Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped downmat M eller LW?


hgmann

Anbefalte innlegg

Annonse
On 2/26/2015 at 11:59 AM, atari said:

Dersom du tenker gå med pulk og Arctic Bedding kan det være lurt å kjøpe M da LW ikke passer i Arctic Bedding.

Expeed Down Mat 9 LW:

  • Tykkelse: 9cm
  • Lengde: 197cm
  • Bredde: 65cm

Piteraq Arctic Bedding HD XL

  • Dimensjoner: 200 x 67 x 16cm (LxBxH)

 

Velg Down Mat 9 LW for komfort. Fordi du kan. Fordi du fortjener det. Fordi det er det du har lyst på?

Jager du volum og vekt, velg noe annet, f.eks.  Therm-A-Rest NeoAir Xtherm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så etter MW nå. Er så kort at jeg fint kunne hatt M. Men kjøpte nytt pga det jeg har er for smalt, og jeg av og til våkner med beina nede på bakken (=kaldt). MW virker ikke som finnes lengre, og M anså jeg som for smalt, så da ble det LW. Men da har jeg jo ren luksus på tur også, og kan strekke meg både ut og bort og hit og dit uten å skli av. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
52 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Jeg så etter MW nå. Er så kort at jeg fint kunne hatt M. Men kjøpte nytt pga det jeg har er for smalt, og jeg av og til våkner med beina nede på bakken (=kaldt). MW virker ikke som finnes lengre, og M anså jeg som for smalt, så da ble det LW. Men da har jeg jo ren luksus på tur også, og kan strekke meg både ut og bort og hit og dit uten å skli av. :D

Kjøpte sm ul 7 mw på oslo sportslager for en uke siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2015 den 11.59, atari skrev:

Dersom du tenker gå med pulk og Arctic Bedding kan det være lurt å kjøpe M da LW ikke passer i Arctic Bedding.

Hmmm, har du prøvd dette i praksis selv? Jeg har nemlig en arctic bedding HD og i denne bruker jeg et Synmat 9 UL LW, 1 stk bamseunderlag, 1 stk ridgerest, 2 stk soveposer, tykk dunjakke, tykt hundedekken for schaefer, store vindvotter og noe annet småpjask som er greit å ha inne i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, rbhelle said:

Hmmm, har du prøvd dette i praksis selv? Jeg har nemlig en arctic bedding HD og i denne bruker jeg et Synmat 9 UL LW, 1 stk bamseunderlag, 1 stk ridgerest, 2 stk soveposer, tykk dunjakke, tykt hundedekken for schaefer, store vindvotter og noe annet småpjask som er greit å ha inne i teltet.

Sikker på at du ikke har HD XL da?

HD: 185 x 55 x 15cm

HD XL: 200 x 67 x 16cm

Ser ikke for meg at du får plass til alt det over der i HD-en. Jeg har SL(184 x 57 x 12cm) selv og får akkurat plass til 2 x Exped 9 M-underlag (helt oppblåste).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nimrad skrev:

Sikker på at du ikke har HD XL da?

HD: 185 x 55 x 15cm

HD XL: 200 x 67 x 16cm

Ser ikke for meg at du får plass til alt det over der i HD-en. Jeg har SL(184 x 57 x 12cm) selv og får akkurat plass til 2 x Exped 9 M-underlag (helt oppblåste).

Vent slutt, må sjekke bestilling. Det stod HD på pakkseddelen, men kan hende det er XL.... :-)

Dette står det på bestillingen fra fjellsport:

Piteraq Arctic Bedding Hd Blue / Orange Std

399958kr 999,00 Bestilt: 1
kr 999,00

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nimrad skrev:

Sikker på at du ikke har HD XL da?

HD: 185 x 55 x 15cm

HD XL: 200 x 67 x 16cm

Ser ikke for meg at du får plass til alt det over der i HD-en. Jeg har SL(184 x 57 x 12cm) selv og får akkurat plass til 2 x Exped 9 M-underlag (helt oppblåste).

Oi, ja, kanskje greit å nevne, jeg blåser det ikke helt opp,, må fylle det litt med to drag av den blåsebelgen fordi hvis ikke får jeg ikke plass til de 2 liggeunderlagene ekstra og 2 stk vintersoveposer.

