Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny rifle 30-06


myrelg

Anbefalte innlegg

Hei :D

 

Har fått innvilget kjøpetillatelse for 30-06 og venter på denne.

 

Har drevet med jakt i over 40 år, men brukt hagle, .22 og .222

Altså kun småviltjakt.

 

Vurdere disse rifler:

 

Antonio Zoli 1900

Pris ca. 5500,- kr + montasjer og eventuell gjenging /kjøp av demper.

 

BRNO/CZ 550 standard

Pris ca. 6000,- kr + det andre listet opp.

 

Zastava mod 70 Norway

Pris 5500,- kr

 

I tillegg vurderes rimeligere brukte våpen som f.eks. Mauser m98, med/uten kunststoffskjefte/demper/montasjer.

 

Har BRNO som førstevalg med Antonio Zoli på andre.

Både min .22 og .222 er BRNO, og er ganske fornøyd med disse.

.222 har jeg hatt siden tidlig 80-tall.

 

Er jo en del andre på markedet, men greier ikke helt å bestemme meg for om jeg trenger demper? bedding?

To sett montasjer trenger jeg, vil bruke samme type kikkert på alle tre rifler og disse har 30mm rør.

Foruten dette har jeg vel ett 20-talls - om ikke flere kikkertsikter med 1" rør liggende, de fleste ubrukte. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan anbefale Tikka Lite SS 30-06. Hadde denne i flere år, før jeg solgte den brukt.

 

Samler skuddene utrolig tett, koster lite, solid bygget, lett å bære, og lett å vedlikeholde.

 

Pakken jeg solgte inneholdt støydemper, gjenging, montasje, kikkert, linsekopper til kikkert, og våpenkoffert. Totalt 12.000,- tok jeg for pakken. Demper alene koster nesten 4000,- ny, så det er mye god value i brukthandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du har valgt 30.06, så kjøp med en demper også. Blir så mye bedre å skyte. Er enig med Martin, vurder Tikka T3. Det er like presist som alt annet, argumentene mot Tikka'n er "plastfølelsen", så noen lager et "kjempeproblem" av en liten plasdings på sluttstykket og at børsa kommer med plastmagasin. For meg er rifle et verktøy, ikke kompensator for liten tiss. Til det har jeg bil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for synpunkter og råd.

 

Har ei brukt Tikka M690 som jeg vurderte.

Men selger var ikke særlig informativ, og jeg la denne og andre til side for å si det slik.

Selger er en profesjonell våpenselger og selger nytt også.

 

Kunne tenkt meg løse magasin - boksmagasin, noe BRNO 550 i følge selger ikke har, og heller ikke Antonio Zoli 1900 tror jeg.

Er også usikker på kapping av løp om jeg velger lyddemper - vil uansett bli brukt mye uten demper.

Eller stor andel av bruken vil foregå uten demper er vel mere rett.

Men selvfølgelig, ved bruktkjøp må jeg ta rifla slik den er hvis løpet er kappet.

Men er noe eget med ny rifle da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

I tillegg vurderes rimeligere brukte våpen som f.eks. Mauser m98, med/uten kunststoffskjefte/demper/montasjer.

 

Jeg har hatt en ombygget Mauser M98 med buelersikring. Et solid og rimelig våpen. Det sies at de som ble produsert før 1940 er det nesten umulig å slite ut, men opp mot 1945 og senere så var det ikke på langt nær den samme stålkvaliteten.

Min mauser var en 308. (7.62x51 Natokaliber) Jeg valgte 308 i stedet for 30-06 på grunn av at det var mye lettere å få tak i billig ammunisjon i dette kaliberet. Både gjennom  forsvaret og en del skytterlag kan du få rimrlig ammo til treningsskyting. 

Når det gjelder treffsikkerhet og samling av treffpunktet så er min oppfatning at skytteren nok betyr mye mer enn både våpenet og ammunisjonen.

Eneste forskjellen på 308 og 30-06 (7.62x63) er vel at du kan bruke litt tyngre prosjektil hvis du lader 30-06 selv, ellers mener jeg at butikkammo vil være veldig lik. Det er uansett kruttladning og prosjektilvekt som er avgjørende for anslagsenergien.

