Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturutstyr - trenger hjelp :)


hower

Anbefalte innlegg

Budsjettet er på maks 8000 kroner, jeg skal ha sko, jakke, lett dunjakke og bukse :)

Vil ha vanntett og vindtett, gode sko å gå i fjell og mark med og ett isolerende plagg til å ha under jakka. Ellers har jeg det jeg trenger av sekk, ullundertøy, stormkjøkken etc. 

 

Skal i all hovedsak gå toppturer på vår, sommer og høst.. lite på vinterstid, men kanskje noe. Har sett på 71 grader nord utstyret, og ser at dette er innenfor budsjettet. Men vurderer også Hagløfs. Noen som har andre forslag? Evt har en mening om hva som kan være best av de 2? Dersom de likestilles så er Hagløfs ett hakk billigere enn Bergans for samme utstyret. 

 

Takk for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd; gå heller for Bergans enn Hagløfs.

Avhengig av hvor du bor, har Norrøna outlet i Vestby og rundt Ålesund. Kan være verdt et forsøk. Mye bra der, til gode rabatter.

Ellers er det mye på salg nå, om du kaster deg rundt.

 

Sko må du nesten prøve til deg og din fot, og er helt avhengig av hva du ønsker deg Stiv såle og halvhøye sko? Trad fjellstøvler? Lette joggiser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor heller Bergans? Tenker meg på en Outlet ja, jeg bor i Mjøndalen så er ikke sååå lang vei for å komme dit. 

Sko skal være lette men med stiv såle tenker jeg. Blir å gå mye i fjellet, pluss at jeg har skikkelige sko som er høye. 

 

Norrøna leser jeg litt ymse om hva gjelder kvalitet. Skal ikke være noe å si på kundeservicen, men jeg gidder ikke slite med utstyret på turene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko; La sportiva Trango Evo GTx eller feks disse: http://www.oslosportslager.no/produkt/scarpa-charmoz-pro-gtx-topptursko-33545.aspx  Sjekk innom Sportslageret el, de har utvalg. 

 

Norrøna har fått konsentrert mye pepper i en tråd her inne, lett å se seg blind på det negative. De positive tilbakemeldingene kommer dessverre aldri i like stor grad. Har handlet mye på Norrøna, brukt mange Norrønaprodukter fra begynnelsen av totusentallet til i dag, og kan gå god for kvaliteten! Mye bra på outlet'en i Vestby, men det varierer veldig hva de har inne. ;)

 

Bergans; de har etter min erfaring jevnt over bedre produkter og bedre kvalitet enn Hagløfs. imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekkes ut. Sko blir jo litt ettersom hva som passer bra og ikke. Får prøve å få tatt en tur til Outleten på Vestby da! Se hvordan utvalget er der :) Har ei venninne som jobber der, så kan vel få henne til å oppdatere meg på hva som er der nå, og hva det er tilbud på.. 

 

Hmm.. Har trua på Bergans selv altså! Men greit å undersøke flere muligheter. Står ikke mellom det og Hagløfs heller, andre merker er også aktuelle, dersom du har noen forslag? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport outlet har rimeleg dunjakker til under 1000lappen.

No er det salg på ein rekke vintervarer DVs jakker og dun, surf litt rundt og du vil finne mange gode tilbod.

Når det gjeld jakker og bukse så er det meir ein smakssak kva merke folk brukar egentlig. Bergans, norrøna, arcteryx, stormberg, mountainequipment, rab, hagløfs, berghaus osv osv osv har alle sine disiplar, berre kjøp noko av desse, det er ikkje så stor forskjell på dei ulike. Har brukt masse norrønaplagg i tillegg til ein heil del andre merker, og kan ikkje sei at norrøna er dårlegare kvalitet enn dei andre. Stormberg er det merke som er rimelegast, har ein del stormbergplagg og dei held vatnet omtrent like bra ute som dei andre nemnd over. Litt "rimelegare" finish på stormberg sine plagg som du merkar mest på passform.

Skal du prioritera så bruk mest peng på sko, prøv ein del ulike og bruk tid på å finne gode sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dunjakke:

Kjøp den så stor at den går utenpå skalljakka. Dunjakka har man som regel kun på når man står stille/har pause - og om det er kaldt blir det i alle fall ikke varmere om man må ta av seg en jakke først. Ulempen er om det er mye regn, men da går det an å impregnere den på forhånd (de fleste dunjakker kommer uansett impregnert fra fabrikanten). Evt. går det da an å ta den under skalljakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Haglöfs vs Bergans, så er i alle fall ikke jeg sikker på hvem som vinner.. Det er begge kvalitetsprodusenter, sammen med Norrøna. Det fins flere typer membraner, og i flere lag. Jeg ville gått for en trelagsmembran. De jakkene blir litt stivere, men er mye mer holdbare enn tynne packlite-jakker. Det gjelder alle produsenter.

