Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs


Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg og en god venn har en stund pratet om å ta en langtur, og vi har pratet en del rundt norge på langs.

Vi har begge veldig lyst å gjennomføre denne turen, men vi er litt blanke på hvordan vi skal komme i gang.
De turene vi bruker å være på krever ikke noen nevneverdig planlegging, og tar gjerne bare en liten uke.

Er det noen her som har erfaring med NPL? Jeg sliter litt med å finne en genuin NPL-organisasjon eller gode fakta rundt dette.
Har sett en del på diverse blogger av folk som har utført dette, så noe informasjon har jeg, men er på utkikk etter litt dypere informasjon enn det jeg finner på bloggene.

Mer spesifikt er jeg spesielt interessert i hvordan man går fram med planleggingen, hvor mye penger vi må sette av/spare til prosjektet, og ser også at noen har sponsorer? Er det slik at sponsorer kun støtter de som går turer for å samle inn penger til veledighet, eller hvordan har du/dere gått fram for å søke sponsorer til ekspedisjonen?

Kan forøvrig nevne at vi ser for oss at vi starter før påske, sånn at vi får tatt i bruk ski i de første etappene. 

 

Takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ingen NPL organisasjon og det finnes heller ingen offisiell rute. Så derfor blir det nødvendigvis mye planlegging på egenhånd.

 

Har en kollega som er på vei nå, du kan følge bloggen hans på jarleeide.com.

 

Ulempen ved å starte før påske er at du da får en periode i vårløsningen med halvveis vinter og halvveis sommer. Mye overvann, skumle isforhold og hverken bra skiføre eller bra barmarksføre. Men det er selvsagt en mulighet å bare ta en liten pause når/om det blir for dårlige forhold. Starter dere i juni i år vil det nok fremdeles være mye snø i sirdalsheiene og hardangervidda, så det blir alltid en utfordring å løse uansett.

 

De fleste som blir sponset så er det snakk om litt avslag og gode priser på utstyr. NPL er ikke spesielt nok til at det er lett å få med store hovedsponsorer som gir deg noe mer enn billig utstyr eller kanskje noe gratis utstyr til uttesting. Med mindre dere klarer å overbevise sponsorene at dere har noe ekstra da og vil generere mer positiv publisitet enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, takk for svar! Har vært litt opptatt for tiden, og har mer eller mindre glemt av fjellforumet :)
Vi har kommet litt nærmere mtp planleggingen, vi starter på lindesnes i Mai, og avslutter på nordkapp i august.
Permisjoner er søkt, og innvilget! 

Har fått sponset kart av kartverket (58 kartblad), noe som gjør det litt enklere å planlegge sammen. Ser for oss at vi må ha minimum 8 depotstopp på veien.

Med tanke på å ha "noe ekstra" for sponsorene, så har vi en slagplan som vi tror kan bli ganske bra.

Men så er spørsmålet, skal vi ha med hund, eller ikke? Vi har ikke helt funnet ut dette enda. Det er jo alltid kos å ha med hunden på fjellet, men jeg er redd for at turkompisen min ikke er bygd for en slik tur :(
(fin hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er alltid koslig på tur, men husk at skal du ha med hund må du ha med ekstra utstyr. Hundemat nok til hver dag og sikkert mer enn vanlig da hunden forbruker mer energi enn normalt. Førstehjelpsutstyr til hunden. Kjetting hvis hunden tygger bånd om natta. Potesokker og potesalve. Hunden kan jo bære kløv hvis den er godt trent for det. 

 

Det er ingen problem for hunden din å være med så frem til at hunden er frisk.

 

Bare husk at hunden ikke har noen valg hvis du tar den med, ergo skal man ha med nok proviant til hunden og ikke satse på å fiske o.l. som man gjerne gjør selv på tur.

 

Husk at det er strenge regler for innføring av hund til Sverige hvis ruten går inn og ut av Sverige! Sjekk opp dette nøye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är strängare krav att få ta hunden med tillbaka till Norge! :wink:

Det som krävs för att ta hunden över gränsen är ett pass (fås hos veterinären, och det är då också krav att hunden är chippad).

Den ska ha basvacciner mor valpsjuka och kennelhosta.

That's it.

 

För att ta den tillbaka från Sverige och inn i Norge måste passet vara stämplat med ett intyg att hunden minst ett dygn och max fem dygn innan gränspassagen har fått en avmaskningskur som tar död på dvärgbandmask (tror den heter dvergbendelorm på norska).

Alternativt att passet är stämplat med denna ormkuren var 4. vecka, då kan du föra den fritt fram och tillbaka mellan länderna så länge du har passet och förnyar ormkuren var 28. dag.

 

Pass på att du inte passerar in i Finland eller Ryssland, då blir det mera vacciner och andra regler som gäller.

 

Lycka till med planläggning och utförande av turen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.