Gå til innhold
  • Bli medlem

Første telttur med lillesnuppa på 7,5 mnd!


Umbros

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette var fint lesestoff, et nytt friluftsmenneske er åpenbart i emning! 

Takk for at du delte med oss :-)

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Martin.m!

Dette blir ikke den siste turrapporten herfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig tur! Takk for at du deler - og så veldig koselige bilder! Lite er hyggeligere enn å introdusere de små for friluftslivets gleder. Poden vår (født i april) var jevnlig på telttur fra han var knappe 2 mnd, og er i dag en fjellgeit som løper opp Sunnmørsalpene sommerstid og sover gladelig under åpen himmel, eller i snøhuler på vinteren :) Bare å glede seg fremover, det er fantastisk å ha med seg de små! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig tur! Takk for at du deler - og så veldig koselige bilder! Lite er hyggeligere enn å introdusere de små for friluftslivets gleder. Poden vår (født i april) var jevnlig på telttur fra han var knappe 2 mnd, og er i dag en fjellgeit som løper opp Sunnmørsalpene sommerstid og sover gladelig under åpen himmel, eller i snøhuler på vinteren :) Bare å glede seg fremover, det er fantastisk å ha med seg de små! 

Så koselig å høre!

Det å ta med seg de små er helt fantastisk, jeg er så glad vinteren er på vei bort og våren er på vei :D (vinteren er også helt topp, men helst med litt eldre barn så de kan sitte i pulk :D )

 

 

Vil også bare si takk for "loggen" fra turen med ei lite frøken. Jeg skal snart bli pappa (i mai) og gleder meg skikkelig til å introdusere henne til friluftslivet!!  :D

 

Vil også bare si takk for "loggen" fra turen med ei lite frøken. Jeg skal snart bli pappa (i mai) og gleder meg skikkelig til å introdusere henne til friluftslivet!!  :D

Gratulerer så mye som snart pappa :D

Du har en hel masse å se frem til, det er helt sikkert. Lykke til med siste innspurt av svangerskapet til din kjære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt lesestoff for en som selv venter en datter i månedsskiftet juli/august. Klør allerede i fingrene etter å kjøpe pulk og dunpose til vogna og annet "tur-stæsj" for småtroll  :D

Gratulerer så mye som "snart pappa", dere går en veldig spennende tid imøte!

Vi har nettopp kjøpt pulk selv, selvom de ikke skal sitte i den før etter 6 mnd (tidligst), gleder oss ekstremt til en (forhåpentligvis) snøfylt og fin påske, og ikke minst til neste vintersessong, da skal pulken brukes for alt det er verdt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlig lesning. Godt å se folk tar med smårollingene på tur. Fullt mulig med litt planlegging! guttungen ble vel med fra 8mnd han også. Bare koselig og mange nye inntrykk for dem :)

Absolutt enig med deg, alt er mulig!

Planlegging og brennende engasjement er vel ettpar nøkkelord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, utrolig inspirerende lesning. Venter selv en liten en i slutten av mars.  Forsett del tur rapporter og spesielt erfaring med og ha en liten en med på tur.

Tusen takk, og gratulerer så mye som snart pappa du også :D Bare siste innspurt igjen, nyt den siste rolige tiden :D

Jeg skal absolutt fortsette å dele turrapporter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si tusen takk for engasjementet deres, jeg viste jo at dette forumet var en utrolig trivlig plass, men nå ble den jammen enda kjekkere!
Om det er noe interesse for det så tenkte jeg og fortsette i denne tråden til å legge ut flere turrapporter, både små og store :)
De skikkelige langturene over flere døgn skal få egen turrapport, men enkle overnattinger,dagsturer osv tenkte jeg å fortsette med nedover i denne tråden, håper dere vil fortsette å følge med :D

Her i Rogaland har været vært helt upåklagelig i dag, jeg våknet av lillesnuppa kl 08.00 og kunne se solen påvei inn soveromsvinduet!
Lykken var stor skal jeg fortelle dere!
flasken med frokost for snuppa ble tilberedt samtidig som jeg fant tursekken og pusset tenner, her skulle jeg ikke miste så mye som ett minutt mer enn nødvendig før jeg skulle ut på tur!

Lillesnuppa fikk riktignok påfyll av litt eggerøre og grønnsaker for å gjøre frokosten komplett,hvorpå jeg også svelget ned det samme :)
Så ut at det omtrent ikke var bevegelse i trærne engang, det lå dermed ann til en kjempe fin dagstur!

Mat for resten av dagen til tobeinte og  firebeinte ble pakket i sekken, sammenmed litt annet utstyr som er kjekt å ha med!

Hundene jublet som vanlig når de så tursekken, de behøver ikke bli bedt to ganger!
Praktisk med hunder som bærer kløv også, det ble dermed helt minimalt i min sekk.

