Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakttvillingene


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

I denne episoden (2) fikk vi se to jenter med en sunn og fornuftig holdning. De nektet å skyte bøffel under forhold som bar mer preg av ren avlivning av husdyr. Jeg hadde heller ikke "jaktet" på den måten. Som å avlive dyr i bur. Jeg synes dette var en episode som tilbakeviser den kritikken så mange har kommet med.

Skal jeg i det hele tatt nevne noe må det være da de var og så på våpen i butikken. Selv er jeg vant til å åpne våpen jeg kikker på for å forsikre meg om at det er uladd, selv i en butikk. Jeg så ikke at de gjorde dette. Ellers kan jeg rett og slett ikke se noe kritikkverdig i det de holder på med så langt (etter to episoder).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg vant til å åpne våpen jeg kikker på for å forsikre meg om at det er uladd, selv i en butikk. Jeg så ikke at de gjorde dette. 

Tenkte det samme men konkluderte raskt med at det kan like godt skyldes klipping. Å se to jenter kontrollere våpen for n'te gang er ikke akkurat tv-underholdning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser aldri kylling fordi jeg synes de har det for jævlig.

Spiser aldri oppdrettsfisk fordi næringen ødelegger mangfoldet i naturen.

Jakter ikke. Har gjort det i 20 år før jeg tok til fornuft.

Det er vel greit å ha meninger, diskutere, være ueninge, også brenne for saker. :) Men følte dette ble så veldig feil og når du kommer med både halv-sanneheter og kommer med påstander som er feil. Eks. for lang skyteavstand (relatert til USA oppholdet) og ikke leitet etter rype. Samtidig henger du deg opp i språkbruk, væremåte og fnising og gjør et nummer av dette! Ja - de fniser (jeg kommenterte også det, i den andre tråden, som noe negativt), men hva så?

Hadde kanskje vært mer realt, om du hadde skrevet litt mer da du startet tråden, om at du ikke likte jakt som underholdning. Men, da bude du angrepet TVN og ikke jentene!

Det hadde også vært mer realt å diskutere jaktmetoder i utlandet, eks USA, enn å angripe jentene. De er i USA og på deres premisser. Og det blir noe annet enn jakt i Norge. Og det er vel en del av poenget med serien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å jakte villsvin med blodhund og kniv er ikke kulturkollisjon ?

Å være i USA, er en kulturkolisjon. Samme med deres jaktformer/metoder og villsvin, også denne måten å bruke hund på. Men å bruke kniv i halspulsåre, etter felling, er ikke uvanlig. Mulig det var et lite kultursjokk å bruke kniven, uten at dyret er skutt først. Men, det er da en rask avlivning! Hva med en elg her hjemme, som har fått et dobbeltsidig lungeskudd og likevel kan løpe 1,5 - 2 km, før det segner om? Er det mer humant?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitte mine bramseil!

 

Nå kan alle pripne svumpukler, snohaleaper, jammerlabber, slipsearmer og vissenfingre klype sig i kløtchen og la vær med å kritisere hva både Sylfest Loheim og Vinje karakteriserer som kreativ språkbruk, som slipper ut dampen med en skikkelig utblåsing.

Som nevnt er det lokale jaktlaget, hvor de har fått opplæring sikkert ikke for pyser og Nordlendinger banner på omtrent samme nivå som dansker -jeg har jobbet sammen med flere nordlendinge. Det må også være lov for så unge å være et par ubefestede sjæler.

 

Jeg så den første utsendelse, som jeg syntes var OK som natur- og jaktutsendelse. Kanksje ikke det helt store - men OK. Muligens har de veivet mer enn nødvendig med våpen der, men vanskelig å avgjøre.

 

Leiejakt i USA har jeg ingen mening om, men er vel like dårlig som leiejakt med feite advokater som skyter på fasaner, tamme som høner og deretter på stokkendene i voldgraven på godsjakt i Danmark. I ungdommen var jeg klapper på noen sådanne jakter og sluttet vel selv av samme årsak- Dvs. tok aldri jaktkortet.

 

Beste jakt etikk så jeg på et tv-program med en pygmæ, som sprang en antilope ihjel over ca. 1,5 døgn for å gi den nådestødet. Deretter la han hånden på den og unnskylte sig og takket for den nødvendige bra maten storfamilien trengte.

Dette gjør mange naturfolk og trofæ jakt ligger dem fjernt. Bare merkelige markets- lg motekrefter hos oss har fått dem til å jakte for å tjene penger f.eks intens jakt på bever - også her i landet - til bruk for beverhår til 1800-tallets høje flosshatter.

 

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all reklame for programmet. Så episoden i går, og ble ikke sjokkert eller støtt av noen ting :) Synes programmet var bra og jentene artige :)

Dag G - Evje har dratt i gang debatten nok en gang... og lykkes med det :)

At jakt er kontroversielt i vårt "siviliserte" og institusjonaliserte samfunn er verken overraskende eller nytt.

