Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye ski


REs

Anbefalte innlegg

Mine gamle Atomic "Ulriken utfor" har tjent meg trofast i alt for mange år, men nå er det på tide at de får fri.

Derfor har jrg i den senere tid gått rundt og siklet på et par nye Åsnes Nansen med fellelås og Rottefella super Telemark 75mm. 

Har vert så nære at jeg har tatt på dem, men har ikke helt klart å bestemme meg.

De er litt dyre, men det kan jo tenkes at det kommer noen gode tilbud etter påske.

Akkurat nå har KF tilbud på disse skiene, men jeg er litt usikker på lengden.

http://komplettfritid.no/product/%C3%A5snes-nansen-fjellski-mfellelas-solv

http://www.oslosportslager.no/produkt/super-telemark-75-mm-fjellskibinding-5341.aspx 

Har lest et sted at de bør være ca. 10 til 15 cm lenger enn kroppslengden og da blir kanskje den korteste hos KF på 190 cm. litt for lang.

Jeg er ikke mer enn 172 cm men har alltid hatt ski som er en del lenger enn dette.

Jeg er ikke noen ekstremsportutøver, men jeg liker meg utenfor løypene og jeg liker å ha litt kontroll i utforbakkene.

Er det noen som har noen erfaringsdata å komme med her?

 

Ps. Jeg har andre ski til bruk der det er kjørt opp løyper.

post-4220-0-74620200-1427962110_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei REs!

Jeg tror du kommer til å mestre 190cm helt greit. Jeg har i alle år gått på fjellski som er 205. Nå har jeg konvertert til kortere ski og går på Amundsen 194. Jeg er heller ikke noen kjempe, 170 cm; men er til gjengjeld ganske stor i kjeften!

Lykke til!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 og har Amundsen i 201 (med BC) og Ingstad på 190 med Voile 3pin, har 10mm Rottefella plater med hælløfter på de.

Er mulig å gå fort med begge, men jeg merker godt at Ingstad subber på midten.

Hadde også "Ulriken" før, og selv om Amundsen har like lite innsving som de, er Amundsen et fullstendig "different animal", som jeg liker så godt at jeg har ett par hjemme og ett par på hytta, men de krever litt stive støvler (har Crispi Stetind), de svinger bedre enn Ulriken. Amundsen kan du gå langrennspirert med selv der det ikke er spor. Ingstad er også fine å gå opp egne spor med, men ikke like raske.

Nansen er midt mellom og har en kombinasjon av egenskapene til de andre, men er ikke "best til alt".

Uansett dropp Supertelemark og gå for Voile 3pin, vidjen er fin til ha i sekken og ta på i bratte nedkjøringer, hælløftere er fine om det er bratt oppover, du merker ikke at du har plater, men kantgrepet er bedte. Prøv få montert hælklossen slik at du kan parkere vidjen der om du ikke vil ta den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.