Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Reconpack Synkroflex


Hapa

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny tursekk og har lånt en Norrøna Reconpack Synkroflex 125 L av en kollega for å prøve den med litt vekt i. Den er god å bære, men har bare blitt kortere turer så har ikke bært den flere dager i strekk... Er det noen her som har erfaring med denne sekken? I så fall, hva ser dere som plusser og minuser med den?

 

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den.

Når jeg skulle kjøpe testet jeg bl.a annet Bergans Alpinist, Powerframe og Norrøna Para ranger i tillegg. Bergans Powerframe ble for stor og massiv, ALipinist var god men litt voldsomt hoftebelte og ikke like stiv. Para passet ikke min rygg i det hele tatt. Men Recon satt som støpt.  Jeg synes den har veldig god bærekomfort.

Jeg liker også pakke alt inne i sekken, ikke ha en mindre sekk hvor halve pakningen er stroppet på utsiden.

 

I og med at den er så stiv pga ramme så føler jeg den er som limt på ryggen, Gamle sekken var mer avhening og pakkes tett og riktig for at den skulle være ok. Recon er det ikke så nøye om bunnrom er helt stuffed da sekken er så stiv i seg selv. Den har en velformet hoftebelte som roterer så jeg blir lang mindre stiv over hoftene enn med en 70 liter(Osprey Aether) jeg har med mindre last.

 

Har brukt min 2 sesonger nå og det er av de beste investeringer i turutstyr jeg har gjort. Jeg er ikke noen lettpakker så til slikt bruk har den vært veldig god.

Femundstur i sommer hadde startvekt på 26 kilo og det gikk smooth fra Storvika og opp til Skogtjønna.

Når jeg skal i marka så velger jeg 70 liter opp til 15 kilo, over det blir det Recon selv om sekk veier 2 kilo mer enn 70 liter. Den er så god å bære med vekt i forhold.

Alt stoff på sekken er kraftig, det gjør at egenvekt å den blitrhøy. Men samtidig slitesterk. Tror jeg skal bruke den mye for å lage noe synlig slitasje på den.

 

Er det noen ulemper med den....det blir mer til hvilket bruk man skal ha den. Den har jo høy egenvekt men ikke så mye mer enn andre storsekker som tåler tung last. Bygget kraftig for å takle stor last og være slitesterk

Skal man gå veldig lange etapper er nok en mindre og lettere sekk å foretrekke men da bør man se på å pakke lettere generelt.

Sekken har ikke så mange detaljer som en del andre sekker. Det jeg kanskje savner er langsgående åpning på hovedrom. Det er utelatt for å ha færre svake punkter når man bærer skikelig tungt. Men med strategisk pakking når man alt rimelig kjapt siden sidelommer er så store.

 

Så litt etter hvor mye vekt du skal bære til vanlig. Er du stadig på 25 kilo eller mer vil jeg si det er et godt valg. Bærer  du ikke mer enn 15-20 kilo vill jeg tittet på andre alternativer også.

Men som med sekker generelt. Dra i en butikk som fører mange sekker og test litt. Selv om Recon sitter som støpt på meg er det ikke sikkert den gjør det på deg. Kan være du finner en annen modell du liker bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus: Når den er tom veier den mer enn hele oppakningen min unntatt mat og drikke når jeg bruker min vanlige sekk.

Pluss:  God bærekomfort..

Trenger du så mye volum?

Ja, jeg trenger en del volum. I dag har jeg en Bergans "ett eller annet" på 70 liter og den blir for liten på de lengre turene, jeg ender opp med å stroppe fast en del utstur på utsiden av sekken og det vil jeg helst unngå. På lengre fjellturer blir sekken fort vekk 25 kilo, da er bærekomfort ekstra viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den.

Når jeg skulle kjøpe testet jeg bl.a annet Bergans Alpinist, Powerframe og Norrøna Para ranger i tillegg. Bergans Powerframe ble for stor og massiv, ALipinist var god men litt voldsomt hoftebelte og ikke like stiv. Para passet ikke min rygg i det hele tatt. Men Recon satt som støpt.  Jeg synes den har veldig god bærekomfort.

Jeg liker også pakke alt inne i sekken, ikke ha en mindre sekk hvor halve pakningen er stroppet på utsiden.

 

I og med at den er så stiv pga ramme så føler jeg den er som limt på ryggen, Gamle sekken var mer avhening og pakkes tett og riktig for at den skulle være ok. Recon er det ikke så nøye om bunnrom er helt stuffed da sekken er så stiv i seg selv. Den har en velformet hoftebelte som roterer så jeg blir lang mindre stiv over hoftene enn med en 70 liter(Osprey Aether) jeg har med mindre last.

