Gå til innhold
  • Bli medlem

Western Mountaineering sovepose


Vivi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter noe tids grubling ble resultatet at Western Mountaineerings sovepose Alpinlite var den beste utifra behov - bare for å oppdage at Alpinlite har forsvunnet fra markedet i Norge. Noen som vet hvorfor?

 

Alpinlite fins i ulike lengder. Til en mann på 1,77, hva er beste lengde; 6f = ca 1.80 (182.88) eller 6.6f = ca 2m.? 

Er det noen som har erfaringer?

 

VH

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt å se at man kan bestille posen fra xcsports. Jeg spekulerer litt på posen sjøl og har sett etter et sted å kjøpe den i Norge.

 

Når det kommer til lengde er det litt smak og behag. Du får plass i en 180pose. Jeg er 180 cm høy og foretrekker poser på 200 cm. Litt ekstra tumleplass skader ikke for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinlite er et utmerket valg. Om du bor i Oslo, så tror jeg de har Alpinlite inne hos Piteraq - Tinder og Banditter i Parkveien.

Hvis de ikke har den inne, så vil de nok ta den inn så du kan både prøveligge og tafse litt :D

Jeg har brukt min Alpinlite ganske ofte hver måned fra august i fjor til en skitur med Fjellforum for 2 uker siden. Har satt min elsk på den posen, selv om den begynner å lukte ganske ille nå :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 178 og har alpinlite i 6", og det er helt perfekt.

Ville nesten tenkt at de som er lenger enn meg måtte ha den lengre modellen, men ser at det er flere på 180 som har den samme og er fornøyd.

Hvis du går for den lange modellen vil du nok få mye unødvendig plass til overs, i tillegg til at du må bære litt mer.

 

Forøvrig en tipp topp pose som anbefales varmt.

Har brukt den ned til noen minusgrader (vet ikke helt hvor mange, men det var sikkert en 4-6 på det kaldeste da det ble skikkelig is på vannpyttene) under åpen himmel i bare boxer og sokker, og frøs ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for alle innspill!

 

Det virker som det er enighet om at Alpinlite er et bra valg.  :D

Siden flere av dere høyere enn 1.77 synes 6f er riktig lengde, har jeg fått god hjelp med lengdevalget.

 

Å importere selv er selvfølgelig en mulighet (takk for link til importør), men det hadde vært ønskelig å kunne se posen og - som tronn så treffende uttrykker det - kunne tafse litt! Ikke minst hadde det vært fint å sammenligne Alpinlite med Ultralite som jeg forstår er nesten samme posen bare smalere. Jeg tror Ultralite vil oppleves som for smal, men greit å få antagelsen bekreftet.

Bor et stykke unna Oslo, men skal sjekke med butikkene dere nevner. (På Sandvika Storsenter hadde de den ikke da vi var innom for 3 - 4 mnd siden.)

 

Synes det er litt surt at vi må betale kr 6.999 til norsk importør, mens i Sverige selges posen for 4.855,- .

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan anbefale WM posene pådet varmeste. Har Megalight og Puma, begge 6' til mine 179cm. Bruker Megalight 90% av tiden fordi den er lett, tar liten plass og er romslig. Sovet med den under åpen himmel på Hardangervidda i minus 7-8C med god komfort. Min bedre halvdel, som er mer frossen har en WM Antelope. Også hun elsker posen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Skulle gjerne kjøpt WM Alpinlite, men kombinasjonen av pris og at den omtrent ikke er å oppdrive i norske butikker gjør at jeg har begynt å revurdere. Jeg har en ME vintersovepose i dun som jeg syns er trang. Derfor hadde jeg egentlig lagt min elsk på Alpinlite som en sommerpose jeg ikke får klaus i. Har noen noen tips om andre romslige dunposer til 3 sesongsbruk som er under kiloet? Helst ønsker jeg å se på posen i en norsk butikk, ikke kjøpe fra en utenlandsk nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gauken skrev:

Skulle gjerne kjøpt WM Alpinlite, men kombinasjonen av pris og at den omtrent ikke er å oppdrive i norske butikker gjør at jeg har begynt å revurdere. Jeg har en ME vintersovepose i dun som jeg syns er trang. Derfor hadde jeg egentlig lagt min elsk på Alpinlite som en sommerpose jeg ikke får klaus i. Har noen noen tips om andre romslige dunposer til 3 sesongsbruk som er under kiloet? Helst ønsker jeg å se på posen i en norsk butikk, ikke kjøpe fra en utenlandsk nettbutikk.

