Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags kjøkkensystem for forskjellige årstider bruker dere


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Er jo en drøss primus og kjøkkensystemtråder så kanskje denne er litt overflødig. Men hadde vært litt interresant å se hvordan hver enkelt tenker på de forskjellige årstidene og turene sine.

Kom gjerne med en liten begrunnelse for valgene dine hvis du ønsker :)

 

 

Solotur sommer:

 

titanium-esbit-wing-stove-snowpeak-450.j

 

Hvis vekt og volum er helt skrapa, hender jeg benytter en snowpeak 450Ti med titanlokk i kombinasjon med esbit eller enkel rødspritbrenner. Men må innrømme at oppsettet ikke så ofte blir brukt. Mest på enkle overnattinger bare for å få noe varmt i kroppen.

 

 

Sidewinder-Alcohol-Mode1.jpg

 

Caldera Cone Sidewinder m/Evernew 600ml og egensnekret titanlokk for å få ned vekta. (bildet er av 900ml versjonen men ganske lik)

Zelp rødspritbrenner.  Oppsettet fungerer godt med småkvist også :)

 

Liker å bruke rødsprit pga vekt hvis turen ikke blir veldig lang. Deilig når det er helt stille. Og skulle jeg gå tom for rødsprit fungerer den godt med småkvist også.

Denne benyttes når Real er hovedføden. Er det muligheter for ett eller to fiskemåltid tar jeg med litt alu folie just in case til å legge på bålet.

 

IMG_4478.jpg

 

Ved turer hvor jeg trenger en liten stekepanne, litt mer kokemuligheter og kanskje er to bruker jeg denne. Dette er ett Caldera cone oppsett med Toaks 1350 gryte med stekepanne / lokk. Stekepanna fungerer faktisk overraskende greit. Og null problem og lage seg en omelett, noe som kan sette tynne stekepanner på prøve. Men er da avhengig av Simmeringen til 12-10 brenneren som gjør at man kan  regulere fra 20-80% effekt (annslag) .

 

 

 

P1120432.JPG

 

Caldera conen fungerer utrolig bra sammen med en . Drivstofføkonomien virker noe bedre, og Toaks kjelen treffer akkurat kjelestøttene på brenneren utenom å ta i selve conen.

 

Hvis vekt ikke er noe issue bruker jeg gjerne gass for enkelhetsskyld. Spesielt på kano, kajakkturer og fisketurer. Brenner velger jeg litt utifra behov og lengde. Noenganger en Snowpeak 700ml titan kjele med en kovea titanbrenner. Eller andre ganger Jetboil. Og noen ganger som nevnt Kovea Spider sammen med Caldera cone.

 

Det følger også med en 1grams ESBIT brenner til Caldera settene. Har brukt det litt, men blir ikke helt fortrolig med det. Mye griserier

 

 

 

 

Sommer / høst flere på tur.

 

35aaef97a035388ad4394db5845ab7a1.jpg

Eta Power

Hvis det blir endel kokkelering og vi er flere på tur blir det ofte gass. Det er mest for enkelhetsskyld, og det hender jeg ender opp med en bensinbrenner og også Caldera/Toaks. Stekepanna i Eta-Power settet suger balle, så den er byttet ut med en Triangia gourmet panne som passer rett inn i cousien som følger settet.

 

Hvis det er seinhøstes enten på fjellet eller på statiske fisketurer som f.eks karpefiske blir det som oftest bensin. Da mest pga primusen blir også benyttet til varme.

 

Er vel en form for Ticks jeg har. Men HATER halv / kvartfulle gassbeholdere.....Skal prøve ut en påfyllingsdings i år, som gjør at man kan fylle gamle gassbeholdere fra butanbeholdere.

 

 

 

 

 

Vinterturer.

 

Omnifuel-1-Small.jpg

 

Omni-Lite Ti er vel en av favorittene hvis jeg skal smelte snø eller det skal lages endel mat. God støtte til kjele og panne, samt god effekt.

 

20120112_cbf275.jpg

 

Ellers er jeg utrolig glad i min SVEA123r. Og den er nok oftere på tur enn min Omni-Lite/Nova, spesielt senhøst.  Mest pga den er så utrolig enkel, svikter aldri og bare rett og slett fungerer. Syns også den er genial til  varme, da man slipper å pumpe hele tiden. Fyll den opp og den tusler og går :) Minuset er høyden og effekten hvis man skal smelte snø. Syns jeg det er rart at ikke flere benytter denne. Svært lav i vekt! Regner man med brenselflaske i Omni-Lite Ti så er det jammen ikke store forskjellen....

