Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Finse til Rjukan i uke 16


Anbefalte innlegg

Annonse

Bra ved Finse og ned mot Heinsæter. Lite snø fra Kalhovd mot Rjukan. Nede på lyngen på avblåste steder. Jeg har ingen erfaring med hvor fort det smelter nå, men det var 4-5 varmegrader på dagen, og knapt minusgrader på natta (vannflasker fryste ikke i teltet).

 

Personlig ville jeg søkt vestover -kanskje Finse-Haukelisæter er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du mener det kan være dumt å gå mot Rjukan ja? Det jeg var redd for.

 

Det er mer snø og mindre sjanse for smelting lenger vest? Er fortsatt to uker til og hvis det da er nede på lyngen flere steder nå, så må jeg søke andre alternativer tror jeg.

 

Rent logistikkmessig passer det perfekt med Finse - Rjukan mtp at jeg skal reise fra Hamar med tog, men da må jeg nok kikke etter noe annet. Vestover er jo absolutt en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom det et snøfall denne uken, så det er mulig at det er bedre nå? Tidligere i vinter har det vært mye snø i Rauland traktene og forholdsvis lite ovenfor Rjukan. Det var særlig fra Kalhovd traktene og mot Rjukan det var lite snø. Finse - Haukelisæter blir vel ikke så mye vanskeligere logistikkmessig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det kan være dumt å gå mot Rjukan ja? Det jeg var redd for.

 

Det er mer snø og mindre sjanse for smelting lenger vest? Er fortsatt to uker til og hvis det da er nede på lyngen flere steder nå, så må jeg søke andre alternativer tror jeg.

 

Rent logistikkmessig passer det perfekt med Finse - Rjukan mtp at jeg skal reise fra Hamar med tog, men da må jeg nok kikke etter noe annet. Vestover er jo absolutt en mulighet

 

Grei transport fra Haukeliseter østover med buss. Da kan du bytte til tog i Drammen eller Oslo.

 

Er veldig mye snø rundt Haukeliseter så der er det nok skiføre til slutten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er jo ingen stor forskjell å bytte rute. Bussen går jo åkkesom ;)

 

Akkurat snakket med DNT i Telemark og melder om fine forhold rundt Kalhovd og området rundt. 

Så da avventer jeg enda en uke til før jeg ringer til DNT Oslo som har Hellberghytta og DNT Telemark.

 

Takk for tipsene folkens! 

Blir det ikke Rjukan, blir det Haukelisæter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok Krossobanen opp fra Rjukan i forgårs og overnatta ca 1km nord for Helberghytta til igår. Ikke mye snø på Rjukan, men det er forsåvidt irrelevant. På platået var det nok av snø. Enkelte avblåste "topper" som var smeltet ned litt, men mer en nok av snø til å gå, og god snø å gå i.

I tillegg: Vet at Ousland.no arrangerer tur fra Haukeliseter - Finse fom 18.April, slutten av uke 16(?), så en arrangør med tur som koster 10 000,- pr deltaker regner jeg med har tatt forbehold om at det er nok snø.

 

 

Her er bilde tatt 3-4 km sør for Helberghytta i forgårs:
post-9939-0-12743300-1427834001_thumb.jp

 

Bildet er tatt ved en såkalt "topp", men skal svært mye til at det er smeltet nok snø til at det blir problemer med å gå om et par uker vil jeg si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeinfo Masjstovel!

 

Hadde vært helt fantastisk med snøføre helt fram til banen. Tror moralen hadde fått seg en trøkk med bæring på slutten ;)

 

Den Krossobanen, den har jeg ikke undersøkt nøye, det var godt du nevnte, den må jeg sjekke tidene på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ned fra Kalhovdeområdet i går. Fortsatt greit med snø, som nevnt lenger opp her så er det blåst litt bart i enkelte områder, men uproblematisk å krysse. Er en og annen stein som titter over enkelte steder også. Rett etter Strengen var det en del lyng oppe i dagen. Kjenner ikke ruten din forøvrig, men elvene i 1000 moh begynner å åpne seg. Fortsatt 1.5 meter tykk is på de fleste vanna i området. Er fortsatt vinter der, så vil tro forholdene fortsatt er greie om et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I tillegg: Vet at Ousland.no arrangerer tur fra Haukeliseter - Finse fom 18.April, slutten av uke 16(?), så en arrangør med tur som koster 10 000,- pr deltaker regner jeg med har tatt forbehold om at det er nok snø.

Ikke for å spore av, bare slett dette innlegget om ønskelig. Noen som har erfaring med dette arrangementet? Vurderer sterkt å kjøpe bursdagsgave til meg selv for neste år. Eller om det finnes tilsvarende som arrangerer turer over vidda eller andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta initiativ til en fellestur her da? Blir sikkert billigere enn 10.000! (ca 10.000 billigere for å være nøyaktig)

Det er ingen dum ide. Nå har jeg en god del erfaring med teltturer sommerstid, men mangler en del erfaring med overnatting i telt og turer over flere dager på vinteren. Er først i år jeg virkelig har fått mersmak for skiturer utenfor de oppkjørte løyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å spore av, bare slett dette innlegget om ønskelig. Noen som har erfaring med dette arrangementet? Vurderer sterkt å kjøpe bursdagsgave til meg selv for neste år. Eller om det finnes tilsvarende som arrangerer turer over vidda eller andre steder?

 

Vet ikke hva type tur du vil ha, men Expedition Amundsen er over Hardangervidda, Haukeliseter i syd til Maurset i nord, med påmelding på slutten av året, og gjennomføring i februar. Hvertfall var det slik i årets ekspedisjon. Vet ikke ditt ambisjonsnivå eller nivå generelt, da dette er mer som en konkurranse, men det er jo verdt å sjekke ut;

http://www.xtremeidfjord.no/Expedition-Amundsen

 

Om du ikke har erfaring tror jeg dem arrangerer sånn trenings-camp i forveien der jeg går ut fra at man lærer en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er fra Lørdag på ca 1000 meter. Kan nok bli litt barmarkskjøring på deg når du kommer nedover mot Rjukan. Tror jeg ville siktet meg inn på Rjukan fjellstue. Kan hende der det er kjørt mye at det kan være en grei såle.

God tur!

post-6663-0-84273800-1428951786_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bildet er fra Lørdag på ca 1000 meter. Kan nok bli litt barmarkskjøring på deg når du kommer nedover mot Rjukan. Tror jeg ville siktet meg inn på Rjukan fjellstue. Kan hende der det er kjørt mye at det kan være en grei såle.

God tur!

 

Hvor? 1000moh på Blefjell var det flott skiføre i helga. jeg spente på meg skia utafor hyttedøra på snaue 600.

 

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barflekker er en del av opplevelsen på vårturer. Lukten av lyng og trekkfugl som lurer på om de har returnert for tidlig. I søkk og baklier finner en som regel snø nok til å komme seg opp eller ned.

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse snø i nordre delen av løypa. Ingen fare. Men det var bløtt og blytungt.

 

Jeg avbrøt turen tidlig grunnet været, så jeg gikk bare Finse - Krækkja - Haugastøl. 

I den traseen var det ikke noe problem med for lite snø ihvertfall. De store vannene var det heller ikke noe særlig overvann å snakke om

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.