Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av sekk ca 100 L Osprey, Bergans, Arcteryx


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny sekk og har funnet ut etter en del søking på nett og her på forumet at jeg vil has en sekk på ca 100 l. Har etterhvert konsentrert meg om Bergans Alpinist 110l eller Osprey Xenith 105. Var innom to butikker og fikk god hjelp i den ene der jeg prøvde Xenith 88, Denne satt veldig godt på ryggen og likte mange av løsningene mener at selve sekken på 88 og 105 skal være lik så da bør 105 passe like bra som 88.. Prøvde så Alpinist 110 i en annen butikk der hjelpen var lik null. Følte at denne ikke satt like godt, men den virket mer solid enn Ospreyen. Blant annet synes jeg at spennene på Ospreyen så mye mindre solide ut. Er det noen med Osprey Xenith sekker som har hatt problemer med disse?? Lurer også på hvordan servicen er hos Osprey hvis man har problemer. Har inntrykk av at servicen hos Bergans er veldig god.

 

Har også vurdert Arcteryx Bora 95 men denne hadde ingen av butikkene så jeg har ikke fått sett den. Noen som har erfaringer med denne i forhold til noen av de andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare å se på vekta, så skjønner man at Bergans Alpinist er myyye mer solid en Osprey Xenith. Spørsmålet er bare om du trenger en bombesikker sekk?

Jeg har brukt Osprey Aether 85,Exos 58 og Hornet 48 (som alle er lettvektsmodeller) i noen sesonger nå og har aldri hatt noen problemer med spenner. Heller ingen andre slitasjeproblemer på sekkene.

Bergans Alpinist tålar nok bedre de tyngste børene (25kg+), men til alt annet tror jeg Xenith vil være vel så behagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en  Arcteryx Bora 80L og er veldig godt fornøyd med den. Den har et bra bæresystem, men ikke lommer på utsiden, noe jeg savnet litt i begynnelsen. Den veier kanskje litt ekstra, men det er på grunn av bæresystemet. Arcteryx kommer i tre forskjellige størrelser. Kort medium og lang, og hver størrelse kan justeres og tilpasses ryggen din.

Jeg pleier å si at en sekk er som et par sko. Kjøp en som passer for deg og unngå sekker med all verdens justeringsmuligheter. Det er du som skal bruke sekken, andre kan enten kjøpe sin egen eller tåle at den kanskje ikke passer dem 100%.

Hoftebeltet på Arcteryx har et feste på midten noe som gir deg bedre bevegelighet når du går i ulent terreng.

Prøv alltid sekken i butikken med vekt i. Gjerne 15 - 20 kilo. Gå litt rundt i butikken, opp og med trapper, sett deg ned og reis deg opp og kjøp ikke sekk i en butikk hvor det er dårlig service eller at det første ekspeditøren spør om er hvor mange penger du har. Jeg pleier alltid å si at pris ikke betyr noe, uansett hva jeg skal kjøpe. Da får du ofte bedre service.

En siste ting som jeg setter pris på med min sekk er at den har en utsparing / skål på innsiden av lokket som gjør at du slipper å ha noe som ligger og tvinger hodet fremover når du går.

Det eneste negative jeg har å si om denne sekken er at spennene på lokket er litt små. De har litt lett for å sprette opp hvis du strammer lokket litt hardt.

http://www.moontrail.com/arcteryx-bora80.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans sekk er mer robust og veier også en del mer, over kiloen så vidt husker.

Det jeg ikke likte me bergans for eget vedkommende er at hoftebeltet er vel massivt.

Eneste osprey sekk jeg ha3 er aether70. Ikke helt ulik xenith men alikevel litt forskjeller. Xenith er en modell utviklet de senere år og beregnet for tyngre last enn aether. Jeg er veldig fornøyd med min sekk. Lett, god å bære, bra løsninger.

Xenith føles ganske lik å ha på da jeg testet den i butikk.

