Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor gi f… i lettpakking!


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Det er bare fint med litt temperatur, men Blackbrrd har sikkert rett i at tråden har vært unødig konfronterende. Jeg føler vel at jeg har bidratt der, og at jeg i grunnenhar sagt nok, så jeg gir meg her. Lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut tronn :thumbsup:

Det jeg synes er litt dumt er at man MÅ under en viss vekt for å kunne være med i "lettpakker-klubben" eller "ultralettpakker-klubben"

Jeg har forstått det slik at det er er en vektgrense for å få kalle seg en lettpakker ?

På min side synes nå jeg at siden jeg har loppet min sekke-vekt med nesten 10 kg , så er jeg blitt en "lett-pakker". Jeg pakker jo mye lettere.

Hvis man ser på hva min kone kunne tenke seg å ha med på tur, så er jeg plutselig en "ultralett-pakker" :whistle:

Jeg er sikker på at de aller fleste ønsker at sekken skal være så lett som mulig, men likevel har komforten og tryggehten man mener er viktig........Hm..føler jeg gjentar meg selv nå :ike:

Lättpackare och ultra- super- och extrem- och andra ord som kan sättas framför är inte skyddade titlar, så du kan tryggt kalla dig vad som helst.

Det finns heller inga enhetliga definitioner på de olika kategorierna lättpackning. En vanligt brukt definition för ett par olika kategorier är att finna på wikipedia. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ultralight_backpacking

Personligen tycker jag absolut att när någon ändrar baspackvikten från säg 20 kg till 12 så är det solklart ett fall av lättpackning, oavsett om man tekniskt sett ligger utanför gränserna ovanför. För mig som blivit van att basvikten på sommarpackningen ligger runt 4-5 kg är det tveksamt om jag känner mig som en lättpackare om jag tar med 8-9 kg basvikt. :-)

Till sist är det ju så att man kan vara/kalla sig vad som helst så länge som man kommer sig ut och njuter på turen. Jag är helt övertygad om att de flesta njuter sina turer lika mycket som jag, trots andra fokus, mål eller intressen än vad jag har. Annars hade de säkert inte varit inne på sidor som denna och diskuterat friluftsliv. ;-)

Om jag fick önska något vad gäller diskussioner om lättpackning är en medvetenhet hos mesteparten av turfolk, så att packvikten kommer av val, inte brist på alternativ. Jag önskar definitivt inte att varken min eller för den delen någon annans packning ska vara en guldstandard, men snarare en inspiration och ett ställe där man kan plocka russinen ur kakan och plocka de delar som passar en egna intressen, ekonomi, turerfaring, type tur, och alla andra faktorer. För någon blir valet 20+ kg, men en del av de som bär på sådana bördor skulle gärna minska på dem om de visste att det finns ett sätt att göra det. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde lese heile tråden, hadde du visst kva eg meiner om dette evindelege maset om definisjonar.

Lett er relativt, altså i forhold til noko. Dersom ein byrjar å pakke lettare, må det vera fritt fram å kalle seg lettpakkar. Dersom ein pakkar betydeleg lettare enn turkompisen, må det vera fritt fram å kalle seg lettpakkar osv.

Når eg pakkar sekken, er eg meir oppteken av korleis han vert å bera på min eigen rygg, enn kva den bestemte vekta kvalifiserer til på amerikanske nettforum.

 

Så altså det du er lei av er at noen har blitt enige om definisjonen av noen termer og at disse brukes? Føler du at noen tvinger deg til å bruke disse termene slik at du ikke kan føle hvordan sekken føles på ryggen?

