Gå til innhold
  • Bli medlem

Er langtur med hund ett lovbrudd?


LightDan

Anbefalte innlegg

Alla kloka hundägare, är det någon som känner till lite mer exakt hur den nya loven med minst tre turer per dag är formulerad?

Jag ska ut på långtur i höst i cirka 2 uker och sova i tält.

Rent teoretiskt, är detta ett lovbrudd? Jag lurar på att i och med att jag inte är inomhus på två uker så har ju hunden bara gått en tur på den tiden.

Eller finns det några klausuler med undantag för om turerna är långa nog?

Jag inser att detta inte är något som kommer ställa till problem, då det inte på något sätt är i konflikt med lovens mening, men som sagt, er det ett brudd mot lovens bokstav?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig kverrulerende tolkning av loven.

Jeg synes dette bør forbys! Det må IKKE være lov å ha med hund på langtur! Mye bedre å ta seg 3 stk 5 min turer hver dag.

:hmm: :hmm: :hmm: :hmm: :D :D :D :D :D :D :ike: :ike: :ike: :ike: :ike:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal være alt for bombastisk og juridiske tolkninger er absolutt ikke noe jeg begir meg innpå. 

Kravet om 3 daglige turer står vel i en veileder fra mattilsynet, den er vel ikke formulert hverken som lov eller forskrift ? 
Tror du er innafor kravet om lufting når du tar med hunden på langtur :P 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe måtte smile av den der :) men nå ble jeg også nysgjerrig, har det kommet en ny lov? For som Heriks sier har dette hele tiden vært en veiledning fra mattilsynet og ikke en lov. (kanskje det skulle vært det...:/ ) Men uansett, en langtur vil naturligvis ikke bli tolket som et problem hehe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har hört att det var en lov, men en veileder ger ju massa utrymme för skjönn och sunt förnuft.

@Heriks

tack för länken. :-)

Då har man lärt något nytt idag igen! :-D

Kan tryggt fortsätta planlägga turen utan att få Mattilsynet på mig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal være alt for bombastisk og juridiske tolkninger er absolutt ikke noe jeg begir meg innpå. 

Kravet om 3 daglige turer står vel i en veileder fra mattilsynet, den er vel ikke formulert hverken som lov eller forskrift ? 

Tror du er innafor kravet om lufting når du tar med hunden på langtur :P 

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20hund

 

Den veilederen ser jo ut til å omhandle hund som kjæledyr... hva med brukshunder?  (#kverulering.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veilederen ser jo ut til å omhandle hund som kjæledyr... hva med brukshunder?  (#kverulering.)

 

Tja ... for de som ikke har en hund som kjemper om plassen i senga (sånn som min :P) kan jo "Veileder for hold av hund utendørs" være verdt å kikke på .. Den ligner i alle fall mer på de forskriftene vi må forholde oss til i andre deler av norsk husdyrhold (produksjonsdyr og hest). Egentlig litt merkelig at det ikke er forskrift for kjæledyrhold, eller?   

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_til_hold_av_hund_utendorspdf.3825/binary/Veileder%20til%20hold%20av%20hund%20utend%C3%B8rs.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har med hunden inn i ett en- eller to-mannstelt bør du også passe deg for den delen som omtaler minimumsplass hunden kan oppholde seg på. Side 9 her http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/veiledning_om_hold_av_hund.1458/binary/Veiledning%20om%20hold%20av%20hund

 

Mine hunder skal ha minst 5 m2 og minst 1,5 meters høyde. Er nok en del telt som sliter litt med minimumshøyden ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.