Men diskuter i alle fall noe dere har sett! Det er drøssevis av programmer jeg er fordomsfull mot på TV, og som jeg derfor ikke ser. MEN DA DISKUTERER JEG IKKE DE PROGRAMMENE!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jakt skal ikke reduseres til underholdning.

 

Der er jeg jammen ganske enig med deg. Men jeg ser jo også at det er lett for meg å mene. Siden jeg, som sagt, ikke synes andres jakt er spesielt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller all jakt for underholdning, iallefall den jakt som vi driver i Norge.

Ingen her i landet må jakte for å få mat på bordet. 

Vi jakter for at vi synes det er spennende, altså underholdning.

 

Men det blir flere og flere mennesker i Norge i dag som overhode ikke vet at dyr må dø for at vi skal få kjøtt på bordet.

Det er ikke så mange igjen som forstår hva de skal gjøre med et slakt om de fikk en dyre skrott på benken.

De spiser ikke kyllingfile fordi kyllingen har det så vondt under oppveksten, men kyllingpålegg spiser de fordi det er så lite fett i den.

Kjøttdeig kjøper dem på butikken fordi der har ingen dyr måtte bøte med livet for at de skal få spise fredagstacoen.

Forstå det den som kan.

 

Så jeg synes det er flott at det enda finnes noen som har lyst til å leve et liv som jegere, endatil to unge jenter. 

Måtte det bare være flere som tør å leve ut en slik drøm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke brutt meg inn enda, men kanskje en dag....

Spiser aldri kylling fordi jeg synes de har det for jævlig.

Spiser aldri oppdrettsfisk fordi næringen ødelegger mangfoldet i naturen.

Jakter ikke. Har gjort det i 20 år før jeg tok til fornuft.

Her i distriktet foregår kun trofejakt. Nesten alle jaktrettigheter er solgt til pengesterke som ikke jakter for matens skyld.

Skal jeg først gjøre noe ulovlig blir det vel heller å sprenge et par vindmøller... :D

Flere "søprsmål" ? Bare å spørre.

værste eg vet er folk som spiser oppdrettsalat! er du ein av dei ? vet du hvilke forhold denne salaten lever under? mange av dei lever veldig trangt og vokser skjeivt og under falskt lys.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege, vi trenger IKKE viltkjøtt i Norge i dag.

Vi har overskudd på all kjøtt, både storfe, sau, rein, kylling og gris.

Så jakt har ingen ting med at vi MÅ jakte for å få kjøtt på bordet i dag.

Derfor mener jeg at jakt er underholdning,

og kan ikke for mitt bare liv forstå at det skal være feil.

Jeg er forøvrig registrert i jeger registret og innehar redskaper for felling av ville og tamme dyr :-)

Og jeg liker å la meg underholde av ymse slag.

 

Hvor du får kjøpt viltkjøtt i dag kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med.

Jeg jobber rett nok på butikk, men selger verktøy og festemidler. :-)

Hadde du spurt for 3 år eller lengre siden kunne jeg kanskje hjulpet deg med det.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dør nok ikke av å ikke spise bever, men dersom jeg likevel vil spise en, da må den nok jaktes på først. Men uansett, ALT kjøtt må drepes før man spiser det, også tamdyr. Forskjellen på slakting av tamdyr og på skyting av vilt er bare dødsmåten. Og tro meg, jeg har sett ting i et slakteri som er mye verre enn det jeg har sett under jakt. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedre samvittighet med å spise et dyr som har levd fritt i villmarken hele sitt liv og brått mistet livet ved en kule enn et dyr som har levd i en "konsentrasjonsleir" hele livet før det presses inn i en trailer og sendes til slakteriet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En (liiiten) korreksjon til mitt forrige innlegg. Det var en VG-artikkel i 2012, og NRK sitt ut i naturen program. Kan ikke huske om det var flere episoder eller en hel sesong 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......

Så jeg synes det er flott at det enda finnes noen som har lyst til å leve et liv som jegere, endatil to unge jenter. 

Måtte det bare være flere som tør å leve ut en slik drøm.

.....

 

Jeg er langt på vei enig med deg, men det er en del ting med de aktivitetene de (tvillingene) nå har deltatt på som ikke kan anses som jakt i mine øyne, som å skyte alligator i bånd.

Det samme gjelder villsvinjakt i Sverige og fasan- og hjortejakt i Danmark for ikke å snakke om troféjakt i Afrika. Det har ikke så mye med jakt som å skyte på blink eller ren avliving å gjøre. Sammenlignet med f.eks villreinjakt hvor en sniker seg innpå en flokk hele dagen for å komme i posisjon uten at viltet værer jegeren - det er jakt. Det krever faktisk litt list å jakte. I mine øyne. Og det er gledelig å se søstrene si at de ikke ønsker å skyte på blink i dyrehagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ikke kan anses som jakt i mine øyne, som å skyte alligator i bånd.

