Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped SynMat UL 9 LW? hva tåler det


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Trond! Jeg ville definitivt ikke latt hunden tråkke over. Ville også vært obs på kvister og liknende, og hatt med meg et lappesett om du kun har med et opplåsbart liggeunderlag. Lappesettet burde være med uansett hvilket oppblåsbart liggeunderlag du går for. Når jeg drar til fjells har jeg alltid med et ekstra, tynt liggeunderlag (ikke oppblåsbart) jeg legger over Expeden min. Da sikrer jeg lang levetid på det dyrekjøpte oppblåsbare. Mine 5 cent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de tåler lite. Har et selv og lappet det 1 gang. Tror hullet kom fra glidelåsen på soveposen. Et kammer har også delt seg opp. heldigvis var det ved siden og ikke midt på underlaget. men det kommer vel flere..

post-14504-0-66037800-1411306202.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

vurderer og kjøpe meg ett slikr underlag, men hva tåler det av bruk, tåler det f eks at en hund går over det, litt kjipt hvis det går hull stadig vekk. sikkert mange har som kan dele brukererfaring.

 

 

 

Har ikke hund, men sovepose uten antiskli i ryggen - og da blir dette underlaget fryktelig glatt. Skal ligge omtrent i vater for ikke å skli av i løpet av natta er min erfaring med dette, og da hjelper det ikke om det tåler både det ene og det andre. Se: http://www.fjellforum.no/topic/28246-liggeunderlag-oppbl%C3%A5sbart/page-2#entry261374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har exped downmat 9 cm og en hund som har gått over denne flere ganger. Virker som dette liggeunderlaget er veldig solid. Er nok mer solid en UL-versjonen, uten at jeg erfaring med UL. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Synmat Ul 7 LW. Før det et Synmat UL 7 M. Skiftet til LW da det passet meg bedre i størrelse og solgte det gamle.

Det forrige hadde jeg vel 3 år så vidt jeg husker.

Jeg har ikke hatt noen punkteringer eller slikt med de underlagene. Mine har bikkja tråkket på mange ganger. Eneste jeg passer på før turer er å stusse klørne et par dager før tur så de ikke er lange og blir litt rundet av etter klipp.

Dog har jeg aldri brukt underlagene ute på bakken. Kun inne i telt eller oppå fjellduk.

Det kan virker litt glatt så fordel med antiskli på soveposen. jeg sover dog mest på magen så når det er sommer så splitter jeg posen og bruker den som dyne og ligger rett på underlaget.

Ligger man i veldig skrått terreng kan man skli litt i løpet av natten. Jeg har dog med et celleplastunderlag til å sitte på ute. Er det da skrått så legger jeg det oppå Synmat, da sklir man ikke. Elelrs har jeg celleplastunderlaget under Synmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellsport.no har "mat cover" til Exped liggeunderlag, litt av UL forsvinner med å bruke det (216g til størrelse M).

Selv har jeg et "mat cover pro", som i tillegg har to 2.5mm EVA-foam på hver side, disse kan jeg ta ut (ett eller begge).

tror ikke mat cover pro selges lenger, kun Mat cover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat i både "vanlig" grov utførelse og UL. Vill valgt den vanlige da den er kraftigere. Jeg har brukt det i mange år uten at det har tatt skade,selv under røfft bruk(har ligget oppå steiner og det har ligget løst rullet rundt soveposen nedi pulken.
Ulempen er at det er forferdelig tungvint å pumpe opp med den intergrerte pumpen men der har jeg fått svært god hjelp av Utebutikken i bergen. De sendte meg ett adapter som kan koples til Exped pakkpose som brukes som pumpe. Hvis penger ikke er noe tema så vile jeg definitivt gått for denne løsningen.
spec finner du på Utedepot.no sine hjemmesider som er importør av Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alternativ til mat cover, og som botemiddel mot avskliing, kan jeg anbefale en lett bivy á la Katabatics Bristlecone bivy: Så stapper du hele liggeunderlaget, sovepose og annet stasj inn i bivyen. Beskytter underlaget (litt, i alle fall) mot kvist og slikt, er vantett i bunn, vannavvisende på topp, hindrer maur, mygg og annet utyske, og sørger for at du ikke glir av underlaget. Veier 198 gram, og har revolusjonert utesovelivet mitt... litt. Kanskje ikke nødvendig når man har plant underlag inni telt, men bare konsensbeskyttelsen i seg selv gjør at jeg ofte savner bivyen de gangene jeg ikke har den med.

En annen fin ting med en liten bivy: Downmat UL 7 M + Dunsovepose + Liner inni bivy: Tøm ut luften av underlaget og rull hele greia sammen. Stapp i Schnozzle bag i sekk. Når du kommer fram til ny camp, rull ut hele greia og blås opp igjen. Sovesystem klart på ett minutt. Genialt. Jeg er genial.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat i både "vanlig" grov utførelse og UL. Vill valgt den vanlige da den er kraftigere. Jeg har brukt det i mange år uten at det har tatt skade,selv under røfft bruk(har ligget oppå steiner og det har ligget løst rullet rundt soveposen nedi pulken.

Ulempen er at det er forferdelig tungvint å pumpe opp med den intergrerte pumpen men der har jeg fått svært god hjelp av Utebutikken i bergen. De sendte meg ett adapter som kan koples til Exped pakkpose som brukes som pumpe. Hvis penger ikke er noe tema så vile jeg definitivt gått for denne løsningen.

spec finner du på Utedepot.no sine hjemmesider som er importør av Exped.

