Gå til innhold
  • Bli medlem

Skisko ødela helgen, tips av nye sko.


Villminken81

Anbefalte innlegg

Nå i helgen som var dro jeg til fjells, og hadde tenkt å gå en skimarsj på ca 6-7 mil. Dro pulk og gikk med fjellski og feller. Første dagen gikk bra, men på den andre begynnte jeg å få problemer. Skiskoene som var av type Alfa Rondane, begynnte å merke mye til klemming og trykking fra skoene.

Løsnet opp lisser og sørget for at frontlappen lå riktig. Alt endte med at smertene ble så store, at jeg gikk til en bu jeg visste var en DNT hytte. Og måtte etter mye tenking og svelging av x antall sure epler ringe etter hjelp for å komme meg ned fra fjellet.

 

Har gått samme turen med de samme skoene før, men da har tendensen til samme smerter kommet langt seinere. Vurderer nå at jeg må ha en annen type sko, og lurer på om det er noen her som kan anbefale et par?

Kanskje noen har en begrunnelse for at de skoene jeg har, er som de er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke sko som passer til hvem er helt individuelt. Selv har jeg Alfa Skarvet og er meget fornøyd. De er varme og utrolig behagelige å gå med timevis i strekk. Har gått tre dager med pulk uten gnagsår. Likevel er det lange diskusjoner her på forumet om gnagsår med Alfa Skarvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både Alfa Skarvet og Varg Morgedal. De gikk begge i fyrkjelen til destruksjon.

Var alt for stive til mine ben for langturer. Virket som det var lagt for mye vekt på nedkjøringer.

Og nedkjøring er bare noen få prosent av en pulktur. Går nå på den mykere Garmont Finse.

Null gnagesår og klemming med verk de siste to årene. Gode og varme er de også. Bruker kun et par tynne ullsokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både Alfa Skarvet og Varg Morgedal. De gikk begge i fyrkjelen til destruksjon.

Var alt for stive til mine ben for langturer. Virket som det var lagt for mye vekt på nedkjøringer.

Og nedkjøring er bare noen få prosent av en pulktur. Går nå på den mykere Garmont Finse.

Null gnagesår og klemming med verk de siste to årene. Gode og varme er de også. Bruker kun et par tynne ullsokker.

Ja der ser du! Helt individuelt med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med å finne sko som ikke plutselig "slår seg vrange" selv om de passer godt i butikken. De forrige skoene mine, alfa skarvet, hadde jeg brukt i flere år før de bidro til at jeg snudde etter én dag på en planlagt ukestur over hardangervidda. Før det var jeg innom en billigtype fra rossignol som heller ikke var snille med føttene mine.

 

Fretex kan være et godt tips dersom du vil prøve deg på skisko uten å blakke deg helt.

I fjor kjøpte jeg tre par fjellskistøvler til 60,- paret. De som viser seg å ikke passe havner tilbake i systemet gjennom fretex-containeren rett rundt hjørnet. Ikke noe galt med skisko selv om de er brukte. Kan til og med være en fordel at de gjerne er inngåtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greia er at når man går langt på tur, så svulmer føttene opp litt, så man må ha større støvler enn man tror. Det kan mao godt være at akkurat de samme støvlene hadde fungert fint i en størrelse større.

 

Føttene trenger også trening i å gå på ski (i støvlene som skal brukes). Det er muskler/sener som brukes av føttene som må trenes til å tåle bevegelsene. Stort sett så har jeg ikke problemer med skistøvler, men hvis jeg får tung belastning over tid, f.eks fiskebein oppover eller ploging på vei nedover, så blir føttene ganske fort slitne. Det føles da ganske krampaktig ut. Det hjelper da å gå vanlig bortover uten for lange steg samtidig som jeg passer på å slappe av i foten. 

 

Eneste gangen jeg fikk noen små gnagsår var dagen jeg hadde på meg for mye klær på beina så jeg svettet som en sil på føttene. Har funnet noen sokker som jeg liker veldig godt, treningssokker som transporterer fuktighet. Mens ull holder på fuktigheten når man svetter fordi man er for varm, så vil disse transportere bort fuktigheten og kjøle ned føttene. Når du så f.eks tar en pause og kjøler ned, så blir "restvarmen" brukt til å fjerne resten av fuktigheten, så de fortsatt er akkurat passe varme.

 

Mao, ullsokker holder deg alltid varm, men av og til for varm, og siden de holder på fuktighet, så er det mye lettere å få gnagsår.

 

Det er nok greit å ha med seg noen ekstra sokker hvis man f.eks skulle være så uheldig å bli klissvåt fordi man plumper i en bekk eller noe, for de varmer ikke så godt når de er klissvåte og du ikke har masse varme til overs til å bli kvitt fuktigheten.

 

Tipsene er mao:

  • Større støvler
  • Fot-trening
  • Unngå våte føtter 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.