Flere rådyrjegere som jeg har pratet med har sluttet å bruke 222 på rådyr til fordel for 308 eller 30-06. Hastigheten på 222 prosjektilet er så høy at du ødelegger like mye kjøtt med denne som med 7.62 som har en lavere hastighet. 222 er også mer følsom overfor vind og gress / kvist enn et tyngre prosjektil. 

 

Men hvorfor har du ikke vurdert 6.5x55. Det er vel ingen våpen som har et bedre renommé enn de gamle Krag - Jørgensen riflene.

I dag er det nok andre våpenmerker som selger mest, men det ble sagt at under krigen så var de norske Krag-Jørgensen riflene mer treffsikre enn tyskernes Mauser og Steyr-Mannlicher

En ting de tyske soldatene fryktet var når de beveget seg bort fra bebyggelsen og ut i den norske naturen, for da kunne de risikere at det plutselig smalt et skudd fra en norsk motstandsmann som traff en tysk soldat og etter det ene skuddet så var alt helt stille. Ingen ting å høre og ingen ting å se.

Dette ble jeg en gang fortalt av en eldre tysk herremann som jeg kom i prat med på et tog i nærheten av Mannheim i Tskland. Han begynte å snakke med meg på grunn av at han mente jeg hadde nesten lik bart som Keiser Wilhelm. Han hadde vert soldat både i Norge og på østfronten under krigen.

Men dette har lite med dagens jaktvåpen å gjøre.

Kaliber 6.5x55 ble forbudt til storviltjakt i en periode, men i dag er både kulevekt og ladning stor nok til at anslagsenergien holder i masse vis. 6.5x55 er i dag lovlig å bruke på alt storvilt i Norge.

Til dette kaliberet får du billig øvingsammo i de fleste skytterlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder demper så må jeg bare si at det er en fordel å kappe løpet, hastighetsforskjellene blir så marginale at dette har ingenting å si i praksis, og børsa blir lang med orginalt løp og demper. Fordelene ved demper er så store at det veier opp for det meste. En del rifler har også treffpunktsforskjeller med og uten demper, så det er også noe en bør tenke på. Jeg har på demperen i reinsfjellet også, og går langt. Det viktigste er ei god bærereim. Artige diskusjoner om hva som er det beste kaliberet 6,5x55, 308 eller 30.06 finner en masse av på kammeret.no. 6,5x55 vil nå alltid være ekornbørse, spør du meg  :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville satset på Brno. Godt, om ikke alltid vakkert, produkt. Jeg har flere jaktrifler, men ingen med løst magasin, og har heller ikke savnet det. (Hurtig magasinbytte var viktigere i stridssituasjoner, men da brukte jeg helt andre typer våpen...).

30-06 er et ypperlig kaliber, så det trenger du ikke lure på. Lyddemper er stygt, men sikkert smart. Det er nok med ett uheldig skuddsmell, så sitter du der med tinnitus. Når det er sagt, så må jeg innrømme at jeg ikke har noen våpen med lyddemper, og jeg har god hørsel...

Det du skal bruke penger på er kikkertsiktet. Har du råd kjøper du Zeiss, Swarowski eller Schmidt & Bender. Ellers er Leupold et godt valg...

Lykke til! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skutt rådyr, men rev har jeg skutt flere av med .222 og de så ikke noe fine ut.

6.5 har jeg ikke vurdert, er ikke med i noe skytterlag el. så billig ammo er og blir Sellier&belliot i nær alle kalibre fra hagle til 30.06.

Federal har noe halvbillig også, i forhold til ammo til over 30,- kr smellen.

Finner ikke all verden - i hvert fall ikke nytt av Remington og Winchester rifler i Norge.

På .22 har jeg flere 10-skudds magasiner i metall - de er tapet fast to og to, vendt hver vei.

Når det ene er tomt, snur jeg hele greia og stikker det inn igjen.

Har flere metall magasiner til mod Fox .222 men har son nevnt ikke større praktisk betydning.

Ser jo fordel med kortere løp, både i skog og på fjell når det gjelder håndtering og vekt som det skrives her.

Søknadene kom i dag, hvor lenge er disse gyldige?

Fant ikke noe i rettledningen på baksiden når jeg skumleste, og heller ikke noe på nettet ved raske søk.

Har 20+++ av kikkertsikter, de fleste ubrukte.