Nye modeller er vel ikke lenger DLX/deluxe med integrert pumpe. Har en gammel slik downmat LW selv. Jeg tror alle nye modeller er tiltenkt å blåses opp med Schnozzle bag(?). Som er glupt uansett. Pumpe+UL vanntett pakksekk i ett. Hater den håndpumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd punkteringer i mine enda. Har venner som bruker de utendørs, rett på lyngen.

 

For glatte underlag så kan dere ta seamsealer og legge små dråper utover underlaget. Da blir det antiskli og nattesøvnen er reddet også i bratt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 Exped underlag, første jeg kjøpte var en Synmat 7, det har jeg hatt i over 5 år og har ikke hatt noen lekkasje, men jeg har heller ikke hund.

Med riktig teknikk synes jeg ikke det er mye hazzle å pumpe det opp med den innebygde pumpa.

Mitt neste var en Synmat 7UL som jeg kjøpte i sommer, dette bruker jeg til sommerturer der jeg bærer teltet, det tar vesentlig mindre plass enn en standard Synmat, og for å komme lavest mulig ned i vekt valgte jeg ikke Down varianten av UL.

Det følger med en "Schnozzel" bag til å pumpe det opp siden UL ikke har innebygget pumpe. Denne passer også til de andre madrassene jeg har, fungerer som pakkpose også slik at den i praksis ikke utgjør noe "ekstra" vekt.

Mitt 3dje er en "full mounty" Downmat 9LW, det har en størrelse og vekt som gjør at det ikke er aktuelt å bære på det, skal brukes på "ut av bilen turer" og når jeg bruker pulk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel Helsport (tror jeg) silke lakenpose som passer perfekt som trekk på min 7 UL LW, og man hadde sikkert fått 9eren inni også. Det fikser at underlaget ikke er like glatt for soveposen, og gjør det også mer behagelig når du bruker soveposen som dyne. Helt ultralight blir det ikke dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, hva er alternativet når en vil ligge godt? og ikke vill bære alt for tungt?

 

 

Exped SynMat 7 LW (1100g), litt tyngre enn UL 9LW (923g) som du startet med her. Har sett her inne at noen mener LW mindre glatt en UL LW versjonen, og samtidig sterkere, noe jeg antar er viktig når du har hund. Ser også at mange syns 7 LW er mer enn tykk nok. Også greit at underlaget ikke blir for høyt dersom du har et lite en- eller to-manns telt hvor det er lavt under taket i hode- og fotenden. Selv kjøpte jeg et Therm-a-rest NeoAir Xtherm Large (614 g), men det bare til meg - ingen hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hvordan er antiskliegenskapene til exped mat cove da?

 

 

Det finnes en enkel løsning på dette mot å skli av liggeunderlag.

Kjøp antisklimatte og klipp av en passe bred stripe som du legger oppå liggeunderlag. Slike antisklimatter finnes hos Biltema, Jula og dess like. Noen av dem veier ikke stort heller.

Selv har jeg 3 forskjellige Exped underlag men opplever ikke ofte å skli rundt på dem, jeg har Downmat 7 og 9 DLX og en Synmat 5 lite. Men det skal sies at jeg stort sett er nøye med å velge teltplass da.  

I tillegg pleier jeg å ha med et halvt gammelt RidgeRest underlag som jeg bruker rundt på leirplass og bruker stort sett bare de oppblåsbare inne i teltet.

For øvrig pleide hunden min å vandre over og legge seg oppå Downmat-underlagene mine så snart den så sitt snitt (44 kg. dobermann/rottweiler-mix som egentlig skulle ligge på det halve RidgeRest-undelaget om natten). Ble aldri noen hull av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en enkel løsning på dette mot å skli av liggeunderlag.

Kjøp antisklimatte og klipp av en passe bred stripe som du legger oppå liggeunderlag. Slike antisklimatter finnes hos Biltema, Jula og dess like. Noen av dem veier ikke stort heller.

.

 

Been there, done that. Kjøpte tynne type antiskli-matter til bruk på dashboard og hattehylle i bil. De bare krøllet seg. Mulig jeg sover for urolig. Trengte dessuten ikke bare under soveposen, men også mot bunnduken i teltet. Har også prøvd s.k. slingrematte -  kjøpt hos båtforretning, men selv i små stykker ble denne nokså tung. Så da spørs det om hensikten med å kjøpe en Ultra Light matte blir bort når man må spe på med slike remedier. Anyway, viktigste er nå at man får sove godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en halv m2 av denne typen 'slingreduk' som man bruker i båt for å holde ting og tang på plass. Legger den oppå liggeunderlaget, og har enda ikke opplevd å skli av i løpet av natta. De fleste båtbutikker har slikt. Vekta er bare noen få gram.

http://www.baardsen.no/produkt/bat/innredning/slingreduk-antiskliduk/antiskliduk-sort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en halv m2 av denne typen 'slingreduk' som man bruker i båt for å holde ting og tang på plass. Legger den oppå liggeunderlaget, og har enda ikke opplevd å skli av i løpet av natta. De fleste båtbutikker har slikt. Vekta er bare noen få gram.

http://www.baardsen.no/produkt/bat/innredning/slingreduk-antiskliduk/antiskliduk-sort

 

"Slingreduk" var det det het ja. Mulig den jeg kjøpte var tykkere, de hadde bare en type der jeg handlet. Lysegrønn på farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en downmat 9 og et sånt:http://www.oslosportslager.no/produkt/chairkit-lw-stoltrekk-21100.aspxDa har jeg både liggeunderlag i prinsessen-på-erten-klassen og lenestol i ett. Turlivet har blitt en dans på roser.Jada, jeg vet det. Det er ikke lettvekt. Orker ikke ligge på knitreunderlag.

Lurer bare på, hvordan tåler chairkit'et lett nedbør og våt mark? Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.