Vi la avsted, lillesnuppa på magen min i bæresjal, sekken på ryggen, og fornøyde bikjer med kløven på ryggen!
Etter en drøy time kom vi frem til en av favorittplassene mine her i nærområde.
Her speilet solen seg i vannet og lillemor var glad for å komme ut av bæresjalet, selvom tolmodigheten hennes absolutt hadde vært tilstede under turen sålangt :)
Den totale underholdningen i en lengere periode da vi kom frem ble for hennes del å se på den ene hunden løpe rundt å leke, bade nede i vannet og generelt ha det kjekt.
Hun "snakket" og lo til han i nermere 45 minutter før det var tid for lunsj!
post-11179-0-76326000-1426272410_thumb.j

Etter hun hadde spist lunsjen sin (bestående av havregryn,fiken og dadler, viktig med litt ekstra god mat på tur:P) var det påtide å legge seg for en hvil.
Nå har vi heldigvis hatt henne med på litt dagsturer allerede, så hun er ikke helt ukjent med å sovne på saueskinnet sitt inntil en stein/tre/busk eller annet som gir godt le og skygge når været er så fint som i dag og vi på ingen måte behøvde teltet.
Hhun ligger å snakker/småkjefter/småsutrer i 5-10 minutter, så sover hun som en stein.
post-11179-0-28203000-1426272562_thumb.j

Mens sjefen tok en powernap så ble det faktisk tid for å lese litt i en god bok og nyte en god kopp med te i solen!
Terapi for kropp og sjel dette.
post-11179-0-73607000-1426272655_thumb.j

post-11179-0-66798700-1426272701_thumb.j

Etter en god hvil på 45 minutter var lillesnuppa våken igjen, og snart klar for litt middag :)
Humøret var på topp og hun hadde igjen stor glede av alt fra bikjene til alt som kunne krype,gå og ligge på bakken. Oppdagelsesferd blir vel ett stikkord. hehe.
post-11179-0-51236100-1426272796_thumb.j

Litt senere kom også mannen min opp til plassen vi var, han var endelig ferdig på jobb og hadde tatt seg en joggetur opp med den siste hunden vår!
Kjekt å kunne kose seg i sammen i sola alle tre!
Når det nærmet seg kveld var det påtide og returnere, selvom vi var enige om at vi nå MER enn gjerne bare skulle hentet teltet og bli værende.
Vi får se om det kanskje blir en realitet om været fortsetter på samme vis resten av helgen.
9 herlige timer ble allefall tilbragt utendørs, akkurat sånn vi liker det best!
I skrivende stund sover lillesnuppa som en stein, trøtt og fornøyd etter alle inntrykkene, det samme kan forøvrig også sier om de på 4 bein. :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

31.03.15
Klart for nok en dagstur til fjells med lillesjefen!

Det var meldt fint vær og skikkelig påskestemning, dermed bestemte vi oss for å ta med oss ettpar venner og reise til fjells.
Vi har en heller ("grotte") som ligger bortgjemt i fjellet, ca 1t og 45 min herfra.
"Naudehelleren" heter den, og det går ingen sti opp på noe måte, man må bruke kjennetegnene i naturen og kjenne seg igjen så godt man kan for å finne tilbake igjen.
En kjempe fin tur som går mye langs vann og i endel terreng på slutten opp til helleren.
Vi møtte på kong vinter da vi nermet oss fremme, men det gjore ingenting, vi skulle jo sitte under tak.

Snuppa var på sin trofaste plass, i bæresystem på pappa`en sin mage. Her storkoser hun seg, snakker til bikjene som fyker forbi, ser seg rundt og lager (stort sett) godlyder.

post-11179-0-73263600-1427882065_thumb.j

Da vi kom opp hadde snøen skikkelig tatt tak, og det lavet ned!
Jeg fikk ett snev av julefølelse, men den snudde heldigvis fort ide kvik lunsj og solo kom opp av tursekken!
Vi satt oss godt til rette inne i helleren og fyret opp bålet, her inne er det lunt og godt, granbar over hele "gulvet" og generelt en veldig fin plass å være om det er litt vær slik det var denne dagen.
Bålet varmet godt, og vi koste oss med å grille kylling og bacon til den store gullmedalje!
Matlysten var defintivit påplass hos både liten og stor. (velvel, lillemor hadde riktignok med most mat hjemmefra, men fikk smake små kyllingbiter hun også, det var stor suksess)
post-11179-0-02686200-1427882293_thumb.j
(på bildet: snuppa koser seg på fanget til lillesøsteren av en kompis mens mannen hogger ved til bålet og jeg har ett noe merkelig glis.Friluftliv smilet muligens? :P )

