Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett tursekk til barn?


RoyN

Anbefalte innlegg

Tråler nettet for sekker til barn om dagen. Sånn i 30-40 liters kategorien. Ser at Deuter sine barnesekker anbefales av mange her inne. Men synes det er synd de er tyngre enn mange (ultra)-lette voksen-sekker i 40-50 liters klassen. 

 

Noen som har tips til barnesekker godt under ett kilo? Tenker igrunn at det ikke er så viktig med avanserte bæresystemer når tyngden som skal bæres ikke er så stor allikevel. Gjerne bare litt klær, sovepose og liggeunderlag. 

 

Er det mulig for barn å bruke lette dagstursekker med kort rygghøyde beregnet på voksne? Noen som har erfaring med det? 

 

Ser for meg en glimrende foretningside om noen noen lagde en sekk alla Osprey Talon 33, men beregnet på barn :yes:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaringer (barna er ikke så store enda), men Osprey har to barnesekker, Ace 38 og 50 (liter). Sportsnett har den minste:http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=10006&cid=2604

 

De veier ifølge produsenten henholdsvis 1,09 og 1,34 kg. Deuter Fox 30 veier 1,1 og Fox 40 veier 1,32 ifølge Oslo sportslager. 

 

Ellers så kommer vel Talon-serien i to rygglengder? S/M og M/L. Da jeg kjøpte Talon 22 nå i vinter var det i hvert fall to tilgjengelige modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikkje heilt det du spør etter, men har eit lite innspel: Er det barn under 10 år, vil ein sovepose, litt kle og liggeunderlag faktisk være litt å bære, relativt til kroppsvekt.

So då er det kanskje ok med bære system likevel? Dei 3-4 kiloane, som eigentleg er lite for oss,  skal jo tross alt fordelast på mindre grunnflate?

 

Eg har Deutersekkane til mine, har hatt dei nokre år. Eldste (ungdomsskule til hausten) er klar for ny sekk no (har hatt Fox 40). Eg kunne nok valt lett sekk til ho, men etter at ho har prøvd ulike sortar (inkl lettare greier) fell ho tilbake på dei med litt betre bæresystem, og seier dei er meir "behagelige". Kanskje det er lurt at kiden som skal ha sekken får prøve den med det den skal bære i?

 

Fin tråd, følgjer den vidare, vonar på innspel som er relevante også  til den vidare sekkejakten til dotter mi :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Deuter fox 30 og 40 er etter mine erfaringer gode sekker. Har sett fler småtroll med dem på tur. Det er sekker med lott størrelse pg solide er de også.

Osprey sine alternativer ser også fine ut men har ikke vært borti de så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er også på leting etter en egna sekk til min 13 åring. Han er ca 152 høy, og skal bruke sekken på speiderturer ol. Har fått anbefalt en osprey talon 44. Er det kanskje noen her som har hatt barn/ungdommer som har brukt denne typen sekk så blir jeg glad for tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har lansert en ny barne/ungdoms-serie kalt ace. Den kommer i en 50liters variant som burde passe bra. Det samme med deuter fox 40. Disse har gode bæresystemer, men er litt tyngre.

Talon i kort utgave er jo lettere og passer muligens bra og, uten at jeg har barn som har prøvd dette. Burde vel prøves i butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey har lansert en ny barne/ungdoms-serie kalt ace. Den kommer i en 50liters variant som burde passe bra. Det samme med deuter fox 40. Disse har gode bæresystemer, men er litt tyngre.

Talon i kort utgave er jo lettere og passer muligens bra og, uten at jeg har barn som har prøvd dette. Burde vel prøves i butikk.

 

Kjøpte Ace 38 til min på 9, og jeg liker den foreløpig veldig godt. Har ikke prøvd den på mange og lange turer enda, men tror den skal holde lenge til ham. Jeg er litt for stor for at den sitter godt på meg rundt midjen men utover det passer den fint til meg også,  så han har nok forhåpentligvis sekk en lang stund. (Så håper jeg bare iveren fortsetter slik den har gjort hos ham, for da må vi kjøpe ny fordi han sliter den ut før den blir for liten. :D)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Osprey sin ace 50 nå, og den kunne kanskje vært midt i blinken til sønnen min. På fjellsport sa de at den visstnok var vanskelig å skaffe, men kan jo hende at det er andre som kan ha den inne :-) Må lete litt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
On 7.11.2016 at 10:25 PM, Rukal said:

Er det noen som har erfaring med Asivik's 40l småspeidersekk på Speider-sport?

https://speider-sport.no/turutstyr/baering/ryggsekk/asivik-hiker-2-40-l.html

Har ingen erfaring med sekkene til asivik, men er positivt overrasket over kvaliteten på alt jeg har kjøpt derfra. Asivik er generelt sett et veldig godt kjøp - utrolig mye for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.