 

Når det gjelder gryter og panner varierer dette veldig. Som oftest tilpasser jeg hvilke brenner jeg tar med etter behov for kjele og panne. Ikke omvendt.

 

 

Jeg har en tendens til å ende opp med en eller annen Caldera Cone eller SVEA'n. Og som oftes blir en eller annen rødspritbrenner med på turen. Enten som backup eller når man lager mat til flere. Greit å ha ett par gryter gående samtidig.

 

Hvordan er oppsettet deres? Har dere en brenner som alltid er med, eller varierer det veldig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har pr i dag en Optimus Crux som jeg bruker så lenge været tillater det. Denne vil jeg mest sannsynlig bytte ut med en Optimus Vega i løpet av året. Den ekstra vekten er verdt fordelene med å sette brenner lavt på bakken, og bruke gassboksen opp/ned.

I vinter fikk jeg MSR Whisperlite i julegave etter ønske.

Det er i mine øyne den perfekte vinterbrenner for meg som hovedsakelig kun smelter snø og koker vann vinterstid.

Den er enkel i bruk, enkel å vedlikeholde, også har den et komfortabelt støynivå i forhold til sine svenske brødre.

Ulempen med whispelite er at det er dårlig reguleringsevne. Men det er noe jeg har vurdert som unødvendig for en brenner ment for vinterbruk.

Jeg har også en esbit brenner og en Atomic alc stove. Har ikke blitt helt fortrolig med disse enda, delvis fordi jeg ikke har riktig kjele. Kunne tenke meg noe ala Snow Peak 700 eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caldera for teh win! Jeg har nå 3 stykker og bruker en Primus Express Spider for ekstra futt hvis det trengs. Er ikke helt solgt på vedfyring i den da det blir litt grisete, men fint å ha muligheten.

 

IMG_0291.JPG

 

Har også en 600ml evernew med sidewinder og en 900ml med vanlig kone.

 

Alternativt har jeg en Jetboil Sol Ti hvis jeg tenker på en raskere tur.

 

For vinterbruk har jeg en Primus Omnilite Ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer og god tid og alene: Hjemmelaget rødspritbrenner basert på en guinnesboks. Har ikke sjekket hvor mye rødsprit jeg trenger pr dl vann, men en full brenner koker opp en sånn passe full kaffekjele fra et gammelt Trangiasett.

 

Vår, sommer og høst alene og gidder ikke drasse på rødsprit: MSR pocketrocket eller Kovea Supalite. Den siste fikk jeg til jul. Det vil si at sønnen min ga meg deg i julegave (selv om jeg kjente til innholdet og ikke han). Jeg ønsket meg kjelen den selges sammen med, men da denne ikke kommer alene måtte jeg dessverre ta med brenneren også. Prøvde brenneren for første gang denne helgen, tror kjelestøttene er litt bedre enn pocketrocket. Fint å kunne pakke gassbeholder og brenner i kjelen.

 

Vår, sommer og høst med familien: Variasjoner over gass og rødsprit, med eller uten bruk av hele eller deler av et gammelt Trangiasett. Alt fra kaffevann til pannekaker fungerer utmerket. Gassinnsats på stormkjøkkenet var en meget fornuftig investering. 

 

Vinter: Ikke mye i bruk, men har en gammel MSR XGK II som jeg pusser opp. Har ikke fått kjørt den i vinter da pumpa var ødelagt og jeg ikke fikk ny før nå nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia 27-3 året rundt men rødsprit har jeg lagt fra meg.
Det står veldig stødig og godt og er spekket med nostalgi fra barndom og ikke minst ungdomstid. Store nok kjeler og stekepanne for en person + litt til om man er i det gjesfrie lunnet.
Her steking av "pinnebrød med innbakt pølse":
20140606_194228.jpg
Bruker gassbrenner for det meste men kan bytte til multifuel x2 og renset bensin om det er fare for vinterlige forhold.

