Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellski - Amundsen eller Gamme


Knut S

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går med planer om å skaffe meg et par fjellski, og har kommet frem til to alternativer. Åsnes Amundsen eller Gamme.

 

Bruksområdet er på fjellet, vidda og i marka. Da med preparerte skispor som en del av innfartsåren, mens hoveddelen av turen går utenfor oppkjørte løypenett. Alt fra dagturer på krokskogen med en liten sekk, til ukestur på vidda med oppakning i større sekk (mulig pulk).

 

Har fått anbefalt Amundsen foran Gamme, men ser at Gamme er lettere å håndere i ulendt tereng og nedoverbakke.

 

Tips mottas med stor takk. Trenger man to par? Amundsen til lengere vidda-turer, og Gamme til mer lek og morro i ulendt tereng?

 

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikket på disse fjellskiene i butikken her om dagen.. For å si det sånn: Etter Slet med å se hva som egentlig er den store forskjellen. Tror du skal være bra rå for å i det hele tatt forstå hva som er forskjellen i praktisk bruk. Tror nok det er et godt gammeldags salgstricks fra Åsnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamme er litt smalere, har litt mindre spenn enn Amundsen og litt mer innsving.

Jeg har 2 par Amundsen, kunne ikke la være når XXL solgte de for 1499,- med BC manuell for en drøy måned siden, på disse fikk jeg montert BC Magnum i stedet for vanlig BC, fordi jeg hadde ett sett Magnum liggende.

Har ikke prøvd "Magnum" paret enda, de har jeg hjemme, det andre har jeg på hytta.

Enklere logistikk er selvsagt en grunn til at jeg har to par, det andre er at jeg syns skia er fenomenale.

De glir godt, smørelommen gjør at de ikke subber på midten, men er likevel veldig enkle å få godt feste med.

De er raske, lager du egne spor så flyter de godt (i 30cm løssnø siger du nedi uansett hva du har), lager du egne spor kan du fint gå med feller på også på flatene, da gjør spennet at de ikke streker nevneverdig mye. Er det bare "litt spor" eller et lite snølag oppå skare, kan du gå nesten like raskt som med et par langrennsski (om teknikken er i orden).

Det jeg merker i oppkjørte spor er at tuppene skraper når løypa svinger, det streker litt og kan føre til at de lettere klatrer ut av sporet i krappe svinger, men dette gjelder nok alle typer fjellski, om kanskje "taper" i tuppen på Gamme gjør at de ikke gjør de i samme grad skal jeg ikke si noe om. Har du breie støvler vil disse også streke litt om sporene er litt dype, dette gjelder også alle fjellski.

Ja, de krever sin mann til å svinge, men jeg opplever ikke det som et stort problem. Jeg kjøpte første paret nytt og ubrukt av en her på Forumet for 2000,- med Alfa Skarvet støvler, det var selvsagt et røverkjøp. Men jeg har "ditchet" Skarvet støvlene, de var rett og slett for myke i sålen, og læret så jeg følte at jeg ikke overhodet hadde kontroll i nedoverbakker. Et annet problem var at i skrå hellinger greide ikke Skarvet støvlene å kante skia, støvelen vrei seg i stedet.

Siden har jeg kjøpt Crispi Stetind, disse er mye stivere, jeg har sågar kjørt telemarksvinger i slalombakken med Amundsen skia med disse støvlene, så de er fult mulig med gode støvler.

Jeg kjøpte samtidig et par Crispi Svartisen som jeg bruker på Ingstad med 75mm, i utgangspunktet trodde jeg at Svartisen ville være mindre komfortable enn Stetind, derfor valgte jeg bare de til 75mm, men jeg opplever det som motsatt. Når jeg går vanlig spenner jeg ikke plastklemmene i det hele tatt, men strammer bare lissene så mye jeg kan, da kjennes støvlene myke og gode å gå med. I nedoverbakker strammer jeg spennene og da blir det straks noe helt annet.

Jeg har ikke prøvd Gamme, men jeg har ikke noe problemer med å anbefale Amundsen på det sterkeste, til å fly lavt over vidda finnes det knapt noe bedre.

Skal du samtidig ha støvler så kjøp de så stive som mulig, jeg har nevnt noen alternativer.

For øyeblikket kan jeg enda ikke si om det egentlig er noe forskjell på vanlig BC Manuell og Magnum, det vil jeg etter hvert. Pass på at du får ski som er "nye", for to år siden flyttet Åsnes fetet for fellelåsen omtrent 10cm lenger bak for å få fellene plassert mer riktig inne i smørelomma (jeg har 2 forskjellige plasseringer på mine par).