Når det er fullt oppblåst blei det trangt med bamseunderlaget og jeg måtte ta ut Ridgeresten for å fåplass.

Endret av rbhelle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette første bilde er expeden oppblåst, men nå bare med en Carinthia Def 4 vinterpose og en tynnere Sphere UL Spring dunpose inni der. Et bamseunderlag er der inne også. Måtte da ta ut ridgeresten. Dunjakke blei vel også stappet inn i lommen. Intet annet mener jeg huske

På det andre bildet er alt inni og da også med en Warmpeace 600 inni Carinthiaen. Alle liggeunderlag inni samt dunjakke, dekken osv som nevnt ovenfor. Buler noe mer ja og her måtte det ut ca 2 belgdrag med blåseposen fra Expeden.

Jeg trodde faktisk at HD versjonen til piteraq var "the shit", men skjønner jo nå at jeg bør selge denne og heller kjøpe XL versjonen? Skal sies at jeg er veldig fornøyd med den jeg har nå.

*løper og sjekker fjellsport.no for å handle en XL versjon*

 

BD605C6E-62B4-4B58-B2EA-1325B40D113D.JPG

D0E2DC96-C81C-4F3F-AA7B-3BBDB953EB13.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Arctic Bedding HD var det ikke noe som het XL.. Virker som det som nå heter XL tidligere var standardversjon og at de har laget en litt mindre versjon?
Min krever ihvertfall Exped LW underlag for å fylles ut skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Når jeg kjøpte Arctic Bedding HD var det ikke noe som het XL.. Virker som det som nå heter XL tidligere var standardversjon og at de har laget en litt mindre versjon?
Min krever ihvertfall Exped LW underlag for å fylles ut skikkelig.

Ja, det er ihvertfall riktig, den krever LW for å fylles ut skikkelig. Jeg prløvde med MW og det fylte ikke helt ut i kantene. Liggeunderlag med std bredde og lengde gir en del luft i sidene ihvertfall. Så kanskje XL blir for svær....har jo bare en fjellpulken transporter som er 155cm. Så inntil det havner en 168cm lang pulk i huset her så er det vel greit nok med HD versjonen. Jeg er tross alt hverken Sjur Mørdre eller Rune Gjeldnes :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, rbhelle skrev:

Ja, det er ihvertfall riktig, den krever LW for å fylles ut skikkelig. Jeg prløvde med MW og det fylte ikke helt ut i kantene. Liggeunderlag med std bredde og lengde gir en del luft i sidene ihvertfall. Så kanskje XL blir for svær....har jo bare en fjellpulken transporter som er 155cm. Så inntil det havner en 168cm lang pulk i huset her så er det vel greit nok med HD versjonen. Jeg er tross alt hverken Sjur Mørdre eller Rune Gjeldnes :-)

 

Hehe. Standard HD er ihvertfall mer enn stor nok sånn jeg ser det. I min har jeg nederst bamse, Exped Downmat 7LW, reinskinn(ikke alltid med..), Mammut Tyin Exp 5-season, Stor dunjakke, votter, klesposen, brenner montert på plate, kamerastativ, drikkeflaske, GPS, hodelykt, kart, kompass, snøbriller ++ Og enda har jeg plass til mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, rbhelle said:

Hmmm, har du prøvd dette i praksis selv? Jeg har nemlig en arctic bedding HD og i denne bruker jeg et Synmat 9 UL LW, 1 stk bamseunderlag, 1 stk ridgerest, 2 stk soveposer, tykk dunjakke, tykt hundedekken for schaefer, store vindvotter og noe annet småpjask som er greit å ha inne i teltet.

Når jeg skrev innlegget hadde jeg den gamle Arctic bedding fra Sportsnett og den funka dårlig med LW. Siden har Arctic bedding kommet i flere andre varianter, bla. fra Piteraq og Rab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mareng

En ulempe med synmat 7 MW i forhold til M er at den ikke er like myk. Altså pga. økt volum får du ikke underlaget like myk før du treffer bakken. Den ekstra bredden gir en del volum som tar opp den luften du fortrenger, så totalt sett må du ha mer luft i underlaget for å ikke treffe bakken.

Litt vanskelig å forklare, men om du prøver med to slike underlag ved siden av hverandre er det veldig stor forskjell. Det kommer nok an på personstørrelse også, og hva man foretrekker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.