Gå til innhold
  • Bli medlem

Powerbank og solceller


RAS

Anbefalte innlegg

Jeg har en Lifemate Apollo 3... Svær og tung, men fungerer helt fint. Har somregel med meg en GP 12000mah som jeg lader via solcellepanelet. Holder liv i telefon, gopro, gps osv i massevis på 3-4 ukersturer.

Jeg fikk den for halv pris, og tok sjansen... angrer ikke et sekund. Som sagt er den tung.... nesten 2 kilo.

 

http://www.magasinet.no/friluftsutstyr/lykter-batterier/batterier-powerbank/lifemate-solcellelader-apollo-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 5 uker senere...
Den ‎31‎.‎03‎.‎2016 at 11.48, Dal-z skrev:

Noen av dere som kan si noe håndfast om forskjellen mellom AP sine solcellepanel og GoalZero sine solcellepaneler?

Det er jo innlysende at f.eks. AP sin 12W modell, http://www.ebay.com/itm/151131559303?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

er så som så sammenlignbar med GZ sin 13W modell, http://www.goalzero.com/p/12/nomad-13-solar-panel

men prisforskjellen er jo ENORM. Hva med kvalitet/holdbarhet? Leverer AP den strømmen de lover?

Dette lurer jeg også på, har du fått svar? Hva ble det til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har sett så langt av skriverier og tester rundt om på nettet så er de fleste solcelle løsninger mere en gimmick en noe annet, det virker også til å være store forskjeller på hva som er oppgitt av effekt og hva som faktisk kan leveres i praksis. Har selv prøvd to billigere solcelle løsninger uten å bli spesielt imponert. Det kan muligens fungere til en hvis grad i spesielle tilfeller men generelt vil jeg si det er et ganske marginalt produkt. Det er rett og slett overlegent mye bedre og ta med seg en powerbank eller to på tur. en powerbank vil fungere uansett vær, den lader det den skal på en effektiv og stabil måte, den kan fåes i alle former/fassonger og kapasiteter og de koster veldig lite. Med mindre det ikke skulle dukke opp noen nye revolusjerende produkter så er solcelle paneler totalt underlegent powerbanks i 90% av alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Såvidt jeg har sett så langt av skriverier og tester rundt om på nettet så er de fleste solcelle løsninger mere en gimmick en noe annet, det virker også til å være store forskjeller på hva som er oppgitt av effekt og hva som faktisk kan leveres i praksis. Har selv prøvd to billigere solcelle løsninger uten å bli spesielt imponert. Det kan muligens fungere til en hvis grad i spesielle tilfeller men generelt vil jeg si det er et ganske marginalt produkt. Det er rett og slett overlegent mye bedre og ta med seg en powerbank eller to på tur. en powerbank vil fungere uansett vær, den lader det den skal på en effektiv og stabil måte, den kan fåes i alle former/fassonger og kapasiteter og de koster veldig lite. Med mindre det ikke skulle dukke opp noen nye revolusjerende produkter så er solcelle paneler totalt underlegent powerbanks i 90% av alle tilfeller.

Blir det ikke litt feil å sammenligne disse produktene? Powerbanker vil etterhvert gå tomme for strøm og bare være dødvekt. Etter min mening, uten at jeg har erfaring med å solcellepaneler, er det et spørsmål om tid. Om man skal være ute kun korte turer <3-4 dager så er powerbank fornuftig. Eventuelt lengre turer dersom man ikke bruker så mye strøm. Om man derimot skal være lengre ute er det håpløst å bære med seg haugevis med powerbanker. Da er det mer fornuftig å ha en eller to av dem, og et solcellepanel (vindmølle, eller bærbart vannkraftverk) til å lade dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgjer med tråden då eg skal kjøpe solcellesystem, men må seie eg har ramla av lasset for lengst. Skal ha mogegheiter for å ladde satelitt telefon, oppladdbare AA og AAA batteri og fotoapparat, samt mobil. Skjønar at eg må ha ein bank mellom moglegens. 

