Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og kløv


Hali

Anbefalte innlegg

Jeg har en Schæfer på akkurat ett år. Når og hvordan tenker dere jeg bør begynne å trene med kløv? Mtp. alder, vekt, distanse, tempo osv.

Om noen har tips og erfaringer om egnede merker(feks. ruffwear, Togo...), tas det i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://hunden.no/artikkel.html?news.nid=6226&temasider.tid=34     er litt info her de jeg kjenner har startet trening ved 15-18mnd med lett belastning noenkg,  tom kløv gjerne med isopor for og gi volum kan du starte med før valg av kløv blir aldri alle enige om jeg med flere er blitt enige om at kløver med minimal polstring er best med hensyn til gnagsår de følger kroppen/skinnets bevegelse blir ikke liggende og hoppe når ledd og knokler beveger seg, mitt valg er blitt laika kiøven. oppstart med kløvbering kan vere rart for bikja korte turer mye ros og la hunden vite at det er godbit i kløven som den får senere blir hunden lei ta av den kløven det er viktig at kløven ikke er noe negativt de første mnd når de er vant med kløv ser du at de blir stålte og glade når de får den på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt å bare legge masse poser i lommene på kløven i starten, for å få noe volum på kløven. Men ellers har jeg ikke brukt lang tid på tilvenning av kløven føre vekt, fordi hundene har godtatt den med en gang. Og blir happy med en gang jeg finner frem kløvene :) 

 

Regelen er atter en god trent og normal hund kan bære en 3del av sin vekt, men kan bære litt mere om den er veldig godt trent, men da forholder jeg det til kortere og ikke så tunge turer :) Tempo bestemmer jo hunden sånn sett sjøl hos meg, da de går løse. Skal de gå i bånd, så har jeg en trekksele under, da jeg syns det bare blir mye ustabilitet i kløven om de drar litt. 

 

Sjøl bruker jeg Ruffwear approach på mine hunder nå, de ligger godt uansett hva vi har vært bortpå. Minuset syns jeg er atter lommene er så små. Men er det eneste som passer mine whippeter, så da får jeg bare overleve, er jo gode kløver sånn sett :) Men pointer'n min får nok en non stop eller laika kløven. Da de har større vesker. Men man må nesten bare ta seg en runde og prøve de forskjellige, og se hva som ligger best på hunden, alle er forskjellige :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min erfarenhet skiljer sig från din, första turen min hund hade med (tom) klöv blev 2 timmar lång. Sammanlagd sträcka vi gick var ca 200 m.

Var och en går sin egen tur, men jag tror de flesta skulle synas det var lite kjipt att inte klara gå en km på en dag! :-)

Nu när hon är van vid klöven går det fint med 3-4 mil på en dag, men kortare om den är lastad upp mot gränsen för vad hon klarar.

Jag startade träningen när hon var runt ett år, men utan vikt, fyllde volym med sopsäckar och tomma PET-flaskor. Började fylla vikt i klöven när hon fyllt 2 år.

Lycka till med turer och klöv allihopa, vi ses ute i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør som Jan-Eilert. På med kløv og ut på tur. Jeg kan finne på å sette kløv på 1åringer (1,5åringer) også, men da uten noe voldsom vekt og på korte turer. Det er aldri noe problem på de 10 hundene vi har hatt opp igjennom årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.