Søk også opp "fjellskiskolen", så finner du en video som forteller litt om forskjellen på Gamme og Amundsen.

Jeg er 180/95 og har 201 i lengde, opplever det som veldig riktig størrelse.

Du trenger forresten ikke ett par Amundsen og ett par Gamme, skiene er for like i egenskaper til at det har noe for seg, da ville jeg heller sett på f.eks Ingstad (evt Nansen)som par nummer 2. Ingstad har ikke smørelomme, så de subber merkbart der det er fast undelag, lager du egne spor er ikke dette noe problem, da merkes ikke dette i like stor grad. Jeg har mine i 190, dette gjør de litt mer håndterbare, har 75mm (Voile 3pin) på de. Når jeg skal langt velger jeg Amundsen, når jeg skal litt brattere opp og ned velger jeg Ingstad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å plage deg litt vil jeg også be deg vurdere Fischer E99. Litt innsving og litt mykere enn Amundsen, billigere enn Gamme.

Fine ski, men med langt mindre smørespenn enn Amundsen. Mer lik Nansen. Den som konkurrerer best med Amundsen er vel Atomic Mountain BC.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget blir ikke enklere nei:)

Valget er aldri enkelt. :)

Du har jo gjort en god jobb i innledningsinnlegget med å definere bruken. Det er her hemmeligheten ligger for å gjøre det beste valget. Vær helt ærlig og grundig med deg selv på hva slags bruk det blir. Amundsen er en skikkelig milslukerski, der vekten er lagt på funksjonalitet fremover. Dette går på bekostning av svingegenskaper. Nå har ikke jeg prøvd Gamme, men utfra Åsnes' beskrivelse så er det lagt litt mer vekt på sving. Da handler det om å finne ut om du også skal bruke dem på noen toppturer (Gamme), eller nesten bare på vidda (Amundsen).

Du spør om det er nødvendig med to par ski. Det kan det jo være, men da er det etter min mening ikke Gamme og Amundsen, for de er for like. Da er det i tilfelle å fylle ut med et par som har betydelig bedre egenskaper på et av områdene du definerer. Vil du ha mere sving, så kan f.eks Nansen være et utfyllende par til Amundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har tilbakelagt noen km med amundsenskiene mine nå. 

Har ikke BC men 75mm bindinger. 

 

De er stort sett brukt på lengre turer der jeg har trukket pulk, på alt fra isete føre til mye nysnø. 

 

Min erfaring på skiene er at de er lette å kontrollere nedover, er svingvillige uten å bli "nervøse". 

Har også tatt noen bratte turer nedover med de, og de biter fra seg, føler man har kontroll, selv om det kanskje ikke ser slik ut :)

 

Fruen har Cecilie skogskiene fra Åsnes, jeg vil tro det ligner litt på gamme, og hun sier det samme som meg. Svært gode ski. 

 

Som andre sier her, disse to er nesten for like til å skulle si det en eller det andre, men jeg hadde uten tvil valgt amundsen hvis jeg skulle ha hatt nye nå. 

Spesielt hvis du tenker at det kan bli litt pulk også. 

 

Ps: har brukt de litt i preparerte løyper og, er litt lange der, så de "skvetter" litt i front som noen andre sa her i svingene. Men er ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint med alle svarene og erfaringene folkens, det setter jeg pris på. Begynner å få litt klarer syn på hvilke ski som skal handles inn, og hvilke støvler som kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kikket på disse fjellskiene i butikken her om dagen.. For å si det sånn: Etter Slet med å se hva som egentlig er den store forskjellen. Tror du skal være bra rå for å i det hele tatt forstå hva som er forskjellen i praktisk bruk. Tror nok det er et godt gammeldags salgstricks fra Åsnes. 

 

Helt feil dette Nordhauk, Gamme 54 er en fullstendig nyutviklet ski basert på erfaringer og ønsker etter at jeg har testet fjellski og -sko nesten daglig hver vinter de siste 5-6 årene (pluss 30 år tidligere erfaring som skiinstruktør) .  Målsettingen var å få en ski med bedre kombinerte egenskaper for både lett gange og trygge styreegeneskaper.   Jeg brukte skia i Varingskollen på flere fjellskikurs og kan bekrefte at svingegenskaper var fullt på høyde med Nansen - og så er den like lett å gå med som Amunsen - dog med litt snillere spenn. Jeg har flere test rapporter der Gamme sammenlignes også  med nye og gamle E 99  som jeg kan legge ut snart . 

mvh Pål T Gamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvorvidt man skal velge Amundsen eller Gamme er ikke lett, begge skiene deler mange av de samme egenskapene.