Er til turar 2 -4 veker utan nokre moglegheiter for straumpåfyll. Å frakte med mange bankar er uaktuelt. Kva høver? (sett pris på om nokon kan servere meg fasitten :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Tessatroll said:

Følgjer med tråden då eg skal kjøpe solcellesystem, men må seie eg har ramla av lasset for lengst. Skal ha mogegheiter for å ladde satelitt telefon, oppladdbare AA og AAA batteri og fotoapparat, samt mobil. Skjønar at eg må ha ein bank mellom moglegens. 

Det der koster veldig mye. Uansett kommer det til å bli veldig trangt om batteriet hvis du skal lade så mye. Noe av det beste: http://www.goalzero.com/p/317/venture-30-solar-recharging-kit

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Tessatroll said:

Ok, men greier ikkje sjå kva panel som er i dette settet? Vil ha det som brukar kortast tid

Det som bruker kortest tid veier over 9 kg. Da kan du liksågodt dra på skjøteledninger eller et lite dieselaggregat ;)

Ja, litt forvirrende, men du ser det i valget "in the box". Det er Nomad 7 som er i den. Solceller er ikke all verdens. Vet ikke hvor du har tenkt å bruke dette, men for å lade så mye greier som du snakker om så krever det ganske så mye strøm. Og hvertfall til solcellepanel å være. Tror du må regne litt på det for å finne ut hva du skal gjøre.

Det er fullt mulig å få til, men det går på bekostning av lommebok og vekt. Med det settet jeg sendte deg så vil du kunne lade en vanlig mobiltelefon 1-2 ganger per dag. Hvordan er solforholdene der du skal? Hvor ofte vil du måtte lade de forskjellige tingene?

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Tessatroll said:

Følgjer med tråden då eg skal kjøpe solcellesystem, men må seie eg har ramla av lasset for lengst. Skal ha mogegheiter for å ladde satelitt telefon, oppladdbare AA og AAA batteri og fotoapparat, samt mobil. Skjønar at eg må ha ein bank mellom moglegens. 

Er til turar 2 -4 veker utan nokre moglegheiter for straumpåfyll. Å frakte med mange bankar er uaktuelt. Kva høver? (sett pris på om nokon kan servere meg fasitten :P )

Det er lov til å planlegge litt også  da. Lad en ting om gangen, mens du går. Du trenger vel ikke ha på ting hele tiden heller så strømmen varer jo en stund. Om du kan lade en ting hver dag holder vel det eller? Du kommer langt med solcellepanel til under halvkiloen vil jeg tro. Kanskje ikke velge noe fra billig.kina eller Hong Kong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått en e-post til disse ekspedisjonsfolka ALA Skog eller Gamme som filmer mens de går type Grønland på tvers osv. Hvordan løser de strømplroblemet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Det er lov til å planlegge litt også  da. Lad en ting om gangen, mens du går. Du trenger vel ikke ha på ting hele tiden heller så strømmen varer jo en stund. Om du kan lade en ting hver dag holder vel det eller? Du kommer langt med solcellepanel til under halvkiloen vil jeg tro. Kanskje ikke velge noe fra billig.kina eller Hong Kong.

Planlegging driv eg ikkje med! Det får grenser for kva ein skal befatte seg med for å rusle rundt på ski nokre veker ;)

Tidlegare har eg gjort det enkelt og hatt fleire batteribytter med. Men, det kostar å ha fleire batteri også, og det er å dra på dauvekt det og når dei er utladda.

Mange av dei ovenafor nevnte tinga treng eg kanskje ladde ein gong i løpet av turen, kanskje ikkje i det heile .

Greia er at eg skal ha moglegheieter for å ladde, om det vert naudsynt. iPad og slikt har eg ikkje med på tur. Ingenting av det eg har med skal laddast kvar dag. Men år eg først skal ladde, vil eg vite at det eg har velt av system greier å ladde det som laddast skal, utan å måtte ligge i skinande sol i 24 t. 

Det vil også vere slik i mange tilfeller at dette er lademoglegheiter for ei gruppe på tur, der kvar person i ny og ne treng å lade eit fotoapparat eller mobil på tampen av turen osv. Skal folk ha mykje straumkrevjande duppedittar med, reknar eg med dei har sørga for straum til dette sjølv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ost skrev:

Jeg ville foreslått en e-post til disse ekspedisjonsfolka ALA Skog eller Gamme som filmer mens de går type Grønland på tvers osv. Hvordan løser de strømplroblemet? 

