Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort avstand fra til turisthytte på ski


StineHV

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en datter på 4år og prøver finne en ok 2-3 dagers tur for oss til en "barnevennlig turisthytte."
I det legger jeg - kort avstand fra tog/buss/bil til turisthytte (på ski). Hva gjelder område så er jeg åpen for alle forslag og ideer, men har ikke ønske om å tilbringe mer enn 4 timer på buss/tog en vei til destinasjonen. Hun er som mange 4-åringer, aktiv i det ene øyeblikket og kan plutselig bli vrang og sliten. Med andre ord - det bør ikke være mer enn 5km til / mellom start til mål. Står mye på ut om "barnevennlige turer", men med alt fra 9-26km på ski til mål - og det er ikke realistisk for mitt formål.

Tips?

 

:)

Hilsen Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallingskeid er 4,5 timer med tog fra Oslo. Disse togene har ofte barnevogn med leker og litt plass til å bevege seg. Vi har brukt det en del og har inntrykk av at det fungerer godt for de aller fleste.

 

Andre forslag (men jeg vet ikke noe om snøforholdene nå):

Ivarsbu eller Darrebu på Skrim

Nordre Fjellstul på Ble

Toveseter på Norefjell

Vikerkoia på Vikerfjell

Jammerdalsbu på Ringebufjellet (6km)

Storhøliseter i Gausdal Vesstfjell (7km)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine forslag :)

Har ikke vært på tur til DNT hytte i "påskerush" før - noen erfaringer med pågangen?

Må så klart ringe, men er nylig medlem av DNT og har ikke brukt dette siden jeg var ungdom, så vet lite om pågangen for øvrig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine forslag :)

Har ikke vært på tur til DNT hytte i "påskerush" før - noen erfaringer med pågangen?

Må så klart ringe, men er nylig medlem av DNT og har ikke brukt dette siden jeg var ungdom, så vet lite om pågangen for øvrig.

 

Uten å være kjent med de overnattingsmulighetene, tror jeg du er seint ute. Du får sjekke, men det er nok opptatt for måneder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel om du tenker på DNTs betjente eller selvbetjente/ubetjente hytter. Noen selvbetjente/ubetjente kan bookes i forkant. Det gjelder vel hovedsaklig markahytter rundt Oslo. Se her: http://booking.visbook.com/1117. Jeg har ikke sjekket påsken, men mye her pleier å være booket opp god tid i forveien. Selv om man har booket sengeplassene, har man ikke mulighet til å avvises andre gjester hvis de likevel kommer, men man har selvsagt førsterett på sengee. Øvrige selvbetjente/ubetjente hytter har ikke reservasjonsordning. Hvis det blir fullt, soves det på madrasser på gulv osv. Barn har prioritet på sengeplass, men ikke nødvendigvis på rom. Det er nok litt forskjellig hvordan dette organiserers. Jeg vil tro mange av de større hyttene har hyttevakter som organiserer sånt i påskeferien.

 

For betjente hytter er det mulig å bestille rom, og det er vel også påkrevet ved opphold over 2 dager. Heller ikke her vil folk avvises, jeg har ligget på madrass i dusjen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.