 

Har brukt min 2 sesonger nå og det er av de beste investeringer i turutstyr jeg har gjort. Jeg er ikke noen lettpakker så til slikt bruk har den vært veldig god.

Femundstur i sommer hadde startvekt på 26 kilo og det gikk smooth fra Storvika og opp til Skogtjønna.

Når jeg skal i marka så velger jeg 70 liter opp til 15 kilo, over det blir det Recon selv om sekk veier 2 kilo mer enn 70 liter. Den er så god å bære med vekt i forhold.

Alt stoff på sekken er kraftig, det gjør at egenvekt å den blitrhøy. Men samtidig slitesterk. Tror jeg skal bruke den mye for å lage noe synlig slitasje på den.

 

Er det noen ulemper med den....det blir mer til hvilket bruk man skal ha den. Den har jo høy egenvekt men ikke så mye mer enn andre storsekker som tåler tung last. Bygget kraftig for å takle stor last og være slitesterk

Skal man gå veldig lange etapper er nok en mindre og lettere sekk å foretrekke men da bør man se på å pakke lettere generelt.

Sekken har ikke så mange detaljer som en del andre sekker. Det jeg kanskje savner er langsgående åpning på hovedrom. Det er utelatt for å ha færre svake punkter når man bærer skikelig tungt. Men med strategisk pakking når man alt rimelig kjapt siden sidelommer er så store.

 

Så litt etter hvor mye vekt du skal bære til vanlig. Er du stadig på 25 kilo eller mer vil jeg si det er et godt valg. Bærer  du ikke mer enn 15-20 kilo vill jeg tittet på andre alternativer også.

Men som med sekker generelt. Dra i en butikk som fører mange sekker og test litt. Selv om Recon sitter som støpt på meg er det ikke sikkert den gjør det på deg. Kan være du finner en annen modell du liker bedre.

Takk for langt og fyldig svar!! Jeg prøver den i disse dager, har lånt den av en kollega. Så langt virker den veldig bra. Jeg bærer fort vekk 25 kilo på de lengre fjellturene som går over mange dager, da er bærekomfort viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har den.

Når jeg skulle kjøpe testet jeg bl.a annet Bergans Alpinist, Powerframe og Norrøna Para ranger i tillegg. Bergans Powerframe ble for stor og massiv, ALipinist var god men litt voldsomt hoftebelte og ikke like stiv. Para passet ikke min rygg i det hele tatt. Men Recon satt som støpt.  Jeg synes den har veldig god bærekomfort.

Jeg liker også pakke alt inne i sekken, ikke ha en mindre sekk hvor halve pakningen er stroppet på utsiden.

 

I og med at den er så stiv pga ramme så føler jeg den er som limt på ryggen, Gamle sekken var mer avhening og pakkes tett og riktig for at den skulle være ok. Recon er det ikke så nøye om bunnrom er helt stuffed da sekken er så stiv i seg selv. Den har en velformet hoftebelte som roterer så jeg blir lang mindre stiv over hoftene enn med en 70 liter(Osprey Aether) jeg har med mindre last.

 

Har brukt min 2 sesonger nå og det er av de beste investeringer i turutstyr jeg har gjort. Jeg er ikke noen lettpakker så til slikt bruk har den vært veldig god.

Femundstur i sommer hadde startvekt på 26 kilo og det gikk smooth fra Storvika og opp til Skogtjønna.

Når jeg skal i marka så velger jeg 70 liter opp til 15 kilo, over det blir det Recon selv om sekk veier 2 kilo mer enn 70 liter. Den er så god å bære med vekt i forhold.

Alt stoff på sekken er kraftig, det gjør at egenvekt å den blitrhøy. Men samtidig slitesterk. Tror jeg skal bruke den mye for å lage noe synlig slitasje på den.

 

Er det noen ulemper med den....det blir mer til hvilket bruk man skal ha den. Den har jo høy egenvekt men ikke så mye mer enn andre storsekker som tåler tung last. Bygget kraftig for å takle stor last og være slitesterk

Skal man gå veldig lange etapper er nok en mindre og lettere sekk å foretrekke men da bør man se på å pakke lettere generelt.

Sekken har ikke så mange detaljer som en del andre sekker. Det jeg kanskje savner er langsgående åpning på hovedrom. Det er utelatt for å ha færre svake punkter når man bærer skikelig tungt. Men med strategisk pakking når man alt rimelig kjapt siden sidelommer er så store.