Absolutt. Trur det er der eg endar :) 

Ser at i fleire bøker som omtalar utstyr osv så vert det ofte skrive kort under dette tema, med henvisning til den ei utvikling som går i rasande tempo, og at ein lyt orientere seg opp når ei investering er aktuelt. Då er eg like klok :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Tessatroll said:

Planlegging driv eg ikkje med!
.................
Ingenting av det eg har med skal laddast kvar dag. Men år eg først skal ladde, vil eg vite at det eg har velt av system greier å ladde det som laddast skal, utan å måtte ligge i skinande sol i 24 t. 

Det vil også vere slik i mange tilfeller at dette er lademoglegheiter for ei gruppe på tur, der kvar person i ny og ne treng å lade eit fotoapparat eller mobil på tampen av turen osv. Skal folk ha mykje straumkrevjande duppedittar med, reknar eg med dei har sørga for straum til dette sjølv. 

:)

Det er det jeg mener - lad kameraet når det er 50%, lad satelitt teleofnen om den har blitt brukt, man MÅ ikke vente til det er dødt før man lader. Har man med en liten power pack kan man lade denne og vente med å lade ting til kvelden f.eks. Ville uansett ikke båret på masse ekstra batterier. Nye paneler trenger ikke skyfri himmel for å lade heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, 7homas skrev:

:)

Det er det jeg mener - lad kameraet når det er 50%, lad satelitt teleofnen om den har blitt brukt, man MÅ ikke vente til det er dødt før man lader. Har man med en liten power pack kan man lade denne og vente med å lade ting til kvelden f.eks. Ville uansett ikke båret på masse ekstra batterier. Nye paneler trenger ikke skyfri himmel for å lade heller.

Akkurat den er grei, ting som er heilt utladda tek jo ei eve å ladde oppatt, så ein ventar ikkje til det er heilt utladda.

Det eg prøvar få fram er at eg har få, om ingen ting som krev ladding kvar dag, eller som eg vil ha ladda kvar dag, men vil ha eit påliteleg system som gjer at eg kan halde det eg har med meg på eit forsvarleg batterinivå jevnt, som jo er du også skisserar. Det siste med nyare panel var eg ikkje klar over (eg er så lite teknisk av meg så det er vondt).

Fleire batteri har etterkvart vorte ei lita prinsippsak for meg å prøve unngå. Difor på leit i jungelen av uttrykk og omgrep som eg overhovudet ikkje er komfortabel med :P

Om eg kan få direktelinkar vert eg glad for det. Fekk link til eit kit, men der gjekk det ikkje fram kva panel som inngjekk i pakken. Kva panel treng eg då, om eg vel å gjere det slik som me etterkvart no skjønte me var samde om? 

Skal etter dette slutte med kupping av tråd! Sorry til TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Tessatroll said:

Om eg kan få direktelinkar vert eg glad for det. Fekk link til eit kit, men der gjekk det ikkje fram kva panel som inngjekk i pakken. Kva panel treng eg då, om eg vel å gjere det slik som me etterkvart no skjønte me var samde om? 

Kites jeg sendte inkluderte Nomad 7. Se på "What's in the box", som jeg for øvrig skrev til deg i tidligere post ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nimrad skrev:

Kites jeg sendte inkluderte Nomad 7. Se på "What's in the box", som jeg for øvrig skrev til deg i tidligere post ;) 

Såg ikkje den posten, beklager. Noko med varsela innpå her som ikkje har fungert for min del et par dagar. På linje med hovudet som er fullt av pollen og vatt!. Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Tessatroll said:

Akkurat den er grei, ting som er heilt utladda tek jo ei eve å ladde oppatt, så ein ventar ikkje til det er heilt utladda.

Det eg prøvar få fram er at eg har få, om ingen ting som krev ladding kvar dag, eller som eg vil ha ladda kvar dag, men vil ha eit påliteleg system som gjer at eg kan halde det eg har med meg på eit forsvarleg batterinivå jevnt, som jo er du også skisserar. Det siste med nyare panel var eg ikkje klar over (eg er så lite teknisk av meg så det er vondt).

