Gå til innhold
  • Bli medlem

Gliding av feller


Gjest krokodillu123

Anbefalte innlegg

Gjest krokodillu123

Hvordan prepper dere fellene deres for å unngå ising og for å få bedre glid?

Gni inn fluorpulver, Rex Hydrex flytende fluortopping, vanlig fluorglider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt fellevoks og testet en hurtigglider fra swix. Ble omtrent det samme. Har også gått en del uten. Har ikke merket no ising

det jeg har merket forskjell på er mohairfell kontra syntfell. Mohair glir en del bedre. Mohair trekker dog vann så er det blanding av våt og tørr snø er vist syntfell best.

fluor hadde jeg ikke giddet kastet bort penger på å bruke på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sprayer på fellene. Pass på å ikke få noe på limsiden. Jeg føler det gir bedre glid når det er tørr snø. På hardt føre spiller det ingn rolle, tror jeg. Har opplevd å bruke feller på nyfalt våt snø, hvor det har iset. Da hjelper silikonen mot ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et velkjent problem. Syntetiske feller av middels kvalitet (f.eks. Åsnes/Coltex) iser og klabber mye mer enn påkostede feller til randoneski (gjerne med Mohair eller miks).

 

Noe som faktisk funker overraskende bra på alle typer er som nevnt over å gni fellene inn med glidervoks (jeg liker helst den lilla), gni både mot og med håra. Dette MÅ gjøres før fellene blir våte, dvs før turen eller etter tørking i sola. Ha et lite stykke glider i en lomme, og problemet er løst. Trengs ikke varme

 

Swix sin felleimprgnering funker ikke noe bedre slik jeg har erfart det, men den gir litt mindre friksjon....en liten stund. Og er vanskeligere å legge på jevnt. Og stor flaske i forhold til det lille voksstykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som faktisk funker overraskende bra på alle typer er som nevnt over å gni fellene inn med glidervoks (jeg liker helst den lilla), gni både mot og med håra. Dette MÅ gjøres før fellene blir våte, dvs før turen eller etter tørking i sola. Ha et lite stykke glider i en lomme, og problemet er løst. Trengs ikke varme

 

 

 

Dette gjør du for å forhindre kladding? 

Jeg er ikke ute etter å gli bedre med feller.. Jeg er kun ute etter tricks for å forhindre kladding av snø. Har hatt to opplevelser fra hælvete med akkurat det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillu123

Når det er nullføre gnir man ofte fluorpulver inn i rubbsonen i zeroski, eller sprayer på med fluorspray, silikonspray for å hindre ising/kladding. Det vil kanskje funke på feller også.

Blir fellen våt, så kan den begynne å ise og da har man fin grobunn for en stor kladd. Fluor er veldig hydrofobt og forhindrer i hvert fall ising av tørrvoks og klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.