På salongen har jeg brukt ett Tasco Proghorn siden 94

Dette har fungert utmerket, men er skiftet ut med ett BSA sikte nå.

Har tidligere og frem til nå brukt ett Hakko Electropoint 3-9x40 på .222 siden tidlig 80-tall.

Fungerer også prikkfritt og ser helt nytt ut.

Fikk en våpensmed i Trøndelag til å lage ett adapter for batterier, slik at jeg nå kan bruke høreapparatbatterier i dette sikte.

Har også 3 stk ubrukte Bushnell Trophy 3-9x40, flere BSA, Tasco, Hakko, nær 10 stk Leapers av diverse varianter de fleste kjøpt fra England.

Skal jeg regne med rødpunktsikter kommer jeg vel over 30 sikter totalt.

Jeg har ett diopter også liggende fra ett profesjonelt luftgevær.

Takker for svar.

Får ta ett par runder til og se hva jeg ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ombygd Mauser. Lett å få gode, moderne stokker til dem. ulempen er at de går varme når man trener på skytebanen. De første 5-10 skuddene sitter samlet og fint, så begynner den å vingle. Det spiller ingen rolle på jakt fordi man aldri skyter mer enn ett eller to skudd, men under øvelse og innskyting blir det verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har jaktet en "mannsalder",men hvilken rifle du skal ha må du finne ut av sjøl. Kalibervalget er utmerket. Personlig mener jeg at du bør legge like mye penger i montasje og kikkert som du legger i våpen.

 

mvh

 

jenspetter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, da har jeg ett år på meg og ikke noe hastverk.

 

Min .222 ble sammen med den opprinnelige .22 kjøpt hos Aaserud i Drammen tidlig 80-tallet - ett større postordrefirma den gang.

Ser ut som disse nå driver jaktdepotet da firmanavnet Aaserud ble solgt?

 

Zastava Model 70 ser pen ut med helstokk, men da går lyddemperalternativet bort.......

Får kikke litt på nettet etter nye alternativer og hva som dukker opp brukt.

 

Ser fordelen med syntetisk stokk, men liker best treskjefte av utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zastava Model 70 ser pen ut med helstokk, men da går lyddemperalternativet bort.......

Får kikke litt på nettet etter nye alternativer og hva som dukker opp brukt.

 

Ser fordelen med syntetisk stokk, men liker best treskjefte av utseende.

Litt OT. Aaserud var en velutstyr våpen butikk (med våpensmed) og helt riktig, de drev også med postordre.

Aserud solgte butikken og navnet, av din årsaker. Etter noen år startet han firmaet Magasinet, som fremdeles er i drift, med div. avd. i andre byer. Jaktdepoet ble etterhvert også startet, som en våpenhandler. Men det tror jeg ble solgt, for noen år siden.

I prisklassen du har nevnt, er det ikke så mye å velge i, men mye bra brukt på marketet også. Ser de fleste som kjøper nye våpen nå, kapper løpet og montere lyddemper. Opp til deg. Men, det sparer hørslen. Jeg har fått tinnitus (eller hva det heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har flere jaktrifler, men ingen med løst magasin, og har heller ikke savnet det. (Hurtig magasinbytte var viktigere i stridssituasjoner, men da brukte jeg helt andre typer våpen...).

 

Då eg var fersk jeger og bare jakta rein, savna eg aldri laust magasin. Eg fylte magasinet om morgonen og gjekk åleine heile dagen. Magasinet tømte eg att før eg la meg om kvelden.

Men då eg byrja å jakte elg, og jakta i lag med andre, vart det tømming/fylling av børsa mange gonger kvar einaste dag. Då er det kjekt med laust magasin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kaliber 6.5x55 ble forbudt til storviltjakt i en periode, men i dag er både kulevekt og ladning stor nok til at anslagsenergien holder i masse vis. 6.5x55 er i dag lovlig å bruke på alt storvilt i Norge.

 

Krag/Jørgensen er ikkje godkjent for storviltjakt med krav om anslagsenergi, men det er ikkje på grunn av kaliberet, men fordi låskassa ikkje tåler kraftig nok ladning. 6,5x55 har ikkje vore forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er 30-06 jeg har innvilget søknad på blir det neppe noen problemer med anslagsenergi.

 

Tror også det blir skutt sel før det felles noen elg med ny rifle.

