Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nytt liggeunderlag


Heriks

Anbefalte innlegg

I dette selskapet ikke noe å skryte av, men jeg fikk endelig gjennomført årets første utenatt i helga og konkluderte raskt med at jeg har blitt for gammel og litt for glad i komfort til å tilbringe særlig mange flere netter på et sånt billig liggeunderlag til en hundrelapp på XXL. 

Med andre ord, jeg skal bruke noen kroner på å kjøpe meg et ordentlig liggeunderlag, og planlegging av innkjøp er alltid artig.
Så nå har jeg googla Exped (ser ut til å være vanskelig å få tak igjennom fjellsport.no for tida), Themarest (alle testene jeg leser sier at ca 6 - 7 cm tykkelse gir bra komfort) osv. osv. osv ... 

 

Så kom jeg over Klymit Static V Luxe ... Noen som vet noe om den eller har erfaringer med å bestille fra dette firma? Ser jo ut til å være pen pris, greie mål og ålreit vekt for meg, som ikke har all verden av erfaring med å vurdere slikt.  Når man legger til 460,- kr. eller så til for forsendelse, toll osv. og da begynner det jo å nærme seg at man like gjerne kan legge i noen kroner til og kjøpe fra en norsk forhandler .. det er i alle fall lettere hvis man skal klage.  

Er det noen som har noen erfaringer, gode tips eller anbefalinger til et ålreit liggeunderlag. Det trenger ikke holde til ekstrembruk, jeg er stort sett ute i penvær. Har med hund på tur så det er greit om det tåler litt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Exped Synmat UL LW. Veier og pakker lite. Godt å ligge på. Har hatt bikkja tråkkende på det mange ganger.

Ytterstoff kan virke litt glatt mot enkelter soveposer hvis deikke har antiskli. Jeg synes ikke der er noe problem. Alltid funnet leirplasser som er plane nok.

Vanlig Synmat er mer slitesterkt men veier en del mer. Jeg har ikke hatt noe problemer med mine UL. Et M versjon jeg brukte noen år og solgte til en kompis, var egentlig litt lite til meg men større fantes ikke den gang. Så kjøpte jeg nytt da i LW versjon som jeg har brukt siden. Jeg bruker de bare inne i telt og ikke ute på bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Exped Downmat 7 LW. Trenger egentlig ikke Long, men Wide er fantastisk! Følte at jeg skled av standardbredden og investerte derfor i et bredere underlag (og gikk opp fra Syn- til Downmat, selv om det betyr økt vekt - men også økt isolasjon). Ligger stort sett under en duk eller under åpen himmel. Har ofte med et superlett og tynt billigunderlag som jeg har under dununderlaget som beskyttelse mot bakken, og som jeg bruker ved bålet.

 

Lykke til med valg av underlag! Du vil erfare at minusnetter blir til plussnetter :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "Klymit"-underlaget du linker til har en elendig R-verdi (isolasjonseffekt), så jeg vil tro det ikke er spesielt godt egnet hvis det er kaldt.

Selv bruker jeg Mammut Comfort Pump Mat i størrelse 193x65cm. Det blir litt større og tyngre, men det er svært komfortabelt. Det har en R-verdi på over 4.

Den lille integrerte hodeputa fungerer godt!

Jeg er av dem som gjerne bærer noen gram ekstra for å sove komfortabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sverger til et lite oppblåstbart + et skumgummi. Sammen blir det veldig bra, og da kan man bruke skumgummi ved bålet også. 

 

Det oppblåsbare trenger ikke være stort, og veier rundt 350g. Totalvekt blir da 1kg og jeg syns det er veldig mykt og behagelig. 

 

Men om det fungerer om vinteren når det er minus 10 vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med fjellrypa, jo bredere jo bedre når det er kaldt ifølge erfaringen jeg gjorde på noen overnattinger i det siste; gjelder i alle fall telt, i en bivy-pose er det ikke fullt så kritisk.

 

Så at Thermarest nå kommer med et underlag som ikke er i mumieform, men likevel svært lett (Xtherm Max), sikkert bra det.

 

Ellers bruker jeg også denne 2cm tykke fra Jula, vanvittig lett, god bredde, mykt og isolerer helt ok (men har ikke ligget på denne i flere enn 2-3 timer i minusgrader og brukte den mens jeg var våken, ikke sikker på hvordan denne er til å sove på en hel natt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Exped Synmat UL LW. Veier og pakker lite. Godt å ligge på. Har hatt bikkja tråkkende på det mange ganger.

Ytterstoff kan virke litt glatt mot enkelter soveposer hvis deikke har antiskli. Jeg synes ikke der er noe problem. Alltid funnet leirplasser som er plane nok.

Vanlig Synmat er mer slitesterkt men veier en del mer. Jeg har ikke hatt noe problemer med mine UL. Et M versjon jeg brukte noen år og solgte til en kompis, var egentlig litt lite til meg men større fantes ikke den gang. Så kjøpte jeg nytt da i LW versjon som jeg har brukt siden. Jeg bruker de bare inne i telt og ikke ute på bakken.

 

Kan også anbefale Exped Synmat UL . Skulle bare ønske gramjegeren i meg ikke hadde vunnet frem da jeg valgte lengde. Gikk for "small" som er 162 cm (selv er jeg 180), og planen var å ha sekken eller sitteunderlaget i fotenden. Det funker, men jeg synes ikke vektbesparelsen er verdt tapet i komfort og enkelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Exped Synmat UL . Skulle bare ønske gramjegeren i meg ikke hadde vunnet frem da jeg valgte lengde. Gikk for "small" som er 162 cm (selv er jeg 180), og planen var å ha sekken eller sitteunderlaget i fotenden. Det funker, men jeg synes ikke vektbesparelsen er verdt tapet i komfort og enkelhet.

Jeg har gjort noe av det samme. Har neoair xtherm large som jeg bruker når jeg vil ha komfort eller på vinteren og en x-lite regular når jeg vil spare vekt. For min del trives jeg med å ha føttene utenfor, men det største komforttapet ligger i bredden av underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en video i går der en person som hadde gått Pacific crest trail (2600+ miles) snakket om utstyr som hadde fungert bra. Vedkommende hadde brukt et Neoair X-lite liggunderlag hele turen uten problemer (!). Virker som de holder veldig godt, i motsetning til de gamle Neoair-modellene som fort fikk ørsmå hull. Se fra 12:48 her: https://www.youtube.com/watch?v=X8MSukCkJhc. Se også omtale her: https://www.youtube.com/watch?v=s76zf72I98U.

 

Den modellen ville jeg kjøpt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.