Gå til innhold
  • Bli medlem

Den tøffeste / mest imponerende norske ekspedisjon noensinne


Anbefalte innlegg

Stemmen går til Hjalmar Johansen og Nansens tur mot Nordpolen. Johansens bok fra turen er også bedre lesning, Nansens tekster minner meg om en svevende, drømmende virklighetsflukt. Vil også "stemme" på Mike Horn og Ouslands tur over 90grader N, i stummende vintermørke og kulde. Mange man kan ramse opp her, ingen klar førsteplass.

Når vi snakker om Gjeldnes og Larsen så kan vi komme inn på at deres G2 ekspedisjon var da tidens lengste skitur, men fikk veldig lite oppmerksomhet i etterkant. Disse gutta fra FKN MJK er seige karer, tror utdanningen der har hatt mye å si for turene deres (Gjeldnes, Larsen, Ousland osv.) Interresant å se på motsetningene i bøkene deres også. Arctic Ocean` s bruk av sandwich støpte konstruerte pulker og "nedprioritering" av protein i kosten, mot Ouslands bruk av mye protein og forargelse over ss pulk som røk.

Hva er det med nasjoners Mariner og pol eksedisjoner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

med den dypeste respekt for disse ekstreme karene må jeg jo minne om at enkelte av disse karene har nevnt i ettertid har de jo med seg medisinskrin som ikke tåler dagens lys ( forståelig nok i de områdene de går i) og jeg vil tro det hjelper på både formen og motivasjonen med enkelte av disse "medikamentene"

selv holder jeg en knapp på Rune og Torrys tur over Nordpolen. men når det kommer til meritt liste vil jeg si at Ousland topper i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] at enkelte av disse karene har nevnt i ettertid har de jo med seg medisinskrin som ikke tåler dagens lys [...]

Ble nysgjerrig. Kunne du være litt mer konkret for oss som ikke har kjennskap til dette? Hva slags medikamenter refererer du til? Ble dette brukt regelmessig, eller var det kun ment som medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med den dypeste respekt for disse ekstreme karene må jeg jo minne om at enkelte av disse karene har nevnt i ettertid har de jo med seg medisinskrin som ikke tåler dagens lys ( forståelig nok i de områdene de går i) og jeg vil tro det hjelper på både formen og motivasjonen med enkelte av disse "medikamentene"

Hmm... hva slags "medikamenter"? Eller er det narkotika du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel både opium og cannabis i det skrinet :wink:

Som det var i de fleste slike skrin på den tiden, og forøvrig fremdeles brukes i slike skrin på Himalayaekspedisjoner

(eller er det turer - se annen tråd :wink: ) - da innkjøpt lokalt.

Det er da ikke SÅ lenge siden jeg leste om en nordmann (tror forøvrig han var lege) som kurerte mageproblemene sine med opium på en slik tur. Ble kanskje morsommere med oppoverbakkene etterpå også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel mye til for at dagens polturer og tilsvarende kan måle seg med Nansen og Johansens uplanlagte overvintring på Franz Josefs land.

1: De visste ikke særlig mye om hvordan terrenget så ut

2: De hadde intet sikkerhetsnett, ikke bare å ringe etter helikopter om noe ikke gikk helt etter planen

Det er et lite under at de overlevde det hele, faktisk la de på seg 10 kilo hver i løpet av overvintringen. Men man kan kanskje spørre seg hva de egentlig oppnådde med ekspedisjonen ? De ble i alle fall mottatt som store helter da de kom hjem igjen.

Her et lite utdrag fra Nansens dagbok 24. desember 1895 :

Klokken 2 i ettermiddag -25 grader, cumulus 2, vinden ost, 7 m. Dette er altså julekvelden. Kaldt å blåsende er det ute, og kaldt og vindig her inne. Hvor det er ødslig her... Nå ringer de julens høytid inn der hjemme. Jeg kan høre klokkeklangen svinge gjennom luften fra kirketårnene. Hvor vakkert det lyder - - -. Nå tennes lysene på juletrærne, barneflokkene slippes inn og danser med jublende glede. Jeg må holde julegilde for barn når jeg kommer tilbake. Nå er gledens tid og det er fest i hver hytte der hjemme.

Men også vi holder fest etter fattig leilighet. Johansen har vrengt skjorten, og dertil tatt den ytterste skjorten innerst. Jeg har gjort det samme; men så har jeg også byttet underbukse og tatt på den andre, so jeg har vridd opp i varmt vann. Og så har jeg holdt kroppsvask med en kvart kopp vann og med den avlagte underbuksen som svamp og håndkle. Nå føler jeg meg som et helt nytt menneske, klærne klisser ikke så mye til kroppen som før. Til kvelds hadde vi dernest fiskegrateng av fiskemel og maisgryn, med tran i steden for smør, og til dessert hadde vi brød stekt i tran. I morgen tidlig skal vi ha sjokolade og brød.

Det spørres her etter imponerende norske ekspedisjoner, men jeg må jo si at briten Ernest Shackletons ekspedisjon er hakket råere enn denne. At han fikk med seg en stor forsamling menn like hele hjem etter sin antarktis-ekspedisjon er enda mer utrolig en nansen og johansens tur.

I nyere tid vil jeg si at førstebestigningen av Rondespiret i 1997 er noe av det barskeste jeg har lest om, her var det jo klatringen som var det ekstreme.

I virkelig gammel tid vil jeg trekke frem Norges første profesjonelle idrettsmann Mensen Ernst, som i 1832 løp fra Paris til Moskva på 13 dager, uten særlig mye utstyr. Han rakk til og med å bli arrestert og bryte seg ut 2 ganger i løpet av de 13 dagene. Han løp også tur/retur Konstantinopel - Calcutta(8900 km) på 59 dager i 1836. Han ville sikkert danket ut de fleste av dagens maratonløpere. Mensen Ernst døde av en tropesykdom i Sudan under leting etter Nilens kilder noen få år senere.

