Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold i Oslomarka


katjakr

Anbefalte innlegg

Annonse

Sykla på maridalsveien igår. Så ut som om grusveien fra Hammern er relativt uten snø, men hvor langt oppover det varer aner jeg ikke. Grusveien fra Skar var halvveis dekt av is, mao. ikke skiforhold. 

 

Dessverre tror jeg snøværet på torsdag snør igjen muligheten for barmark. Det verste er vel ikke at det er litt snø, det verste er isen som gjør det umulig å traske innover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på kartet at Øyungen ligger på 283 moh.
Jeg bor i Nittedal 250 moh noen km østover og her er det fortsatt godt med snø.
Det var delvis bart før den siste halvmeteren datt ned sist uke.

 

Skal du finne barmark oppe i marka nå så må du nok ta med spade ...

 

Det finnes også ulike kart med snødybder som f.eks : http://www.yr.no/verkart/ski/oslo_og_akershus.html
Jeg pleier også å se på webcam'ene på skiforeningen.no og kamerakartet.no for se på forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fine svar! :D Håpet var å kunne gå på beina til helgen - men om det er islagt på veien, så er det kanskje greit å drøye den litt! Gjerne oppdater om noen har noe ny info    :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vært lite i Nordmarka i det siste, mest i Østmarka og LIllomarka.

Det har vært kjørt løyper fra Frognerseteren inntil 2-.3 dager siden. Nord i marka kjøres det enda. Så kommer litt an på hvor du skal.

I Østmarka er det lite snø nå, litt flekker her og der og kan ligge noe enda i søkk. Større vann har isen gått og på de mindre er mange halveis i isløsning.

LIllomarka er noen dager siden siste jeg var og der lå isen enda. Også litt snø når en kom lit innover.

I nordmarka er det nok litt tidlig med åpent vann annet enn inn og utos. Mulig lavereliggende vann som ligger åpent har begynt å åpne seg, f.eks Øyungen.

Er nok ikke innsekter ute så slik sett burde tarp holde. Er også meldt lite vind. Bare flekker å slå leir vil du nok finne der sola står på mye av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært lite i Nordmarka i det siste, mest i Østmarka og LIllomarka.

Det har vært kjørt løyper fra Frognerseteren inntil 2-.3 dager siden. Nord i marka kjøres det enda. Så kommer litt an på hvor du skal.

I Østmarka er det lite snø nå, litt flekker her og der og kan ligge noe enda i søkk. Større vann har isen gått og på de mindre er mange halveis i isløsning.

LIllomarka er noen dager siden siste jeg var og der lå isen enda. Også litt snø når en kom lit innover.

I nordmarka er det nok litt tidlig med åpent vann annet enn inn og utos. Mulig lavereliggende vann som ligger åpent har begynt å åpne seg, f.eks Øyungen.

Er nok ikke innsekter ute så slik sett burde tarp holde. Er også meldt lite vind. Bare flekker å slå leir vil du nok finne der sola står på mye av dagen.

 

Hm, kanskje jeg skulle prøvd meg i østmarka. vet du om noen gode holdeplasser man kan ta kollektivt til, hvor det er fine leirplasser ved vann, ca. times gange?

 

Og ja, er pga. innsekter at jeg har tenkt å prøve tarp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite kjent med kolletivtreansport, kjører bil selv. Er vel ikke all verden inn mot Østmarka.

Vet det går buss til Lutvann. Ikke langt inn til vannet der men ikke all verden å telte der. Veldig kronglete og bratt vannlinje rundt det meste unntatt "campingplassen" i nord. Mye turgåere der.

Ved Skullerud skole og gå inne til Rustadsaga og Nøklevann. Men mye folk igjen.

Så stopper det buss ved Krokhol golfbane på veien ut mot Enebakk. Kan da gå til Paddetjern f.eks. Fint vann og fin camp på odden i syd. Noen turgåere på blåsti på andre siden av vannet. Om isen har gått der aner jeg ikke.

Utenom det er vel de fleste utfartssteder inne i marka hvor man kjører bil inn dit for å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje jeg skulle prøvd meg i østmarka. vet du om noen gode holdeplasser man kan ta kollektivt til, hvor det er fine leirplasser ved vann, ca. times gange?

 

Og ja, er pga. innsekter at jeg har tenkt å prøve tarp :)

 

Eneste stedet jeg har gått i Østmarka er fra Grønmo Gjenbruksstasjon og opp mot Østmarkskapellet. Mener at du kan ta buss til holdeplassen Klemetsrud Skole, og gå et lite stykke oppover på asfalt før du kommer til grusvei!  :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mange steder man kan hoppe av bussen og gå rett inn i østmarka. Du kan ta tog til lillestrøm og bussen til marikollen. Derfra er det ikke lange veien til gå inn til f.eks ramstadsjøen hvor det burde være mulig å campe. Går også buss til Enebakk og der kan du vel hoppe av flere steder utover og gå rett inn i marka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Skar til Øyungen i dag.

Is og snø på veien opp på vestsida, gikk andre veien ned igjen og der var det nesten helt bart. Litt is og gjørme.

Isen lå  fortsatt på Øyungen, gikk et stykke bort på siden mot nordøst (solsiden). Her hadde den sluppet langs land.

På skyggesiden er det nok mulig å komme utpå, men det er for spesielt interesserte. 

 

Forholdsvis bart i solhellinga, men noe snø innimellom også her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Var egentlig mer is enn jeg hadde forventa på Øyungen da. Begynte egentlig å sykle opp dit men fant ut at det var for kaldt i forhold til utstyret jeg hadde med, så nå er jeg glad jeg ikke dro helt opp :)

 

Ettersom skjærsjøen var helt åpent trodde jeg kanskje at Øyungen også var åpent ettersom det ligger på rundt samme høydemeter. Sykla til Kikut forrige torsdag, veien var helt fri for is. Bjørnsjøen er rimelig isete, men er noe åpent øst som det sikkert går å fiske. 

 

Uansett, får vente litt til. Håper på knallvær de neste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet til Kikut i går, opp Nordmarksveien og retur på vestsiden av Skarselva til Sognsvann. I Sognsvannområdet er det bart. Ellers var det overraskende mye snø igjen i terrenget oppe ved Kikut. Tipper grensa går ved 300 m ca.

Alle veier som har vært brukt som skiløyper har fortsatt en del snø igjen. Går fint å gå på snøen, men kjipt å sykle.

Østmarka er helt bar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.