Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold i Rondane?


Anders70

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Nu er det ganske længe siden, du spurgte, så kanske er det ikke aktuelt for dig længere, men det kan være, at andre kan have nytte af et svar. Netop fredag 13. marts, da du spurgte, kørte jeg nordpå til Atnadalen, hvor vi brugte 3 dage lørdag-mandag på forberedelser af turen i Rondane. Tirsdag (17/3) til lørdag (21/3) var vi i Rondane med 4 overnatninger i telt og med alt udstyr i pulken.

 

Tirsdag startede vi fra Blæsterdalen mellem Atnasjøen og Folldal og gik vi indover mod Dørålseter. Først fulgte vi vejen et par km, men så var der ikke mere sne, og vi måtte søge ned i terrænet mellem elven og vejen, hvor vi prøvede at udnytte den sne, der var, og undgå bare pletter, tæt birkekrat og alt for brat terræn. Nogle steder blev det lidt anstrengende. Første lejr ca. 1km efter Dørålseter.

 

Onsdag forstsatte vi sydpå gennem Bergedalen og Rondvassdalen og over Rondvatnet, til vi slog lejr ca. 1 km efter Rondvassbu. Fine forhold hele dagen. Langs østsiden af Rondvatnet var der blank is, men langs vestsiden var isen snedækket og fin at gå på.

 

Torsdag rundede vi først SV-siden af Fremre Illmanhø, så østover i retning af Mjølrakhaugen, over sadlen til Fremre Steinbudalen til lejr 3-4 km før Eldåbu. Igen fine forhold hele dagen, men vi kunne se, at der var gået et lille ras på vestsiden af Nordre Eldåkampen.

 

Fredag fortsatte vi mod sydøst. Skyerne lettede så meget, at vi lige fik et lille glimt af solformørkelsen. Senere gik vi kompaskurs i dårlig sigt mod Flåtjørnglupen og ned mod Flåtjørnet og Muvatnet. Sidst på dagen blev sigten bedre, men vinden tog til, og vi lavede lejr nær Muvatnet uden at have fundet rigtig læ. I løbet af dagen gav dårlig sigt og vind os lidt udfordringer, men sneen var fin.

 

Lørdag skulle være en kort sidste dag, så vi gik i strålende sol tværs over vejen i retning mod Gråhøgdbu, derefter direkte mod Venabu ad mærkede og til sidst præparerede løjper. Vi var tidligt fremme.

 

Samlet kan man sige, at det kun var første dag ind mod Dørålseter, der manglede lidt sne. Resten af turen var der nok sne til, at vi ikke havde nogen problemer med det. Det er muligt, at andre af indfaldsportene til Rondane også har lidt for lidt sne, men i de centrale dele er det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har nytte av ditt svar -  jeg reiser ikke før til helgen. Veldig bra at du er så nøyaktig/detaljert med stedsnavn. Dermed kan jeg se hvor du har gått og sammenlikne med egne planer.

Det virker som du hadde en fin tur - med blandet vær. Varierende vær gjør ofte turen bedre er min erfaring.

 

Planen min er to mann på topptur med pulk - varighet 4-5 dager.  Vurderer to områder; Dovrefjell eller Dørålseter. Avgjørelse faller i kveld.

 

Når dere gikk innover Bergedalen og Rondvassdalen, kikket dere sikkert opp på fjellsidene i høyden.

Var de hvite? Vil du si det var mere eller mindre snø der i år sammenliknet med i fjor?   

 

Det har jo blåst mye i år. En fortalte at på Rondeslottet var det svært lite snø igjen pga vind. 

 

Gjorde du deg noen tanker om snøforholdene oppover mot toppene rundt Rondvatnet så del dem gjerne med meg.

 

 

Takker for en fin reisebeskrivelse!