 

Det er en indignasjon her som jeg virkelig ikke forstår. Jeg tror jeg skal begynne å protestere på forskjellige løpsdistanser i friidrett og at alle skal kunne få definere sine egne distanser relatert til hvilke distanser de er vant til og hverandre. Alle burde jo få lage sine egne definisjoner på alt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungt eller lett pakket, det viktigste er jo at man har det bra med seg selv og er ute i naturen. Og at bærer den vekt man finner passer en

 

Møt naturen med glede, møt andre i nauren med glede og la vekt være vekt, en vil jo bare være ute i det fri.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en indignasjon her som jeg virkelig ikke forstår. Jeg tror jeg skal begynne å protestere på forskjellige løpsdistanser i friidrett og at alle skal kunne få definere sine egne distanser relatert til hvilke distanser de er vant til og hverandre. Alle burde jo få lage sine egne definisjoner på alt, ikke sant?

 

Eg forstår at me lever i kvar vår, totalt adskilte verd. Eg har lenge hatt ein misstanke, men eg har i det lengst prøvd å fornekte det, om at dette lettvektsgreia var ein konkurranse. I så fall er det sjølvsagt heilt riktig at det skal vera klare reglar, akkurat som i friidrett.

Eg er ikkje med i denne konkurransen, og bryr meg derfor heller ikkje om reglane. Akkurat det same vil eg seie om eg skulle finne det for godt å springe ein tur, det vil ikkje skje, men om det skjedde, skulle det ikkje vera på bane, og heller ikkje ein etablert friidrettsdistanse. Dette kan eg gjera, ettersom eg ikkje er med i konkurransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår at me lever i kvar vår, totalt adskilte verd. Eg har lenge hatt ein misstanke, men eg har i det lengst prøvd å fornekte det, om at dette lettvektsgreia var ein konkurranse. I så fall er det sjølvsagt heilt riktig at det skal vera klare reglar, akkurat som i friidrett.

Eg er ikkje med i denne konkurransen, og bryr meg derfor heller ikkje om reglane. Akkurat det same vil eg seie om eg skulle finne det for godt å springe ein tur, det vil ikkje skje, men om det skjedde, skulle det ikkje vera på bane, og heller ikkje ein etablert friidrettsdistanse. Dette kan eg gjera, ettersom eg ikkje er med i konkurransen.

Srsly?! Troller du eller? Applaus for å ha funnet et eget poeng i det jeg skrev.

Joda, lettvektsgreia er en konkurranse akkurat på samme måte som definisjonen av frekvensene på noter er en konkurranse. Men dersom det hjelper deg å tenke på det på den måten slik at du kan slutte å bekymre deg for det så er det helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dumt på samme måte som at det er dumt and man må padle kano for å kalle seg kanopadler eller klatre for å kalle seg klatrer?

 

Nei, men det er dumt at en eller annen person har satt en spesifikk vekt på ryggsekken for at man skal kunne kalle seg en lett-pakker.

 

For å sette dette inn i ditt perspektiv: Hvis kanoen din veier 75 kg kan du ikke kalles en kanopadler, men hvis den veier 74 kg kan du få kalle deg en kano padler.

 

Eller at du må kunne klatre en 8'er grad for å kalles en klatrer. Hvis du klarer bare en 4'er så kan du ikke kalles en klatrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

105492609.jpg

 

For meg er landskap viktig. Det er viktigere enn fiske, jakt, padling, bålkos, og ja, teltlivet.

 

Jeg er en landskapsjeger. Jeg jakter de flotte landskapene for å lagre de i hodet mitt. Gjennom vinteren sitter jeg og googler etter potensielle landskap, fosser, vann, fjellvegger, rygger, ja, interessante landskap som jeg ønsker å oppleve.

 

For å komme meg til disse landskapene så pakker jeg så lett som mulig. Joggesko og en sekk på 5 kilo har åpnet en helt ny verden for meg. På samme måte som ekkolodd og packraft har gjort for fiskeren. Nå orker jeg å dra opp til det fiskevannet som ligger langt utenfor stien, selv om det er en stor omvei. Hvorfor ikke? Det er jo fjærlett å gå!

