretrekker jeg fiberposer etter å ha opplevd våt dunpose Og det kan skje forholdsvis lett med 2 personer, 2 hunde + snøsmelting i telt. Der blir ett kondens. Men jeg har så lett løsning som mulig med kombo av vekt - varme - økonomi forholdet.

 

På lenger tur forsøker jeg med logistikk som tilsier innkjøp på DNT hytter eller annet underveis.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta ut en del gammelt utstyr som sovepose, ryggsekk, liggeunderlag etc og har spart et par tre kilo.

Bytta like godt ut tunnel teltet i samme farta og kjøpte meg et TYNGERE telt. En wiglo på gode 6 kilo.

Hvor fint er ikke det å ha god plass inne i teltet når man bare er 2 stykker.

Man kan stå (nesten) å kle på seg buksa og man kan røre seg som et menneske.

 

Jeg er på tur for å kose meg.

Hviler heller et par ganger ekstra om sekken blir for tung.

ER jo på tur og har all verdens tid.

Og jeg bærer jo sekken på egen rygg. :-)

 

Har jeg det så travelt at jeg må springe over fjellet med et bærenett som telt, tar jeg heller bilen å kjører rundt.

 

Men jeg er dyktig imponert over dem som orker og kan pakke ultra lett og trives med det.

Mange gode ideer og hente hos dem.

Man trenger jo ikke bære med seg en sekk ved til kveldsbålet heller :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lettpakking defineres som 4,5 - 9 kg utenom mat, drikke og brensel. Da blir det gjerne en sekk på 15-20 kg for en ukestur.

Ha, her kan jeg se at jeg nesten er lett-pakker! Klarer nok å holde basis utrustningen på på ca. 10 kg hertil kommer så mat, fiske og dill-dall.

Jeg forsøker å holde sekken under 20 kg. Maten - også hundematen pleier å veie mest.

 

Går man flere sammenkan man jo fordele basisutrustning i teltlag.

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samma anledning som den här tråden plötsligt är full av lättpackare som vill förklara varför de lättpackar trots att trådens syfte var att diskutera varför man inte lättpackar? Och jag såg att lättpackar tråden på samma sätt invaderades av folk som ville försvara en tyngre packning, inte märkligt att bägge grupperna känner sig ifrågasatta. Trots allt är inte lättpackning ett så väldigt marginellt fenomen längre så man kan nog anta att de som bär tyngre, i alla fall de som är intresserade nog för att läsa på forum, inte gör det för att de aldrig hört talas om lättpackning utan som ett medvetet val. På samma sätt som lättpackare inte sover under en tarp bara för att de aldrig hört talas om tält ;) Med nybörjare är det ju en annan sak men de bör nog undvika både de tyngsta och de lättaste packningarna.

Diskussioner om packvikt berikar nog både de som är intresserade av att få ner packvikten så mycket som möjligt som de som är nöjda med sin 30-kilossäck.

För mig är många inlägg från de som packar lite tyngre en god påminnelse om att säkerhets, hållbarhets och komfortaspekterna är en viktig del av utstyret. Därför ger jag f... i att packa ännu lättare.

Samtidigt tror jag att också för de mest hårdbarkade av komfortpackarna så finns det en smula inspiration att hämta bland inlägg om lättpackning, hur många gånger har vi läst inlägg av typen "Jag vill ju inte bära onödigt tungt, MEN.."?

Hittills har jag aldrig sett ett inlägg som startar med "Jag vill naturligtvis maximera packvikten för att..."

Det jag ständigt blir förvånad över är en känsla av hotbild som många inlägg kan förmedla. Jag kan se att det provocerar om jag skulle skriva att "Alla måste bära maximalt 10 kg/minimalt 30 kg/ryggsäckar som är röda/all packning i en plastpåse från Rema 1000 när de är på fjället."

Det är väl dock sällan några sådana inlägg finns till stede, även om många svar på inläggen kan få det att se ut så.

Jag ska posta ett inlägg om få minuter för att belysa vad jag menar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellforum har blitt stedet for deg som vil berette hvordan du presser gram ut av den mikroskopiske anatomiske sekken din. For å ha rett til å uttale seg, må man jobbe steinhardt for å redusere all vekt ned til minste minimum, og være så kreativ som mulig for klare å oppnå dette. Man skal ete næringspulver og tørka kaviar. Skylle det ned med vann fra bekken. Naturligvis ikke i en kopp. Den veier for mye. Man bruker hendene. Viktig å tørke hendene før man løper videre (ja – løper! For det er kult, og det gjør turen så gøy som den aldri før har vært!) Viktige gram å hente på å ha tørre hender!   Skoene skal være av typen super-ultra-nano lightweight, naturligvis. Ankelstøtte og høye skaft er helt unødvendig. Gjerne beskjær sålen for unødvendig gummi. Man skal kutte av overflødige centimeter fra reimene på sekken, og vha kniv eller syl utvide alle luftehull og reimhull, her er det mye å hente! Man skal kappe skaftet på tannbørsten og file ned børstehøyden. Man skal brenne av halve månedslønna på å kjøpe det hippeste dyreste utstyret i signalfarvede state-of-the art lettvektsmaterialer på E-Bay. Skal man ha telt, må det være type Superlight-utgave.. Hvis det også blir for tungt, sover man i en ultratynn hengekøye, eller bare under et kroppsformet stykke super-ultra-nano lightweight presenning som man har skåret av den originale man kjøpte, fordi originalen veide for mye. Skal man fiske, holder det med noen meter ultratynt snøre. Fisken sløyer man vha en smal type tapetkniv med supertynt blad. Liggeunderlag? Det trenger man ikke. Klær? Kompresjonstights og pannebånd holder i massevis.

