Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal ha nytt telt, men hvilket?


ztaale

Anbefalte innlegg

Så, jeg har nå bestemt meg for at tiden er inne for å handle nytt telt og som noen av dere helt sikkert er klar over er det ingen enkel oppgave å finne det "perfekte" teltet.

jeg har lest meg blind, opp og ned i blader og på nett, jeg sverger, det føles som jeg har lest alt som finnes om telt på nett..

Uansett, jeg har ett budsjett på ca 4000 kroner øremerket til kjøp av telt, kan strekke meg litt lengre også om argumentene virkelig er gode.

Så, det jeg vil ha litt input på er dette teltet først og fremst, og om det finnes alternativer som er bedre.

 

Helsport Romsdalshorn Light 3 Camp

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/friluftsliv/Telt-Lavvu/Telt/Helsport/Helsport-Romsdalshorn-Light-3-Camp-135823-p0000119680

Teltet er såvidt jeg har forstått en utgående modell og er derfor nedsatt i pris  hos den eneste butikken jeg klarer å finne som faktisk har teltet inne.

Etter hva jeg kan lese og forstå skal dette være ett godt telt, det har noen smarte løsninger som jeg liker, f.eks SkyVentTM og Helsport Airflow II ventilasjonssystem.

Og ikke minst er vekten fin, 2,4 kilo er absolutt innafor.

Jeg ser for meg at 3 tallet betyr at det er plass til 3 mann, noe jeg velger å tolke som 2 mannstelt med god plass, det er også det jeg skal ha meg, ett 2mannstelt med høvelig plass, at det er ett okay size på forteltet er også positivt syntes jeg.

 

Så folkens, kan noen tipse meg i rettning av ett annet telt enn Romsdalshorn Light 3 Camp til mitt bruk?
* 2 manns
* Lett, vil ikke noe særlig over den oppgitte vekten på 2,4 kilo som romsdalshorn har.
* Fortelt.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Fjellheimen Superlight 3 er det jeg har bestmt meg for skal bli mitt neste telt. 2kg(lav vekt), lite pakkvolum og god plass er årsaken til det. Hvis du følger litt med kan du få en god pris på det. XXL-produkter er med jevne mellomrom rabattert med 20% for de av oss med DNB MasterCard. Da hadde teltet i dag kostet 5000 kroner sånn ca.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i det du skriver. Tror jeg har lest det som er om telt på nett, men siden jeg har et lignende budjsett så er har det vist seg å ikke være et enkelt valg.

 

Jeg har sett litt på light versjonen av Turtagrø 3 camp. Prisen på dette ligger på det samme som Helsport Romsdalshorn Light 3 Camp, men det veier litt mer (2,7kg) og har vel den samme lave takhøyden.

 

http://helsportweb2.win2.a2n.no/no/Infosenter/Spesial_og_eldre_teltmodeller/Turtagroe_3_Camp

 

Har du vurdert å handle fra USA? Er mye å velge i der som får bra tilbakemeldinger og til en langt mer hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellheimen superlight 3 er et godt tips, særlig om du får det nedsatt. Fikk nylig tak i et Rondane superlight 3 på tilbud, og det er 3-400 gram lettere men vet ikke om jeg vil anbefale det. Det er maks plass til 2 voksne evt. 1 voksen og to mindre barn.. Og det er lavt, 90 cm ytterst i innerteltet gjør at du stanger i taket om du er over  170 og sitter i teltet. Og bare en kan sitte om gangen. Dette er et mer komprosmissløst lettvektstelt hvor du ofrer en del komfort i tilegg til soliditet. Likevel er jeg fornøyd med det og kommer til å bruke det på mange turer med de to barna som gjør det  viktig å spare vekt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan forøvrig melde om at det ble romsdalshorn teltet.

 

Forøvrig veier teltet 3100 gram, ikke 2,4 kilo som lovet. jeg kunne levd med 10% "helsport" tilegg på vekta, men 700 gram syntes jeg er mye, skuffet over det.

Men men, teltet virker bra i allefall, det er da noe, skyvent er noe jeg ser for meg at jeg kan lære meg å like veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig melde om at det ble romsdalshorn teltet.

 

Forøvrig veier teltet 3100 gram, ikke 2,4 kilo som lovet. jeg kunne levd med 10% "helsport" tilegg på vekta, men 700 gram syntes jeg er mye, skuffet over det.

Men men, teltet virker bra i allefall, det er da noe, skyvent er noe jeg ser for meg at jeg kan lære meg å like veldig godt :)

Helsport sin vekt regnes uten teltplugger og reparasjonsutstyr. Deretter kommer +10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si at jeg har nettopp prøvd ut Turtagrø light 3 teltet og er misfornøyd. innerteltet er stort nok til 2 personer, sekkene skal da ligge i forteltet.

Jeg er 180cm høy og klarer ikke å sitte i teltet. svart lav takhøyde altså... 

 

Har bestemt meg for fjellheimen light 3-camp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt nytt telt. 

Så lenge på lette telt, men de er så fordømt lave.

Er blitt veldig lei av å gjøre alt liggende og bestemte meg for at vekt bryr jeg meg ikke om.

Valget ble en Wiglo LT4 ingen lettvekter akkurat, rett over 6 kilo.

Og galskapen er at det er bare jeg og fruen som skal bruke det :-)

Men jeg kan vel ta meg et par ekstra pauser mens jeg er på tur og se litt på naturen mens jeg hviler.

Så har jeg det ikke travelt heller.

Turen er målet og ikke målet som er turen, slik fungere mitt hode :-)

Så nå kan jeg sitte som folk og nesten stå å kle på meg buksa. 

 

Og regn og skittvær kan bare komme, har god plass og vente til det blir godt vær igjen.

Skal prøve teltet på en ukestur på Ifjordfjellet i slutten av juni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helsport romsdalshorn light 3 camp? finner ikke noe om det teltet på helsport sine sider i det hele tatt jeg

Sorry, trodde du mente den vanlige utgaven. Light-versjonen er oppgitt til 2,9 med plugger (350g) og repkit (150g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.