Gå til innhold
  • Bli medlem

Holdbarhet på Åsnes feller


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med om festeevnen til Åsnes fellene raskt reduseres?

 

Kjøpte mine kortfeller forrige vinter og synes de har merkbart dårligere feste etter et års bruk. Eller kanskje det bare er meg som har blitt dvask i frasparket. Er de billige syntetfellene jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du feste mot snøen eller mot skien?

Har 35 og 45 mm i syntfell og 45 i mohair. Bytter på litt etter tur og føre.

har merket at limet blir litt slapt etter en tids bruk når de taes av og på skiene. Turer i vår snø har også gjort at det har blitt dårligere lim.

Har måtte "etterfylle" et par ganger.

 

Fest mot snø merker jeg liten forskjell på. Kanskje litt på de jeg har brukt mest men det er greit for de gled så dårlig i utgangspunktet. Sitter mer enn nok alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle fellene eg har, er det bare Åsnesfellene som har mista mista limet sitt etter kort tids bruk, så du er ikkje den einaste som har opplevd dette. Men det er jo bare å legge på nytt lim, og dersom du gjer ein betre jobb enn dei som laga fellene, kan det halde lenge neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ett års bruk? Har du fellene på hele tiden? Går du mye på skare/hardt underlag?

 

Er feste mot snø. De har stått på omtrent hele tiden ja, ikke brukt mer enn maks 300 km. Variert føre, men mest vindpakket snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er feste til snøen du tenker på så er det jo stor forskjell på snø også. 

 

Etter 300km på hard snø må ein nok rekne med betydeleg slitasje, noko som sjølvsagt fører til dårlegare feste.

 

 

Sikkert en kombinasjon ja av litt mer slitasje og kornsnø på turene mine i vinter...

Skal ihvertfall pakke langfellene i påsken, lei av å ikke ha feste opp bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd smøring? Jeg forundres stadig av folk som går med fellene på hele tiden. Man går jo glipp av moroa med å gå på ski!

Er enig med afe i at fellene nok begynner å bli slitne etter 30 mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd smøring? Jeg forundres stadig av folk som går med fellene på hele tiden. Man går jo glipp av moroa med å gå på ski!

Er enig med afe i at fellene nok begynner å bli slitne etter 30 mil.

 

Ser ikke helt fordelen av at det skal gå så mye fortere nedover når jeg har pulken på slep :fear: Men kunne nok med fordel brukt smøring på de flate partiene ja, men er så mye enklere å slippe å tenke på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med om festeevnen til Åsnes fellene raskt reduseres?

 

Kjøpte mine kortfeller forrige vinter og synes de har merkbart dårligere feste etter et års bruk. Eller kanskje det bare er meg som har blitt dvask i frasparket. Er de billige syntetfellene jeg har.

 

Husker jeg gjorde et overslag på noen 35mm feller på Amundsen engang, og det var 15 mil på skareføre, da synlig slitasje og dårligere feste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Åsnes kortfeller, vanlige langfeller og også Madshus 2/3 feller. Synes både lim og syntetpels holder bra lenge. Har ikke km-teller på dem men kortfellene har vært på i mange mil over 5 vintre. Å smøre ski er greit når en kan smøre med tørrvoks, tuber rører jeg bare når de inneholder mat eller tannkrem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for mange som har den holdningen. Skareføre er det desidert beste føret for klister. Man får spikerfeste og har samtidig god glid. Hvis man bruker feller på skaren slites de i tillegg ekstra fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skareføre og anna isføre kan hogge temmeleg hardt i klisteret, så å kalle det godt klisterføre, er eg ikkje enig i. Feller er derimot langt frå noko betre alternativ på slikt føre. Men er dette skareføret heilt slett, då skal eg vera enig i at klister kan gjera ein veldig god jobb.

Det einaste føret som feller fungerer til anna enn bratte motbakkar, er når snøen er grovkorna og ordentleg gjennomblaut. Men fellene må vera av mohair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har brukt Åsnes skifeller i flere år. Har både brede og tynne kortfeller. (Og langfeller..)  . Det jeg gjør etter hver tur er at jeg tar de inn og tørker de 1 døgn i romtemperatur. Dette gjør at limet fester seg bedre til skiene. Rengjør skiene hvis jeg har hatt litt festesmurning på de. Bruker ofte kortfeller opp på fjellet og tar de av og kjører ned. Bruker da litt festesmurning..  Fellene funker dårlig i plussgrader og slaps. Et tips kan være og glide de, har prøvd uten stor suksess..

 

Mvh Trond Åge

Hayen1 på instagram

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.