 

 

************************************************

************************************************

 

 

Er det satt på spissen? Kanskje litt. Men jeg sitter med oppfatning av at for å være litt kul på Fjellforum, må du helst tilhøre den rase som sokner til en eller annen lettpakkerkategori. Er du av den trauste typen med canadaskjorte og mygghatt..Som slenger storsekken din på ryggen, og i høyskaftede jegerstøvler trasker av gårde med tre fiskestenger, en svartkjele og et par poser kokekaffe, noen stykker bacon og en pakke egg, et par flasker drivstoff til primusen, en samekniv, en foldesag og en liten kniv, en flaske whisky og en boks pils eller tre, et komfortabelt og romslig telt, en pose 50cm vinterplugger, et robust underlag og en fjellduk - ja så er du en raring. Et aldri så lite utskudd. En av de gamle skrullingene som sokner til fossile måter å leve livet ute i det fri på. Og som er primitiv nok til å bære 25kg + på ryggen.

 

Jeg tilhører sistnevnte kategori, og ønsker med dette å understreke at jeg ser fornuften i å bytte ut det 7 kilo gamle bomullsteltet med et telt som veier 3,5kg i stedet, uten at det går på bekostning av egenskaper. Jeg ser fornuften i å bytte ut den gamle 1,5kg tunge primusen, som du må drasse med deg både rødsprit til forvarming, drivstoff og et solid skrin med reservedeler og pakninger til. Jeg ser også fornuften i å bytte ut saueskinnssoveposen med en pose i dun eller fiber som veier det halve. Såpass ser jeg gevinsten i. Selv jeg.

 

Men jeg er jævla glad i bacon. Og elgkjøttgryte m/sopp og løk, basert på crème fraiche. Jeg er jævla glad i whisky. Jeg er tilhenger av å strekke ut beina og kose meg med en cigar etter å ha inntatt et bedre måltid i fjellet etter en lang fiskeøkt. Kanskje rusle ned til bekken å hente en boks iskald Mack-øl jeg tok med. Den smaker himmelsk i fjellheimen…Jeg vil ha samekniven og foldesaga. Ser faktisk nytteverdien i begge, og bruker de til alt mulig rart. Nytteverdi ser jeg også i primusunderlaget i aluminium, fjøla og den store termokoppen jeg bærer med meg. Jeg bærer ei flaske ekstra drivstoff til MSR’en fordi jeg anser det som en sikkerhetsfaktor å være robust på drivstoff i vinterfjellet. Det gir meg også komfort når jeg er i vinterbase. Så bærer jeg heller ned en halv flaske for mye, som jeg ikke rakk bruke opp. Jeg liker lyset fra levende lys i forteltet. Derfor bærer jeg gladelig med meg et par kronlys og noen telys. Og jeg er glad i å lese villmarkslitteratur når jeg er der ute blant elementene..Derfor har jeg med meg Thorbjørn Tufte-boka mi på 300 sider. Jeg tør hevde at det er svært lite av det jeg bærer med meg, som kan kategoriseres som ”unødvendig skjit” (hentet fra en annen tråd her på forumet). Såpass felterfaring tør jeg påstå at jeg har, at jeg føler meg rimelig komfortabel med at det jeg putter oppi min Bergans Alpinist 110 både har en hensikt og en funksjon for meg der ute i villmarka.

 

Så er det sagt! Jeg er en vandrende motpol til det jeg, på generelt grunnlag, mener er et ekstremistisk overfokus på utstyr og vektreduksjon, om det er ”ultra lightweight” eller annen form for ”lightweight”. Når jeg leser implisitt nedlatende kommentarer rundt omkring på nettet, som omtaler meg og mine ”artsfrender av norske konservative storsekkdinosaurer”, får jeg avslutningsvis lyst til å si: Piss off! Det finnes fortsatt noen lidenskapelige naturmennesker der ute, som bærer sin storsekk med stolthet, og som verken har lyst, eller for den saks skyld kanskje råd til, å etterstrebe vekthysteriet.

Jag fattar inte varför jag inte kan få bära en lätt packning? Det måste väl vara lov att få bära så lätt man vill? Varför försöker du tvinga mig att bära en tung packning och tunga skor som går upp till låren och att gå långsamt när jag gillar att löpa?