 

Så litt etter hvor mye vekt du skal bære til vanlig. Er du stadig på 25 kilo eller mer vil jeg si det er et godt valg. Bærer  du ikke mer enn 15-20 kilo vill jeg tittet på andre alternativer også.

Men som med sekker generelt. Dra i en butikk som fører mange sekker og test litt. Selv om Recon sitter som støpt på meg er det ikke sikkert den gjør det på deg. Kan være du finner en annen modell du liker bedre.

 

 

Kjøpte meg en slik i sommer, brukte på en 7-dagers tur nå. Du verden! Veldig fornøyd! Hadde bl..a en Gregory Withney fra før. Liker den godt, men den er - som anatomiske sekker flest - mer kresen på hvordan du pakker for at den skal sitte godt på ryggen. Recon pack ikke så kresen, her er det mer "pack and go". Lønner seg å tenke litt der også selvsagt, men ikke så følsom for skjevheter i lasten. Gikk på siste tur et strekk sammen med en annen kar som gikk med en 90+10 Lundhags sekk. Når jeg gikk bak han så jeg hvordan sekken tiltet fra side til side når han gikk. Han var plaget med gangsår på hoftekammen som en følge av dette sa han. Ikke jeg!

 

I bunnrommet på Recon er det dessuten plass til en ordentlig vintersovepose, ikke så på min Withney. Slik er det. Nå fikk jeg bare i underrommet plass til en sommer pose + en fleece innerpose + Thermarest underlag + skalljakke og buske + ekstra underskjorte + lue og vanter og enda var det litt plass. Og teltet gikk i hoverommet, sammen med mat, kokeutstyr og øvrig, ikke noe utenpå sekken altså    :)

 

Eneste minus  jeg oppdaget med Recon packen var at jeg etter første dagen fikk et "hot spot" bak på den ene skuldra pga tversgående sømmer på skulderremmen (som er der for å gjøre de sterk antar jeg). Dette løste jeg med å legge to lag med duct-tape (sølvtape, aka gaffa) over den aktuelle sømmen som forårsaket "hot spot" for meg. Etter det kjente jeg ikke noe. Hoftebeltet på de store Gregory sekkene mine er nok litt bedre enn på denne, men det er jaggu ikke mye om å gjøre.

 

En annnen ulempe er at når det er god plass i sekken, selv når man har pakket alt på innsiden (ingen ting som henger å dingler) så er det nesten farlig å stoppe innom en dagligvarebutikk rett før man starter turen...for man har jo alltid plass til et par handlekurver med ekstra bacon og annet godt om man vil. :)

 

Ellers merket jeg litt knirkelyd enkelte ganger når jeg gikk, men ikke noe å skrive hjem om. Meget fornøyd altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har den.

Når jeg skulle kjøpe testet jeg bl.a annet Bergans Alpinist, Powerframe og Norrøna Para ranger i tillegg. Bergans Powerframe ble for stor og massiv, ALipinist var god men litt voldsomt hoftebelte og ikke like stiv. Para passet ikke min rygg i det hele tatt. Men Recon satt som støpt.  Jeg synes den har veldig god bærekomfort.

Jeg liker også pakke alt inne i sekken, ikke ha en mindre sekk hvor halve pakningen er stroppet på utsiden.

 

I og med at den er så stiv pga ramme så føler jeg den er som limt på ryggen, Gamle sekken var mer avhening og pakkes tett og riktig for at den skulle være ok. Recon er det ikke så nøye om bunnrom er helt stuffed da sekken er så stiv i seg selv. Den har en velformet hoftebelte som roterer så jeg blir lang mindre stiv over hoftene enn med en 70 liter(Osprey Aether) jeg har med mindre last.

 

Har brukt min 2 sesonger nå og det er av de beste investeringer i turutstyr jeg har gjort. Jeg er ikke noen lettpakker så til slikt bruk har den vært veldig god.

Femundstur i sommer hadde startvekt på 26 kilo og det gikk smooth fra Storvika og opp til Skogtjønna.

Når jeg skal i marka så velger jeg 70 liter opp til 15 kilo, over det blir det Recon selv om sekk veier 2 kilo mer enn 70 liter. Den er så god å bære med vekt i forhold.

Alt stoff på sekken er kraftig, det gjør at egenvekt å den blitrhøy. Men samtidig slitesterk. Tror jeg skal bruke den mye for å lage noe synlig slitasje på den.