Det er vel mer fangst? Avliving av dyr som har gått i feller er vel det som defineres som fangst? Jakt er jo noe annet :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer fangst? Avliving av dyr som har gått i feller er vel det som defineres som fangst? Jakt er jo noe annet :)

Jeg tenker også på fangst som litt mer avansert. At fangst er en jaktform. Iallefall i en programserie som skal handle om jakt. En felle må settes ut på et sted hvor det dyret du vil fange ferdes. Du må være forsiktig med å etterlate duftspor av deg selv så dyret ikke skremmes bort etc

 

Anser man allogator som skadedyr som bare skal elimineres sammenligner jeg det med å fange rotter i Oslo. Det er ikke jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas

Nå så ikke jeg første program med tvillingene som du refererer til. Jeg har imidlertid slumpet innom noe som heter alligatorjegerne eller swamp people eller noe sånt.

De setter ut agn på en krok som henger litt over vann. Alligatorene tar åtet, og sitter fast på kroken. Jeg trodde det var noe slikt du mente når du skrev at de skjøt alligator i bånd.

Tror de skyter alligator fordi de tar bort næringsgrunnlaget for fiskerne i området, så det blir mer sammenlignbart med jakt på sel og mink (og rev for så vidt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeger eller ikke jeger...Opplevelsene er de samme

Det er vel ingen motsetning i å drive jakt og samtidig oppleve hvor utrolig fantastisk flott det er å ha dyrelivet tett inn på livet i andre sammenhenger.

Hos oss blant langt mer glisne viltstammer tilpasser de fleste dyr seg menneskelig aktivitetsmønster etter erfaringer på for eksempel årstidene eller varighet av forfølgelse, enten det er mot jegere, turgåere eller andre tobeinte innslag i omgivelsene.  På den annen side kan vel enkelte hjorteviltstammer i Norden, med lite kontakt med menneskelig aktivitet, bruke flere generasjoner for å opparbeide et tillitsforhold til oss tobeinte uavhengig av jakt. Det er heller ikke noe i veien for å tilvenne ethvert dyr til å bli tam ved inn-foring og oppnå et tillitsforhold til enkeltpersoner, selv om det er blitt jaktet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse jentene er helt greie.

 

Kan ikke forvente 60 års erfaring selv samlet i to 23 års kropper.

Var likeens jeg på den alderen.

 

Min første hagle kjøpte jeg da jeg var 16 år på dagen.

Den første rev ble skutt på for langt hold, sprang som gal og fikk av gårde det fellende skudd.

 

Nå er ikke det viktigste for meg å skyte noe - hvis man ser bort fra mink og kanskje kråke/ravn/skjære.

Der ser jeg resultater av dette på private holmer og skjær blant sjøfugl.

Liker egentlig ikke bilder der 60 - 70 stk Grågjess ligger, eller Ærfugl skutt.

Av flere årsaker, ikke minst at Ærfugl var husfugl her i tidligere tider.

Grågåsa er også husvarm nå grunnet ørn.

Men når mengden felt vilt er så stor at den høyst sannsynlig ikke blir spist, da er det noe som sier stopp hos meg.

 

Blir som en lokal Elgjeger sa det, da jeg spurte hvor stor kvote de hadde.

De hadde 8 dyr på kvoten, men skjøt bare 6 stk sist høst, fordi de ikke greide å spise flere Elg.

 

For øvrig er ikke ribbe stort bedre........

Har jobbet på slakteri i 2,5år - riktignok som kjøttskjærer.

Grisa skreik som griser gjør, skulle slåes i svime med strøm før de ble skutt...og skoldet.

De fleste ble slått i svime med elektrisitet, men noen ble ikke skutt, og våknet til livet i skåldekaret.....

For ett liv og for ett leven før man fikk avlivet den lidende gris.

 

Dette ser ikke den urbane bruker og kan således gå med ryggen rak...tenker hun og han kanskje?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite hjertesukk til jaktmotstandere:

 

Før en ærlig og redelig debatt, ikke heis falsk flagg. Vennligst forhold dere til fakta og ikke oppdiktede situasjoner. Dette er vanskelig når dere er hellig overbevist om dere ser Lyset og har Sannheten, men prøv likevel.

 

Her er et par andre emner (eller ett), som kan redusere skadeskyting og senke antall jegere, helt uten å bygge tvillinger av strå.

 

"Burde det stilles større krav til skyteferdighetene for alle jegere - ikke bare elgjegere?"

"Kan og bør skyteprøver gjøres mer realistiske?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.