Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Siden vi er godt inn i "Friluftslivets år" begynner jeg å kjenne på rastløsheten. Jeg er i full jobb, har to små barn og en offshoremann. Jeg har egentlig nok å henge fingrene i, MEN, jeg drømmer om en langtur, en kajakktur, en klatretur, you name it. 

 

Hva er DIN drømmetur? Jeg er godt i gang med å lage ei solid liste over turer som skal gjennomføres og trenger tips :) Jeg har jo en plan om å få med meg mannen og kanskje ungene på dette også, så lista må være lang og ha mange forskjellige alternativer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal man starte?

Jeg har sagt til meg selv at jeg skal gå tilnærmet lik hele Norge før jeg begir meg på det store utland. Selv om jeg hadde veldig lyst til å hive meg på årets tur til Elbrus med Fjellforum og Jarle Trå.

Uansett, i år er det store målet å lære meg brevandring og/eller klatring. Så det blir vel et eller annet kurs i løpet av sommeren en eller annen plass, mer vet jeg ikke enda.

Ellers gikk jeg en av drømmeturene mine i fjor, som jeg egentlig har drømt om i et par år, nemlig Tafjordfjella og Reinheimen. Der får man både stupbratte fjelltopper i Tafjordfjella, og noen kilometer lenger øst har man en enslig 2000meter omringet av mer viddelignende terreng.

<--- Profilbildet mitt er fra Muldalen i Tafjord :) Og her er turrapporten: http://www.fjellforum.no/topic/33932-tafjord-skjåk-årets-største-lille-eventyr/

Den største drømmeturen min nå har jeg faktisk tenkt å holde for meg selv, da en kompis har fortalt meg den, den går utenom de mest typiske turområder.

Ellers har jeg veldig lyst til å starte en gang i Sirdal og gå nordover til Trollheimen. Jeg liker egentlig ikke så veldig lange turer, men på den ruta er det så mye betjente hytter o.l. at det burde gå greit.

Da vil man krysse alle heiane i sør, før man møter på Hardangervidda, Hallingskarvet, Jotunheimen, Reinheimen/Rondane og Dovre.

Jeg synes det vil være mer enn nok i første omgang. Har ingen ambisjoner om NPL.

Ellers er det masse andre områder jeg kunne tenke meg å ferdes mer i. Lofoten, Øvre Dividal, Stabbursdalen, Pasvikdalen, samt de delene av fjellområdene jeg allerede har vært i men som jeg ikke har fått sett enda.

Det er veldig mye flotte områder her til lands. Er bare å velge og vrake. Aner ikke hvor mange timer jeg bruker på ut.no/kart i løpet av en måned.

Problemet mitt er ikke å vite hvor jeg vil reise, men hvor jeg vil reise først :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeturen er tur til Alaska, gjerne med fly langt inn til en øde innsjø, og så padle seg tilbake til sivilisasjonen. 

 

Men for i år håper jeg på en tur til øvre pasvik. Er glad i bålkos og late dager ved et vann, så istedenfor ¨å jakte mil så vil jeg heller jakte kvalitetstid med stanga. Men må jo selvsagt ta turen der grensa til Norge, Finland og Russland befinner seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrhaugstind med nördkörning till ringsdalen. Kan genomföras i år.

 

Midtstolhyrna. Planen är att göra ett försök i början på maj. Det hänger i princip bara på vädret och snön. Men i maj borde snön ha stabiliserat sig.

 

Lodalskåpa. Också ett projekt för maj. Lång tur med brepassage. Får se om det blir av. Kanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

Jeg har lenge drømt om å gå på Hardangervidda i 10 dager (klassikeren Finse-Haukeliseter. Vil gjerne innom Kvennadalen også) dette blir gjennomført i sommer og det kribler enormt! Om jeg er heldig så prøver jeg meg på et tur over Finnmarksvidda tildig i september også. Karasjokk til Alta tenkte jeg da.

 

Prøver å få med meg en nasjonalpark per år også. Hadde vært kult å sitte å skryte på seg at alle nasjonalparkene har fått besøk av meg den dagen jeg blir grå i barten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.