Har tidligere brukt optimus 111 (mye) og optimus Nova/Nova+ med litt halvhjertet begeistring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumar og haust: Svea 123r og kjele som brennaren passar nedi. Ettersom brennaren ikkje må monterast ved bruk, reknar eg han som enklare å bruke enn gassbrennar. Og han fungerer uavhengig av temperatur, så det same oppsett fungerer både sumar og seinhaustes. Halvtomme gassboksar er heller ikkje noko tema med bensinbrennar.

post-2690-0-91141100-1353513953.jpg

Vinter og vår: Etter mange år med Optimus Nova, bestemte eg meg for å få meg ein brennar som ikkje måtte monterast før bruk, altså enklast mogleg handtering frå pulken til full fyr. Etter eit bomkjøp av ein østerisk stillebrennar som ikkje var reintbrennande nok til å bruke i telt, fekk eg tak i ein Optimus 111 bråkebrennar som fungerer heilt greit. Eg har med ein stor kjele for snøsmelting og ein mindre for matlaging/vasskoking. Dersom eg ikkje har med meg pulk, så alt må i ryggsekken, tar eg med meg ein lettare brennar. Sist dette skjedde, falt valget på ein Radius 21. Neste gong det skjer, trur eg det vert Manaslu 96.

post-2690-0-18014000-1426091084_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kovea bensin primus til vinterbruk (panser), lette gassbrennere til sommer. Har opplevd at toppmatede gassbrennere ikke funker når det er kaldt/litegass  igjen, Derfor er en optimus vega kjøpt inn, med slange og til å snu boksen. Men lurer på om boksen alltid skal være snudd for å få "vinterffekten"? Den bruker mye mer gass da, så greit å vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kovea bensin primus til vinterbruk (panser), lette gassbrennere til sommer. Har opplevd at toppmatede gassbrennere ikke funker når det er kaldt/litegass  igjen, Derfor er en optimus vega kjøpt inn, med slange og til å snu boksen. Men lurer på om boksen alltid skal være snudd for å få "vinterffekten"? Den bruker mye mer gass da, så greit å vite..

Er det under 5-8 grader bør du alltid snu boksen etter at du har fått tent opp og varmet litt. Gassboksen inneholder en blanding Propan, Isobutan og Butan.

Butan fordamper ikke under 0 grader, slik at er det kaldt, vil du bruke opp propanen først når boksen står rett vei, er det kaldt nok vil du ikke få alt ut av boksen selv om det er mer igjen, fordi propanen er brukt opp. Trykket i propanen gjør også at den "skyver ut" det flytende brennstoffet når den ligger opp-ned.

 

On Topic:

Når teltet står ved siden av bilen bruker jeg en "Safari Chef", dette et gassdrevet "multikjøkken" som fungerer som gassgrill med lokk (lokket kan brukes som wok), den har en teflon stekeplate til morgeneggene, denne kan snus så biffrillene kommer opp :D . Perfekt til grilling/steking til 2-4 personer.

Mister litt effekten når gassboksen er nesten tom, da går boksen over i Omnifuel'en som tømmer boksen helt, den brukes til alt som skal kokes.

Bruker også en Bernie dawg lyddemper til Omnifuel når jeg bruker gass.

 

Er det kaldt og jeg skal bære på brenneren bruker jeg en Omnilite TI, enten på gass eller bensin (avhengig av hvor kaldt).

Når det er sommer og sol bruker jeg en Firemaple FMS116T toppmontert brenner.

 

Har også en "Woodgas stove" til små kose-skogsturer.

 

På kjelefronten varierer størrelsen ut fra formålet, Optimus Terra Solo når det er nok med en 100g gassboks og FMS'en

En Evernew 0.9l titankjele når det skal være litt lettere å bære, men trenger litt større kokekapasitet.

 

Har en serie med Firemaple kjeler med varmeveklser: FMC-XK6, 1l passer en 230g gassboks nedi, FMC-K2, 1.5l gryte og en Feast XT2 1.5l kaffekjele.

Disse kjelene fungerer supert.

 

Et Primus "Litech" kjelesett brukes til koking av gryte/suppe siden de har nonstic belegg

 

En 2.8l Evernew keramisk alugryte brukes til de større måltidene (med flere personer) og til snøsmelting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det under 5-8 grader bør du alltid snu boksen etter at du har fått tent opp og varmet litt. Gassboksen inneholder en blanding Propan, Isobutan og Butan.

Butan fordamper ikke under 0 grader, slik at er det kaldt, vil du bruke opp propanen først når boksen står rett vei, er det kaldt nok vil du ikke få alt ut av boksen selv om det er mer igjen, fordi propanen er brukt opp. Trykket i propanen gjør også at den "skyver ut" det flytende brennstoffet når den ligger opp-ned.