 

Er det noen ulemper med den....det blir mer til hvilket bruk man skal ha den. Den har jo høy egenvekt men ikke så mye mer enn andre storsekker som tåler tung last. Bygget kraftig for å takle stor last og være slitesterk

Skal man gå veldig lange etapper er nok en mindre og lettere sekk å foretrekke men da bør man se på å pakke lettere generelt.

Sekken har ikke så mange detaljer som en del andre sekker. Det jeg kanskje savner er langsgående åpning på hovedrom. Det er utelatt for å ha færre svake punkter når man bærer skikelig tungt. Men med strategisk pakking når man alt rimelig kjapt siden sidelommer er så store.

 

Så litt etter hvor mye vekt du skal bære til vanlig. Er du stadig på 25 kilo eller mer vil jeg si det er et godt valg. Bærer  du ikke mer enn 15-20 kilo vill jeg tittet på andre alternativer også.

Men som med sekker generelt. Dra i en butikk som fører mange sekker og test litt. Selv om Recon sitter som støpt på meg er det ikke sikkert den gjør det på deg. Kan være du finner en annen modell du liker bedre.

Takk for gode tips, jeg endte opp med å kjøpe Norrøna Recon Pack og har ikke angret et sekund. Denne sekken var uten tvil et godt valg for min rygg og til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått over fra Recon Pack til Stone Glacier og har ikke angret et sekund. Bar ut camp og reinskalv i høst uten problemer.

Veldig fleksibel og superlett egenvekt til tross for at det er en pakkrammesekk.

Sjekk gramjegeren.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har brukt Synkroflex aktivt siden 2012. Gratulerer med et godt valg! Av minuser har jeg opplevd to typer slitasje over tid. For det første begynte lokket på Recon å revne i sømmene rundt der lokket er festet i bakkant ganske tidlig. Kjøpte min på XXL og gikk dit for å "reklamere", fikk nytt lokk tvert og antar derfor at det var en svakhet med akkurat min Reconpack. Vær imidlertid obs på dette. En annen ting jeg har erfart er at der magebeltet er festet til sekken, oppstår det etter hvert slitasje. Ser ikke ut til at det er betydelig, men er alltid bekymra for at dette skal ryke på tur og har derfor tenkt å sende den inn til Norrøna for reparasjon etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Alexander Berget. Erfarte selv på siste tur (andre ukestur med denne sekken) at toppen av det ene glidelåsfestet på underrommet (for sovepose etc) feilet, dvs den metall delen som hempen er festet i løsnet. Brukte ikke noe kraft da det skjedde (satt på en jernbanestasjon og skulle bare sjekke at låsen var lukket) så jeg vil tro det skyldes materialtretthet. Glidelåsen kan fremdeles brukes så jeg venter litt med å sende inn sekken for reklamasjon.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Har et par bekjente med Reconpack, og det virker som om "svake punkter" varierer fra sekk til sekk. Alt i alt så tror jeg Recon er et solid produkt, i motsetning til min (personlige) erfaring med for eksempel Trollveggen GTX jakke og bib. Denne var utslitt etter et år med moderat bruk, og Norrønas kundeservice mente det var naturlig å kjøpe nytt etter ett år. Jeg skal forsøke å reklamere på magebeltet, men regner med å betale for rep. Når du bestemmer deg for å reklamere på glidelåsen, fortell gjerne hva resultatet blir! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Den 14.10.2015 at 12.25, Aleksander Berget skrev:

Interessant. Har et par bekjente med Reconpack, og det virker som om "svake punkter" varierer fra sekk til sekk. [...] Når du bestemmer deg for å reklamere på glidelåsen, fortell gjerne hva resultatet blir! 

Det drøyde og rakk før jeg fikk sendt inn sekken, ville være sikker på at jeg ikke trengte den på en stund. For sekken var jo fult ut funksjonell, glidelåsen i bunnrommet kunne jeg jo dra igjen med fingrene uten hempe å dra i. Sendte sekken inn 18. mars. Kom i retur til meg i går 25. april. God service da forsendelsen ikke har kostet meg noe. Fikk sånn ferdig returlapp fra Fjell-sport som jeg limte på pakken. Fjell-sport brukte dog alt for lang tid på å videresende sekken. De kvitterte ut pakken fra meg 29.mars, men fikk ikke sendt den videre før 11.april, noe de har beklaget. Hos Norønna gikk det derimot raskt! Fjell-sport fikk den i retur fra dem 19. april og videresendte til meg samme dag, og den var altså hos meg i går 25.april. Happy ending - so far altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.