 

Det snakkes om komfort. Men jeg har ikke mistet så veldig mye komfort. Dyrere lettvekts utstyr utfører den samme jobben som det billigere og tunge utstyret gjorde. At jeg har lagt igjen fiskestanga, hagla, packraften, kanoen, øksa, saga, samekniven og alt annet, er et valg jeg har tatt for å prioritere den aktiviteten jeg bedriver - søken etter landskap.

 

Her på vestlandet er behovet for lett sekk desto større når nesten alle fjellturer innebærer en stigning på både 1000 og 2000 moh før man kommer til godsakene. Også er jeg av typen som kjeder meg i leiren. Det blir som oftest lest en bok, eller så er jeg i bevegelse.

Jeg har en følelse av at tungpakkere primært sett er enten prioriterer fiske, jakt, bålfyring, padling i seg selv, eller andre aktiviterer. Det er selvfølgelig helt greit. Kjør på! Men jeg vil gå langt, høyt, og raskt, og diskuterer helst lett utstyr.

Dette viser jo akkurat ulikhetene og likhetene :-)

 

Jeg er akkurat samme typen som du skisserer. Jeg er en livsnyter og naturelsker.

 

Men jeg liker for eksempel å kunne ta flotte landskapsbilder eller dyrebilder når jeg går på tur. At jeg har klart å halvere utstyret mitt gjør likevel at jeg drar med 2,5 kg fotoutstyr. Det er heller ikke billig med et fototutstyr for over 30.000,-. Kunne klart å senke vekten til under ett kilo og det hadde spart meg for ca 25.000,- Men det dyrere kamerautstyret gjør nok at jeg kan ta bedre og mer annerledes bilder. Men det er altså tyngre.

 

Jeg liker som sagt et trygt og godt bosted, som har noenlunde plass og tåler det meste. At jeg har halvert vekten på teltet mitt gjør at jeg likevel drar med et telt på 2 kg. Det er heller ikke et billig telt siden det koster nesten 6000,-. Kunne klart å senke vekten til rundt et kilo og det hadde spart meg for enda 3000,-. Men det dyre teltet er et av de beste teltene som finnes og det har akkurat den plassen som jeg føler jeg må ha da jeg skal sitte i åpningen å nyte landskapet eller den gode maten jeg skal lage. Men det er altså tyngre.

 

Jeg liker også å synke ned i en sovepose som er tykk og komfortabel, som gjerne tåler mange grader mer enn det som kommer til å bli tilfelle på turen. Jeg fryser lettere nå enn før. Og som gammel hjelpekorpsmann så vet jeg hvor viktig en varm sovepose kan være om man er utmattet eller skadet. At soveposen tåler litt fuktighet og at jeg kan være trygg på at jeg ikke har dyrs lidelser på samvittigheten er et minimumskrav. Da blir det syntetpose og et halvt kilo mer å bære på. Denne gangen ble den også billigere.

 

Slik kan man jo fortsette.....

 

Så derfor vil jeg begrave stridsøksen og si at jeg har ingen ting i mot at noen vil gjøre andre valg enn meg selv, fordi de ønsker å bære veldig lett.

Jeg aksepter deres prioriteringer, men jeg trenger ikke å forstå det. På samme måte ønsker jeg å bli behandlet.

 

Det er langt i fra økonomi og gammelt utdatert utstyr som gjør at noen har mer enn 10 kg basevekt på ryggen. Det er prioriteringer som ikke gjør det mulig å bære lettere :flowers:

 

Jeg liker kvalitetsutstyr og ha en viss grad av plass og trygghet når jeg skal slå leir. At jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er dumt at en eller annen person har satt en spesifikk vekt på ryggsekken for at man skal kunne kalle seg en lett-pakker.

 

For å sette dette inn i ditt perspektiv: Hvis kanoen din veier 75 kg kan du ikke kalles en kanopadler, men hvis den veier 74 kg kan du få kalle deg en kano padler.