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dassa litt rundt i Rondane førre helg. Greitt med snø i område rundt Rondvassbu (det er tross alt Rondane så det

er litt begrensa kva ein skal forvente). Hardt på topper og i solsider. Møtte folk som hadde snudd på Storronden da

dei ikkje kom opp utan steggjern.
Det kom litt snø i helga som kan ha gjort det betre.
Jo lengre nord i Rondane du kjem jo dårlegare er det med snø. Dei vurderer å halde Grimsdalshytta stengt i påska

på grunn av manglande snø.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dassa litt rundt i Rondane førre helg. Greitt med snø i område rundt Rondvassbu (det er tross alt Rondane så det

er litt begrensa kva ein skal forvente). Hardt på topper og i solsider. Møtte folk som hadde snudd på Storronden da

dei ikkje kom opp utan steggjern.

Det kom litt snø i helga som kan ha gjort det betre.

Jo lengre nord i Rondane du kjem jo dårlegare er det med snø. Dei vurderer å halde Grimsdalshytta stengt i påska

på grunn av manglande snø.

Takk for tilbakemelding! Er det manglende snø i stikkaløypene rundt grimsdalshytta også, siden de vurderer å holde den stengt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte: Jeg har hørt nogen sige, at der er dårligt med sne omkring Bjørnhollia, men jeg har ikke selv været der, så jeg ved ikke, om det stemmer.

 

Jo, vi så op mod toppene - specielt onsdag, da vi gik ind gennem det centrale Rondane. Jeg vil helst ikke udtale mig om, om der er mere eller mindre sne højere oppe end normalt, da jeg (bortset fra en dagtur fra Mysuseter til Rondvassbu og retur sidste vinter) kun har været i området én gang før, og det ligger 9 år tilbage.

 

Meget af sneen (hvor vi gik) er vindpakket og fast, men der er også løs fygesne (fokksnø på norsk?). Jeg mærkede ikke noget til rådden sne - kanske lidt på førstedagen ind mod Dørålseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også tenkt med til Rondane i påska, men føremelding fra DNT er ikke akkurat positiv...

https://www.dnt.no/foremeldinger/

"Det blir kun selvbetjening på Grimsdalshytta i Påsken. Den betjente hytta i Grimsdalen åpner ikke til påske. Det er svært lite snø, og i praksis ikke skiføre mellom Hjerkinn og Grimsdalen og videre til Dørålen. Det blir heller ikke kvistet mellom Hjerkinn og Dørålen. Se bilde tatt innover Grimsdalen fra Folldal nederst på siden. Fine forhold i Haverdalen og det er kvistet fra Eftansåe til Haverdalsseter, videre inn i Haverdalen og opp Dørålglupen og ned til Dørålseter. Derfra mot Rondvassbu er det som vanlig."

"I praksis ikke skiføre"... man kan jo lure på hva det betyr...

Har noen vært i den nordlige delen av Rondane?
Har lyst til å ta toget til Hjerkinn og gå sydover, men det virker som etappen til fots kan bli lang...
Det har i følge yr.no kommet 20cm snø i området siste uken, men etter webcam på Hjerkinn fjellstue så ser det ikke slik ut.
Mulig har denne snøen bare gjort gå etappen verre... 

Så det store spørsmålet er jo da om jeg skal gå for det opprinnelige planen eller heller gå av toget i Otta og buss derifra til Mysusæter...

Noen som har noen innvendinger/tips? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pearl: Trur eg hadde satsa på buss til Mysusæter.
@Larsdx: Har vitja både Rondslottet, Storronden og Veslesmeden dei siste vekane. Gjekk heile vegen opp på Storronden på fjellski

helga før nemnte gruppe snudde. Rondslottet er steggjerntopp frå sør. Normalruta til Veslesmeden er grei men også sørsida ned til

Indre Kaldbekkbotn (solside) på Veslesmeden var glasert. 

Mykje spesielt føre i Rondane no, mogleg snøværet i helga endra det noko men helst har det blåst/smelta bort att allereie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.