Jag gillar inte bacon, varför måste alla äta det på fjället? Får man inte äta vad man vill nu längre.

Jag har väl också lov att använda mina pengar på turutstyr om jag vill, du bestämmer inte över min turbudget!

(Disclaimer: Detta inlägget belyser en problemställning (se mitt tidigare inlägg) och är inte riktat mot @Nordhauk eller någon annan personligen. Ej heller är meningarna som jag ger uttryck för här något jag står för eller försvarar.

Bacon ÄR gott. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker, som endte opp med å manifestere seg i denne tråden, ble trigga ut fra at jeg over tid, har blitt drittlei av å se tråder om lettpakking, ultralettpakking og alle mulige slags vektrelaterte tech/utstyrstråder som "sist diskuterte emner" på forsiden på dette forumet. Har jo skummet meg gjennom en del av det, for å se om det er dette "alle" tenker på, og egentlig vil drive med, og satt dermed igjen med en følelse av at det behøvdes en form for motvektsdebatt. Var det virkelig bare meg her som ikke synes det er nødvendig å bytte ut den kjære 15 år gamle jakka mi for å hente inn 100 gram? Jeg ville smekke opp en tråd med et utgangspunkt som representerte alle oss som faktisk trives med storsekk på rygg, og som verdsetter den gamle skolen i måten å leve ut det frie livet i naturen på. Som er litt mer avslappa i stilen ift pakking, og gjerne røsker med oss en boks crème fraiche og en løk.

 

Jeg tror faktisk ikke at alle på Fjellforum nødvendigvis regner gram på kalkisen sin, og løper rundt i fjellheimen i joggesko, og fikk dermed et akutt ønske om å forsøke å visualisere dette på et vis.. Legg nå merke til det faktum at det også står noen linjer der om at jeg ser jo poenget med å modernisere seg på materiellfronten når det virkelig ER noe å hente.. Et telt på 3 kg er greiere å bære med seg enn ett på 7 kg. Men det er liksom det evindelige jaget, det evindelige fokuset på vektreduksjon jeg oppfatter både her og andre friluftslivsrelaterte steder på nett som jeg er lei av. Om noen oppfatter meg som provoserende og konfronterende, er det igrunn helt i orden. Det er ingen bevisst intensjon ihvertfall. Jeg vil i all hovedsak bare stå fram som en representant for de som måtte befinne seg i en mer tilbakelent verden ift å jage gram under utøvelse av friluftsliv. 

 

40 tomler på åpningsinnlegget, og påfølgende 92 svarinnlegg på to dager må jeg jo uansett si meg brukbart fornøyd med. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordhauk Jag är säker på att många är förnöjda med sitt väl beprövade utstyr, är väldigt lite upptagna av vikt och nöjda med att komma sig ut på tur på de villkoren.

Att det är lättpackare och de som köper nytt utstyr som postar många inlägg på FF har väl enkla orsaker.

Att gå med sitt gamla utstyr (oavsett vikt) inbjuder till minimalt med diskussion.

- Jag ska inte köpa någonting, är det någon som har tips om det?

- Jag vill att min packvikt ska vara densamma som förra turen, hur gör jag bäst för att klara det?

Detta är väl trådämnen som självdör otroligt fort!? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å la være å engasjere meg for mye her, men klarer ikke å å la være.

Jeg tror jeg skjønner poenget til trådstarter. Jaget etter det nyeste, letteste utstyret har blitt viktigere enn selve turen. Det er viktigere å pakke lettest mulig, med det siste innen teknologiske nyvinninger, enn å nyte turen. Ustyr er mote og status (fritt oversatt).

 

Argumentene for å tyne ut hvert minst gram av oppakningen er gode, det samme er argumentene mot.

 

Jeg vil ikke karakterisere meg som lettpakker, men innrømmer at jeg tenker nøye igjennom hva jeg pakker i sekken før jeg drar på langtur. Ingen ønsker vel å pakke tyngst mulig...

Samtidig blir det litt for lettvint når "lettpakkerne" (hater å sette folk i bås) avfeier argumentene for at lett utstyr er dyrt, Man må ta i beregningen at de aller fleste har utstyr fpr å dra på tur allerede, Skal man oppfylle kriteriene for lettpakking betyr det for de aller fleste (iallfall for meg) at alt utstyr må erstattes. Da snakker vi fort mange tusen. Jeg har alt for tung sekk, tungt telt og sovepose. I tillegg kan jeg nevne at sekken har blitt 0,5 kg tyngre etter at jeg som resultat av å følge Fjellforum har oppdaget at overnatting i fjellheimen blir betraktelig mer behagelig mer behagelig med et tykt, oppblåsbart liggeunderlag...

 

Forøvrig er jeg enig i at det viktigste er at man kommer seg ut på tur, koser seg, og har lyst til å dra på tur igjen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.