 

On Topic:

Når teltet står ved siden av bilen bruker jeg en "Safari Chef", dette et gassdrevet "multikjøkken" som fungerer som gassgrill med lokk (lokket kan brukes som wok), den har en teflon stekeplate til morgeneggene, denne kan snus så biffrillene kommer opp :D . Perfekt til grilling/steking til 2-4 personer.

Mister litt effekten når gassboksen er nesten tom, da går boksen over i Omnifuel'en som tømmer boksen helt, den brukes til alt som skal kokes.

Bruker også en Bernie dawg lyddemper til Omnifuel når jeg bruker gass.

 

Er det kaldt og jeg skal bære på brenneren bruker jeg en Omnilite TI, enten på gass eller bensin (avhengig av hvor kaldt).

Når det er sommer og sol bruker jeg en Firemaple FMS116T toppmontert brenner.

 

Har også en "Woodgas stove" til små kose-skogsturer.

 

På kjelefronten varierer størrelsen ut fra formålet, Optimus Terra Solo når det er nok med en 100g gassboks og FMS'en

En Evernew 0.9l titankjele når det skal være litt lettere å bære, men trenger litt større kokekapasitet.

 

Har en serie med Firemaple kjeler med varmeveklser: FMC-XK6, 1l passer en 230g gassboks nedi, FMC-K2, 1.5l gryte og en Feast XT2 1.5l kaffekjele.

Disse kjelene fungerer supert.

 

Et Primus "Litech" kjelesett brukes til koking av gryte/suppe siden de har nonstic belegg

 

En 2.8l Evernew keramisk alugryte brukes til de større måltidene (med flere personer) og til snøsmelting. 

Takk, kort og informativt! Ser fram til mer brukserfaring med vega'en. Skal sies ar jeg også har en Jetboil, som er ganske bra ,men blir jo rimelig lei rett i koppen og frysetørket "turmat" da.. 123 Svea er har jeg hatt siden jeg ble konfirmert. Genial, men litt liten tank,effekt og litt høy vekt i UL verdenen. Den er også trygg,-eller jeg er heldig fordi i noen år brukte jeg den med bensin rett fra stoppekrana på Harleyen, og lever fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største hodebry er hvordan få til ett lett sett med gode stekemuligheter! De fleste brennere har for konsentrert brennerhode, og fordeler varmen alt for dårlig. Iallefall i UL utførelse. Stekepanner er ett eget kapittel, selvom vi alle kan være enige om at Titan lagrer varmen dårlig og da fordeler den også like dårlig. Alu er noe bedre, men sjeldent godt nok. I kombinasjon med en sentrert varmestråle fra brenneren gir dette heller dårlig resultat....

 

Har leitet mye etter en komplett løsning her, og har ikke funnet det optimale syns jeg. Min løsning er å steke over en rødspritbrenner. Denne fordeler varmen bedre enn gass, og men en Simmerring eller andre løsninger kan regulere varmen til ønsket nivå. 

 

Resultatet er at jeg ofte har med meg en spritbrenner til steking. Uansett greit med en backupløsning til å koke på på tur :)

 

Noen som har hatt ett EurekaMoment rundt dette og vil dele med seg? Syns settet med Toaks 1350 med stekepanna fungerer greit faktisk med Simmerring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer vår og høst bruker jeg en Primus Easyfuel slangegassbrenner med en modifisert Trangia vindskjerm. Brenneren er mye bedre enn Trangia sin gassbrenner, og med skjermen koker vannet på et blunk. Boksen kan snus opp-ned så den kan brukes også når det er kjølig.

Bruk av stekepanne fungerer supert siden det blir stor avstand mellom brenneren og panna, og jevn fordeling av varmen.

Skal jeg gå langt tar jeg gjerne bare brenneren uten skjerm, det er en svært effektiv gassbrenner.

post-8333-0-28494600-1426251287_thumb.jp

post-8333-0-20681300-1426251307_thumb.jp

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer vår og høst bruker jeg en Primus Easyfuel slangegassbrenner med en modifisert Trangia vindskjerm. Brenneren er mye bedre enn Trangia sin gassbrenner, og med skjermen koker vannet på et blunk. Boksen kan snus opp-ned så den kan brukes også når det er kjølig.

Bruk av stekepanne fungerer supert siden det blir stor avstand mellom brenneren og panna, og jevn fordeling av varmen.

