Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal man se etter når man kjøper en dunpose?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå en ca 5 år gammel helsport rauland, men har nå lyst til å investere i en dunpose for de tre varmeste årstidene. Jeg vil ha dun pga. vekt. 

Jeg synes min nåværende pose er litt kald enkelte sommernetter og lurer derfor om jeg må finne en pose med lavere komf. temp. en -10 som rauland har. Jeg har aldri hatt dunpose før, så vet ikke hva man burde se etter.

 

I et hav av poser søker jeg litt veiledning hær og håper noen har noen gode råd.

 

 

Mvh Emil

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du behöver lavere komforttemp kommer an på hur mycket din gamla pose er brukt och om du förvarat den komprimert.

En mye brukt pose som eventuellt også er förvarad nedpackad har en mycket lavere (eller høyere?.. dårligere i alla fall) komforttemp tack vare att loftet (evnen å "fluffa upp sig") raskt kan bli dårlig om ikke posen lagras hängande eller liggande med fullt loft.

Har du tagit godt hand om posen kan du eventuellt trenge en varmare pose.

Det du ser efter i en dunpose er bland annat dunets kvalitet, som är avhengig dels av andel fjäder och dels av cuin, som er ett mål på hur mycket plats en viss vikt dun tar upp.

De högsta kvaliteterna på dun ger mycket värme för liten vikt, men är också dyrare och något mer fölsomme för fukt.

Sök en cuin på minst 700 så får du en lätt pose med godt loft.

Se også på andel av vikten som är dun och andel som är textil.

Textilen är mer eller mindre dödvikt om man ser till isolering.

Det finns poser med vannavstötande dun, det tar lång tid att bli fuktigt og torkar raskare. Det bildar dock lätt klumpar i dunet som kan trenge mye arbeid å lösa opp. Dun som klumpar loftar inte. :-(

Det blir lättare å ge specifika råd om du talar om hur du tänker när du ska köpa säcken.

Cumulus og Roberts fra Polen er lätta och billiga och har mycket god kvalitet.

Zpacks har absolut mest värme för vikten (mangler huva dock).

PHDesigns hålls av många som världens bästa producent av lätta dunutstyr.

Vill du kunna ta på och testa innan köp rekommenderas for eksempel Western Mountaineering eller RAB (med vannavstötande dun). Dyrt men ellers bra saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Du skal være veldig til frysepinn hvis du må ha en såpass varm pose som Cumulus Tenequa 850, som du linker til over, til sommerbruk. Den inneholder 850g dun av høy kvalitet, og er vel da som en dedikert vinterpose å regne.

 

Jeg fryser ikke så lett, og klarer meg med en pose med 280g dun (samme kvalitet) ned til 0oC. Ser det ut til å bli kaldere, tar jeg på meg mer klær i posen.

 

Fra cumulus tror jeg posene Panyam 450 eller 600 ville være riktig for deg. Begge må regnes som tre-sesongsposer, men de kan kanskje være greie som sommerposer (særlig 450) hvis du fryser lett. Ellers tror jeg du vil bli fornøyd med en pose fra Cumulus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en WM Alpinlite(-9) som 3-sesongs pose. Det vil si.. Jeg er lite på tur midt på sommeren, da er jeg i skjærgården. Men ellers er det den jeg bruker så fort det lar seg gjøre på våren, til langt ut i november-desember.

Og jeg ligger alltid med ullundertøy i den av to grunner. Det skåner posen(nuvel, trenger rens etter 9 måneders bruk) og blir det for varmt er det bare å åpne opp uten at jeg blir veldig kald på enkelte områder.

Har hatt 40-50 netter i den posen nå, hovedsakelig sensommer/høst i både hytter og telt uten at den har blitt for varm.

Da slipper jeg å ha 3 poser. Klarer seg fint med en 3-sesongs og en vinterpose.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @tjernivar här.

Med en Tenequa 850 sover du helt klart varm och gott när det är -5, men den blir otroligt varm, selv med öppet blixtlås när det är 10-15 plusgrader eller så, och kan vara direkt farlig om man vaknar upp med solen liggande på tältet en sommardag, man kan få heteslag (tror det är det norska ordet?)

Så husk att räkna med de varma somarnätterna när du köper 3-säsongspose, inte bara frostnätterna på hösten.

Hade jag varit kall när jag sover hade jag nog satsat på Panyam 600 av Cumulusposene, och för pengarna som blir över köpt en liner i denna stilen att ta med när det riskerar att bli minusgrader. http://www.seatosummit.com.au/products/liners/thermolite-reactor-liner/

(Hoppas inte detta räknas som reklam eller liknande.)

Denna finns i en version som heter Extreme i tillegg till resten av namnet som ger upp till 15 grader extra att gå på istället för 8.

Jag är selv varm när jag sover och har tittat en del på Cumulus X-lite 200 zip som 3-säsongpose för mig själv, men det skulle jag inte rekommendera en som är kallare när de sover. :-)

Ber om ursäkt för min Svorska här och lycka till med köp av sovepose Emil och andra som ser denna tråden. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.