Gå til innhold
  • Bli medlem

Valdresflya - Ned fra Rasletind via Steindalsbrean til Steindalen


guzzi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har prøvd denne ruta ned fra Rasletind, ned via Steindalsbrean til Steindalen og videre ut i Leirungdalen? Jeg var oppe på Høgdebrotet i påska og ble oppmerksom på at det ned fra Rasletind kunne være mulig å ta nevnte trase.

 

Noen grunn til å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har ingen karta som visar var Steindalsbrean ligger, men om det är den (före detta) bre som ligger precis nord om punkten 2010 så är det i princip bara att köra ned.

 

Som vanligt att tänka på när det gäller åkning i brant terräng:

- Skredfara

- Sprickor (kan förekomma även fast det inte är bre)

 

Det är ganska brant, har inte provat själv men varit där och tittat. Ser ut att vara ca 50 grader. Kanske lite mer i toppen. Inget för nybörjare (dessa kan istället köra lite längre norrut så får dom en riktigt fin, lagom brant tur ned).

I år har det blåst väst som ****** hela vintern, så räkna med skavel eller ännu brantare topparti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er der jeg tror det er så er det bratt. Se rød linje jeg har tegnet i kartet. Har gått der til fots en gang. Er en slags sti opp langs breen. På ski vet jeg ikke. På fjellski hadde jeg hvertfall droppet det. Kanskje på slalåm eller rando. Er litt rusten i slalåmform siden jeg har stått lite siste årene så jeg hadde neppe gjort det nå. Som Johan sier så kommer det nok an på hvor mye skavl det er på toppen der.

 

post-5331-0-55766900-1428484741_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke kart som viser det navnet, men Steindalen ligger jo på østsiden av Rasletindmassivet. Hvis det menes den fonna som faller mot nordøst fra toppen 2010, så er den litt skummel. Det pleier å gå noen spor der hvert år, men i år er overhenget på kanten veldig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er der jeg tror det er så er det bratt. Se rød linje jeg har tegnet i kartet. Har gått der til fots en gang. Er en slags sti opp langs breen. På ski vet jeg ikke. På fjellski hadde jeg hvertfall droppet det. Kanskje på slalåm eller rando. Er litt rusten i slalåmform siden jeg har stått lite siste årene så jeg hadde neppe gjort det nå. Som Johan sier så kommer det nok an på hvor mye skavl det er på toppen der.

Den fonna på kartet ditt kjørte jeg ned to ganger i påska. Den er bratt, men det hadde vært så mye folk opp der at jeg tok sjansen. Den er i overkant tøff på fjellski, men gøy på rando. Den jeg snakker om er ikke merket på kartet, men ligger i gryta NØ for toppen 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ned overnevnte fonn i slutten av november, og nå senest for fem dager siden. Absolutt kjørbar ved greit føre, men man må helt klart gjøre seg noen vurdering i forhold til skredfare. Vet at det er løst ut skred her før, se for eksempel: http://peakbook.org/tour/71831/Adrenalin-sjokk+p%C3%A5+RASletind.html Da jeg var der sist var det tydelige spor etter et mindre skred der, antagelig noe av skavlen øverst som hadde løsnet, i vestsiden av fonna. Tok det veldig rolig nedover her, da det i tillegg var noen som gikk på føttene litt lenger nede i fonna. Hadde ikke lyst til å løse ut noe da! 

 

Parkerer du nærmere svingen ved Heimdalsmunnen, slipper du nok en del diagonalgang på vei tilbake til bilen (de fleste parkerer ved Vandrerhjemmet), men må da også opp et par hundre høydemeter ekstra på vei opp.

 

Helt sikre returer er enten normalveien vinterstid (sørvestover fra toppen og så over Raslet) eller å følge ryggen nordøstover forbi Austre Rasletinden og ned mot 1787-punktet.

 

Breen nordvest for Rasletinden ut i Leirungsdalen bør også være en mulighet (men kanskje senere på sesongen), tenkte det så overkommelig ut da jeg var der sist.

 

Av kartet ser fonna og den lille dalen nordøst for Rasletinden også ut som en mulighet, men den har jeg ikke vurdert med selvsyn.

 

Edit:

post-11420-0-66032800-1428497912_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den jeg snakker om er ikke merket på kartet, men ligger i gryta NØ for toppen 2010.