Er da som regel færre om jeg ikke er alene på en holme/ett skjær langt ut i skjærgården.

 

Men spekulerte en tid på 6,5 tidligere, men er ikke i noe skytterlag og fikk meget sterkt inntrykk av at dette var ett Skandinavisk kaliber, noe det sikkert også er.

 

Men med ett år på meg, kan jeg bruke mere tid på å finne ei rifle.

 

Har ikke nevnt noe pris, men listet opp noen alternativer.

Jeg vil bruke max 15.000,- kr og da vil jeg ha reim, og noe ammo inn under denne pris.

Billig pussesett for kaliberet har jeg fra før og nettopp bestilt ett til.

Selve pussinga er halve moroa synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men utvalget her er ikke stort, er jeg heldig kan 1 stk 30-06 være til salgs i kommunen.

Nærmeste våpenbutikk ligger 210km unna, altså 420km tur/retur.

 

Er ikke håpløst å kikke selv da, men blir dagsturer om ikke to døgn må taes i bruk.

Nettet er da min venn i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny rifle bestilt :D

Har ikke større tålmod enn en unge i en gotteributikk :hyper:

 

Bestilte BRNO/CZ 550 standard.

Kunne vært lux-utgave, og med løst magasin - men finnes ikke i nevnte kaliber ( 30-06 ).

 

At jeg valgte 30-06 er noe jeg i mange år har spekulert i.

Først var det vel Browning BLR som lokket for over 20 år siden :logik:

 

Beholder full lengde på løpet.

Skal bruke våpenet uten demper også, og under vandring kan demper taes av.

Blir med demper type S&L Superdome. bestilte to sett montasjer, både for 30mm rør og 1" rør.

Var vel Warne stålmontasjer.

Bestilte også bedding, vet ikke hvor hensiktsmessig dette er.........

 

Hvis rifla er forsvunnet/solgt, får jeg vurdere Antonio Zoli 1900.

Antonio Zoli hagla jeg har - har ett meget pent skjefte i Valnøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børsa skulle leveres til våpensmed i dag Torsdag 26/3 15 :D

De venter på innvilget søknad men har mottatt betalinga.

Blir mildt sagt litt gnikking og oljing når den er i hus.

 

Tidligere har jeg fjernet alt metall på det meste av våpen jeg har, og satt skjefte inn med Linolje tynnet med terpentin.

Rå linolje er best i starten da den har mindre størrelse på molekylene og trenger bedre inn i treverket.

De siste strøk kan være kokt linolje da denne er tilsatt tørrstoffer og tørker bedre.

 

Skjefte blir da mere motstandsdyktig mot sprekker og det å vrides, også det å få slagmerker.

Kan etterpå behandles med stokkolje og diverse remedier.

Har noe kremaktig som lukter meget godt.

Må finne en grei reim også ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter i spenning på om jeg får rifla før påske.

Er lite trolig, da det er helg fra Torsdag av.

 

Har gått til innkjøp av to riflereimer, Kinamikk av nylon.

Kjøpte også en ladning med klikkpatroner, for hagle cal. 16 og 12, rifle cal. .222R og 30-06 Springfield.

Skulle gjerne hatt for salong også.

 

Tenkte en stund å bruke tomhylser som klikkpatroner, men kan jo ta feil.

Tenkte da på å farge dem først.

Best er vel kunstige patroner, så ikke uhell skjer.

 

Rifla ble kjøpt hos Villmarksbutikken AS

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse;jsessionid=07C8AAB1A3BFEBF544188C76287A7136?finnkode=53024180&WT.synd_type=finnbox

 

Har aldri handlet hos disse før.

 

Jaktdepotet som jeg har handlet hos flere ganger før, var noe lunkne og tilbakeholdne med info da jeg spekulerte i våpen.

 

Rygge våpen hadde flere interessante våpen i 30-06 både nye og gamle.

Men havnet garantert hos feil selger der, da svar der fra bestod utelukkende av enstavelsesord som nei eller ja.

 

Villmarksbutikken AS var litt mere lysten på å gi info, etter flere emailer.

Noe de tjente på og fikk solgt ei rifle med div. tilbehør.

Slikt sett har de skaffet seg en ytterligere fremtidig kunde hvis de følger opp, mens de andre blir glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.