Fleire batteri har etterkvart vorte ei lita prinsippsak for meg å prøve unngå. Difor på leit i jungelen av uttrykk og omgrep som eg overhovudet ikkje er komfortabel med :P

Om eg kan få direktelinkar vert eg glad for det. Fekk link til eit kit, men der gjekk det ikkje fram kva panel som inngjekk i pakken. Kva panel treng eg då, om eg vel å gjere det slik som me etterkvart no skjønte me var samde om? 

Skal etter dette slutte med kupping av tråd! Sorry til TS

For å få stabil lading når ein fyrst skal ladde dingsane er det greit å ha ein powerbank som ein vedlikehaldsladar med solcellepanelet. Direktelading av dingsar er mindre effektivt ved ikkje-ideelle solforhold og det går ganske treigt, så då er det greit å heller akkumulere i ein powerbank og ta ut power når ein treng det.

Hugs også å sjekke evt sikringar i  panelet/powerbanken og ha med reserve på tur så ein plutselig Ikkje står der med utstyr som ikkje fungerer. Samme med oppbevaring av utstyr når det ikkje er i bruk, enkelte bankar har eigne utladings-anbefalingar eller bør stå til vedlikehaldslading for å ikkje tape seg når det lagrast. 

Eg har sherpa 50 pakken, med Nomad 13 panel og sherpa 50 Powerbank frå Goal Zero. Får inn ein god del ladingar av dingsar før ein må lade opptatt banken, og panelet er større og med høgare effekt enn Nomad 7. Veg litt, men bra pakke. :-) om ein er fleire som har med same panel på tur kan ein også seriekople dei for å få kortare ladetid. 

http://www.goalzero.com/mobile/p/149/sherpa-50-solar-recharging-kit-solcellelader 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nekkoy skrev:

For å få stabil lading når ein fyrst skal ladde dingsane er det greit å ha ein powerbank som ein vedlikehaldsladar med solcellepanelet. Direktelading av dingsar er mindre effektivt ved ikkje-ideelle solforhold og det går ganske treigt, så då er det greit å heller akkumulere i ein powerbank og ta ut power når ein treng det.

Hugs også å sjekke evt sikringar i  panelet/powerbanken og ha med reserve på tur så ein plutselig Ikkje står der med utstyr som ikkje fungerer. Samme med oppbevaring av utstyr når det ikkje er i bruk, enkelte bankar har eigne utladings-anbefalingar eller bør stå til vedlikehaldslading for å ikkje tape seg når det lagrast. 

Eg har sherpa 50 pakken, med Nomad 13 panel og sherpa 50 Powerbank frå Goal Zero. Får inn ein god del ladingar av dingsar før ein må lade opptatt banken, og panelet er større og med høgare effekt enn Nomad 7. Veg litt, men bra pakke. :-) om ein er fleire som har med same panel på tur kan ein også seriekople dei for å få kortare ladetid. 

http://www.goalzero.com/mobile/p/149/sherpa-50-solar-recharging-kit-solcellelader 

Rekna med å ha med ein powerbank ja, men var samansetting panel/bank output/input osv som gjorde at eg datt alldeles av lasset her! Dette vart veldig konkret, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. mai 2016 at 17.55, Tessatroll skrev:

Følgjer med tråden då eg skal kjøpe solcellesystem, men må seie eg har ramla av lasset for lengst. Skal ha mogegheiter for å ladde satelitt telefon, oppladdbare AA og AAA batteri og fotoapparat, samt mobil. Skjønar at eg må ha ein bank mellom moglegens. 

Er til turar 2 -4 veker utan nokre moglegheiter for straumpåfyll. Å frakte med mange bankar er uaktuelt. Kva høver? (sett pris på om nokon kan servere meg fasitten :P )

Var jeg deg ville jeg satset på to powerbanker av den enkle grunn at det er veldig kjedelig om den ene ryker halvveis på Grønlandtur. Lad opp powerbankene med solpanel når du går, så kan du styre med lading av enhetene fra powerbank på kveldstid. Noe annet er bare tullete. Lading direkte fra solcellepanel er svært upålitelig og en del enheter nekter å ta i mot strøm også fordi spenningen er så variabel.