 

Eller at du må kunne klatre en 8'er grad for å kalles en klatrer. Hvis du klarer bare en 4'er så kan du ikke kalles en klatrer.

Jeg ser hva du sier men det siste eksempelet ditt var faktisk ganske bra. Hva er det gjør 8'er til en 8'er og ikke en 4'er? Har du klart en 8'er hvis du har klatret en 4'er? Hvorfor skal vi definere forskjeller på disse? Er det navnet på kategoriene vi har problemer med? Hvis istedet for å kalle det lettpakking og ultralettpakking heller kaller det pakking grad 1, 2, 3 og 4, er det bedre?

Det er forøvrig heller ingen som sier at du ikke kan kalle deg lettpakker, men jeg forstår ikke hvorfor de som ikke ønsker å bruke disse begrepene blir så sinte fordi noen andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er dumt at en eller annen person har satt en spesifikk vekt på ryggsekken for at man skal kunne kalle seg en lett-pakker.

 

For å sette dette inn i ditt perspektiv: Hvis kanoen din veier 75 kg kan du ikke kalles en kanopadler, men hvis den veier 74 kg kan du få kalle deg en kano padler.

 

Eller at du må kunne klatre en 8'er grad for å kalles en klatrer. Hvis du klarer bare en 4'er så kan du ikke kalles en klatrer.

Jeg siterer meg selv igjen, for det gir dessverre ingen logisk mening det du sier:

Kanskje hvis du hadde endret til "lang-klatrer" og "langturs-kanopadler". "Lettpakker" er beskrevet med et adjektiv foran "pakker" som beskriver en type pakker som pakker lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at det ikke er vekten på sekken eller hvor kult utstyr som er det viktigste, men at man faktisk kommer seg ut på tur. Om det er dagstur, helgetur eller lang ekspedisjon, være seg ultralett utstyr eller blytung sekk.

 

Selv startet jeg turlivet med ganske tung bør, og det var ikke sjelden sekken krøp opp mot 40 kg. Jeg hadde det supert den gangen, men jeg har det ikke noe mindre bra på tur med en sekk på 4 kg. Klart jeg fikk bedre trening av å drasse på en tung sekk, men jeg drar ikke på tur for å bli sprek. Jeg dyrker friluftslivet for å kose meg, og trene gjør jeg hjemme. Dessuten tilbakelegger jeg vesentlig lengre distanser når jeg har lett sekk, så noe trening blir det jo på tur også da.

 

Jeg har vært på lettvektstreff med medlemmer fra forumet tidligere, og det var ingen som så ned på de som hadde tung sekk. Men jeg erindrer at de synes det så forlokkende ut å komme til leirplass med masse overskudd. Jeg kan heller ikke huske at de hadde det noe mer comfy enn oss med lett sekk.

 

Det handler vel om å finne sin stil og kose seg med det. Den helt klare fordelene med å tenke vekt sånn jeg ser det, er at man kan bevege seg over lengre distanser. Sannsynligvis vil ryggen holde lenger også, så man kan dyrke friluftslivet langt inn i alderdommen uten å ha med apotek på tur. Man har dessuten mulighet til å unne seg litt ekstra luksus fordi vekten i utgangspunktet er lav.

 

Det handler heller ikke nødvendigvis om utstyrshysteri. Lettvekt er jo snarere det motsatte siden man ikke har så mye utstyr. Man klarer seg lenge med en presenning og noe tau fra Biltema for å få tak over hodet. Med 3-4 kg i sekken, er det ikke rare sekken du trenger for å få grei bærekomfort. Jeg har sydd min egen for 2-3 hundrelapper. «Kjøkkenet» er laget av en colaboks til noen få øre. Soveposen er riktignok kostbar.

 

Men bevares, jeg skjønner at trådstarter ønsker sin ekstra luksus på tur. Helt greit det, men jeg synes det å kunne leve litt mer primitivt er helt topp, og det er herlig å rømme fra den luksusen har hjemme. Dessuten smaker denne lille luksusen enda bedre når man kommer hjem fra en «mager» helgetur.

