Gå til innhold
  • Bli medlem

Scarpa T4 på hytte til hytte-tur i Jotunheimen?


erlingba

Anbefalte innlegg

Skal gå fra hytte til hytte i Jotunheimen i påsken og vurderer å gå med Scarpa T4.

Det er jo mange fine nedkjøringer der som vil bli vesentlig artigere enn med gamle lærstøvler.

Planen er Krossbu - Skogadalsbøen - Fondsbu - Olavsbu - Leirvassbu og Krossbu. Ikke mye mer enn to mil om dagen.

 

Har bare testet T4 et par dager i alpinbakke, så hvordan de er å gå med bortover med sekk på ryggen vet jeg ikke.

Ble litt øm på skinnleggen, så ser for meg at det kan bli litt ømt der, men tror det skal gå bra.

Er mer bekymret for om jeg klarer å holde greit tempo over litt tid eller om det blir slitsomt.

Skal ta en testrunde på søndag så da får jeg se.

 

Blir jeg fragått av resten av turfølget om jeg velger T4?

Hører gjerne fra noen som har gått lengre turer med slik støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd!
Skal pakke sekken og ta noen runder på Frognerseteren i morgen, så får jeg se hva jeg ender opp med.
Men siden utforkjøring er noe av det kjekkeste jeg vet tror jeg at det skal gjøre veldig vondt før jeg velger lærstøvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre!

 

Hadde en testrunde i går og det var ikke noe i veien med støvlene. De var ikke like raske som langrennstøvler, men målet for en fjelltur er ikke høyest mulig hastighet bortover.

 

Det største problemet var is i fellene (varme feller i nysnø) og en middels god ryggsekk.

 

Har en eldre Haglöfs Sec 75L som ikke er spesielt god. Holdt ut åtte dager i Jotunheimen i fjor sommer med 23kg i den, så da burde jeg klare seks-syv dager med 15kg.
Når jeg har blitt sliten i skuldrene har jeg ofte løftet litt i skulderstroppene med hendene, men det er ikke like enkelt på ski, så innen sommeren bør jeg ha fått meg noe mer egnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Litt ut på sida av topic, men litt relevant. Eg knakk akkurat mi gamle binding, og må fiksa meg ny før påske! Bruker Scarpa T4-sko på Åsnes Combat/Ingstad ski. Bruker dette til fjellturar og randoutstyr til toppturar. Kva bindingar bruker de med Scarpa T4? 

 

Btw, tips til slitasje på skinnleggen med T4. Skoen har ikkje det beste utslaget, og/eller er litt stiv i utslaget. For å unngå slitasje på skinnleggen strammar eg den nederste klemma slik at foten sitter godt for å unngå gnagsår på hel. I tillegg opnar eg opp den øverste klemma når eg går for minst mogleg rom til leggen. Men dette gjer du vel allereie?

 

Utover det skulle eg ønska at Scarpa ei gong i framtida kom med ein lika teknisk gjennomført og moderne sko som til dømes Dynafit (med tanke på vekt og tekniske løysingar), for å ta over for T4en som er tung og har dårlege klemmer og strammebånd og dårleg gåfunksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, tips til slitasje på skinnleggen med T4. Skoen har ikkje det beste utslaget, og/eller er litt stiv i utslaget. For å unngå slitasje på skinnleggen strammar eg den nederste klemma slik at foten sitter godt for å unngå gnagsår på hel. I tillegg opnar eg opp den øverste klemma når eg går for minst mogleg rom til leggen.

Siste setning skulle vere "...mest mogleg rom til leggen." - då gjev det meir meining :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.