Etterhvert ble det tid for små jenter og sove, og lillemor på snart 9 mnd kan nå også krysse av for å ha sovet i en "grotte".
Hun imponerer meg stort og jeg er så takknemlig for at vi har tatt henne med helt fra hun var nyfødt omtrent, slik at dette med å sove ute på andre plasser (telt,åpen himmel,osv osv) aldri har vært noe problem.
Bare hun har "kosen" sin og det gode saueskinnet sitt å ligge på så er alt er helt greit syns hun!
Hun sov i over en time mens vi voksene satt rundt bålet og drakk kaffe og pratet. Hun måtte til slutt vekkes da det gikk faretruende mot både nytt kveldsmåltid og leggetid. Blid, varm og god når hun våknet! (hun ligger på saueskinn fra nøstebarn, jeg er så fornøyd med dette som liggeunderlag til barn!)
post-11179-0-12471600-1427882605_thumb.j
post-11179-0-09132100-1427882625_thumb.j

Da lillemor våknet ble det tid for litt mer kos rundt bålet, før vi pakket sekkene og sa hade til fjellet for denne gang!
post-11179-0-61232600-1427882689_thumb.j

Nå er det full planlegging av en 2 dagers overnatting i oslomarka/nordmarka om ettpar uker, håper været er med oss og at turen lar seg gjennomføre :)

Riktig god påske til alle her på fjellforum :)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

01-02 Mai

Det er rart og tenke på kontrastene.
For omlag 10 år siden var det aller viktigste og komme seg på en fest på denne datoen, nå er det viktigste og ha gode opplevelser i naturen,skape gode minner,trygghet og glede til friluftlivet for vår lille snuppe som nå runder 10 mnd om få dager.
Man kan trygt si at hun har fått inn friluftlivet med morsmelken!

01 Mai betyr altså langhelg og denne skulle utnyttes til det maksimale!
Vi var klare for Aurora sin aller første overnatting til fjells.

Klokka 13 på Fredag var alt pakket: Kløver til bikjene,ryggsekk og bæremeis.
Lillemor har sittet svært lite i bæremeis og dette ble hennes første skikkelige tur. Vi hadde med bæresjal for sikkerhets skyld, i nødsfall om sjefen bestemte seg for at meis ikke var helt tingen.

Vi trillet ut av tunet her rett før kl 1330, og med bare knappe 10 minutter i bil frem til utganspunktet for turen var vi alle MER enn klare.
Bikjene vet at dette betyr mye morro, så de skalv av iver da vi åpnet luka, fant frem kløvene og ba de vente i tur og orden.
Aurora ble plassert på saueskinn i bæremeisen, da kom hun litt høyere og jeg følte hun satt bedre og mykere. Hun hadde også med seg "kosen" sin som trygghet.

Da alt var klart og vi skulle til å gå,begynte det å dryppe urovekkende fort fra himmelen. Pøsregnet var fort ett faktum.
Vi hadde ingen regntrekk til bæremeisen, og det var ikke akkurat noe alternativ og la snuppa bli klissbløt på sin første fjelltur i meis!
Heldigvis gjelder det og tenke litt ut av boksen, jeg kom nemlig på at regntrekket til vogna lå i bilen.
På med regntrekket,og dette var jo helt perfekt. Dekket føtter,kropp og over hodet, samtidig som annsiktet var fri og hun kunne se rundt seg.
Smilet var påplass hos oss alle, og vi kunne for alvor starte på veien opp i fjellet!

post-11179-0-64664200-1430845426_thumb.j

Det tok ca 1,5 time opp, i rellativt god stigning hele veien.
Jeg er usikker på hvor mange høydemeter denne turen bærer oss, men med jevn og forholdsvis god stgning i 1,5 time så vil jeg tro det blir litt,uten at vi på noen måte er over tregrensen.
Tror GPSen skal medbringes for å se hvor høyt vi er neste gang vi skal opp.

Vår bekymring om at snuppa ikke skulle like bæremeisen viste seg og være en bekymring for mye. Hun satt og snakket og lo hele veien, ikke så mye som en eneste episode med sutring og missnøye.
Vi hadde utstyrt oss med "maispopps" også for å være sikre, sånn om det ble aktuelt med bestikkelser for å komme oss frem. Dette ble heller ikke nødvendig.
Var nok kjekt å sitte i høyden og studerer trær,bikjer,pappaen sin, mitt hode og ellers alt som kunne krype og gå!
Da vi kom opp var det bare å få på snuppa redningsvesten, vi må ro en liten bit over ett vann for å komme frem til Stølen, plassen vi skulle være, i foten av "pappegøyefjellet"!
En litt eldre robåt ligger klar, så et var bare å få årene påplass,utstyr og bikjer med, og sette igang. Aurora syns vannet var dypt fasinerende, og brukte de 10-15 minuttene det tok over på å nøye studere all bevegelse årene ga.
post-11179-0-78685000-1430845806_thumb.j