 

Ønsker alle en god tur enten det er med tung eller lett sekk J

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi har nå kommet til side 3 i denne diskusjonen og trådstarter har ikke gitt lyd fra seg! Tro om han har pakket 30 kilo i sekken og sitter innpå fjellet med whiskeyen sin og godter seg over alle som tok agnet...?! :hyper:

Önskar en god tur till honom i så fall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag läste någon som beskrev lättpackning som "ultimate hiker" och alternativet som "ultimate camper" och bortsett ifrån att "ultimate camper" får mig att tänka på campingplatser :) så tror jag att det fångar bättre vad det handlar om. Konflikten är inte så mycket en fråga om vikt, de allra flesta vill väl bära lätt hellre än tungt om allt annat är lika, utan är en fråga om vad som prioriteras för en bra tur. Begreppet lättpackning blir då i sig självt lite provocerande eftersom det får det att låta som om alternativet är tungpackare, vilket verkar dumt, när det istället handlar om att man vill olika saker med sin tur.

 

Lättpackning, eller "ultimate hiking" blir då att försöka hitta den lättaste möjliga packningen som är godtagbart bra (där bra är en subjektiv kombination av säkerhet, komfort, pris...) medan "ultimate campers" istället försöker optimera för all den tiden då man inte bär och försöker hitta den bästa möjliga packningen (återigen ett subjektivt bästa) som är godtagbart tung. De flesta av oss lägger väl oss någonstans mittemellan extremerna i hopp om den ultimata kombinationen :) men jag skulle tro att om man vill ha den allra bästa packningen för sin tur så är det nog smart att göra en "ultimate hiker" lista och en "ultimate camper" lista och sen blanda efter tycke och smak. Eftersom optimering för vikt handlar gäller hela packningen får vi många trådar om lättpackningen medan den som optimerar varje beståndsdel istället kanske startar olika trådar om fjälltält, kök och kängor och tycker att det ensidiga fokuset på vikt verkar lite märkligt ;)

 

Själv besväras jag inte så mycket av en tung ryggsäck, så länge jag lyckas hålla den under 1/3 av min egen vikt. Däremot vet jag att jag vill ha det varmt när jag sover och behöver mycket och bra mat om min tur ska bli lyckad så jag hamnar gärna med en lite tyngre säck. Den som besväras av en tung säck, eller har dålig rygg eller knän, prioriterar naturligtvis annorlunda. Eftersom jag inte är så tung själv måste jag ändå ta viss hänsyn till vikt men jag tänker klart mest som en "ultimate camper" även om jag uppskattar att lättpackarna bidragit till att även vi andra fått lättare utrustning. Däremot beklagar jag att de mindre ramryggsäckarna samtidigt blivit så ovanliga...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje med i denne konkurransen, og bryr meg derfor heller ikkje om reglane. Akkurat det same vil eg seie om eg skulle finne det for godt å springe ein tur, det vil ikkje skje, men om det skjedde, skulle det ikkje vera på bane, og heller ikkje ein etablert friidrettsdistanse. Dette kan eg gjera, ettersom eg ikkje er med i konkurransen.

 

Flest takker på elgen/hjorten, største ørreten, feiteste laksen, flest småfisk, flest 2000 meter topper, flest kommunetopper, flest topper på færrest dager, etc. etc.

 

Folk driver konkurranse på de merkeligste ting. Akkurat konkurranseinstinktet har ikke noe med lettpakking å gjøre. Det er bare å konstatere at vi er mennesker vi lettpakkere også...  :frantics:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man detta med lättpackning i lite större perspektiv än den egna säcken så är lättpackning och småföretagsindustrin runt den något som ger en vinst för alla.