Outnorth har de inne, er du rask ser det ut som at det er det 25% på de tom. 17.7 altså ca 1t til. Da blir prisen bra.

Jeg er veldig fornøyd med mine WM poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Omnilite skrev:

Outnorth har de inne, er du rask ser det ut som at det er det 25% på de tom. 17.7 altså ca 1t til. Da blir prisen bra.

Jeg er veldig fornøyd med mine WM poser.

Både Outnorth og Oslo Sportslager har WM, men så og si kun i 167 eller 183, jeg trenger 200 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 17.7.2017 den 21.06, Gauken skrev:

Skulle gjerne kjøpt WM Alpinlite, men kombinasjonen av pris og at den omtrent ikke er å oppdrive i norske butikker gjør at jeg har begynt å revurdere. Jeg har en ME vintersovepose i dun som jeg syns er trang. Derfor hadde jeg egentlig lagt min elsk på Alpinlite som en sommerpose jeg ikke får klaus i. Har noen noen tips om andre romslige dunposer til 3 sesongsbruk som er under kiloet? Helst ønsker jeg å se på posen i en norsk butikk, ikke kjøpe fra en utenlandsk nettbutikk.

Marmot sin lettvektserie var i alle fall en gang i tiden tilsvarende brede som Alpinlite.

Jeg har en Lithium som jeg er kjempefornøyd med, men den er ca -18. Hydrogen og Helium er vel de som er verd å sjekke ut.
Posen min er over ti år gammel, så de har helt sikkert gjort endringer siden da, men det kan være verd å sjekke ut.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/17/2017 at 9:06 PM, Gauken said:

Skulle gjerne kjøpt WM Alpinlite, men kombinasjonen av pris og at den omtrent ikke er å oppdrive i norske butikker gjør at jeg har begynt å revurdere. Jeg har en ME vintersovepose i dun som jeg syns er trang. Derfor hadde jeg egentlig lagt min elsk på Alpinlite som en sommerpose jeg ikke får klaus i. Har noen noen tips om andre romslige dunposer til 3 sesongsbruk som er under kiloet? Helst ønsker jeg å se på posen i en norsk butikk, ikke kjøpe fra en utenlandsk nettbutikk.

Skulle du ombestemme deg vedrørende norsk butikk, så lager Roberts soveposer til dine spesifikke mål. Har 4 slike selv og er godt fornøyd med håndarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 18.7.2017 den 20.15, tronn skrev:

I Oslo kan man se de fleste modeller hos Piteraq - Tinder og Banditter i Parkveien. De har det meste på lager, hvis det ikke er i butikk, kan de ofte skaffe det innen et døgn. Ring og spør.

 Sendte epost til de for noen dager siden, ikke fått noe svar. Virker litt useriøst, googlesøk førte meg først til datingappen Tinder :oops: Hvis prisen på posen er den samme som hos XC Sport er den nok uansett utenfor budsjettet, 8300 for en sovepose er spinnvilt når du får andre poser til halvparten. Da bærer jeg heller med meg et halvkilo ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gauken skrev:

 Sendte epost til de for noen dager siden, ikke fått noe svar. Virker litt useriøst, googlesøk førte meg først til datingappen Tinder :oops: Hvis prisen på posen er den samme som hos XC Sport er den nok uansett utenfor budsjettet, 8300 for en sovepose er spinnvilt når du får andre poser til halvparten. Da bærer jeg heller med meg et halvkilo ekstra.

XC Sport er definitivt ikke useriøse. De har butikkutsalg i Oslo, men bruker å være raske til å svare på mail. Mulig du har vært uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.