Men en ting som er viktig i valg mellom de to er hvor mye vekt du skal bære. Osprey sekker er gode, lette, bra detaljer men ikke de som er best egnet for tung last. Bergans sekk er mer robust og takler tyngre last. Jeg vil vel si grense mellom de ligger på ca 23-25 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har xena - dameversjonene av xenith. veldig fornøyd, men du har rett i at spennene er litt spinkle. men har bare knekt en på ospreyen, mens je har knek to på en berganssekk. Jeg vet lite om hvordan servicen til osprey er, men vet at det kan være vanskelig med reservedeler, da (har jeg blitt fortalt) den norske importøren selv bruker mer tid på fjellet enn på å importere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey lager fine sekker, de, men er det noen spesiell grunn til at du styrer unna Gregory? Whitney og Denali er jo to gode eksempler. Til tross for at de kanskje er litt tyngre enn Xenith, er de fortsatt 1,5 kg lettere enn Alpinisten. Gregory skal vel dessuten i utgangspunktet være hakket bedre på storsekker enn Osprey. Ryggen min mener også bestemt det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare et tips...Av erfaring ville jeg tvunget meg til å kjøpe en mindre sekk, ned mot 80-90L. Folk kjøper alt for store sekker ifht til sitt reelle bruksbehov (inkludert meg selv) De aller færreste av oss trenger sekker på over 100L (alene på tur ei uke eller mere) Jeg har inntrykk av at folk alltid starter ut for stort for så noen år senere kjøpe seg ned. Hvorfor ikke hoppe over det "feil-leddet" og bli bedre å pakke fra dag en?

 

Osprey lager forøvrig utrolig gode sekker, og i min verden har de det beste bæresystemet der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berghaus lager gjennomsolide og gjennomtenkte sekker, som jeg sjelden ser folk vurderer. Min Vulcan er bortimot 30 år gammel, og er still going strong. Har brukt den privat og i forsvaret sommer som vinter, og med vekter opptil 40kg. Det har aldri falt meg inn å kjøpe ny storsekk. Den har et solid bæresystem, men du må kjøpe riktig størrelse da det ikke er særlig justerbart. Men det betyr også at det ikke er mye som kan krangle eller gå i stykker , og at vekta blir relativt lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vet ikke om du har fått kjøpt deg sekk enda, men slenger inn et svar her jeg også.

Har personlig prøvd både Alpinist og Bora, driver nå på med Gregory Denali pro.

Hvis jeg skal komme med en uforbeholden anbefaling sånn utover det normale om å finne den sekken som passer best til din rygg. Så vil jeg si gå for alpinist. Som du selv er inne på så er servicen hos Bergans helt suveren. Videre så er sekken dønn solid og tåler omtrent alt av juling. Sammenlignet med Bora og Denali så sitter den ikke like godt på ryggen, noe jeg mener kun er komfortmessig. Den store forskjellen ligger i bæresystemet. Bergans har støtdemping integrert i bæresystemet. Noe man merker særs godt på fjell og steinete underlag, knærne er langt mindre slitne når man er ferdig med en lang nedstigning. Ulempen derimot er på myr, da fjæringene har en tendens til å kontre bevegelsene, men alt i alt så vil jeg tørre å påstå at det er verdt det.

Lykke til med kjøp!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kuppe tråden, så prøver jeg meg her:

Jeg er 177 høy, litt chunk in The trykk, og veier inn på nesten 90kg. Har sett på Bergans alpinist Large, og powerframe, men klarer ikke å bestemme meg. Skal bruke denne sekken på ukesturer, samt helgeturer med sønnen min, der jeg må børe det aller meste.

Hvorfor burde jeg velge aplinist over powerframe, og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer an på hva du skal dytte oppi sekken. Størrelse telt, poser , underlag etc. Og så klart hva du ser for deg av vekt på sekken på tur.

Powerframe er en veldi stor sekk, er vel 158 liter så vidt jeg husker. Begge disse har veldig stort hoftebeltet, litt stort i følge min smak.

Det er noe egenvekt å spare på å ta Alpinist. Alpinist er en god og robust sekk, tåler greit load på 25 kg og litt til.