För de som är intresserade av lättpackning kan vikten pressas ner till nivåer man knappt vågade drömma om för tio eller tjugo år sedan. För de som inte har ett speciellt intresse för lättpackning blir det en ändå en effekt, då de stora företagen blir inspirerade av småindustrierna och design och de lättare materialen som fungerar blir testat ut av "extremister" blir så småningom inkorporerade i mainstream-industrierna om de visar sig hålla måttet och har en prisbild som tillåter vinst för dessa företag.

 

Jag ska inte påstå att jag vet exakta siffror, men resultatet av att några få har ett specialintresse för lättpackning, bergsmaraton, terränglöpning och en mängd andra aktiviteter har resulterat i att dagens tält, skor, ryggsäckar, sovpåsar och en mängd andra friluftsprylar i genomsnitt väger mycket mindre än för 10 och 20 år sedan.

Jämför med Formel 1, rally och andra bilsporter som är för de speciellt intresserade men som gör att din och min bil är säkrare, drar mindre bränsle, har bättre utvecklade komponenter och en mängd andra fördelar gentemot 10 eller 20 år gamla bilar.

 

Antagligen har 90% av alla som köpt något nytt utstyr med samma specifikationer de senaste åren lättat lite på säcken. Tack vare MIG! :-) Nja, och tusentals andra som mig världen över som har lättpackning som ett specialintresse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man detta med lättpackning i lite större perspektiv än den egna säcken så är lättpackning och småföretagsindustrin runt den något som ger en vinst för alla.

För de som är intresserade av lättpackning kan vikten pressas ner till nivåer man knappt vågade drömma om för tio eller tjugo år sedan. För de som inte har ett speciellt intresse för lättpackning blir det en ändå en effekt, då de stora företagen blir inspirerade av småindustrierna och design och de lättare materialen som fungerar blir testat ut av "extremister" blir så småningom inkorporerade i mainstream-industrierna om de visar sig hålla måttet och har en prisbild som tillåter vinst för dessa företag.

 

Jag ska inte påstå att jag vet exakta siffror, men resultatet av att några få har ett specialintresse för lättpackning, bergsmaraton, terränglöpning och en mängd andra aktiviteter har resulterat i att dagens tält, skor, ryggsäckar, sovpåsar och en mängd andra friluftsprylar i genomsnitt väger mycket mindre än för 10 och 20 år sedan.

Jämför med Formel 1, rally och andra bilsporter som är för de speciellt intresserade men som gör att din och min bil är säkrare, drar mindre bränsle, har bättre utvecklade komponenter och en mängd andra fördelar gentemot 10 eller 20 år gamla bilar.

 

Antagligen har 90% av alla som köpt något nytt utstyr med samma specifikationer de senaste åren lättat lite på säcken. Tack vare MIG! :-) Nja, och tusentals andra som mig världen över som har lättpackning som ett specialintresse.

Tar du samtidigt på dig skulden för de försvunna ramryggsäckarna?

 

Edit: Tänker att om du vill ha äran för framstegen så bör du väl få ta skulden för det som blivit sämre också ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Edit: Tänker att om du vill ha äran för framstegen så bör du väl få ta skulden för det som blivit sämre också ;)

Naturligtvis är MITT bidrag till detta bara förbättringar! :-D

 

Poängen är att allt som pushar gränserna leder till utveckling. Ibland blir goda ideer satta till sidan, ofta midlertidig, men tyvärr inte alltid. Summan av flere förbättringar och enstaka bomskott brukar dock oftast bli positiv. Personligen gillar jag också ramsäckar, och det finns flera bra, små och lätta säckar med ram av bland andra Osprey och Mammut, samt många andra tillverkare som inte har så stora serier med ramsäckar. Zpacks är ju här extremalternativet vad gäller vikt. Småföretagen leder utvecklingen, som vanligt, när det gäller att pusha på viktgränserna. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Aldri mer storsekk!