Hvis du skal ut på Outleten i Vestby, så har både Norrøna, Bergans og Haglöfs butikker der med varierende tilbud. Kan absolutt være verd en tur. Det fins til og med litt Arcteryx også.

Jeg ville ikke valgt dunjakke, siden du ikke skal bruke den vinterstid. Det fins mye bra i Primaloft, som beholder isolasjonsegenskapene også når det blir vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite allmänna tips:

Skaljacka - 2 lagers är mycket bättre än 3 lagers i dom allra flesta fall.

Byxor - skalbyxor bör ha glidelås hela vägen upp så man kan ta dom av och på enkelt.

Jacka - undvik dun om du inte måste ha en jacka som går att packa väldigt kompakt. Syntet tål tvätt och vatten bättre. Det är också bättre om man skulle råka få hål på yttertyget. Skall du gå långt och högt eller har ont om plats i packningen: Köp dun.

 

Skor: Köp sådan som passar efter det faktiska behov du har. Inte för turer som du drömmer om, utan dom du faktiskt gör. Själv har jag gått över nästan helt till lätta skor. Man måste inte ha skor avsedda för alpinsim för vandring, även om en massa andra människor har det. Går du med tung packning behöver du dock rejäla skor. För dagsturer går det bättre med skor liknande löparskor. Jodå, jag har provat även i fjällterräng och toppturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite allmänna tips:

Skaljacka - 2 lagers är mycket bättre än 3 lagers i dom allra flesta fall.

Ikke enig i dette. For meg handler det om slitestyrke i membranen, at den skal være vanntett i år etter år. En tolags ryker lettere i bretter og på slitasjesteder (skuldre ol).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg går for 3lags. Har ett ønske om at det jeg kjøper skal holde en stund. Hva gjelder sko har jeg allerede høye og stive sko til vinterbruk :) Så det trenger jeg ikke. Er mer opptatt av noe som er stivt nok, men samtidig lett nok til å få hyggelige turer da det er bart. Syntetisk jakke fremfor dun? Den må forklares bedre for meg :) 

 

Ellers takker jeg for alle svar! Veldig bra! Skal ut å shoppe litt i dag, så får vi se om jeg ender opp med noe eller om jeg må leite videre.. Satser på gode tilbud! Bør være muligheter for det på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntetisk jakke fremfor dun? Den må forklares bedre for meg :)

 

Det er for så vidt forklart over: Dun tåler fukt dårlig, faller sammen og mister isolasjonsevnen. I tørt vintervær er det dun som gjelder, men i varierende høst/vår og sommervær er syntetisk (à la primaloft) å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mitt råd; gå heller for Bergans enn Hagløfs.

 

Jeg er ikke helt enig i dette utsagnet. Bergans har mye bra, men det har også Haglöfs. Jeg er storfornøyd med min Haglöfs 3-lags Gore-Tex jakke, som jeg kjøpte på XXL til en god pris. Jeg bruker denne mest, selv om jeg har en Norrøna Falketind 3-lags skalljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på syntetisk jakke:

http://www.oslosportslager.no/produkt/haglöfs-barrier-pro-ii-jacket-isolasjonsjakke-herre-31501.aspx

De har stort sett samme egenskaper som dunjakker, men blir litt tyngre for å få samme isolasjon. Til gjengjeld tåler de altså mer fukt. Jeg har begge typer, men dunjakka blir liggende hjemme hvis det ikke er skikkelig vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primaloft-jakke er uten tvil det mest funksjonelle plagget jeg har hatt. Utrolig varm og behagelig og beholder som nevnt svært mye av isolasjonsevnen når den blir våt/fuktig. I tillegg er pusteegenskapene helt uten sidestykke. Må bare prøves! Jeg har erfaring med Norrøna Lyngen 100, brukes både som ytterjakke eller under goretex skalljakke. Brukes håret rundt. Har også en eldre skijakke med primaloft eller tilsvarende syntetisk isolasjonslag, utrolig varm men samtidig fantastisk pusteegenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Bergans skalljakke og skallbukse (3lags), Bergans primaloft isolasjonsplagg :) 

Takk for hjelpen! Nå er det bare turplanleggingen igjen :) Men det får jeg vel ta i ett annet emne her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.