Gå til innhold
  • Bli medlem

Ble "reddet" i dag.


Robinson

Anbefalte innlegg

Annonse

De skal jo i teorien ikke dytte i folk så håper ikke det skjer så veldig ofte. Men å finne turgåere kan være et lite problem når man trener ja. Spesielt joggere. Hunden kommer tilbake til fører og viser den har funnet noe og når man skal ut å finne personen er de jo over alle hauger :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en aldri så liten skogstur på Høgejæren ...

Jeg gikk nede ved sjøen, og der var det litt forskjellig vær, men varmegrader.

Jeg vurderte høgjæren, men mente været måtte være bedre ute ved sjøen.

Hvordan var været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt! For mange år siden fant en jeg hadde en jeger under prøve. Jegeren fortalte at den "lille kanonkulen" (jegerens ord) kom dundrende i mot ham i full galopp,bråstoppet 1m i fra og plukket noe opp i munnen før han tverrvendte og spølte jegeren ned med myr i det han forsvant tilbake. Jegeren ble litt overrasket og tenkte vist at hans store vorsteh hadde skremt hunden og gått videre. Det var bare fram til jeg kom løpende etter denne "lille kanonkulen" i et voldsomt tempo en stund senere, da koblet han vesten og alt.  Han syntes heldigvis at det var trivelig å bli "funnet" når han endelig hadde stukket fra kone og barn for å komme seg på jakt ;-) 

 

Hunden min tok forøvrig opp spor fra der mannen hadde stått, så sporet vi han opp igjen. Jeg trodde det var en treningskamerat som gjorde det vanskelig. Reelt ble det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har noe i ett bånd rundt halsen som de tar i munnen og løper tilbake til hundefører med for å markere at de har funnet den "savnede". Så ikke helt hva det var, for hunden hadde ikke det lenger da den kom tilbake i bånd med hundefører. Fikk i allefall greie på at det er veldig ønskelig at man blir på stedet til hundefører kommer , hvis man skulle bli ufrivillig "reddet" av en redningshund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg også fått med meg at jeg bør vente om en hund kommer mot, og bare går rett tilbake...

 

Det har nok skjedd et par ganger på Dale, at jeg (vi) bare har fortsatt ut i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt morsom historie som jo kan nevnes er at da jeg var oppe til godkjenningsprøve med min forrige hund, så var det (akkurat som nå) plassert ut 3 figuranter ("savnede") i løypa, og Odin fant da 6 av 3! ;-) Det viste seg at det skulle være et orienteringsløp i skogen den dagen, og vi drev til stadighet og "fant" dem som var ute for å legge ut postene. Det var jo en veldig morsom hendelse da, selv om jeg ble rimelig nervøs da også. Det med å bli værende til hunden kommer tilbake med hundefører er jo sånn sett bare viktig for hundeførerens del, for å få bekreftet at hunden ikke har gjort noe galt og feilmeldt uten at det var noen der, men i de fleste tilfeller så vil man hvis hunden melder og de den melder på har beveget seg bort gjøre som Lira skrev - først påvise der hunden fant personen, og så følge sporet videre for å finne vedkommende. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.