 

 

På denne turen klarte vi å gå 6 km første dagen. Neste dag ble det rundt 8km. Så gikk vi 12 km. Gradvis økte lengden. Til slutt var vi over Hardangervidda, og jeg gikk hjulbeint i en uke etterpå (!). Sekken veide 54kg på starten. Ganske raskt begynte jeg å dumpe mat for å lette på vekten. Jeg avsluttet med i underkant av 40kg i sekken.

 

I 2013 gikk jeg noe av det samme strekket om igjen. Da tok jeg med en 12 år gammel gutt med på slep. Vi gikk 50km på 2,5 dag. Han klaget ikke. Men sekken var jo aldri så lite barbert for vekt siden 2009 når jeg gikk med Alpinisten.

 

Luksus? Komfort? Livsglede?

 

Det er å legge seg uten vond rygg    :flowers:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er enige om at turen er det viktigste og at alle kan bære akkurat det de vil.... 

Det er en gruppe som synes det er gøy å se hvor lett de kan få sekken og klare å komme seg inn under visse vektgrenser. Gruppa diskuterer her inne på lik linje som alle de andre, men naturlig nok vil noe av det gå på lett utstyr. Disse trådene er stort sett tydelig merka i overskriften. Hva er så provoserende og plagsomt med dette? 

Ja folk kan kalle seg lettvekter om de har klart å få sekken ned fra 25 til 20 kg, men de er ikke en lettvekter i denne gruppas definisjon. Er det viktig for folk å få godkjennelse fra lettvektsgjengen siden det er så mye mas om det? For i mange tråder om lettvektsutstyr kommer folk inn bare for å fortelle at de bærer 20 kg og er helt fornøyd med det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en del folk er av den opfatning at om man pakker lett så har man det kjipt å ukomfortabelt på tur

 

Jeg har det vanvittig mye mer komfortabelt på tur etter jeg begynte å pakke lett, jeg har jo akkurat det jeg trenger av utstyr, det veier lite og på grunn av at jeg har en lav basevekt (sekk ink. innhold) har jeg muligheten til å ta med meg mere kos på tur og alikevel er total vekten MYE lavere en det den var før

Jeg vil påstå at jeg ville puttet omtrent det samme utstyret i sekken enten om jeg skulle gå milevis eller om jeg skule kjøre bil hele veien frem til telt plassen. 

 

Det går også helt fint an å pakke lett uten å klippe i filler alt man eier eller bruke enorme summer på masse nytt fancy ustyr, man må bare endre måten å tenke på og som med alt annet er det noen som tar det lengre en andre....men so what?

 

Jeg tror en del folk som oppdager lettpakking kanskje får et ønske om å opplyse andre om hva som faktisk er mulig å oppnå fordi de har opplevd det som noe veldig positivt, kanskje dette for noen kan opfattes som om de blir mobbet for at de går med tung sekk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en pitteliten feil i trådtarter sitt innlegg.

 

.... omkring på nettet, som omtaler meg og mine ”artsfrender av norske konservative storsekkdinosaurer”,

 

Ordet " storsekkdinosaurer " finnes ikke ved nettsøk unntatt i denne tråden. :)

 

Hehe, vi har nå kommet til side 3 i denne diskusjonen og trådstarter har ikke gitt lyd fra seg! Tro om han har pakket 30 kilo i sekken og sitter innpå fjellet med whiskeyen sin og godter seg over alle som tok agnet...?! :hyper:

 

Kan sikkert godt hende og jeg ønsker også god tur.

 

Nye skjellsord vil dukke jo opp (har man ikke hørt det før) - "din jævla lettpakker" kan jo dundre gjennom leiren når noen har tatt har tatt med plastsprutflasker i stedet for de vanlige glass med syltetøy. Eller om noen kommer drassende på en gammel militær sovepose fra 1952 som lukter grevling ("den er god og varm"!!) - så kan jo noen finne på å kalle vedkommende noe unevnelig - som "e du ein sånn --ehh..- tongpakkar?!"

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.