Skal jeg gå langt tar jeg gjerne bare brenneren uten skjerm, det er en svært effektiv gassbrenner.

attachicon.gifs_1407_6629.jpg

attachicon.gifs_1407_6631.jpg

 

Lurer på om denne Eagle saken funker like bra som den Primusen din der, og til halve prisen...kun 220 gr også?

 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-fms105-brenner-m-slange-og-piezo-tenner/p/1106651_1_style

WEB_Image%20Eagle%20brenner%20220g%20m%2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om denne Eagle saken funker like bra som den Primusen din der, og til halve prisen...kun 220 gr også?

 

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-fms105-brenner-m-slange-og-piezo-tenner/p/1106651_1_style

 

 

Du kan sikkert modifisere Trangia-skjermen for å få den til å passe, men det ser ikke ut for at den kan brukes med gassboks opp-ned (den mangler forvarmingsrør), og da er den helt uaktuell for meg i hvert fall :)

Primus Easyfuel har jeg brukt i mange år, og den har vært 100% pålitelig, robust og godt bygget. Den har også super regulering av flammen fra full guffe ned til helt minimal flamme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert modifisere Trangia-skjermen for å få den til å passe, men det ser ikke ut for at den kan brukes med gassboks opp-ned (den mangler forvarmingsrør), og da er den helt uaktuell for meg i hvert fall :)

Primus Easyfuel har jeg brukt i mange år, og den har vært 100% pålitelig, robust og godt bygget. Den har også super regulering av flammen fra full guffe ned til helt minimal flamme.

 

Godt poeng!! Eagle (Fire-Maple) har en Titanium utgave også ser jeg som bare veier 98g men den har ikke forvarming, det har derimot SS utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng!! Eagle (Fire-Maple) har en Titanium utgave også ser jeg som bare veier 98g men er usikker på om den har forvarming.

 

Se etter røret som går over brenneren. Det er det som gjør at du kan bruke boksen opp-ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har noe imot å bære litt vil jeg anbefale MSR windpro II til steking. Stekte pannekaker med en panne på 26-cm i diameter stekepanne med fin og jevn varme.

 

Vekten står oppgitt til å være ganske høy (327g) på nettsidene pga en del tilbehør, men selve brenneren alene  veier 193 gram på kjøkkenvekten, så den kan godt konkurrere med eksemplene over på vekt.

 

1371249752_83354.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største hodebry er hvordan få til ett lett sett med gode stekemuligheter! De fleste brennere har for konsentrert brennerhode, og fordeler varmen alt for dårlig. Iallefall i UL utførelse. Stekepanner er ett eget kapittel, selvom vi alle kan være enige om at Titan lagrer varmen dårlig og da fordeler den også like dårlig. Alu er noe bedre, men sjeldent godt nok. I kombinasjon med en sentrert varmestråle fra brenneren gir dette heller dårlig resultat....

 

Har leitet mye etter en komplett løsning her, og har ikke funnet det optimale syns jeg. Min løsning er å steke over en rødspritbrenner. Denne fordeler varmen bedre enn gass, og men en Simmerring eller andre løsninger kan regulere varmen til ønsket nivå. 

 

Resultatet er at jeg ofte har med meg en spritbrenner til steking. Uansett greit med en backupløsning til å koke på på tur :)

 

Noen som har hatt ett EurekaMoment rundt dette og vil dele med seg? Syns settet med Toaks 1350 med stekepanna fungerer greit faktisk med Simmerring. 

Jeg landet på brenner med god reg. mulighet av effekt pluss en god panne. Vet ikke hvor mange trangiapanner med teflon som har brent opp for meg, men nå går det kun i keramisk belegg dvs. primus litech panne..Skulle tenkt på det før og spart meg for mye  penger og teflonmat. Panna veier litt, men funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter så bruker jeg en Primus Omnifuel med lyddemper på.

Sommer så bruker  jeg en Optimus Vega liten og lett gassbrenner som står godt. 

 

På truer der vekt er viktigere så bruker jeg en MSR Micro Rocket. 

Ellers så bruker jeg MSR Base 2 gryte sett og av og til har jeg med en steikepanne i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter røret som går over brenneren. Det er det som gjør at du kan bruke boksen opp-ned.

Det er ikke helt riktig, På en Primus EasyFuel går røret over brenner hodet, men snur man en gassboks blir primusen omgjort til et bål med høy gul flamme.  Hehe. 

 

https://www.primusshop.no/pub_images/original/327793_EasyFuel_2_3397.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.