 

Amundsen: Stivt lengdespenn med god smørelomme. Retningsstabil i tillegg til god bæreevne. Egner seg for flatt terreng, og blir ofte brukt i ekspedisjoner.

Gamme: Stivt lengdespenn sammenliknet med andre fjellski, men noe mykere enn Amundsen. Trives bedre i pudder og i mer kupert og ulendt terreng. En mer allsidig fjellski med andre ord, men desto dyrere.

 

Begge skiene anbefales med BC-binding, siden bruksområdet hovedsakelig er på vidden og i marka. Ville selv anbefalt BC Magnum, hvor låsepartiet på bindingen ikke kan fryse.

 

Ville med fordel valgt en stiv fjellstøvel hvis du skal på lengre turer. Disse er ofte utstyrt med skarebeskyttelse rundt hele skoen, og med lær. Her er Crispi Stetind og Crispi Svartisen gode alternativer.

 

Lykke til med innkjøp av fjellski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den gjengse skiløper som ønsker seg nye fjellplanker, er min oppfatning at det er marginal forskjell mellom disse tre nevnte Åsnes-skiene. Det er liksom begrenset HVOR stor forskjell det i realiteten kan være mellom èn modell fjellski til en annen. En planke er en planke liksom.. For å si det litt flåsete. Jeg kan dog være med på at for den ekstremt bevisste polfarer eller ekspedisjonist, så kan disse små nyansene iproduksjonen være av en viss betydning. For min egen del, og jeg legger igjen noen mil i fjellet hver vinter, så ville neppe livskvaliteten min på tur blitt påvirket i den ene eller den andre retningen om jeg hadde hatt Nansen, Amundsen eller Gamme. Alle er nok gode ski for meg. Mine Atomic ARC fra 1995 fungerer for øvrig helt utmerket til formålet, i tråd med mine krav om "lett gange" og "trygge styreegenskaper". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Atomic ARC fra 1995 fungerer for øvrig helt utmerket til formålet, i tråd med mine krav om "lett gange" og "trygge styreegenskaper". 

Ta godt vare på dei. Ski som vert laga no, held ikkje meir enn ein sesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverre ikkje. Skia eg fekk frå Åsnes i juni i fjor (etter reklamasjon av forrige par som heller ikkje holdt så lenge) holdt ikkje til påske, altså godt under 1 sesong. Forhandlaren kunna bekrefte tendensen med mykje reklamasjon på fjellski frå fleire produsentar. Men det er klart at dei skia som ikkje vert brukt så mykje, vil halde tilsvarande lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afe: Vær du sikker, de ARC'ene kommer jeg til å beholde til de går i oppløsning. Men jeg mistenker at jeg går i grava før den tid. De fjellskia har fått så mye medfart og juling i løpet av x-antall turer over mange år, hvor jeg trasker med de over myr, lyng og stein, gjennom vann, sørpe og is.. De har mange ganger stått i bue, når all vekta med meg+30kg ryggsekk har hvilt på midten mellom to kontaktpunkter i terrenget som treffer skiene ytterst.. Likevel, de har aldri svikta. Bunnsolide ski som virkelig tåler pryl i fjellheimen. 

 

Så behandler jeg de pent når sesongen er omme. Tørker de, rengjør de, tar av skifellene (som jeg har montert permanent på) og setter de inn med lagringsvoks. Da er de så fornøyde uti desember når jeg henter de fram igjen for en ny sesong med hard bruk. De trives med dette, mine tjukke og aldrende Atomic ARC med noget sløvede stålkanter.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta godt vare på dei. Ski som vert laga no, held ikkje meir enn ein sesong.

 

 

Regner med siste var noe satt på spissen.

 

Diverre ikkje. Skia eg fekk frå Åsnes i juni i fjor (etter reklamasjon av forrige par som heller ikkje holdt så lenge) holdt ikkje til påske, altså godt under 1 sesong. Forhandlaren kunna bekrefte tendensen med mykje reklamasjon på fjellski frå fleire produsentar. Men det er klart at dei skia som ikkje vert brukt så mykje, vil halde tilsvarande lenger.

 

OK. Kan ikke si noe spesielt om Åsnes fjellski (da jeg ikke har/har hatt det), men min erfaringen med andre skityper og skimerker av nyere årgang er at de med jevnlig bruk og litt vedlikehold holder i mange år. Jeg har sikkert ikke like mange skidøgn i året som deg og nordhauk, men det blir nå noen mil hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.