Til en slik lang tur tåler du litt vekt på panel og lader. Jeg vil foreslå Lifemate Power Bear på 12.000 mAh og Lifemate Apollo 2 Solcellepanel. Koster ikke skjorta men er robust og skikkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 7homas skrev:

:)

Det er det jeg mener - lad kameraet når det er 50%, lad satelitt teleofnen om den har blitt brukt, man MÅ ikke vente til det er dødt før man lader. Har man med en liten power pack kan man lade denne og vente med å lade ting til kvelden f.eks. Ville uansett ikke båret på masse ekstra batterier. Nye paneler trenger ikke skyfri himmel for å lade heller.

Om man dellader et lithiumbatteri vil man relativt fort svekke battericellens kapasitet, så lappelading er ikke å anbefale OM man ønsker lang levetid. Dette er selvsagt en vurderingssak men selv mener jeg at lithiumbatteri IKKE er bruk og kast da produksjonsprosessen er relativt lite gunstig for miljø, og SVÆRT ofte krysser den etiske normer og grenser. Så derfor vil jeg når det lar seg gjøre: tømme cellene i batteriet helt før man lader det opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litiumbatterier må ikke tømmes for strøm, da går de i stykker. Elektronikken i enheten vil forhindre at dette kan skje, men de som er spesielt opptatt av å bruke batteriene på gunstigste måte og vanligvis ikke har behov for hele kapasiteten i batteriet, kan holde ladenivå mellom 40% og 80%. Da varer batteriene lengst. Det er ikke skadelig for litiumbatterier å klattlades, det er Nimh-batterier som ikke liker dette. Nimh-batterier utlades helst til 1-1,1v hver gang, eller regelmessig, og full-lades.

Endret av qwer993
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 7.44, qwer993 skrev:

Litiumbatterier må ikke tømmes for strøm, da går de i stykker. Elektronikken i enheten vil forhindre at dette kan skje, men de som er spesielt opptatt av å bruke batteriene på gunstigste måte og vanligvis ikke har behov for hele kapasiteten i batteriet, kan holde ladenivå mellom 40% og 80%. Da varer batteriene lengst. Det er ikke skadelig for litiumbatterier å klattlades, det er Nimh-batterier som ikke liker dette. Nimh-batterier utlades helst til 1-1,1v hver gang, eller regelmessig, og full-lades.

Du har delvis rett i det, men det finnes to ulike typer-li-ion batterier, de med og de uten "hukommelse" Batteriene med hukommelse kan gjerne klattlades mens de uten vil ta skade på samme måtte som et Ni-mh. Effektiviteten på brensel og oksidasjonsmiddel svekkes. Batterier i bærbare pc-er, noen gpser og telefoner har li-ion med hukommelse, mens i de fleste hodelykter nytts batteri uten hukommelse.

Som et tillegg må man huske på at man pr. nå ikke har funnet noen måte å anvende brukte kobolt- eller nikkeloksidkatoder og ALT avfall av li-ion batterier må deponeres og kan IKKE gjenvinnes på noen måte. Når vi vet at kobolten og litiumheksafluorofosfat som man finner i STORE mengder i battriets elektrolytt innebærer høy miljøtoksitet er dette noe vi definitivt bør tenke på.

 

 

Endret av anderskristensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye motstridende informasjon om Li-ion/Li-polymer og hvordan de best skal lades.

Jeg har med hell forholdt meg til BatteryUniversity sine faktasider - jeg synes de ser ganske tilltsvekkende ut (selv om sidene drives av markedsaktøren Cadex Electronics)? Siterer: "Li-ion is a low-maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. The battery has no memory and does not need exercising (deliberate full discharge) to keep it in good shape."

Når det gjelder lading og levetid, anbefaler de å unngå dype utladinger, unngå for rask (dvs høy ladestrøm) og/eller for høy (dvs høy sluttspenning) opplading og unngå lagring i høye temperaturer, jfr blant annet BU-808: How to Prolong Lithium-based Batteries. Det hender av og til jeg synder mot ladestrømsrådet når jeg har det travelt med å få ladet et 18650-celle til en lykt, men ellers har jeg rådene deres i bakhodet. :) 

Det jo en god del Li-ion celletyper som både er hyppig brukt i bærbare PC-er og i lykter av mange slag, blant annet mener jeg at de samme standard 18650- og 14500-cellene benyttes til utallige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.