Stikk i en butikk og prøv de på med vekt. Tenker du rammesekk så prøv også Norrøna REcon Pack, selv passet den meg mye bedre. Mye pga de store hoftebeltene på Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er problemet, ingen butikker her som har overnevnte sekker. Eneste storsekk som er i mils omkrets, er osprey xenith 105, men synes den blir litt for liten, i forhold til 80litern som jeg allerede har. Trenger en STOR sekk.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt bergans viking 90l, Er samme som forsvarets m12 sekk. Tung sekk av tykk condura. Veier vel rundt 3.5kg bare sekken.. Men så er den ikke vond og bære tungt med, det er bare den som bærer som knekker sammen:p (prøv 25 kg på truger i sånn passe bærende snø..) Ser etter 70-80 liters sekk for årets sommertur, skal lett skrelle av 2 kg bare i vekta på sekken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ukestur vil jeg si Alpinist/viking holder lenge. Har vært på tur med på Hardangervidda  med 38 kg i sekken(Viking 110), tungt men sekken fungerte ypperlig. Powerframe er en pakkrammesekk beregnet for reinsjakt etc hvor man kanskje skal bære med seg en halv eller hel skrott. Men spørs helt hva man skal pakkke med seg, skal man ha med micro og en toseter sofa ville jeg nok tatt powerframen.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kuppe tråden, så prøver jeg meg her:

Jeg er 177 høy, litt chunk in The trykk, og veier inn på nesten 90kg. Har sett på Bergans alpinist Large, og powerframe, men klarer ikke å bestemme meg. Skal bruke denne sekken på ukesturer, samt helgeturer med sønnen min, der jeg må børe det aller meste.

Hvorfor burde jeg velge aplinist over powerframe, og motsatt.

 

 

Det er det som er problemet, ingen butikker her som har overnevnte sekker. Eneste storsekk som er i mils omkrets, er osprey xenith 105, men synes den blir litt for liten, i forhold til 80litern som jeg allerede har. Trenger en STOR sekk.

:)

 

Din inngangsport er at du trenger en STOR sekk, fordi 80-literen er for liten. Behovet er ukesturer på Hardangervidda, og helgeturer med sønnen din.

 

En ny Bergans Alpinist eller Powerframe koster fort 3000 eller mer og egenvekt fra 4 kg og oppover.

 

Hvis du tør, legger du ut detaljert pakkliste her på forumet. Jeg blir ikke overrasket hvis du med forumets hjelp fort kan spare de 3000 og fortsatt komme deg komfortabelt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en powerframe på tilbud på xxl.

Blir nok å bytte på 80L og powerframen. Men når jeg og guttungen er på tur, så har vi med litt av hvert, og samtidig har jeg saker og ting som tar plass. Vadere, bellyboat, etcetc. Da er det kjekt med powerframen. Den blir kjekk når jeg skal bære ved til hytta også !:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare et tips...Av erfaring ville jeg tvunget meg til å kjøpe en mindre sekk, ned mot 80-90L. Folk kjøper alt for store sekker ifht til sitt reelle bruksbehov (inkludert meg selv) De aller færreste av oss trenger sekker på over 100L (alene på tur ei uke eller mere) Jeg har inntrykk av at folk alltid starter ut for stort for så noen år senere kjøpe seg ned. Hvorfor ikke hoppe over det "feil-leddet" og bli bedre å pakke fra dag en?

Osprey lager forøvrig utrolig gode sekker, og i min verden har de det beste bæresystemet der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ofte en så enkel forklaring som at de fleste ikke har råd til å kjøpe alt det beste/letteste/minste utstyret med en gang. Blir ofte å kjøpe rimeligere telt/sovepose etc som tar langt mere plass, kansje noe er lånt/arvet og ikke siste skrik. Man bruker gjerne klær som man alt har som når man kjøpte det ikke var tiltenkt at skulle ta minst mulig plass.

Å kalle å kjøpe en god solid stor sekk bomkjøp blir litt feil, kjøpte selv en Bergans Alpinist som første sekk og nå etter noen år begynner jeg å få lyst på en hakket mindre/lettere sekk pga en del av det andre utstyret er blitt oppgradert og tar mindre plass. Har likevel ikke tenkt å kvitte meg med Alpinisten, den er fremdeles nesten som ny og nå når guttungen skal være med kommer den ekstra plassen godt med.

Når det er sagt, om en har råd til å kjøpe hvilket som helst utstyr er det klart man kan klare seg med mindre en de største sekkene å en fordel å starte med alt man skal ha med, så kjøpe sekk som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.