Gå til innhold
  • Bli medlem

Langfeller til Åsnes Amundsen?


Anbefalte innlegg

Hei

Var på tur i bratt terreng i Lyngen i helga (i løypene til Lyngen Rando) og måtte bruke stavene mer enn jeg likte. Kortfellene holdt ikke mål i de bratteste bakkene og over vaksebrett skapt av vinden. Konklusjonen er: Enten å investere i randonee utstyr eller langfeller til fjellskiene.

 

Jeg velger å starte med langfeller men er usikker på hvilken bredde jeg skal velge: 45 mm som jeg slipper å tilpasse eller 60 mm som må skjæres til på midten?

Har bestemt med for mohair feller grunnet gode gliegenskaper.

 

Skiene har bredde 67 57 62 mm

 

Håper på hjelp fra dere erfarne (og mindre erfarne) fjellfolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg ser det har du to muligheter; skarejern og/eller langfeller. Jeg ville gått for langfeller 60 mm og skåret de til. Du mister mye grep når du traverserer når det er ei glipe mellom kanten på skia og fella.

Skarejern er en snedig sak som hjelper deg når du går på skare og is. Litt usikker på om du får slike i din skibredde, men absolutt verdt en kikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for feller som du må skjære til, for smale feller er like ille som kortfeller som glipper.

G3 feller leveres f.eks med en kniv, du limer på fellen og så drar du kniven langs kanten på skia og fellen kuttes med riktig avstand. Det gjør det enkelt å tilpasse fellene.

Vet ikke om denne kniven selges i løsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske og klare tilbakemeldinger. Som likevel ga meg noen flere spørsmål:)

 

Fant G3 Alpinist Skins 115 mm til kr. 1349,- her. Virker som overkill med skibredde på maks 67 mm?

Hva med feste framme: Vil det passe på så smale fjellski?

 

Jeg fant disse 60 mm fellene i mohair. Er kvaliteten i feste og gli tilsvarende G3?

Utfordringa blir vel da å få tak i fellekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir litt i overkant med G3 fellene, så jeg ville gått for 60 mm fellene. Jeg er best kjent med produsenten Montana. Om du ønsker optimal gli kan Montana Race Skins Mohair 59 mm være et godt alternativ.

Verdt å merke seg er at alle feller som begynner å miste gli og klabber mye kan behandles med silikonstift, slik som brukes på gummilister i bildører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colltex er en anerkjent produsent av feller så kvaliteten skal nok være bra. Tror 60mm bør gå greit, det blir tross alt bare 3.5mm helt foran på hver side som ikke dekkes av fellen. Du kan lime fellen på litt skjevt og deretter skjære langs stålkanten med en tapetkniv av den tynneste typen om du ikke finner spesialkniven løst, skjær fra tuppen og nedover. Har du en liten fil kan du lage et lite spor til bakfestet i plasten bakerst så ikke fella vandrer sideveis.

Tror egentlig ikke du skal tenke på glid, med langfell er forskjellen på glid uansett bare mellom dårlig og veldig dårlig. Har du kortfeller så kan du bruke de til det pumktet der det blir vesentlig brattere og så legge på langfellene for å trampe rett opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for uvurderlige innspill.

Jeg fant Colltex i mohair og 60 mm bredde hos XXL i Tromsø. Fikk tak i siste eske noen minutter før neste kunde  Noe over kr. 800 for en versjon som ikke har "festestropp" bak, Jeg valgte å brette opp fella ca. 4 cm inn på overkant av bakskia før jeg kuttet: Tenkte at det kan jo ikke skade. Noen som har erfaringer med langfelle uten "festestropp" bak: Holder det over tid?

 

Jeg var så heldig å få en brukt G3 kniv fra MX-Sport på Pyramiden. La fella ca 2 mm inn på den ene sida og brukte kniven til å kutte på andre siden. Det gikk stort sett greit, men litt knot der det var lite å kutte. Glemte rådet til Omnilite om å skjære fra tuppen og bakover. Det hadde nok vært lurere.

 

I dag gikk turen opp på Buren på Kvaløya. 802 meter over havet og en av "Ti på Topps" sommerturer. Min gode nabo Leif Tore var tur kammerat på nytt randonee utstyr. Fellene fungerte fantastisk: Spikerfeste hele veien. Jeg hadde på forhand smurt fellene med gul glider: Det hjalp ikke på gliden – Som Omnilite forutsa ble den dårlig uansett.

 

Turen ned er en helt annen sak: På Åsnes Amundsen i bratt terreng, med 10-20 cm tung og oppkjørt snø. Glad det bare ble ett skikkelig fall. Man kan si mye om prisen på Oakley solbriller, men solide er de!!

 

Igjen: Takk for gode råd. Resultatet ble veldig bra. Dere får sikkert tillit igjen i atter en tråd om råd til nybegynner som skal kjøpe randonee utstyr :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten stropp bak er uproblematisk. Legg et par runder solid duct-tape rundt i tillegg, så holder det i årevis. Har hatt mine feller permanent påmontert fjellskia mine i sikkert 6-7 år nå, med utstrakt og relativt hardt bruk over lyngrabber, berg og alle slags snøforhold. Skal ta de av nå, legge nytt lim under og smøre de inn med silikonstift ettersom de har begynt å kladde en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.