 

 

Mener jeg har sett spor ned den sida, men det er jo relativt bratt. Da jeg var der i november mener jeg at sporene gikk halvveis ned, før de trakk ut mot sørsida og ned den mer steinete ryggen. Noen som syntes det var bratt nok, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rute 1 på kartet til Vagvær er ei av normalrutene til Rasletind men rasfare bør vurderast. Vi løyste ut

ras på den ruta no i påska.
 
Har køyrt ned fonna Lompa omtaler ein gong. Den er brattare enn fonna på normalruta men kan greitt

køyrast av kunnige. Nedfarten er som kommentert bratt og aukande helling nedover får ruta til å "forsvinne"
noko som gje ein del ekstra sug i magen. Følast som å køyre mot ein stupkant sjølv om ein veit det løyser

seg opp.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, og takk for mange svar! Den nedkjøringen jeg tenkte å prøve ut er rute nr 5. Har i ettertid lurt litt på rute 4 også, men den er jeg mye mer usikker på. Rute 1 har jeg kjørt tidligere og ned brefallet er verdt turen fra Trondheim alene. Fantastisk å dra ned her, men anbefaler rando eller tyngre toppturutstyr. På vanlig fjellski skal du ha bra peil om du trives ned her. Og viktig at en vurderer skredfaren her, for det er temmelig bratt ned her.

 

Har også sett noen spor ned "bollen" mot øst mellom tur 1 og tur 3, nordøst for punkt 2010. På kartet ser dette i overkant bratt ut, men er det flere som har observert spor ned her? Eller var det bare noen lokale tullinger som hadde tatt seg ned der den ene gangen jeg så spor der?

 

Ser forresten at det står Steindalen både på østsiden av Rasletindsmassivet og dalen som går ned mot nordøst på nordsiden av Rasletind. Jeg var ikke oppmerksom på det da jeg skrev første posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rute 4 har jeg kjørt en gang. En annen gang jeg skulle prøve var det en skavl på kanten som jeg ikke turte utfordre. Det er fint nedover dalen, og den nordvendte siden gjør at sola ikke får tak. Det gjør den mer skredsikker på varme vårdager. Det er ganske bratt et stykke der også, omtrent som på rute 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takker for tilbakemeldinger! Noen som vet noe om skavler på nordsiden av Rasletindsmassivet pr dato? Jeg var på Høgdebrotet i påska og det var veldig avblåst i østvendte områder. Det kan kanskje tyde på at det ligger mye vindbåren snø mot vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rute 1 på kartet til Vagvær er ei av normalrutene til Rasletind men rasfare bør vurderast. Vi løyste ut

ras på den ruta no i påska.

 

 

Da var det nok "ditt" skred jeg så på vei ned der på langfredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha møttes der oppe, for da jeg gikk opp var ikke skredet gått, og da jeg kjørte ned igjen var det gått over det ene stedet vi vendte da vi sikksakket opp..

 

Til bekymrede som synes dette hørtes skummelt ut: Det var et noen cm tynt flak som gikk, og kunne aldri blitt farlig for noen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var eit følgje på tre, to gutar og ei jente. Eg er lett kjenbar med ein skihjelm som friflyt sossen i sin tid kåra
til tidenes styggaste... :D
Er delvis einig i at det nok var eit mindre farleg ras. Men jenta i følgje vart med raset heile vegen nedover og

ho satt godt fastskrudd til over knea da det stogga. Om ho hadde velta og enda med hovudet under i staden
hadde det nok ikkje vært lett å kome seg laus åleine... Eventuelt om nokon hadde blitt treft av raset og velta 
med same konsekvensar. Siste alternativ var faktisk reelt da to skiløyparar på veg opp så vidt unngjekk raset.
Lite reaksjonsevne også på dei to. Jenta ropte opp til oss at ho satt fast, dei gjorde ingen mine til å snu å hjelpe

ho laus, da eg køyrte ned og forbi dei stod dei å filma rundt seg. Etter min oppfordring om å forlate området da

eg passerte luska dei svært bedageleg vidare opp bakken.

At det var eit ufarleg ras var heller ikkje i mine tankar da eg såg snøen krakelerte opp imellom oss. Panikken og

hjelpeslausheita råda og ufatteleg mange "worst case" senario om korleis det skulle gå med ho spant rundt mellom

øyrane mine...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke den som legger merke til hvorvidt skihjelmer er stygge eller ikke.. :)

Jeg så ikke skredmassene før jeg var kommet ned. Det så så veldig tynt ut fra der jeg stoppet. Jeg kan tenke meg den krisefølelsen var vond før du så at det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.