Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller for høyfjell som ikke dugger ved høy aktivitet?


Kjetil66

Anbefalte innlegg

Har problem med sol- og sportsbriller i høyfjellet.

Enten dugger de eller så slipper de inn for mye lys og reflekser over og under.

Går mye på ski i høyfjellet. Og skulle gjerne hatt en "brebrille" med sportsegenskaper.

Hovedproblemet er nok at jeg blir veldig varm og svett selv med lite klær og kalde forhold.

Noen som har samme problem og har funnet den ultimate sports-/brebrillen ?

Ser at parameterene tetting mot lys rundt kantene og utlufting vil være motstridende

Kan egentlig ikke se annen løsning enn at de bør ha doble glass slik som googles.

Lurte litt på Adidas Terrex ?

Men skulle gjerne hørt noen erfaringer så jeg slipper å ende opp med enda et par som viser seg å dugge for mye...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Tok sjansen på ADIDAS TERREX PRO

 

Fått testet på en langtur i full sol på høyfjellet temperatur fra -10 til -2.

Med dobbeltglasset inni fungerte de bra mot dugg selv når jeg svettet forholdsvis mye.

Noe oppbygging av kondensdråper helt øverst på glassene, men aldri dugg inni.

 

Egentlig ganske imponert med tanke på at disse brillene er skikkelige "brebriller" med tetting rundt.

Behagelige og ha på (brukte medfølgende hodestrikk).

Og ikke minst ikke antydning til sårhet i øynene etter 10 timer i høyfjellet en solrik maidag !

 

Konklusjon så langt:

Absolutt verdt pengene (2730,-), om man er opptatt av maksimal solbeskyttelse og samtidig går så det dugger på vanlige briller !

 

post-13051-0-67677300-1431159243_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste solbrillene jeg har hatt er Prada Sport, denne typen eller tilsvarende:

http://www.go-optic.com/store/sunglasses/details.asp?id=14294

 

Med polarisert glass og luftespalter i toppen. Topp optikk, og dugget nesten aldri og hadde svært god beskyttelse for lysinntrenging rundt ramma (dvs sitter tett). Funka helt topp på flerdagstur over bre om våren.

 

Mistet de desverre i Hurrungene for et par år siden, og klarte ikke finne tilsvarende i butikk (måtte ha nye raskt) så endte med Oakely Race Jacket med glass med integrerte luftespalter. Dyre briller, bra optikk (polariserte glass) men desverre dugger de noe helt j**** til tross for luftspaltene i glasset. Bortimot ubrukelige på vårskitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.