Vel over kjente vi nok begge en glede over å være fremme og at alt hadde gått bra, og ikke minst gleden av å være tilbake her! Det er over 1 år siden sist, og jeg var "ganske" gravid ved vår siste tur opp.
Plassen eies av nære venner av min mann sin familie, og vi er så heldige og få benytte denne plassen så mye vi måtte ønske.
Det er i utgangspunktet en gammel støl, hvor gjetere søkte ly for vær og vind.
Denne er nå bygget opp igjen, etter gamle mål og de har forsøkt å beholde alt slik det var for så mange år siden.
Det og stoppe opp, se på byggene og tenke seg til hvordan det var her for 100 år siden, det er en merkelig,rørende og spesiell følelse.
post-11179-0-10718300-1430846052_thumb.j

Vi fikk bært alt utstyr inn, bikjene fikk litt mat for energipåfyll og lillemor sa klart ifra om at NÅ var det tid for mat!
Vi voksene skulle ha taco (det var jo trosalt Fredag!) men lillemor var ikke helt interessert i og vente på å få stekt kjøttdeig, så hennes reddning ble 2 grove skiver med noe så enkelt som smør. Hun slukte det med stor iver, og tenkte nok ikke så mye over herremåltidet hun gikk glipp av i form av Fredagstaco.
Hun var generøs med delingen, så litt skive ble det på meg også. hehe.
post-11179-0-07585700-1430846201_thumb.j

Etter maten hadde hun full oppdagelsesferd inne på stølen, mens jeg og mannen lagde ferdig Taco.
Etter vi hadde spist var lillesnupp stuptrøtt etter alle intrykkene, og sovnet på saueskinnet sitt i jervehiet på gulvet. Hun sov som en stein resten av kvelden og natten, kun avbrutt av en stor flaske med melk, før hun sov videre!
Jeg og mannen benyttet stillheten til og spille kort og drikke kaffe.
Herlig, rett og slett!
post-11179-0-27720200-1430846333_thumb.j

Etterhvert ble det også tid for oss å finne søvnen, og det tok ikke mange minuttene før også vi var i drømmeland.

Vi våknet til en gang iløpetav natten. Temperaturen hadde blitt -3 grader og vi måtte pakke på lillemor ett ekstra ullteppe for sikkerhets skyld, samt krype ned i soveposene selv også, kontra ullteppene vi hadde hatt over oss da vi sovnet.
Etter dette sov vi alle 3 videre til 0830!
Uthvilte og våkene kunne vi konstantere at det ikke var en sky på himmelen! Det var sol, strålende vær og vindstille!
Det og nyte frokosten til denne utsikten er ikke feil:
post-11179-0-61521500-1430846478_thumb.j

Etter frokost ble det tid for å ta ut hundene.
De hadde sovet i vedboden og antagelig hatt en god natt de også, det hadde allefall ikke vært lyd i dem.
Da vi kom ut var det dette som møtte oss:
post-11179-0-24833800-1430846536_thumb.j


Bikjene fikk i seg frokost de også, og vi koste oss ute i solen før vi bestemte oss for å gå opp på "pappegøyefjellet".
Det tar ca 30 min opp fra Stølen og gir utsikt over store deler av Lund Kommune i rogaland, og mot vest agder.
Vi satt snuppa i bæremeisen og nok en gang var hun i storform.
En smoothie før vi gikk opp var nok med på å gjøre henne i godt humør:)
På vei opp var det både spor av hvitveis og andre blomster som kunne fortelle at nå er et faktisk vår for fullt!
Vi kom oss til toppen og kunne nok en gang nyte en helt fantastisk utsikt.
Her oppe kunne vi nok sittet i timeshvis!
Lillemor hadde det over gjennomsnittet morsomt med en flekk mose. Bikjene solte seg og tok en velfortjent pause!
post-11179-0-99618500-1430846705_thumb.j

post-11179-0-82347000-1430846729_thumb.j

post-11179-0-10898900-1430846750_thumb.j

Etterhvert ble det påtide og gå ned igjen, og vi sa hade til stølen for denne gang!
Turen ned gikk kjempe fint, vi sang og koste oss i knallfint vårvær!

Vel hjemme kunne vi bare konstantere en ting:
Det var ikke annet å gjøre enn å planlegge neste tur!
Familietilværelsen kombinert med friluftliv viste seg jo å være ENDA mer spennende enn det fra før hadde vært, og vi var snare med og bestemme hvor neste tur finner sted.
I dag kom dette i posten og vi er allerede klare for nye eventyr om ettpar uker!
post-11179-0-31858400-1430846922_thumb.j


 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.