Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Multifuel


Hapa

Anbefalte innlegg

I fjor vår kjøpte jeg en multifuelbrenner til Trangiasettet mitt. Jeg fyrte med renset parafin og i begynnelsen gikk det veldig fint, men utover sommeren så dabbet "effekten" av. Den blå primusflammen forsvant gradvis og ble erstattet av en slappere flamme med mindre effekt... Det tok mye lengre tid å koke vann på den i august enn det gjorde i mai...

 

Noen som vet hva som kan være galt? Hva kan jeg gjøre for å få opp effekten igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor vår kjøpte jeg en multifuelbrenner til Trangiasettet mitt. Jeg fyrte med renset parafin og i begynnelsen gikk det veldig fint, men utover sommeren så dabbet "effekten" av. Den blå primusflammen forsvant gradvis og ble erstattet av en slappere flamme med mindre effekt... Det tok mye lengre tid å koke vann på den i august enn det gjorde i mai...

 

Noen som vet hva som kan være galt? Hva kan jeg gjøre for å få opp effekten igjen?

Hei. Hvis du ikke har utført "vanlig" rengjøring og vedlikehold av brenneren, ville jeg startet der og sett om det  hjelper. Slike ting står i bruksanvisningen til brenneren. En brenner krever vanligvis mye mer omsorg ved bruk av parafin enn ved bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nokon her som har erfaring med primus omnifuel/trangia multifuelbrenner X2 i Trangia 27?

 

Eg har forsøkt denne kombinasjonen, fyrt med bensin og gass først og fremst med tanke på vinterbruk. Brukar 0,32 mm dyse. På gass går det greit, men på alkylatbensin (4T) får eg tilsynelatande problem med kveling når eg brukar ein kjele. Det blir veldig mykje sot og bensinlukt. Med steikepanna brenner det ok også med bensin, men då er det betre oksygentilførsel over brenneren. Vil anta at problemet soting er endå større med parafin, så har ikkje testa det endå.

 

Andre som har opplevd liknande og har forslag til løysing?

 

Vurderer om det er trangia-adapteren til primus som er for tett ift. oksygentilførsel og om det kan vere eit poeng å bytte til optimus-adapteren som er meir open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker primus omnifuel/trangia multifuelbrenner X2 i Trangia 27 med både bensin og gass. ingen problemer med hverken kjele eller panne.  ikke noe spesielt bensinlukt, men litt sot under på kjelen blir det.  Bruker renset bensin 4T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.