Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmøre sist helg


pb

Anbefalte innlegg

Sist helg (7-8 jan) var det kanonvær på Sunnmøre,

Gikk fine turer til Urfjellet (bra skifjell) og Blåskjerdingen.

Det er stor forskjell på snøforholdene, ute ved Blåskjerdingen

var det lite snø, nordryggen til den høyeste toppen var absolutt

fotføre. Rutebeskrivelser og bilder som viser utsikten (panorama)

er lagt ut på www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg såg fjellnavnene så tenkte jeg Urfjellet i Haram kommune, men heldigvis var jeg innom for å se på bildene :?: Urfjellet i Sykkylven har jeg mange ganger kikket oppå og tenkt at jeg må "ta" med ski på beina, men det har ikke blitt. Hvis englisjen min er riktig :shock: så gikk dere opp fra Hjorthol, dårlig skiterreng opp de "255m" til Koppen. Dessverre er det fra Velledalen ikke så mange bedre muligheter, jeg har selv sett på muligheten for å gå opp fra "Andersgarden" (Tror det står Andersgrova om elva på kartet) til skaret mot Lafjellet. Ganske tett bjørkeskog, men men...

Supre bilder... spesielt nordover mot Hammarsettindane kom kontrastene veldig godt fram pga snøen. Siden fjellsida er sørvendt, er dette en flott tur midtvinters!! Men det var vel ganske hardt/pakket når dere var der..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
..så gikk dere opp fra Hjorthol, dårlig skiterreng opp de "255m" til Koppen.

Svært dårlig :shock: Selv med feller blir det for bratt.

Siden fjellsida er sørvendt, er dette en flott tur midtvinters!! Men det var vel ganske hardt/pakket når dere var der..?

Det hadde vært temmelig surt å traske opp denne (himla lange) bakken til fots. Ski var essensielt.

Men vriene kjøreforhold synes jeg - mix av snø, hard skare og små skavler som har føyket. Med hund, øks, stegjern og fotoapparat i sekken var lysten til å falle .. begrenset.

Noen hadde dog hatt pudder tidligere på vinteren. Det gikk ganske bratte telemarkspor ned fra toppen.

Super tur. Jeg har en haug med panoramaer (annoterte) fra div. fjell, men jeg venter på ADSL i Ålesund. Har tenkt å plage deg, Svein, med å be om kjentmannsgjennomsyn.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein,

Huff ja, det er flere Urfjell og toppen ute ved Haram kan jo

ikke sammenlignes med Urfjellet i Sykkylven. Dette Urfjellet

har primaerfaktor over 900 meter, noe som garanterer flott

utsikt. Du har rett hva gjelder rute, foerst en helt OK skogsvei som

ikke staar paa M711 kartet mitt, deretter en kort, bratt sti opp

mot skaret Koppen, helt greit aa baere skia opp denne bakken.

Skogsveien starter rett foer den markerte venstresvingen som hovedveien

gjoer her. Det saa ut som noen telemarkkjoerere hadde kommet opp, kanskje

uka foer, langs en linje slik du antyder (med start lenger inn i dalen), vi fant

sporene naer bunnen av den store fjellsiden. De hadde ikke kommet opp saa

langt bort som skaret ved Lafjellet, men mer midt paa den store sida.

Fra Koppen er det en rygg som blir bredere jo hoyere du kommer,

men fin aa gaa/staa paa ski hele veien. Det er ikke trobbel med bjerk

ovenfor Koppen.

Tilslutt en flott, brei fjellside

som stiger 500 vertikale meter. Skiforet her var en blanding av omraader

med 5-10 cm pudder og endel partier med fastere skare som stort sett

brakk naar du gikk paa den, men ikke alltid. Totalt sett temmelig fine forhold

for ski baade opp og ned. Flott sol paa bakken mens store deler av dalen

laa i skygge. Som du sier, flott fjell for en tur midtvinters.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tur. Jeg har en haug med panoramaer (annoterte) fra div. fjell, men jeg venter på ADSL i Ålesund. Har tenkt å plage deg, Svein, med å be om kjentmannsgjennomsyn.

Arnt.

Helt i orden :D Kanskje jeg kan få noen tips om "how 2 make...", for det har jeg ikke satt meg særlig inn i :shock:

Hei Svein,

.....Det saa ut som noen telemarkkjoerere hadde kommet opp, kanskje

uka foer, langs en linje slik du antyder (med start lenger inn i dalen), vi fant

sporene naer bunnen av den store fjellsiden. De hadde ikke kommet opp saa

langt bort som skaret ved Lafjellet, men mer midt paa den store sida.

Bra, kikket sist på skogen nå på søndag, den er tett - men ikke verre enn at jeg tror det skal gå greit. I alle fall oppover :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva med å ta av til Sykkylven sentrum og kjøre gamle Rv 60 til Hydro-Texaco stasjonen. Derfra tar man til venstre ved siden av verkstedhallene og følger denne veien så langt den er kjørbar. Derfra er det å ta skiene fatt til man kommer til Skålholten. Her tar man over brua og runder Gimsdalstinden på venstre side og fortsetter innover Gimsdalen til Grønevatna. Derfra går man rett fram og opp og er kommet til siste delen av Urdfjellet. Bare hold til høyre hele tiden så gir rutevalget seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. det vert ein liten skitur. Ca 10 km = 1 time til 1 1/2 alt etter form. Frå skolholten 240 til der ein for alvor dreiar til høgre rundt Urdfjellet 850. Snøskredfare må alltid vurderast. Det er som Svein skriv, spesielt eit problem inst ved Grønevatna då det er so smalt at skred kan kome frå to sider og der er ikkje nokon snøgg retrett. Både austa- og vestaver kan her byggje opp skavlar. Startar ein tidleg frå "Auresida" kan ein på ettermiddagen ta returen ned i Velledalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.