Men min stemme går nok til Nansen og Johansen, som delte sovepose, sa De til hverandre og aldri brukte fornavn. Ble de dus til slutt ? Jeg er ikke sikker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det er snakk om pulker på mellom 150 og 200kg er det nok ikke beroligende "medikamenter" det er snakk om... det ble ikke sagt hva det inneholdt (i ogmed at det ble sagt at det ikke tålte dagens lys)

men det er jo lett å tenke i de baner at det er snakk om "medikamenter" som gir litt ekstra energi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen sa på et foredrag jeg var på at han aldri hadde klart Canadaekspedisjonen uten smertestillende.

Var vel både opium og cannabis i det skrinet :)

Som det var i de fleste slike skrin på den tiden, og forøvrig fremdeles brukes i slike skrin på Himalayaekspedisjoner

Kanskje dopingtester i Everest basecamp hadde vært noe? "Du er dopet, og får ikke fortsette". Hadde sikkert vært populære karer?

Tror det er en del som hadde fått for høye blodverdier hvis kontrollørene hadde testet dem i Sydskaret 8):D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Morsom tråd! Her er det så mange kategorier og så mange vidt forskjellige prestasjoner at skulle man gjort dette seriøst måtte man nok gå en god del runder på å definere hva man leter etter. Hvordan skal man vurdere utstyret opp mot prestasjon? F.eks. gamle dager mot samtiden? En solotur vil alltid være mer krevende enn andre turer. Er også enig med Morten i at de som bruker sånn "kite" seil spiller på ganske andre premisser enn de som går på ski uten, f.eks. brukte Ousland slikt når han krysset nordpolhavet i 2001(?). Så må man gjøre opp en mening om mening om man skal honorere det vågale, ustrukturerte, uplanlagte, dumdristige. Dette opp mot det planlagte, erfaringsbaserte, strukturerte. Så er det også spørsmål om hva som er en ekspedisjon og ikke. Mange folk strander et sted en vinter og må klare seg med det de har f.eks. og det er ekstremt men er det en ekspedisjon? Jeg føler man bør sette litt krav til at det er snakk om A til B, og fullføring. Men alt dette kunne man ha forskjellige kategorier for, ser for meg Oscar-utdeling for beste kvinnelige utøver i ekstremvær f.eks:) Noe slikt tror jeg faktisk hadde slått an noe enormt! Om det er forsvarlig er en annen sak.

Jeg synes siste turen til Ousland og Horn høres uhyre ekstremt ut. Det imponerende med Ousland er jo hvordan han har tilegnet seg gradvis en helt unik kunnskap om ekspedisjoner og planlegging. Og dette nyter jo andre ekspedisjonister veldig godt av, ikke bare detaljene på mat og klær, men hva som faktisk er mulig å få til.

Dette med bruk av dop er jo interessant. Vet ikke i hvor stor grad en kan fordømme bruken. De har det med av sikkerhetsmessige årsaker, og det at de skal klare seg gjennom dagen og komme frem har jo kanskje med sikkerhet å gjøre? Men det tar i hvertfall svært mye glorie bort av prestasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt dette kunne man ha forskjellige kategorier for, ser for meg Oscar-utdeling for beste kvinnelige utøver i ekstremvær f.eks:) Noe slikt tror jeg faktisk hadde slått an noe enormt! Om det er forsvarlig er en annen sak.

det deles jo ut priser for årets villmarking! lite fokus rundt denne prisutdelingen, eneste jeg vet er at Lars Monsen fikk den etter Canada.

hadde vært morsomt med slike priser i flere kategorier, f.eks. årets vinter/sommerekspedisjon, årets sykkeltur, årets tinderangler. etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt meningsløst å skulle rangere tidligere ekspedisjoner. Ikke kjenner vi 100% til forholdene underveis (disse blir jo subjektivt gjenngitt av exp.deltagerne i ettertid).

Selv syns jeg de to ungguttene som først overvintret i Antarktis, for så å feie over hele "vidda" var ganske spreke..........

Forøvrig, veldig enig med ods.

hadde vært morsomt med slike priser i flere kategorier, f.eks. årets vinter/sommerekspedisjon, årets sykkeltur, årets tinderangler. etc...

Syns egentlig ikke om dette jeg Kai :(

La oss forsøke å holde dette konkurransepreget litt på avstand, for konkurranse blir det om man vil eller ei.

Mener å huske at 7 forskjellige norske ekspedisjoner forsøkte Grønland på tvers i 91. 3 fullførte!!

Året etter fløy forsikringskostnadene i været.

En periode var det spinnvillt mtp på "hurtigst over isen". "12 dager eller flys ut". Er det virkelig dithen vi ønsker det??

Ellers er det nok fortsatt mange både tinderanglere, villmarkinger, sykkelentusiaster etc som kun er ute på tur, og bryr seg katta i å "flagge" turene sine til hele omverdenen. Folk som heller bruker fritida si på tur, enn forran pc`n for å skrive om de :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at 7 forskjellige norske ekspedisjoner forsøkte Grønland på tvers i 91. 3 fullførte!!

Året etter fløy forsikringskostnadene i været.

En periode var det spinnvillt mtp på "hurtigst over isen". "12 dager eller flys ut". Er det virkelig dithen vi ønsker det??

jo du er inne på noe der, og kan vel ikke si annet en at jeg er enig med deg der hvis vi ser slik på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.