Gå til innhold
  • Bli medlem

Aurlandsdalen - Haugastøl


anjhag

Anbefalte innlegg

Vi er noen venninner som skal på tur. Vi har sett for oss å gå Aurlandsdalen - Østerbø Turisthytte - Geiterygghytta - Raggsteinsdalen - Haugastøl. Dette fordi at vi har hytte på Haugastøl og tenker å tilbringe noen dager der etter endt tur.

Vi er relativt ferske når det kommer til langturer og tenkte derfor å velge en rute som er merket, samt med mulighet for å overnatte på hytter underveis om været skulle bli for kjedelig.

 

Er det noen som har erfaring med denne ruten mtp nivå? At vi ikke tar oss vann over hodet? Vi er godt trente alle sammen, 25-30år og har en erfaren forsvarsdame med på turen.

 

Vi tenker å bruke 5-6 dager på turen da vi ikke har noe hastverk med å komme fram. Er det realistisk? 

 

 

 

Takker for svar! 

 

post-16301-0-51023600-1427749197_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm. Blir en hard start ved å gå aurlandsdalen oppover! Om dere settes av i bil ville jeg anbefalt turen motsatt vei (men da må dere rekke buss opp igjen om kvelden?).  Evt om dere bor i telt kan dere jo selvsagt dele 1. dagen i 2 og overnatte "midtveis" i dalen.  Ellers er det eb super tur og kjempefint terreng:-)  Trivelige hytter også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk opp Aurlandsdalen i 2011, min aller første ukestur alene. Null problem, selv med tung sekk utstyrt med telt og mat for en uke. Aurlandsdalen er garantert penest sett ovenfra, altså når man går den ned, men ingen stress å gå opp. 

 

Videre gikk Jeg Østerbø-Steinbergdalen-Kongshelleren(avstikker)-Geiterygghytta-Finse-Hallingskeid-Myrdal-Flåm. Jeg brukte 5 dager på denne turen, men skal jeg gå den igjen vil jeg beregne 7 dager pga. jeg gikk litt vel lange dagsetapper sist, opptil 11 timer, neste gang vil jeg prioritere kortere etapper og mer fjas :)

 

Steinbergdalen er stengt, og jeg anbefaler på det sterkeste å overnatte i telt før dere kommer dit evt, fordi det var umulig å finne en plass uten sauedritt i nærheten av hytten/vannforsyning. Og veien videre mot Geiteryggen syns jeg å huske består for det meste av ur/snaufjell.

 

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk turen motsatt vei med min datter som da var 6,5. Vi bodde i telt og startet utpå ettermiddagen første dagen. Vi brukte 5 dager på hele turen, og da var første dag bare et par timer og de to dagene i Aurlandsdalen ganske kort. Burde ikke være noe problem å klare tilsvarende tur oppover på 5-6 dager. Vi fant for øvrig en helt grei leirplass mellom Geiterygghytta og Steinbergdalen. men det var ganske langt oppe.

 

Her er vår turrapport: http://utejenter.blogspot.no/2013/10/hstferie-i-skarvheimen.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å gå Aurlandsdalen oppover, jeg gjorde det i fjor, og det er en relativt lett tur dersom man ikke har for tung oppakning, men når man skal sove på turisthytter er det ingen grunn til å dra med seg så mye heller.

God tur, dersom været er med dere får dere en kjempefin tur!

 

hmm. Blir en hard start ved å gå aurlandsdalen oppover! Om dere settes av i bil ville jeg anbefalt turen motsatt vei (men da må dere rekke buss opp igjen om kvelden?).  Evt om dere bor i telt kan dere jo selvsagt dele 1. dagen i 2 og overnatte "midtveis" i dalen.  Ellers er det eb super tur og kjempefint terreng:-)  Trivelige hytter også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic:

Dette fikk meg til å tenke på en tur jeg gikk fra Iungsdalshytta til Raggsteindalen for ca 20-25 år siden. Det regnet så å si hele turen. Elvene var svære, bekkene var store og alt av jord var gjort om til gjørme. Dette var turens tredje eller fjerde dag, alle med mye regn/gråvær, så turen sluttet der, noen dager tidligere enn planlagt. Et minne for livet. Husker spesielt et pass som var rimelig bratt (ikke noe skummelt) og en elv som begynte å bli en smule vanskelig å krysse. :P

 

Når jeg tenker meg om, samme turen hvor vi endte opp med å gå vinterruten mellom Bjordalsbu og Iungsdalshytta fordi vi fulgte litt dårlig med. Vi hadde kanskje gått 20-30 min på vinterløypa når vi merket det. Sjekket kartet og det så greit ut å gå videre, men det var nå riiimelig klønete å gå langs vannene nedover på starten. Masse runde steiner. Husker også at vi traff på noen sauer som neppe hadde sett folk den siste måneden og så en reinsdyrflokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.