Gå til innhold
  • Bli medlem

Bretur med barn


Børter

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til et bra sted å dra på bretur med barn?

 

Vi er to voksne med en del breerfaring og to barn på 6 og 8. Har planer om å dra til en brearm der vi kan gå turer i blåisen, men har ikke funnet et egnet sted. Det bør være relativt kort anmarsj, og isen bør ikke være for bratt, men heller ikke paddeflat, og ikke rasutsatt. Og gjerne fine teltplasser i nærheten. Vurderer Bødalsbreen, Kjendalsbreen eller Briksdalsbreen, men det er mer enn ti år siden jeg var der sist, og litt har jo skjedd siden det. Noen som har vært der i det siste? Eller har forslag til andre steder på andre breer? Alt sør for Dovre er aktuelt.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Briksdalsbreen eksisterer vel nærmest ikke mer. Bødalsbreen er ikke nået hyggelig mer. Kjendalsbreen er vel heller ikke super hyggelig 8 årings bre no... Breene har trukket seg en del de siste 10 årene. Bruk www.norgeibilder.no da for du et bilde av forholdene (bildene varierer fra 2008-2014).

Korteste anmarch du får er vel Nigardsbreen i Jostedalen, men her er ikke mulighet for å campe (innmark og naturreservat). Men er to campingplasser "rett ved". B
øverbreen eller Svellnosbreen er et andre bra alternativ for unger...

Søker du på "kommersiell" brevandring finner du gjerne de breene som er enklest å komme til... Nigardsbreen, Svellnosbreen, Bøverbreen, Tystigbreen, Juklavassbreen o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for bra svar! Da har jeg noen steder å sjekke ut. Det er vel sånn at der det er kort anmarsj er det folk og guider, men man får jo ikke alt.

 

Vil aller helst til et sted på Vestlandet der det er kort avstand mellom bre og frodig natur. Tar gjerne imot flere tips. Noen som er godt kjent på Folgefonna? Er det noen barnevennlige blåisområder der? Gikk ned deler av Buarbreen for lenge siden, da var det ganske bratt der, så vidt jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøverbreen har vel alt unntatt riktig lokalisasjon. Kort anmarsj, forholdsvis flatt og lett innsteg og kort vei til litt mer spennende områder i isen. I tillegg er det gode overnattingmuligheter både ut og inne på (alltid hyggelige) Krossbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buarbreen er ikke noen enkel bre i dag heller...

Er ikke super godt kjent på Fonnabreene, der jeg har vert er der mye flott, men med noe anmarsj. Juklavassbreen ved skisentret er vel enkleste. Trur det er her Folgefonna breførarlag driver på.

Jeg har bare hatt barn <12år med breen i jobb sammenhengen, her har jeg nyttet Nigardsbreen, Storbreen og Bøverbreen. Har og hatt unger med på Fåbergstølsbreen, Tuftebreen, Spørteggbreen men ærligtalt, det var ikke tur på ungenes premisser - det var en tur efter foreldrenes ønsker.
 

Hvis målet (ditt) er å få ungene på is, da hadde jeg valgt Nigardsbreen. På sommeren går der båt så, slitne unger kan være tilbake ved bilen 20min etter dere er gått av isen. Her er mye folk, på isen er der mindre, og de som er følger "ruten" som er tilrettelagt for masseturisme (hvilket også kan være en hjelp for småfolk da der er enkelt å gå). Det er bare å gjøre et annet rutevalg end førene, da er dere "alene".

Er målet å være på tur med ungene, å introduserer dem for isen, ville jeg kanskje valgt Storbreen som bare har ca. 2km anmarsj.
Andre alternativer Bøverbreen, eller Svellnosbreen (2 timer anmarsj med unger), evt. Tuftebreen (som går fra frodig dal til "alpin" bre) om de er vant med å ete høgdemeter. 
Ta med litt ved og pølser, vær på tur og ikke tenk så mye på breen før en er der. Min erfaring er at ungene ikke har nået stort behov for å vasse rundt i tau en masse i isen, å komme seg opp, hugge i isen med øksen og krabbe litt rundt på topptau, da er de gjerne nøgde... Den romantiske fasinasjon av natur og naturfenomener er gjerne for voksen, unger vil bare ha det gøy og være på tur med mor/far...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode tips.

 

Bøverbreen er absolutt et godt alternativ. Storbreen kjenner jeg ikke, sjekka litt nå og den virker jo også bra. Og Juklevassbreen virker veldig attraktiv. Ser ut som om man kan kjøre helt fram. Kan dette stemme? Kan nok klare noen høydemeter, men det er bedre å bruke tiden og kreftene på breen.

 

Ja, det er først og fremst å gå på is, hogge i den, kanskje klatre på  topptau, se på sprekker, elver osv som er målet. Lange eller bratte turer får det bli en annen gang. Ingen dum ide  å ta med ved og pølser heller. Det er sjelden noe problem for barn å være lenge på tur, men trasking i timesvis er en voksengreie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var to familier som hadde med oss et par 5-åringer på en bre-smak i fjor sommer. Det ble Bøverbreen - men Krossbu er da heller ikke mer enn en times kjøretur unna der vi bor. Kan anbefales både med tanke på anmarsj og breforhold. Greit å sette opp telt i nærheten, men kan være problematisk å finne vann uten breslam nære breen.

Da vi var der var det godt nok grep i isen til at ungene kunne gå uten noe spesielt på føttene. Det er også vanskelig å finne stegjern til så små barn, men sånne gummisaker med brodder tror jeg vil funke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.